Verordening raadscommissies 2015
gezien het voorstel van het presidium d.d. 7 januari 2015;
overwegende dat:
op 12 januari 2015 in het presidium gesproken is over de verordening op de raadscommissies 2015
gelet op artikel 82 Gemeente, de modelverordening van de VNG
b e s l u i t :
vast te stellen de Verordening op de raadscommissies 2015
 
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
  • -
    commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
  • -
    commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;
  • -
    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger.
Artikel 2 Instelling
  • 1.
    De navolgende raadscommissies worden ingesteld:
  • 1.
    Ruimte;
  • 2.
    Burger en Bestuur;
  • 2.
    In deze verordening worden de twee commissies aangeduid met "de commissie".
Artikel 3 Samenstelling, benoeming commissievoorzitter
  • 1.
    De samenstelling van de commissies is een afspiegeling van de grootte van de fracties. Elke fractie mag, naast het aantal fractieleden in de raad, 2 burgerleden aanwijzen.
  • 2.
    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.
  • 3.
    Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.
  • 4.
    De raad benoemt de commissievoorzitters.
  • 5.
    De commissievoorzitter is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de orde in de vergadering, het verlenen van het woord en het formuleren van de conclusies.
Artikel 4 Griffier / Secretariaat
  • 1.
    De commissies worden in de hun opgedragen taken bijgestaan door de griffier. De griffier is in elke vergadering van de commissies aanwezig en is verantwoordelijk voor het secretariaat van de commissies.
  • 2.
    Bij verhindering of afwezigheid van de griffier wordt hij/zij vervangen door een door de raad daartoe aangewezen ambtenaar.
  • 3.
    De griffier wordt ondersteund vanuit het ambtelijk apparaat.
Artikel 5 Zittingsduur en vacatures
  • 1.
    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.
  • 2.
    Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 3, derde lid, gestelde eisen.
  • 3.
    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.
  • 4.
    De raad kan zijn] commissievoorzitter ontslaan.
  • 5.
    Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.
  • 6.
    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.
  • 7.
    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.
Artikel 6 Vervanging
  • 1.
    Een lid van de commissie dat verhinderd is een vergadering van die commissie bij te wonen, kan in de vergadering worden vervangen door een raadslid of een niet-raadslid van dezelfde fractie.
  • 2.
    Het lid van de commissie dat verhinderd is om een vergadering van die commissie bij te wonen, geeft hiervan voor aanvang van die vergadering kennis aan de voorzitter, onder vermelding van de naam van zijn/haar vervanger in die vergadering.
Artikel 7 Bevoegdheden
  • 1.
    De commissie dient de raad van advies aangaande zaken waarover de raad een besluit moet nemen en pleegt overleg met het college of de burgemeester.
  • 2.
    Voorstellen welke ter besluitvorming door de raad voorliggen, worden integraal in één commissie behandeld, uitgaande van de verdeling in taakvelden tussen de commissies.
  • 3.
    De commissie kan de raad ook ongevraagd adviseren omtrent de zaken die tot de competentie van de raad en tot het werkterrein van de commissie behoren.
  • 4.
    Indien een zaak naar het oordeel van het presidium tot het werkterrein van beide commissies behoort, kan die zaak aan beide commissies worden voorgelegd of in een verenigde vergadering van de commissies aan de orde gesteld worden. In het laatste geval wijst het presidium de voorzitter van de vergadering aan.
Hoofdstuk 2 Vergaderingen
Paragraaf 1, Voorbereidingen
Artikel 8 Oproep en voorlopige agenda
  • 1.
    De commissievoorzitter zendt ten minste 10 dagen voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
  • 2.
    Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.
Artikel 9 Aanvullende agenda; vaststellen agenda
  • 1.
    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.
  • 2.
    Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
  • 3.
    Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken
  • 1.
    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving
  • 2.
    Stukken die digitaal beschikbaar zijn worden op de website van de gemeente geplaatst..
  • 3.
    Als omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.
Artikel 11 Openbare kennisgeving
Commissievergaderingen worden bekend gemaakt door aankondiging in het lokale huis-aan-huis-blad (’t Contact) en op de website van de gemeente Someren
Paragraaf 2, ter vergadering
Artikel 12 Presentielijst
  • 1.
    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.
  • 2.
    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 13 Opening vergadering en quorum
  • 1.
    Een vergadering wordt niet geopend voordat volgens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
  • 2.
    Als als gevolg van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.
  • 3.
    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.
Artikel 14 Verslag
  • 1.
    De griffier draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.
  • 2.
    Een verslag bevat in ieder geval:
    • a.
      de namen van de commissievoorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
    • b.
      een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;
    • c.
      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
    • d.
      een zakelijke samenvatting van het advies
  • 3.
    Een conceptverslag wordt, gelijktijdig met de agenda en vergaderstukken voor de eerstvolgende vergadering, toegestuurd en gepubliceerd op de website.
  • 4.
    Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de commissievoorzitter en griffier.
Artikel 15 Digitale geluidsopname
  • 1.
    Van hetgeen in de openbare vergadering van een commissie wordt besproken, wordt een digitale geluidsopname gemaakt.
  • 2.
    De geluidsopname bevat een letterlijke weergave van het besprokene.
  • 3.
    De geluidsopname wordt vastgelegd op een geluidsdrager, en zo spoedig mogelijk op de website geplaatst.
Artikel 16 Besluitvorming
  • 1.
    Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht en besproken, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.
  • 2.
    Nadat de beraadslaging is gesloten, besluit de raadscommissie of het voorstel wordt doorgeleid naar de raad.
  • 3.
    Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.
  • 4.
    De commissie kan slechts adviseren indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
  • 5.
    Adviezen worden geformuleerd op basis van het gewicht van de aanwezige fracties.
    De commissie kan, op basis van meerderheid van stemmen, besluiten dat een voorliggend stuk wordt aangepast, alvorens het in de raad wordt behandeld.
  • 6.
    Bij staken der stemmen wordt geen advies uitgebracht maar verslag gedaan van de opvattingen van de commissieleden.
  • 7.
    De voorzitter en de griffier hebben geen stemrecht in de commissie.
Artikel 17 Deelname aan de beraadslagingen door anderen
Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 18 Spreekrecht burgers
  • 1.
    Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn.
  • 2.
    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen een redelijke termijn voor de aanvang van de vergadering aan de griffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.
  • 3.
    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.
  • 4.
    De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.
  • 5.
    De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.
Artikel 19Handhaving orde
  • 1.
    De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergaderingen van de commissie.
  • 2.
    Als een lid van de commissie of een toehoorder de normale gang van zaken tijdens de vergadering verstoort, kan de voorzitter hem opdragen om de vergaderruimte onmiddellijk te verlaten. Als deze oproep niet wordt opgevolgd, dan is de voorzitter bevoegd om hem te (laten) verwijderen.
Artikel 20 Voorstellen van orde
Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier direct over.
Paragraaf 3, Besloten vergaderingen
Artikel 21 Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing, voor zover dat niet strijd is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 22 Verslag besloten vergadering
  • 1.
    Concept verslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de griffier.
  • 2.
    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissies een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.
  • 3.
    De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de griffier ondertekend.
Artikel 23 Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Paragraaf 4, Toehoorders en pers
Artikel 24 Toehoorders en pers
  • 1.
    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
  • 2.
    Het blijk geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
  • 3.
    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
  • 4.
    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
Artikel 25 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 26 Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist:
  • 1.
    de voorzitter van de commissie, indien het de vergaderorde betreft;
  • 2.
    de raad over andere aangelegenheden.
Artikel 27 Intrekken oude verordening
De verordening op de raadscommissies 2010 wordt ingetrokken.
Artikel 28 Citeertitel en inwerkingtreding
  • 1.
    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de Raadscommissies 2015.
  • 2.
    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.
 
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren, d.d. 26 februari 2015,
de raadsgriffier, de voorzitter,
J.Laurens Janse-Oostdijk, A.P.M. Veltman
Naar boven