BIJLAGE Delegatie van bevoegdheden
De bevoegdheden die de raad aan de werkgeverscommissie delegeert zijn:
Het nemen van besluiten en uitvoering geven aan de CAR /RLA met uitzondering van bevoegdheden als genoemd in hoofdstuk 2, 8, 9, 10 en 12 ten aanzien van het overig griffiepersoneel en de griffier.
Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 2:1, 2:4, 2:5 CAR/RLA ten aanzien van het overig griffiepersoneel (aanstelling).
Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 8:3, 8:3:1, 8:3:1a, 8:4, 8:5, 8:5a, 8:6, 8:7, 8:7:1, 8:8, 8:8:1, 8:9, 8:12, 8:12:1, 8:13, 8:15:1, 8:15:2 CAR/RLA ten aanzien van het overig griffiepersoneel (ontslag).
Het vaststellen van beoordelingen op grond van artikel 15:1:15 CAR/RLA ten aanzien van het overig griffiepersoneel en de griffier.
Het vaststellen van functiebeschrijvingen op grond van artikel 3:1 CAR/RLA i.c.m. artikel 9, lid 3 van de Bezoldigingsregeling i.c.m. artikel 2, lid 2 en artikel 3 Regeling inzake beschrijving en waardering van functies ten aanzien van het overig griffiepersoneel.
Het vaststellen van een functiewaardering op grond van artikel 3:1CAR/RLA i.c.m. artikel 9, lid 3 van de Bezoldigingsregeling i.c.m. artikel 2, lid 2 en artikel 3 Regeling inzake beschrijving en waardering van functies ten aanzien van het overig griffiepersoneel.
Het ondertekenen namens de gemeente van reïntegratiemeldingen en verzending aan het UWV op grond van de Ziektewet
Artikelsgewijze toelichting Verordening werkgeverscommissie griffie
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In dit artikel wordt de werkgeverscommissie formeel in het leven geroepen en wordt beschreven welke taken en bevoegdheden aan de werkgeverscommissie worden opgedragen resp. gedelegeerd. De exacte omschrijving van de bevoegdheden die door de raad aan de werkgeverscommissie worden gedelegeerd staan in de bijlage bij deze verordening (lid 2).
Lid 3 bepaalt, dat besluiten van de raad over niet gedelegeerde werkgeverszaken, wel door de werkgeverscommissie ten behoeve van de raad moeten worden voorbereid en uitgevoerd.
Lid 4 bepaalt, dat indien voor het gehele gemeentepersoneel wijzigingen in de rechtspositie optreden (die voor alle ambtenaren behalve de griffie door het college worden vastgesteld), de werkgeverscommissie die parallel voor de griffie dient vast te stellen, zodat er geen verschillen in rechtspositie gaan ontstaan binnen de ambtelijke organisatie.
Lid 5 vormt de basis voor het mandaatbesluit, waarin de dagelijkse personele bevoegdheden met betrekking tot het overige griffiepersoneel aan de griffier als leidinggevende worden overgedragen.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Dit artikel regelt de samenstelling van de werkgeverscommissie, de duur van het lidmaatschap en redenen voor beëindiging daarvan.
Als regel is de vice-voorzitter van de raad uit hoofde van diens functie ook voorzitter van de werkgeverscommissie. Dit is niet in de verordening vastgelegd, om enige flexibiliteit in te bouwen voor het geval dat een vice-voorzitter om hem moverende redenen afziet van het voorzitterschap van de werkgeverscommissie.
Lid 2 bepaalt, dat de werkgeverscommissie na de gemeenteraadsverkiezingen weer opnieuw door de raad wordt benoemd. Het is van belang om deze benoeming kort na installatie van de raad in nieuwe samenstelling plaats te laten vinden. Indien juist in die periode personele kwesties spelen waarbij de werkgeverscommissie een rol te spelen heeft, dan is een snelle opvolging gewenst, evenals zo mogelijk enige continuïteit in de bemensing.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier is secretaris van de werkgeverscommissie, maar zorgt in overleg met de gemeentesecretaris voor specifieke ambtelijke deskundigheid in de advisering aan de werkgeverscommissie. Dit zal in de praktijk meestal de personeelsadviseur betreffen en in sommige gevallen een juridisch adviseur.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
De vergaderingen van de werkgeverscommissie zijn niet openbaar, omdat er regelmatig personeelsvertrouwelijke zaken aan de orde kunnen komen. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn wel openbaar, behalve de onderdelen daarvan die personeelsvertrouwelijke informatie bevatten. Raadsleden kunnen met toestemming van de voorzitter van de werkgeverscommissie die vertrouwelijke stukken inzien, maar dienen dan wel geheimhouding te betrachten.
Dit artikel regelt de wijze waarop de werkgeverscommissie verantwoording aflegt aan de raad over de uitoefening van de aan haar gedelegeerde bevoegdheden. Daarnaast zal de werkgeverscommissie ad hoc de raad van informatie voorzien, wanneer zij dat aangewezen acht.