Collegebesluit inzake de behandeling van bezwaarschriften betrekking hebbende op het gebied van het Sociaal Domein (inclusief Leerlingenvervoer)
Burgemeester en wethouders van Naarden;
 
Gelezen het ambtelijk advies d.d. 10 februari 2015 inzake de behandeling van bezwaarschriften met ingang van 1 maart 2015 betrekking hebbende op het gebied van het Sociaal Domein (inclusief Leerlingenvervoer);
 
Onder verwijzing naar de Regeling inzake de behandeling van bezwaarschriften,
vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Naarden op
3 december 2002;
 
Overwegende,
 
dat het college van burgemeester en wethouders van Bussum zijn Commissie Sociale Zaken (vaste commissie van advies in de zin van artikel 7:13 Algemene wet bestuursrecht) met ingang van 1 maart 2015:
  • -
    zal uitbreiden met 1 deskundige Wmo en 1 deskundige Jeugdwet;
  • -
    zal uitbreiden met 2 leden die reeds zijn benoemd in de Commissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Naarden en deskundig zijn op de gebieden WWB en Wmo;
  • -
    zal wijzigen voor wat betreft de naamgeving in: Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein;
 
dat het college van burgemeester en wethouders van Bussum met ingang van
1 maart 2015 zal aanwijzen als secretaris van de Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein een ambtenaar van de gemeente Naarden die reeds door het college van burgemeester en wethouders van Naarden is aangewezen als secretaris van de Commissie voor de bezwaarschriften van Naarden;
 
dat bedoelde ambtenaar met ingang van 1 maart 2015 in de Bussumse Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein zal optreden als commissiesecretaris voor de tijd die normaliter nodig is voor Naardense bezwaarzaken op het gebied van Sociaal Domein;
 
dat gelet op de Dienstverleningsvisie er waarde wordt gehecht aan een klantvriendelijk aanvangstijdstip van de hoorzittingen (dus geen zittingen in de ochtend, aan het begin van de middag of laat in de avond);
 
dat bezwaren, ingediend vóór 1 maart 2015 niet vallen onder de nieuwe regeling;
 
 
b e s l u i t e n:
 
  • I.
    met ingang van 1 maart 2015 de beslissingen op bezwaren het Sociaal Domein betreffende (inclusief Leerlingenvervoer) te laten voorbereiden door de Bussumse Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein. Deze voorbereiding houdt in het horen van partijen en het adviseren omtrent de beslissingen op bezwaren, waarbij de hoorzittingen niet eerder aanvangen dan 16.00 uur;
 
  • II.
    de Regeling inzake de behandeling van bezwaren vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Naarden op 3 december 2002 overeenkomstig het besluit genoemd onder I te wijzigen.
 
  • III.
    De voorbereiding onder I geschiedt conform de bij dit besluit horende bijlage “Behandeling en advisering bezwaren in het kader van Uitvoeringsovereenkomst Sociaal Domein gemeenten Bussum en Naarden”.
 
Naarden, 16 februari 2015
 
burgemeester en wethouders voornoemd;
de secretaris, de burgemeester,
 
mw. H.Th.J. Molenbrugge mw. dr. J. J. Sylvester (b/a M.J. Adriani loco-burgemeester)
 
 
 
Bijlage behorende bij collegebesluit d.d. 16 februari 2015
inzake voorbereiding bezwaren Sociaal Domein
   
Behandeling en advisering bezwaren in het kader van Uitvoeringsovereenkomst Sociaal Domein
gemeenten Bussum en Naarden
 
Inleiding
Gelet op de bovengenoemde uitvoeringsovereenkomst, wordt in het kader van efficiënte, eenduidige en klantgerichte behandeling van bezwaren het Sociaal Domein betreffende, het volgende voorgesteld.
 
Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein
Alle bezwaren, gericht tegen besluiten van de Uitvoeringsdienst Sociaal Domein (USD Bussum, Naarden, Muiden) worden behandeld door de Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein van de gemeente Bussum (hierna genoemd: Commissie). Deze Commissie adviseert het desbetreffende bestuursorgaan omtrent beslissingen op bezwaren het Sociaal Domein betreffende.
Voor Naarden geldt dat alle bezwaren het Sociaal Domein betreffende die ingediend worden ná
1 maart 2015, worden behandeld door genoemde Commissie.
 
Samenstelling Commissie
De Commissie bestaat uit de voorzitter en de leden van de Commissie Sociale zaken Bussum.
Het college van Bussum zal 2 Commissieleden van de Commissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Naarden, die gespecialiseerd zijn in de vakgebieden WWB/Participatiewet c.a. en Wmo, benoemen als lid van de Bezwaarschriftencommissie Sociaal Domein. De 2 leden die de gemeente Naarden voordraagt voor benoeming zijn: mevrouw mr. L.S. Wijnbergen en mevrouw mr. M. Ramondt.
De gemeente Bussum draagt er tevens zorg voor dat de Commissie wordt uitgebreid met een lid dat is gespecialiseerd in het jeugdrecht.
 
Vergoeding/Presentiegeld en reiskostenvergoeding
De Commissieleden ontvangen een vergoeding conform artikel 15 van het Rechtspositiebesluit Raads- en Commissieleden.
Het college van Bussum stelt de vergoeding voor de commissieleden vast op € 304,00 en voor de voorzitter op € 384,00 per zitting, inclusief bijkomende werkzaamheden. Deze vergoeding zal tot uiterlijk 1 januari 2016 kunnen worden verstrekt (zodat niet vooruitgelopen wordt op de fusie).  
De Commissieleden ontvangen voorts de gebruikelijke reiskostenvergoeding.
 
Het secretariaat
De Commissie wordt ondersteund door 2 secretarissen. Eén secretaris is in dienst van de gemeente Bussum. De andere secretaris, mevrouw J. Kramer, is in dienst van de gemeente Naarden. Mevrouw J. Kramer zal hiertoe door het college van Bussum worden aangewezen als secretaris van de Commissie.
De secretarissen maken onderling, met ondersteuning van teammanager Backoffice van de USD gemeente Bussum en afdelingshoofd Bestuursondersteuning gemeente Naarden, afspraken over nadere invulling van hun taken, de werkverdeling en de te volgen werkwijze.
De secretarissen laten zich waar nodig administratief ondersteunen c.q. faciliteren. Over de mate van administratieve ondersteuning c.q. facilitering wordt in samenspraak met de teammanager Backoffice en afdelingshoofd Bestuursondersteuning nadere afspraken gemaakt. De administratieve ondersteuning en facilitering bestaat in ieder geval uit het aanleveren van het bezwaardossier aan het secretariaat en het vermenigvuldigen en verzenden van het bezwaardossier.
 
Functiescheiding secretariaat en vakafdeling
De secretaris is niet belast met het voeren van pre-mediation gesprekken en met het indienen van herzieningsverzoeken. De verweerder draagt hier zorg voor. Verweerder zal vanwege functiescheiding eveneens zorgdragen voor het aanleveren van het bezwaardossier bij het secretariaat.
 
Het Commissieadvies
De secretaris stelt het advies op en legt dit ter accordering voor aan de Commissie. Dit advies dient kernachtig te worden weergegeven, goed leesbaar, klantgericht, volledig en uitputtend te zijn. Het juridisch kader (wet- en regelgeving) zal als een bijlage aan het advies gehecht worden.
Na accordering verzendt de secretaris het Commissieadvies aan het bestuursorgaan.
Alvorens de secretaris het Commissieadvies ter accordering aan de Commissie voorlegt, wordt dit concept-advies voorgelegd aan verweerder met het verzoek te bekijken of het concept-advies onjuistheden dan wel onvolledigheden bevat. De verweerder reageert binnen 3 werkdagen op het verzoek van de secretaris. Indien naar het oordeel van de secretaris uit de reactie van de verweerder blijkt dat dit nodig is, zal het advies worden aangepast.
Uit oogpunt van klantgerichtheid en (hoger) beroepsprocedures is het van belang dat het Commissieadvies uiteindelijk volledig en juist is, voordat dit aan belanghebbenden ter kennis wordt gebracht. Aanvullingen in de beslissingen op bezwaren dienen daarom zo veel als mogelijk te worden voorkomen. Echter, dit neemt niet weg dat de Commissie niet kan adviseren om het primaire besluit in de beslissing op bezwaar aan te vullen.
 
Kennelijke niet-ontvankelijkheid of kennelijke ongegrondheid van het bezwaar
De Commissie adviseert het bestuursorgaan niet alleen inhoudelijk over bezwaren, maar tevens over bezwaren die overeenkomstig artikel 7:3 Awb kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn.
 
De hoorzitting
Uit oogpunt van klantgerichtheid worden de hoorzittingen gehouden vanaf 16.00 uur.
Vanaf 15.30 uur zal de Commissie de ingediende bezwaren samen met de secretaris voorbespreken.
De Commissie houdt één keer in de maand zitting op de maandagmiddag. Per zittingsdag worden maximaal 4 zaken behandeld. De secretaris bepaalt of er extra zittingen ingepland moeten worden.
Per zaak wordt door de secretaris, eventueel in samenspraak met verweerder, een inschatting gemaakt van veiligheidsrisico’s. In het geval van te verwachten agressie, zal in samenspraak met de teamleider Backoffice van de USD bepaald worden hoe de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden.
 
Het verweer ter zitting
Namens het bestuursorgaan zal door een medewerker van de USD verweer worden gevoerd.
De verweerder overlegt uiterlijk 3 werkdagen vóór de hoorzitting een pleitnotitie, die door de secretaris wordt doorgezonden aan de Commissie en belanghebbenden.
 
De beslissing op bezwaar
Na ontvangst van het Commissieadvies adviseert verweerder het bestuursorgaan omtrent het akkoord gaan of contrair gaan met het advies van de Commissie. Indien het bestuursorgaan akkoord gaat met het Commissieadvies, stelt de verweerder een korte beslissing op bezwaar op, waarbij wordt volstaan met verwijzing naar het uitgebrachte advies.
In het geval het college het advies van de Commissie niet volgt (contrairprocedure), wordt door verweerder een gemotiveerde beslissing op bezwaar opgesteld waarin met redenen omkleed wordt uitgelegd waarom het Commissieadvies geheel of gedeeltelijk niet wordt gevolgd.
De beslissing op bezwaar wordt in het kader van efficiency via een verkorte procedure eerst voorgelegd aan het hoofd USD en vervolgens genomen conform de mandatenregeling van de desbetreffende gemeente.
 
Jaarverslag
De Commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

 

Naar boven