Aanpassingen Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort

Met ingang van 1 april 2015 is de organisatiestructuur van onze gemeente in haar nieuwe vorm van start gegaan. Deze wijzigingen zijn juridisch geformaliseerd door onder andere het wijzigen van het Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort (hierna: het bevoegdhedenbesluit). In het bevoegdhedenbesluit staan alle bevoegdhedenbesluit vermeld die door het college en de burgemeester zijn opgedragen aan de directeuren, afdelingsmanagers, programmadirecteuren en directeuren van aan de gemeente verbonden partijen. Op 2 juni 2015 heeft uw college het bevoegdhedenbesluit vastgesteld. Het bevoegdhedenbesluit is op 15 juni 2015 in werking getreden en werkt terug tot en met 1 april 2015.

WIJZIGINGEN

De wijzigingen zijn hieronder onderstreept weergegeven.

Bijlage 1

  • 1.

    Bijlage 1, onder b (blz. 8)

    Het beslissen op bezwaarschriften betreffende:

    • -

      Wet kinderopvang, voorzover het een gemeentelijke toeslag voor kinderopvang betreft

 

Bijlage 2

  • 2.

    Publiekrecht

    • 10.

      Het besluiten op Wob-verzoeken met een afdelingsoverschrijdend/gemeentebreed karakter.

 

Bijlage 3

  • 3.

    Bijlage 3, Burgerzaken (blz. 11 en 12)

    • 3.

      [Vervallen]

    • 15.

      Het tijdens een ramp of crisis besluiten welke verwanteninformatie wanneer verstrekt mag worden [vervallen].

  • 4.

    Bijlage 3, Juridische dienstverlening en advies (blz. 14)

    De afdeling Juridische dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    • 10.

      Het uitvoeren van alle werkzaamheden en taken behorend bij de functie van secretaris van de Regionale Klachtencommissie Jeugd Eemland.

  • 5.

    Bijlage 3, Loket werk, inkomen en zorg (blz. 15 en 16)

    De afdeling Loket, werk, inkomen en zorg heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    • f.

      Wet kinderopvang, voorzover het een gemeentelijke toeslag voor kinderopvang betreft

  • 6.

    Bijlage 3, Samen Leven (blz. 17)

    De afdeling Samen Leven heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    • 6.

      Inkoop en subsidiëring van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 7.

    Uitvoering van mandaten in het kader van de regionale inkoop en subsidiering van zorg of ondersteuning in het kader van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning.

 

Bijlage 4

  • 7.

    Bijlage 4, Directeur Alliantie regio Amersfoort (blz. 20)

    • 1.

      De volgende bevoegdheden op grond van de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening:

      • b.

        [Vervallen]

      • c.

        bemiddelen van [urgentie]kandidaten;

      • d.

        [Vervallen met ingang van 1 juli 2015, d.i. datum inwerkingtreding Huisvestingsverordening 2015]

      • e.

        verlenen, [wijzigen, intrekken en verlengen] van urgentieverklaringen;

    • 2.

      [Vervallen met ingang van 1 juli 2015, d.i. datum inwerkingtreding Huisvestingsverordening 2015]

  • 8.

    Bijlage 4, Directeur Portaal (blz. 20)

    Het beslissen op vergunningaanvragen op grond van de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening Amersfoort.

  • 9.

    Bijlage 4, Directeur Omnia Wonen (blz. 20)

    Het beslissen op vergunningaanvragen op grond van de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening Amersfoort.

  • 10.

    Bijlage 4, Directeuren van de deelnemende corporaties aan het convenant Woonruimteverdeling Regio Amersfoort (blz. 20)

    In de periode 1 april 2015 tot 1 juli 2015 te beslissen op aanvragen voor inschrijving en uitschrijving van personen als woningzoekenden in het woningzoekendenregister op grond van de Huisvestingsverordening Amersfoort.

  • 11.

    Directeur SAVE (Stichting Samen Veilig Midden-Nederland)

    Het aanvragen van een machtiging gesloten verblijf in het vrijwillig kader op grond van artikel 2.4 lid 1 juncto 6.1.8 Jeugdwet.

  • 12.

    Er worden een aantal kleine, redactionele wijzigingen, doorgevoerd, waarmee geen inhoudelijke wijziging wordt beoogd.

 

Door de aanpassingen van het bevoegdhedenbesluit –in lijn met het bevoegdhedenbesluit zelf- met terugwerkende kracht in te laten gaan worden in beginsel alle besluiten en rechtshandelingen uit de periode tussen 1 april 2015 en de inwerkingtreding van het bevoegdhedenbesluit rechtmatig.

Per 1 april 2015 is het bevoegdhedenbesluit van kracht. Door de aanpassingen in het bevoegdhedenbesluit met terugwerkende kracht per 1 april 2015 in te laten gaan, worden in beginsel alle besluiten en rechtshandelingen, waar de aanpassingen betrekking op hebben, uit de periode 1 april 2015 en de inwerkingtreding van de aanpassingen in het bevoegdhedenbesluit rechtmatig.

 

VERVOLGSTAPPEN  

Na vaststelling van dit voorstel zullen de aanpassingen in het bevoegdhedenbesluit worden gepubliceerd op www.overheid.nl en de gemeentelijke website. De afdelingsmanagers worden per e-mail geïnformeerd en daarnaast wordt er een bericht op ‘berichten aan iedereen’ geplaatst.

 

Naar boven