Vaststellen van het Vluchtelingenbeleid 2015-2018 (2015, nr. 345/1402)

 

Nummer 345/1402

Publicatiedatum 21 december 2015

Agendapunt 53

Datum besluit B&W 27 oktober 2015

Onderwerp

Vaststellen van het Vluchtelingenbeleid 2015-2018

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2015 (Gemeenteblad afd, 1, nr. 1402);

Gelet op de Gemeentewet artikelen 108 en 110;

Mede gezien de aangenomen motie van de raadsleden: de heer Paternotte, mevrouw Yesilgöz-Zegerius en de heer Peters (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1451),

Besluit:

1.kennis te nemen van de brief Vluchtelingenbeleid (bijlage 1), die het beleidskader aanbiedt (bijlage 2) met daarin de visie van het college op duurzame integratie van vluchtelingen nader vertaald naar concrete inzet en maatregelen.

Hoofdlijn brief:

  • a.

    Amsterdam is een gastvrije stad voor vluchtelingen. In onze stad is vrijheid de drijvende kracht. Vrijheid is pas iets waard als iedereen mee kan doen, waar je wieg ook stond (coalitieakkoord 2014 – 2018).

  • b.

    Het veld is volop in beweging. Amsterdam volgt de ontwikkelingen in Europa en het beleid van het Rijk nauwgezet. Amsterdam zet ondertussen in op versnelling van de bestaande opgave om vluchtelingen met status te huisvesten en snel te integreren. Hiervoor kijken we naar innovatieve en sobere huisvestingsoplossingen en maken we gebruik van een breed maatschappelijk netwerk. De actualiteit op het gebied van instroom, maar ook wet- en regelgeving worden nauw gevolgd om verdere groei een plek te kunnen geven.

We versnellen de realisatie van asielzoekerscentra. Ook voor asielzoekerscentra geldt dat we in samenwerking met COA en maatschappelijke partners inspelen op een groei van het aantal asielzoekers en ons voorbereiden op het bieden van programma's voor (informele) dagbesteding en onderwijs.

  • c.

    Voor een snelle integratie van statushouders volgt aanbod op maat op de gebieden van huisvesting, taal, participatie, onderwijs, werk en gezondheid met als doel de vluchteling effectief en efficiënt te begeleiden van aankomst naar zelfstandigheid. Voor dagbesteding van asielzoekers wordt samengewerkt met maatschappelijke organisaties en vrijwilligers.

  • d.

    Amsterdam vangt meer vluchtelingen op door een forse stijging van de wettelijke taakstelling tot huisvesting. In 2015 gaat het bijna om een verviervoudiging (van gemiddeld 350 naar 1.375 personen). Voor 2016 is de taakstelling geprognosticeerd op 2.043. De dynamiek van de actualiteit brengt een beperkte voorspelbaarheid in omvang en samenstelling van vluchtelingen met zich mee.

  • e.

    Amsterdam haalt de banden aan met traditionele samenwerkings-partners (VluchtelingenWerk, UAF, onderwijsinstellingen), en gaat nieuwe verbanden aan met initiatieven uit de maatschappij en bedrijfsleven om doelstellingen te realiseren en te versnellen.

  • f.

    Een belangrijke schakel is het Rijk. Amsterdam wil maatwerk kunnen bieden aan vluchtelingen om zo beter te kunnen ondersteunen in het integratieproces. De gemeente wil daarom titel en mandaat om vluchtelingen op weg te helpen met taal en integratie, vergezeld van passende financiering. De lobby naar het Rijk concentreert zich op:

    • -

      lokale uitvoering met deels rijksfinanciering;

    • -

      bredere en eerdere uitwisseling profielgegevens asielzoekers;

    • -

      wet- en regelgeving die snelle integratie in de weg staat, moet aangepast worden.

      • 2.

        tot het vaststellen van het beleidskader Vluchtelingen in Amsterdam 2015 – 2018 (bijlage 2), dat de concrete inzet en maatregelen bevat om statushouders effectief en efficiënt te begeleiden van aankomst naar zelfstandigheid. Hierbij benutten we de verschillende talenten van vluchtelingen en publiek-private samenwerkingen optimaal. Acties per domein:

  • a.

    Huisvesting: samen met partners nieuwe woonvormen ontwikkelen om stijgend aantal statushouders te huisvesten zonder de sociale woningmarkt te veel te belasten.

  • b.

    Participatie: wegwijs, uitbreiden netwerk, obstakels weg. Maatschappelijke begeleiding door VluchtelingenWerk.

  • c.

    Taal: via taal/oriëntatieprogramma een juiste start, daarna inzet op taal in (werk)praktijk. Doel: na 3,5 jaar heeft 100% aan de inburgeringsplicht voldaan.

  • d.

    Onderwijs: begeleiding door UAF van hoger opgeleiden, ontwikkelen combinatietraject inburgering(taal)-MBO-werk om laag- en middelbaar opgeleiden toe te leiden naar een startkwalificatie. Daarnaast zet het college ook in op vernieuwing van het nieuwkomersonderwijs. Het college wil verbeterde aansluiting op het MBO, HBO en WO.

  • e.

    Werk en Inkomen: integrale aanpak onder b t/m d waar mogelijk aanvullen met werkmodules. Versnelling in toeleiding naar werk en ondernemerschap onder meer door voorbereiding in asielfase en snelle match met werkgevers.

  • f.

    Gezondheid: vroegsignalering en tijdige doorverwijzing.

    • 3.

      het indienen bij de gemeenteraad van een financieel overzicht uiterlijk bij de Voorjaarsnota 2016 op basis van bijgestelde prognoses en realisaties. Om het huidige niveau van de Amsterdamse inzet op de duurzame integratie van vluchtelingen ook bij hogere aantallen op peil te houden, voorziet het college in de jaren 2016 – 2018 meer kosten dan tot nu toe geraamd. Het is op dit moment onzeker wat wijzigingen in het Rijksbeleid rond huisvesting voor gevolgen zullen hebben voor de taakstelling en mogelijkheden deze te realiseren. Voor dit moment zijn de kosten vanwege de nog onzekere prognoses voor de jaren 2017 en 2018 als PM opgenomen. De prognose op de aantallen vanuit de taakstelling van het Rijk wordt stapsgewijs concreter. De komende maanden zal ook inzichtelijk worden gemaakt welke voorzieningen wettelijk verplicht zijn en welke voorzieningen tot de beleidsvrijheid van de gemeente horen.

    • 4.

      tot besluitvorming over punt 3 heeft plaatsgevonden, bieden de portefeuilles werk & onderwijs dekking van de kosten binnen de begroting. Dekking vindt plaats uit bestaande budgetten.

      Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

      in zijn vergadering op 17 december 2015.

De plv. voorzitter

E.Ünver

De raadsgriffier

mr. M. Pe

Naar boven