Financiele verordening Landsmeer 2014
 
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 december 2014,
overwegende, dat
bij besluit van 29 oktober 2013 de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Landsmeer 2013 is vastgesteld:
bedoelde verordening is geëvalueerd en het gewenst is deze op onderdelen bij te stellen;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten
b e s l u i t:
vast te stellen de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Landsmeer 2014.
Artikel 1Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
  • a.
    afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
  • b.
    administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Landsmeer en ten behoeve van
de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 2 Programma-indeling
De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.
Artikel 3 Planning en controlcyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de perspectiefnota, de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.
Artikel 4 Inrichting begroting en jaarstukken
  • 1.
    Bij de begroting kan een overzicht worden gevraagd van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag kan een overzicht worden gevraagdvan de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.
  • 2.
    Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.Tevens wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
  • 3.
    In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.
  • 4.
    De begroting en de jaarstukken bevatten naast de verplichte paragrafen een paragraaf subsidies met daarin een overzicht van de subsidies en een paragraaf over het sociaal domein.
Artikel 5 Perspectiefnota
  • 1.
    Het college biedt vóór 30 juni aan de raad een perspectiefnota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de ontwerpbegroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.
  • 2.
    De raad stelt de perspectiefnota vóór 31 juli vast.
  • 3.
    De ramingen van de onderhoudsbudgetten in de perspectiefnota worden gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplannen, zoals die door de raad zijn vastgesteld.
Artikel 6 Autorisatie begroting, investeringskredieten en begrotingswijzigingen
  • 1.
    De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.
  • 2.
    Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen.
De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Wanneer de raad dit niet specifiek aangeeft bij de vaststelling van de begroting zijn alle nieuwe investeringen geautoriseerd.
  • 1.
    Bij de behandeling van de tussenrapportages in de raad doet het college voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten en investeringskredieten en bijstelling van het beleid.
  • 1.
    Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan de raad voor.
Artikel 7 Tussentijdse rapportage
  • 1.
    Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste drie en de eerste acht maanden van het begrotingsjaar.
  • 2.
    De tussenrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:
    • a.
      de baten en lasten per programma;
    • b.
      de inkomsten uit de algemene uitkering;
    • c.
      de renteontwikkeling op de kapitaalmarkt;
    • d.
      resultaten uit grondexploitaties;
    • e.
      realisatie op begrote subsidieverwachtingen.
      1.In de tussenrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en
lasten in de begroting groter dan € 2.500 en bij investeringskredieten afwijkingen groter dan 10% van het beschikbaar gestelde bedrag, waarbij afwijkingen groter dan € 10.000 altijd worden toegelicht.
Artikel 8 Tussentijdse informatieplicht
Het college informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis te brengen van het college van de verkoop van onroerende goederen boven een bedrag van € 10.000.
Artikel 9 EMU-saldo
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 10 Waardering en afschrijving vaste activa
  • 1.
    Het college stelt minimaal eenmaal per zes jaar een geactualiseerde nota
    “Activabeleid” op en biedt deze aan ter vaststelling door de raad;
  • 2.
    De nota “Activabeleid” behandelt tenminste de beleidslijnen betreffende:
    • a.
      het activeren van vaste activa;
    • b.
      het waarderen van vaste activa
    • c.
      het afschrijven van vaste activa
    • d.
      het accorderen en afsluiten van investeringen
Artikel 11 Reserves en voorzieningen
1.Het college stelt minimaal eenmaal per zes jaar een geactualiseerde nota reserves
en voorzieningen op en biedt deze aan ter vaststelling door de raad.
2.De nota behandelt:
de vorming en besteding van reserves;
de vorming en besteding voorzieningen;
de toerekening en verwerking van rente over de reserves en de voorzieningen.
Artikel 12 Kostprijsberekening
  • 1.
    Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
  • 2.
    Bij de kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van
    voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de
    kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en
    afvalstoffenheffing de compensabele BTW en de kosten van het
    kwijtscheldingsbeleid.
  • 1.
    Voor de rentetoerekening aan de activa en voor de berekening van de (bespaarde) rente over het eigen vermogen en de voorzieningen hanteert de gemeente een vast rentepercentage welke jaarlijks een voorstel wordt gedaan in de Perspectiefnota.
Artikel 13 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
  • 1.
    Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing en overige heffingen en rechten.
  • 2.
    Het college biedt eens in de vier jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast.
  • 3.
    Het college biedt eens in de vier jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast.
  • 4.
    De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter
kennisneming aan de raad aangeboden.
Artikel 14 Financieringsfunctie
  • 1.
    Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:
    • a.
      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van
      overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde
      kaders van de begroting uit te kunnen voeren;
    • b.
      het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals
      renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;
    • c.
      het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het bereiken
      van een voldoende rendement op de uitzettingen
    • d.
      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het
      beheren van de geldstromen en financiële posities.
  • 2.
    Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie het door de Raad
    vastgestelde treasurystatuut in acht.
Artikel 15 Prijzen economische activiteiten
1.Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven
en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in
concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde
integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf
voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een
raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
2.Bij het verstrekken van leningen of garanties aan overheidsbedrijven en
derden brengt de gemeente de geraamde integrale kosten in rekening. Bij
afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin
het publiek belang van de lening of garantie wordt gemotiveerd.
3.Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven
en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de
geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het
college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang
van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
4.Raadbesluiten met de motivering van het publiekbelang als bedoeld in de
vorige leden zijn niet nodig als sprake is van:
a.leveringen van goederen, diensten of werken en het verstrekken van
leningen, garanties en kapitaal aan andere overheden voor zover deze
leveringen en verstrekkingen zijn bedoeld voor de uitoefening van de
publieke taak door die andere overheid;
b.een bevoordeling van activiteiten in het kader van een bij wet opgedragen
publiekrechtelijke taak;
c.een bevoordeling van activiteiten in het kader van een toegekend bijzonder
of uitsluitend recht waarvoor prijsvoorschriften gelden;
  • d.
    een bevoordeling van sociale werkplaatsen;
  • e.
    een bevoordeling van onderwijsinstellingen;
  • f.
    een bevoordeling van publieke media-instellingen; en
  • g.
    een bevoordeling die valt onder de reikwijdte van de staatssteunregels van
het Werkingsverdrag van de Europese Unie en daarmee verenigbaar is.
Hoofdstuk 4. Paragrafen
Artikel 16 Lokale heffingen
In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
  • a.
    de mate van kostendekkendheid van de rioolrechten, afvalstoffenheffing en de marktgelden;
  • b.
    de waardeontwikkeling van het eigen onroerend goed gesplitst naar woningen en niet-woningen als gevolg van de jaarlijkse waardering.
Artikel 17 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
a.de benodigde en aanwezige weerstandscapaciteit;
Artikel 18 Onderhoud kapitaalgoederen
  • 1.Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
    • a.
      de voortgang van het geplande onderhoud;
    • b.
      de omvang van het achterstallig onderhoud;
    • c.
      een overzicht van de toekomstige investeringen in kapitaalgoederen.
      • 1.
        Het college biedt de raad tenminste eens in de zes jaar een de volgende onderhoudsplannen aan:
  • Beheersplan wegen;
  • Beheersplan openbare verlichting;
  • Beheersplan bomen;
  • Beheersplan bruggen;
  • Beheersplan oevers.
Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt het plan vast.
  • 1.
    Het college biedt de raad tenminste eens in de zes jaar een rioleringsplan aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.
  • 2.
    Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een onderhoudsplan gebouwen aan. Het plan bevat voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen. De raad stelt het plan vast.
Artikel 19 Financiering
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
  • a.
    de geldleningen met een looptijd korter dan een jaar en het verschuldigde rentepercentage;
  • a.
    de geldleningen met een looptijd langer dan een jaar en het verschuldigde rentepercentage;
  • b.
    de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende vier jaar;
  • c.
    de rentevisie voor de komende vier jaar.
Artikel 20 Bedrijfsvoering
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
  • a.
    de omvang, opbouw en ontwikkeling van het personeelsbestand en de loonkosten;
  • b.
    de kosten van inhuur derden;
  • c.
    de huisvestingskosten;
  • d.
    de automatiseringskosten;
  • e.
    de budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant;
Artikel 21 Verbonden partijen
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval van elke verbonden partij op:
  • a.
    de naam en vestigingsplaats;
  • b.
    het financieel belang van de gemeente;
  • c.
    de zeggenschap van de gemeente;
Artikel 22 Grondbeleid
1.In de paragraaf grondbeleid bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de
verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
  • a.
    de verwerving van gronden;
  • b.
    de te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;
    1.Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan. De raad stelt de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:
  • a.
    de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;
  • b.
    te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;
  • c.
    de verwerving en uitgifte van gronden;
  • d.
    de uitgangspunten voor prijsstelling van de verkoop van gronden;
    • 1.
      In geval van verliesgevende complexen wordt in het jaar waarin het bestemmingsplan en de bijbehorende exploitatieopzet door de raad zijn geaccordeerd, het voorzienbare verlies genomen middels de vorming van een voorziening.
    • 2.
      Resultaten van winstgevende complexen worden genomen vanaf het moment dat 50% van de grondenopbrengsten zijn gerealiseerd. Dit vindt plaats naar rato van de realisatie van de verwachte opbrengsten uit grondverkopen. De winst wordt genomen tot maximaal 80% van de realisatie van de verwachte opbrengsten. De laatste 20% van de winst wordt genomen bij afsluiting van de grondexploitatie.
    • 3.
      Rentebijschrijving op de boekwaarde van het onderhanden werk is alleen toegestaan bij het complex Luijendijk-Zuid.
    • 4.
      Gelijktijdig met de jaarrekening stelt de raad elk kalenderjaar de geactualiseerde grondexploitaties vast.
    • 5.
      Voorstellen tot tussentijdse winstneming in een grondexploitatie zullen integraal worden meegenomen in de Perspectiefnota, die jaarlijks, voor besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.
    • 6.
      Kredietaanvragen voor de grondexploitaties kunnen worden aangevraagd in de primitieve begroting indien deze binnen de vastgestelde grondexploitatie passen. Dit vindt plaats onder specificatie van de investeringen op het betreffende programmaveld in de begroting.
Artikel 23 Sociaal domein
In de paragraaf soaciaal domein neemt het college in ieder geval op:
  • a.
    een overzicht van de lasten en de baten
  • b.
    de raming en de realisatie van het tekort c.q. overschot van de lasten in relatie tot het sociaal domein
Artikel 24 Subsidies
In de paragraaf subsidies bij de begroting en de jaarstukken geeft het college in ieder geval een overzicht van de subsidies aan instellingen en ondernemingen
Hoofdstuk 5. Financieel beheer en interne controle
Artikel 25 Administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
  • a.
    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
  • b.
    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden,vorderingen, schulden, contracten;
  • a.
    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
  • b.
    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;
  • c.
    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
  • d.
    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
Artikel 26 Interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Artikel 27 Misbruik en oneigenlijk gebruik
  • 1.
    Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.
  • 2.
    Het college biedt de raad tenminste elke vier jaar een nota aan met de uitgangspunten voor het beleid voor de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen en eigendommen.
Hoofdstuk 6. Financiële organisatie
Artikel 28 Financiële organisatie
  • 1.
    Het college zorgt voor en legt vast:
    • a.
      een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
    • b.
      een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
    • c.
      de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
    • d.
      de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;
    • e.
      de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.
Artikel 29 Inkoop en aanbesteding
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten.
Artikel 30 Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen.
Hoofdstuk 7. Slotbepalingen
Artikel 31 Inwerkingtreding
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2015. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.
  • 2.
    Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Landsmeer 2013 vastgesteld door de raad op 29 oktober 2013.
Artikel 32 Citeertitel
Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam ‘Financiële verordening gemeente Landsmeer 2014.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 18 december 2014.
De griffier, De voorzitter,
Toelichting op de artikelen
Artikel 1 Definities
Voor de gehanteerde begrippen in de verordening gelden de definities uit de Gemeentewet, de Wet Fido, het Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) en het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Overige begrippen uit de verordening worden in artikel 1 van de verordening gedefinieerd.
Artikel 2 Programma-indeling
Dit artikel bevat bepalingen over de inrichting van de begroting en de jaarstukken. De indeling van de programma’s worden bij aanvang van iedere raadsperiode door de raad vastgesteld.
Het BBV bepaalt in aanvulling hierop dat het college de producten aan de programma’s toewijst.
Op grond van artikel 189 Gemeentewet berust het budgetrecht bij de raad. De raad neemt uiteindelijk de beslissing welke bedragen zij voor taken en activiteiten op de begroting beschikbaar stelt. Gedurende het begrotingsjaar kan de raad op grond van artikel 192 Gemeentewet besluiten nemen tot wijziging van de begroting. De gemeente kan slechts uitgaven doen voor de bedragen die hiervoor op de begroting zijn gebracht (vierde lid artikel 189 Gemeentewet).
De raad kan kiezen op welk niveau hij budgetten beschikbaar stelt. Hij kan er voor kiezen een budget voor een samenstel van activiteiten beschikbaar te stellen. In de deze versie is deze keuze vertaald naar het beschikbaar stellen van budgetten per programma.
De raad kan er ook voorkiezen de budgetten per activiteit vast te stellen. Op grond van artikel 8 BBV lid 4 kan een gemeente of provincie de baten en lasten van een programma namelijk onderverdelen in baten en lasten voor prioriteiten. In sommige gemeenten wordt voor het begrip prioriteit ook wel de benaming deelprogramma gehanteerd.
Overigens bepaalt het artikel niet dat elke nieuwe raadsperiode de gehele begroting en jaarstukken moeten worden gewijzigd. Als de indeling en de gebruikte indicatoren goed zijn bevallen, kunnen deze ongewijzigd opnieuw worden vastgesteld. In andere gevallen zijn (kleine) bijstellling of wijzigingen meestal voldoende
Artikel 3 Planning en controlcyclus
In deze versie versie is een aanvullend artikel voor de planning en controlcyclus opgenomen. Het artikel bepaalt dat het college ieder jaar aan de raad een overzicht aanbiedt met daarin de data waarop belangrijke financiële stukken in de raad worden geagendeerd. Het overzicht is bij wijze van spreken het spoorboekje voor de raad en het college voor de financiële jaarplanning. Meerdere gemeenten werken naar alle tevredenheid met een dergelijk spoorboekje.
Artikel 4 Inrichting begroting en jaarstukken
In dit artikel zijn in aanvulling op het BBV bepalingen opgenomen voor de inrichting van de begroting. Tevens wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
Artikel 5 Perspectiefnota
In aanvulling op de bepalingen van de artikelen 189 en 193 Gemeentewet, het BBV en het achterliggende document bij het BBV uitgangspunten gemodificeerd stelsel van baten en lasten provincies en gemeenten (in dit document staan in aanvulling op het BBV de basisregels voor het opstellen van de begroting en de meerjarenraming) is dit artikel opgenomen.
Het eerste lid van het artikel bepaalt dat de gemeenteraad vooraf aan het opstellen aan de begroting (voor de zomer) een nota vaststelt waarin de hoofdlijnen voor het beleid en de financiële kaders voor de komende jaren zijn vastgelegd. De kaders geven richting aan het college voor het opstellen van de begroting en de meerjarenraming. Deze systematiek wordt in veel gemeenten toegepast.
Het tweede lid van artikel Gemeentewet bepaalt dat de begroting mede een bedrag voor onvoorziene uitgaven bevat. Artikel 8 van het BBV zegt dat het bedrag voor onvoorzien moet zijn opgenomen in de begroting. Het derde lid van het artikel bevat als aanvullend kader voor het opstellen van de begroting dat de onderhoudsbudgetten worden geraamd op grond van de onderhoudsplannen zoals die door de raad zijn vastgesteld.
Artikel 6 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Artikel 6 bevat nadere regels voor de autorisatie van de begroting en investeringskredieten. In deze verordening is opgenomen dat autorisatie van baten en lasten plaatsvindt op programmaniveau (lid 1). Voor begrotingswijzigingen doet het college gedurende het jaar voorstellen aan de raad. Naast lopende uitgaven doet gemeenten investeringen. Ook uitgaven voor investeringen moeten worden geautoriseerd. Voor de autorisatie van deze investeringskredieten is gekozen deze bij begrotingsbehandeling mee te nemen (lid 2). Wel kan de raad bij de begrotings-behandeling aangegeven welke investeringskredieten hij op een later tijdstip wenst te autoriseren. Zo kan de raad de autorisatie van politiek belangrijke investeringen combineren met de behandeling van de inhoudelijke kant van het investeringsvoorstel. Het bedrag voor een dergelijke investering blijft wel op de begroting staan als voorziene uitgaaf, maar de raad autoriseert de uitgaaf nog niet.
Artikel 7 Tussentijdse rapportage
Een belangrijk onderdeel van de planning en controlcyclus voor de raad zijn de tussenrapportages. Op basis van tussenrapportages wordt de raad geïnformeerd over de uitputting van budgetten en investeringskredieten en de voortgang van de uitvoering van het beleid. In deze versie is gekozen voor twee tussenrapportages.
Het tweede lid bevat bepalingen over de minimale inhoud van de rapportage. Het derde lid bepaalt over welke afwijkingen ten opzichte van de begroting het college zich in de rapportage moet verantwoorden.
Artikel 8 Informatieplicht
Het betreft een uitwerking van het vierde lid van artikel 6 Gemeentewet. Dat artikel verplicht het college vooraf aan het aangaan van bepaalde verplichtingen de raad inlichtingen te verstrekken indien de raad daar om verzoekt of indien de uitoefening van deze bevoegdheden van het college ingrijpende gevolgen heeft voor de gemeente. In het artikel verzoekt de raad het college om informatie vooraf aan het aangaan van de opgesomde rechtshandelingen met een financieel gevolg, indien het aangaan van deze verplichtingen de in het artikel genoemde bedragen overschrijden. De bepalingen uit het artikel ontslaan het college niet van de informatieplicht in andere gevallen. Ook moeten besluiten van het college voor het doen van privaatrechtelijke rechtshandelingen passen binnen de kaders van het beleid dat door de raad is uiteengezet. Het artikel schept slechts duidelijkheid tussen het college en de raad over wanneer de raad in elk geval vooraf wenst te worden geïnformeerd en in de gelegenheid wil worden gesteld zijn wensen en bedenkingen aan het college kenbaar te maken.
Artikel 9 EMU-saldo
Voor gemeenten is in de Wet houdbare overheidsfinanciën vastgelegd dat ze aandeel hebben in plafond voor het totale EMU-tekort van Nederland. Wordt dit gemeentelijk aandeel in het EMU-tekort door de gezamenlijke gemeenten overschreden dan kan dat tot een correctieve maatregel van het Rijk leiden of tot een boete uit Europa die naar gemeenten wordt doorvertaald. Maar het kan ook zijn dat de overschrijding niet erg is.
Gemeenten krijgen in het voorjaar van het Rijk bericht of het gemeentelijk aandeel in het nationale toegestane EMU-tekort met de lopende begroting dreigt te worden overschreden. Ook wordt dan duidelijk of daarop actie van gemeenten is gewenst. Pas als dit laatste het geval is, moeten gemeenten met een individueel EMU-saldo hoger dan gemeentelijke EMU-referentiewaarde hun begroting neerwaarts bijstellen om de overschrijding van het collectieve aandeel ongedaan te maken.
In het artikel is opgenomen dat het college de raad informeert bij een overschrijding van het toegestane EMU-tekort voor alle gemeenten. Als daarop actie nodig is van de gemeente, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 10 Waardering & afschrijving vaste activa
In het tweede lid van artikel 212 Gemeentewet is onder letter a de uitdrukkelijke bepaling opgenomen dat de financiële verordening in elk geval de regels voor waardering en afschrijving van activa bevat. Hieraan is in artikel 10 invulling gegeven. In deze verordening zijn de methoden en afschrijvingstermijnen niet in de verordening opgenomen. Dit, om te voorkomen dat bij wijzigingen in het activabeleid tot gevolg hebben dat ook de onderhavige verordening moet worden aangepast. Verwezen wordt naar de “nota activabeleid” waarin uitgebreid wordt ingegaan op het activeren-, waarderen- en afschrijven van vaste activa. De raad stelt minimaal één keer per zes jaar een nieuwe, geactualiseerde, nota activafbeleid vast.
Artikel 11 Reserves en voorzieningen
De Gemeentewet en het BBV geven aan dat de gemeenteraad het enige orgaan is – vanuit zijn kaderstellende rol - dat kan beslissen over de instelling, opheffing, samenvoeging, wijziging, voeding en onttrekking van reserves (budgetrecht). Tevens is de gemeenteraad bevoegd tot het instellen, opheffen, samenvoegen, wijzigen en voeden van voorzieningen. Hier dient rekening gehouden te worden met de minimale keuzevrijheid voor de gemeenteraad als gevolg van wettelijke verplichtingen en/of het zich voordoen van concrete risico’s.
Dit artikel bepaalt dat het college minimaal één keer in de zes jaar een “nota reserves en voorzieningen” ter vaststelling aan de raad voorlegt.
Artikel 12 Kostprijsberekening
Artikel 212 Gemeentewet bepaalt in het tweede lid, letter b dat de verordening in ieder geval bevat de grondslagen voor de berekening van de door het gemeentebestuur in rekening te brengen prijzen en tarieven voor rechten. De grondslag voor de prijzen en tarieven vormt de samenstelling van de kostprijs van de diensten waarvoor prijzen en heffingen in rekening worden gebracht. In artikel van de verordening staan de kaders voor de bepaling van de kostprijzen van de gemeentelijke diensten.
Lid 1 van het artikel bepaalt dat de kostprijs bestaat uit de directe kosten en de indirecte kosten die direct met de dienst samenhangen. Het tweede lid bepaalt dat onder de indirecte kosten ook worden verstaan bijdragen aan bestemmingsreserves en voorzieningen voor noodzakelijke vervanging van betrokken activa, de compensabele BTW en de kosten van het kwijtscheldingsbeleid. Hiermee wordt invulling gegeven aan de mogelijkheid die artikel 229 b Gemeentewet biedt.
De kaders in het artikel vormen de basis waarbinnen het college haar systematiek van kostentoerekening kan vormgeven en de kostenverdeelsleutels voor de toerekening van indirecte kosten kan vaststellen.
Artikel 13 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Het vaststellen van de tarieven voor belastingen, rechten en leges is een bevoegdheid van de raad, die niet kan worden gedelegeerd (artikel 156 Gemeentewet).
Het eerste lid van het artikel bepaalt dat de raad de tarieven voor de belastingen, rioolrechten en afvalstoffenheffing jaarlijks vaststelt. Een gemeenteraad die voor meer rechten (en leges) de tarieven jaarlijks wenst vast te stellen, kan het eerste lid met deze rechten (en leges) uitbreiden.
Het vaststellen van de prijs voor een gemeentelijke dienst of de levering van goederen of werken (welke niet vallen onder artikel 229 Gemeentewet) is een privaatrechtelijk besluit. Dergelijke besluiten zijn een bevoegdheid van het college (eerste lid, letter e artikel 160 Gemeentewet).
Daar waar bij het vaststellen van de prijs voor een gemeentelijke dienst of de levering van goederen of werken een publiek belang in het geding is en prijzen lager dan marktconform worden vastgesteld, is het aan de raad om het publiek belang te definiëren en het college kaders mee te geven voor het afwijken van marktconforme prijzen. Het tweede en derde lid bepalen dat de raad eens in de vier jaar deze kaders voor de prijzen voor gemeentelijke diensten en de verhuur en verkoop van onroerend goed vaststelt.
Het vierde lid bepaalt dat de besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen ter kennisneming aan de raad worden aangeboden.
Artikel 14 Financieringsfunctie
De financieringsfunctie (treasury) is een belangrijk onderdeel van het middelbeheer. Gezien de kwetsbaarheid van deze functie bevat artikel 212 Gemeentewet de expliciete bepaling dat de financiële verordening hierover regels voor het beleid en de organisatie bevat. In artikel 14 van de verordening wordt invulling aan deze wettelijke plicht gegeven, door het geven van enkele algemene richtlijnen aan het college. Voor het overige wordt verwezen naar het door de raad vastgestelde treasurystatuut.
Artikel 15 Prijzen economische activiteiten
Als een gemeente goederen, diensten of werken levert aan overheidsbedrijven of derden dan mag zij deze activiteiten niet bevoordelen als het economische activiteiten betreft. Economische activiteiten zijn hier activiteiten waarmee de gemeenten in concurrentie met ander ondernemingen treedt. Het bevoordelingsverbod houdt feitelijk in dat tenminste een integrale kostprijs voor de levering van goederen, diensten werken en het verstrekken van leningen garanties en kapitaal in rekening moet worden gebracht.
Van deze verplichting kan worden afgeweken als de activiteiten worden ontplooid in het kader van het publiek belang. Daarvoor is wel nodig dat in een raadbesluit het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd. Het raadbesluit moet worden aangemerkt als een concretiserend besluit van algemene strekking. Het besluit moet worden bekendgemaakt in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en moet open staan voor bezwaar en beroep. Belanghebbenden kunnen dan binnen uiterlijk zes weken na bekendmaking van het besluit een bezwaarschrift indienen bij de gemeente (Artikel 6:7 Algemene wet bestuursrecht). De gemeente moet binnen zes weken een besluit nemen over het bezwaarschrift of – indien een commissie als bedoeld in _ HYPERLINK "http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/Hoofdstuk7/Afdeling72/Artikel713/geldigheidsdatum_01-11-2013" _artikel 7:13_ Algemene wet bestuursrecht is ingesteld – binnen twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken. Bij afwijzing van de bezwaren kan de belanghebbende beroep instellen bij de bestuursrechter.
Voor het verplicht in rekening brengen van minimaal een integrale kostprijs voor de levering van goederen, werken en diensten of voor het verstrekken van leningen, garanties en kapitaal gelden een aantal uitzonderingen. Deze uitzonderingen worden in het vierde lid opgesomd.
Artikel 16 Lokale heffingen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 10 welke informatie de paragraaf lokale heffingen in elk geval moet bevatten. Deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de paragraaf lokale heffingen informatie bevat over de mate van kostendekkendheid van de rioolrechten en afvalstoffenheffing en de waardeontwikkeling van het onroerend goed.
Artikel 17 Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 11 welke informatie de paragraaf weerstandsvermogen in elk geval moet bevatten.
Deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de
raad wordt gedefinieerd.
Artikel 18 Onderhoud kapitaalgoederen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 12 welke informatie de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in elk geval moet bevatten.
Deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de raad in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen ook wordt geïnformeerd over de voortgang van het geplande onderhoud en de omvang van het achterstallig onderhoud. De navolgende leden bevatten de bepaling dat het college tenminste eens in de zes jaar de raad onderhoudsplannen aanbiedt over het onderhoud openbare ruimte, het onderhoud riolering en eens in de vier jaar een onderhoudsplan gebouwen. Hiermee kan de raad de kaders voor het toekomstig onderhoudsniveau vaststellen.
Artikel 19 Financiering
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 13 welke informatie de paragraaf Financiering in elk geval moet bevatten. In deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de raad in de paragraaf Financiering ook wordt geïnformeerd over de opbouw van de korte en lange schuldpositie, de liquiditeitsplanning en de rentevisie voor de komende jaren.
Artikel 20 Bedrijfsvoering
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel welke informatie de paragraaf Bedrijfsvoering in elk geval moet bevatten.
Deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de raad in de paragraaf Bedrijfsvoering ook wordt geïnformeerd over de kosten, de opbouw en het verloop van het personeelsbestand, de kosten inhuur derden, de huisvestingskosten, de automatiseringskosten en de budgetten voor de raad, de griffie, de rekenkamer en de accountant.
Artikel 21 Verbonden partijen
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 15 welke informatie de paragraaf Verbonden partijen in elk geval moet bevatten.
Deze verordening versie heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de raad in de paragraaf Verbonden partijen per verbonden partij ook wordt geïnformeerd over de naam en vestigingsplaats van de verbonden partij, het financieel belang van de gemeente in de verbonden partij, de zeggenschap van de gemeente in de verbonden partij. Overigens kan het artikel nog verder worden uitgebreid met de bepaling dat het college eens in de vier jaar de raad een nota aanbiedt voor het vaststellen van de kaders voor het toekomstig beleid voor verbonden partijen.
Artikel 22 Grondbeleid
In het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten staat in artikel 16 welke informatie de paragraaf Grondbeleid in elk geval moet bevatten
Deze verordening heeft daarom een artikel waarin deze aanvullende informatievraag van de raad wordt gedefinieerd. Opgenomen is dat de raad in de paragraaf Grondbeleid ook wordt geïnformeerd over de verwerving van gronden en de te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten.
Het tweede lid bepaalt dat het college eens in de vier jaar aan de raad een nota grondbeleid aanbiedt. Met de nota kan de raad de kaders voor het toekomstig grondbeleid vaststellen.
Artikel 23 Sociaal Domein
In de paragraaf sociaal domein neemt het college in ieder geval op:
  • a.
    een overzicht van de lasten en de baten
  • b.
    de raming en de realisatie van het tekort c.q. overschot van de lasten in relatie tot het sociaal domein
Artikel 24 Subsidies
In de deze verordening bepaalt artikel 4 dat bij de begroting en de jaarstukken een paragraaf subsidies wordt opgenomen. Artikel 22 definieert welke informatie deze paragraaf in elk geval moet bevatten. Indien de raad nog andere gewenste paragrafen in artikel opneemt, zal hij in het hoofdstuk paragrafen van deze verordening aanvullende artikelen moeten opnemen, waarin de minimaal op te nemen informatie in deze paragrafen wordt gedefinieerd.
Artikel 25 Administratie
Onder artikel 25 zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van de gemeentelijke administratie. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens moeten voldoen.
Artikel 26 Interne controle
De accountant toetst jaarlijks van de gemeenterekening of deze een getrouw beeld geeft van de gemeentelijke financiën en of de (financiële) beheershandelingen die eraan ten grondslag liggen rechtmatig zijn verlopen. Artikel 24 draagt het college op maatregelen te treffen opdat gedurende het jaar of vooraf aan de accountantscontrole de gemeente zelf nagaat of de cijfers in de administraties een getrouw beeld geven en of de financiële beheershandelingen die aan de baten en lasten en de balansmutaties ten grondslag liggen rechtmatig (zijn) verlopen.
Artikel 27 Misbruik en oneigenlijk gebruik
Artikel 27 bepaalt dat in gemeentelijke regelingen en werkprocedures voldoende maatregelen worden getroffen om misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen te beperken. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld het treffen van voldoende verificatiemaatregelen vooraf van de antecedenten van een aanvrager van een gemeentelijke subsidie, zodat subsidies wel daadwerkelijk worden verstrekt aan rechthebbenden. Het treffen van afdoende beleid op het gebied van misbruik en oneigenlijk gebruik maakt deel uit van het rechtmatigheidoordeel van de accountant. Overigens is het natuurlijk zo dat de afweging om hiervoor in meer of mindere mate regels voor te stellen een politiek besluit is dat bij de raad en het college thuishoort.
Artikel 28 Financiële organisatie
Artikel 28 geeft de uitgangspunten voor de financiële organisatie. Volgens het eerste lid letter a van artikel 160 Gemeentewet is het college bevoegd regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente. Het college wordt onder letter a, b, c en d van het artikel uit de verordening opgedragen bepaalde van deze regels die de financiële organisatie betreffen, vast te leggen in besluiten. De regels bedoeld onder de letters a en b kan het college gezamenlijk vastleggen in een organisatiebesluit. Hierin kunnen ook de regels voor de inrichting
van de organisatie van de financieringsfunctie worden opgenomen, zoals wordt bedoeld onder letter d. Een andere mogelijkheid voor het college is de regels voor de organisatie van de financieringsfunctie in een apart treasurystatuut vast te leggen.
Artikel 29 Inkoop en aanbesteding
Artikel 29 draagt het college op een inkoopreglement op te stellen. Bij een inkoopreglement kan men denken aan bijvoorbeeld het uitvaardigen van de regel dat de afdelingen hun bureauartikelen moeten inkopen bij de leverancier bij wie de gemeente een raamcontract heeft afgesloten. De regels in een dergelijk inkoopreglement moeten natuurlijk wel Europa-proof zijn. Europese aanbestedingsregels maar ook nationale aanbestedingsregels moeten worden nageleefd en vormen het kader waarbinnen een dergelijk inkoopreglement moet worden opgesteld.
Artikel 30 Subsidieverstrekking en steunverlening
Voor de steunverlening en subsidieverstrekking aan ondernemingen en instellingen (die volgens het Europees mededingingsrecht als onderneming worden aangemerkt) zijn de Europese staatssteunregels (artikel, en EG-verdrag), de Europese regels voor diensten van algemeen economisch belang (artikel 6 EG-verdrag), de regels uit de Algemene Wet Bestuursrecht en de eigen subsidieverordening van de gemeente van toepassing. Het artikel stelt dat het college beheersmaatregelen neemt, die er voor zorgen dat deze regelgeving wordt nageleefd.
Artikel 31 Inwerkingtreding
De verordening treedt in de plaats van de vorige op grond van artikel 212 Gemeentewet ingestelde verordening. Het artikel bepaalt dat de verordening van toepassing is op alle stukken van het genoemde begrotingsjaar en latere jaren. De jaarstukken van het vorig begrotingsjaar moeten nog voldoen aan de bepalingen uit de oude verordening.
Artikel 32. Citeertitel
Artikel 32 geeft de naam, waarmee in de gemeentelijke stukken naar deze verordening moet worden verwezen.
Vaststelling
Binnen twee weken na vaststelling door de raad moet het college de verordening aan gedeputeerde staten zenden (artikel 214 Gemeentewet). Gedeputeerde staten kunnen te allen tijde een onderzoek instellen naar het beheer en de inrichting van de financiële organisatie en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet (artikel 215 Gemeentewet).
De financiële verordening heeft enkel interne werking en is dus niet een besluit van algemene strekking in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht.
De verordening hoeft dan ook niet te worden gepubliceerd, voordat zij in werking kan treden.
Naar boven