Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016

De raad van de gemeente Veghel;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 november 2015;

 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

 

besluit:

 

vast te stellen de

 

Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016

(Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016)

 

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Inleidende bepaling

Krachtens deze verordening wordt geheven:

  • a.

    een afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten.

     

Artikel 2. Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruikmaken’: gebruikmaken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

 

Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing

Artikel 3. Aard van de belasting en belastbaar feit

    • 1.

      Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

    • 2.

      De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven terzake van het gebruikmaken van een perceel, ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4. Belastingplicht

De afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruikmaakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

 

Artikel 5. Maatstaf van heffing en belastingtarief

De afvalstoffenheffing wordt geheven aan de hand van en naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in hoofdstuk 1 en 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

 

Hoofdstuk III Reinigingsrechten

Artikel 6. Belastbaar feit

Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten bestaande uit het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van beperkte omvang of hoeveelheid.

Onder beperkte omvang/hoeveelheid wordt verstaan: maximaal 4 minicontainers per perceel.

 

Artikel 7. Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag, dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht.

 

Artikel 8. Maatstaf van heffing en belastingtarief

De reinigingsrechten worden geheven aan de hand van en naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in hoofdstuk 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

 

Hoofdstuk IV Aanvullende bepalingen

Artikel 9. Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

 

Artikel 10. Wijze van heffing

De belasting en de reinigingsrechten worden bij wege van aanslag geheven.

 

Artikel 11. Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

    • 1.

      De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en de rechten bedoeld in hoofdstuk 3.1 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

    • 2.

      Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en de rechten bedoeld in hoofdstuk 3.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

    • 3.

      Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting of rechten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

    • 4.

      Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruikmaakt.

    • 5.

      De belasting bedoeld in onderdeel 1.2 en de rechten bedoeld in onderdeel 3.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

       

Artikel 12. Termijnen van betaling

  • 1.

    De aanslag(en) moet(en) worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid moet(en), indien een machtiging voor automatische incasso is afgegeven en zolang de verschuldigde bedragen via automatische incasso kunnen worden afgeschreven, de aanslag(en) worden betaald in tien gelijke maandelijkse termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand, volgend op die van de dagtekening van het aanslagbiljet en de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid is betaling via automatische incasso alleen mogelijk voor zover het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde belastingaanslagen minder is dan € 3.000,00.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

     

Artikel 13. Kwijtschelding

  • 1.

    Bij de invordering van de heffing bedoeld in artikel 1, onderdeel a, wordt de heffing voor 100% kwijtgescholden, met dien verstande dat de kwijtschelding nooit meer bedraagt dan € 187,33.

  • 2.

    Bij de invordering van de rechten bedoeld in artikel 1, onderdeel b, wordt geen kwijtschelding verleend.

     

Artikel 14. Nadere regels door het Dagelijks Bestuur

Het Dagelijks Bestuur van de Belastingsamenwerking Oost-Brabant kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.

 

Artikel 15. Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrecht 2015”, vastgesteld bij raadsbesluit van 4 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsheffing 2016”.

     

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 17 december 2015.

 

De raad voornoemd.

De griffier,

Dr. W. Oosten

 

De voorzitter,

Mr. I.R. Adema

 

 

Bijlage:

Tarieventabel

 

 

Toelichting op de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016

 

Wijzigingen t.o.v. 2015

Wijziging verordening

In artikel 13 is de gemaximeerde kwijtschelding zoals opgenomen in de programmabegroting 2016 vastgelegd. De bepaling over de kwijtschelding is niet langer opgenomen in de Regeling met betrekking tot het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke en waterschapsbelastingen. Opneming van een kwijtscheldingsbepaling in de belastingverordening zelf verdient vanuit het oogpunt van kenbaarheid en rechtseenheid de voorkeur. Omdat de maximering van de kwijtschelding voortaan geheel in de verordening zelf is opgenomen, hoeft er ook geen nader besluit door ons college te worden genomen.

 

Volgens de begroting 2016 gelden o.a. als uitgangspunten voor de vaststelling van de tarieven:

  • -

    De vervuiler betaalt en

  • -

    De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.

     

Voor 2016 zijn er geen wijzigingen in de tarieven doorgevoerd.

 

 

Bijlage: Tarieventabel

 

TARIEVENTABEL

 

 

Behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2016

 

 

 

 

 

 

Algemeen

 

 

 

De bedragen genoemd in deze tarieventabel zijn in € en inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.

 

 

 

 

2016

2015

Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing

 

 

1.1

De belasting bedraagt per perceel per jaar

92,63

92,63

1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 bedraagt de belasting per lediging van een:

 

 

1.2.1

minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval

3,00

3,00

1.2.2

minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval

1,75

1,75

1.2.3

minicontainer van 240 liter, bestemd voor gft-afval

3,00

3,00

1.2.4

minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval

1,75

1,75

1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1 en 1.2, bedraagt de belasting

 

 

 

per kilogram restafval

0,18

0,18

 

en per kilogram gft-afval

0,15

0,15

1.4

De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt voor percelen die niet zelf over

 

 

 

afvalcontainers beschikken en die gebruikmaken van verzamelcontainers,

 

 

 

vermeerderd met een bedrag per storting, indien er sprake is van ondergrondse

 

 

 

containers, per storting

2,67

2,67

1.5

De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt voor percelen die niet zelf over

 

 

 

afvalcontainers beschikken en die gebruikmaken van verzamelcontainers,

 

 

 

vermeerderd met een vast bedrag, indien er sprake is van hoogbouw en

 

 

 

bovengrondse verzamelcontainers, per perceel per maand

9,76

9,76

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

 

 

2.1

De administratiekosten voor het afhalen van een extra container,

 

 

 

bedragen eenmalig, per container

32,25

32,25

2.2

Indien de extra container moet worden thuisbezorgd wordt

 

 

 

eenmalig, per container, een extra bedrag in rekening gebracht van

21,50

21,50

2.3

De administratiekosten voor het omwisselen van een container van klein naar

 

 

 

groot volume bedragen eenmalig, per container

32,25

32,25

 

Hierbij wordt opgemerkt dat omwisseling slechts 1x per jaar kan plaatsvinden.

 

 

2.3.1

Onverminderd het bepaalde in 2.3 is het omwisselen van een container voor gft-afval

gratis

gratis

2.4

De administratiekosten voor het omwisselen van een container van groot naar klein

 

 

 

volume bedragen eenmalig, per container

gratis

gratis

 

Hierbij wordt opgemerkt dat omwisseling slechts 1x per jaar kan plaatsvinden.

 

 

2.5

Indien de om te ruilen (nieuwe) container moet worden thuisbezorgd en de

 

 

 

omgeruilde (oude) container moet worden meegenomen, wordt per omruiling

 

 

 

een extra bedrag in rekening gebracht van

21,50

21,50

2.6

De vergoeding voor het plaatsen van een slot op de afvalcontainer bedraagt eenmalig,

 

 

 

per slot (incl. plaatsing)

29,00

29,00

2.7

De administratiekosten voor het vervangen van een contactloze toegangspas ten

 

 

 

behoeve van de verzamelcontainers, bedragen

30,25

30,25

2.8

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1, onderdeel 1 t/m 5, bedraagt de belasting

 

 

 

voor het achterlaten van grove huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe

 

 

 

van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

 

 

2.8.1

per melding

16,00

16,00

2.8.2

het bedrag genoemd bij 2.8.1 wordt verhoogd met een bedrag:

 

 

 

per kilogram restafval

0,18

0,18

 

per kilogram gft-afval

0,15

0,15

2.9

Het tarief voor de speciale afvalzak, bestemd voor het achterlaten

 

 

 

van luiermateriaal in de milieustraat, bedraagt per zak

gratis

gratis

2.10

Het tarief voor de speciale afvalzak, voorzien van het logo

 

 

 

“Plastic Heroes”, bestemd voor de huis-aan-huisinzameling van

 

 

 

kunststofverpakkingsmateriaal, bedraagt

gratis

gratis

2.11

Compostvaten: vervallen

 

 

2.12

Voor het achterlaten van afvalstoffen in de milieustraat gelden de volgende tarieven

 

 

 

indien gescheiden aangeleverd:

 

 

2.12.1

voor herbruikbaar afval (afgedankte elektrische en elektronische

 

 

 

apparatuur, metalen, glas, papier, kleding, drankkartonverpakkingen,

 

 

 

kunststofverpakkingsmateriaal)

gratis

gratis

2.12.2

voor huishoudelijk klein chemisch afval

gratis

gratis

2.12.3

voor huishoudelijk grof tuinafval:

 

 

2.12.3a

voor zover niet gescheiden aangeboden, en voor zover er sprake is van composteerbaar

 

 

 

materiaal, niet zijnde hout, per kilogram

0,05

0,05

2.12.3b

indien, en voor zover er sprake is van houtachtig grof snoeiafval, dat geschikt is als grondstof

 

 

 

in een biomassa-energiecentrale, met uitzondering van harsachtig hout, coniferen e.d.

gratis

gratis

2.12.3c

indien de aangeboden hoeveelheid huishoudelijk grof tuinafval, bedoeld in 2.12.3a,

 

 

 

beneden de 10 kilogram blijft, geldt een minimumbedrag van

1,90

1,90

2.12.3d

het bedrag genoemd bij 2.12.3c wordt verhoogd met een bedrag per kilogram,

 

 

 

per kilogram

0,05

0,05

2.12.4

voor niet-herbruikbaar grof huishoudelijk afval (meubels e.d.,

 

 

 

ongescheiden restafval), per kilogram

0,17

0,17

2.12.5

indien de aangeboden hoeveelheid grof huishoudelijk afval, niet zijnde herbruikbaar afval,

 

 

 

beneden de 10 kilogram blijft, geldt een minimumbedrag van

3,10

3,10

2.12.6

het bedrag genoemd bij 2.12.5 wordt boven de 10 kilogram verhoogd met een bedrag per

 

 

 

kilogram, per kilogram

0,17

0,17

2.12.7

voor huishoudelijk restafval, geschikt voor het aanbieden in de beschikbaar gestelde

 

 

 

minicontainer, ongeacht het inzamelmiddel, beneden de 10 kilogram, geldt een bedrag van

5,10

5,10

2.12.8

het bedrag genoemd bij 2.12.7 wordt boven de 10 kilogram verhoogd

 

 

 

met een bedrag per kilogram, per kilogram

0,50

0,50

2.12.9

voor harde, vormvaste kunststoffen (tuinmeubels, speelgoed, emmers e.d.),

 

 

 

per kilogram

0,05

0,05

2.12.9

voor schoon puin (stenen en beton zonder vervuiling door zand, kalk, plastic e.c.),

 

 

 

per kilogram

0,05

0,05

2.12.10

voor licht bouw- en sloopafval (hanteerbaar), per kilogram

0,17

0,17

2.12.11

voor sloophout (afvalhout, stronken), per kilogram

0,10

0,10

2.12.12

voor schoon zand en graszoden, per kilogram

0,03

0,03

2.12.13

voor vervuild puin (stenen en beton met vervuiling met zand, kalk, plastic e.d.

 

 

 

tot maximaal 10%), per kilogram

0,10

0,10

2.12.14

voor gipsafval, per kilogram

0,10

0,10

2.12.15

voor personenautobanden met velg, per stuk

5,50

5,50

2.12.16

voor personenautobanden zonder velg (alleen voor particulieren)

gratis

gratis

2.12.17

voor motorbanden met velg, per stuk

5,50

5,50

2.12.18

voor motorbanden zonder velg, per stuk

2,75

2,75

2.12.19

voor bestelwagenbanden met velg, per stuk

21,50

21,50

2.12.20

voor bestelwagenbanden zonder velg, per stuk

10,75

10,75

2.12.21

voor truckbanden met velg, per stuk

43,00

43,00

2.12.22

voor truckbanden zonder velg, per stuk

21,50

21,50

2.12.23

voor tractorbanden met velg, per stuk

75,80

75,80

2.12.24

voor tractorbanden zonder velg, per stuk

37,90

37,90

2.12.25

voor asbesthoudend afval:

 

 

 

* (golf)platen/kokers/goten/afvoerbuizen e.d.:

 

 

 

* 1-5 stuks

4,80

4,80

 

* 6-10 stuks

10,75

10,75

 

* 11-20 stuks (€ 1,00 per stuk extra bij meer dan 20 stuks)

21,50

21,50

 

* leien tot maximaal 35 m2

10,75

10,75

 

* klein asbesthoudend materiaal, per element/set

1,00

1,00

 

* asbesthoudende vloerbedekking, asbestpapier/weefsels

gratis

gratis

2.12.26

voor bedrijfsmatige, niet asbesthoudende, koelkasten, per strekkende

 

 

 

meter waarbij de grootste afmeting bepalend is, per strekkende meter

107,50

107,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Maatstaven en tarieven reinigingsrechten

 

 

3.1

Het recht bedraagt per belastingobject per jaar

92,63

92,63

3.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1 bedraagt het recht per lediging

 

 

 

van een:

 

 

3.2.1

minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval

3,00

3,00

3.2.2

minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval

1,75

1,75

3.2.3

minicontainer van 240 liter, bestemd voor gft-afval

3,00

3,00

3.2.4

minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval

1,75

1,75

3.2.5

verzamelcontainer van 660 liter, bestemd voor restafval vrijkomend

 

 

 

bij gemeentelijke objecten

8,20

8,20

3.2.6

verzamelcontainer van 1.000 liter, bestemd voor restafval vrijkomend

 

 

 

bij gemeentelijke objecten

12,40

12,40

 

 

 

 

3.2.7

verzamelcontainer van 1.100 liter, bestemd voor restafval vrijkomend bij

 

 

 

gemeentelijke objecten

13,60

13,60

3.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1 en 3.2 bedraagt de belasting

 

 

 

per kilogram restafval

0,18

0,18

 

en per kilogram gft-afval

0,15

0,15

3.4

De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1 wordt voor percelen

 

 

 

die niet zelf over afvalcontainers beschikken en die gebruikmaken

 

 

 

van verzamelcontainers, vermeerderd met een bedrag per storting,

 

 

 

indien er sprake is van ondergrondse containers, per storting

2,67

2,67

3.5

De belasting als bedoeld in onderdeel 3.1 wordt voor percelen die niet

 

 

 

zelf over afvalcontainers beschikken en die gebruikmaken van verzamelcontainers,

 

 

 

vermeerderd met een vast bedrag, indien er sprake is van hoogbouw en

 

 

 

bovengrondse verzamelcontainers, per perceel per maand:

9,76

9,76

3.6

De administratiekosten voor het afhalen van een extra container

 

 

 

bedragen eenmalig, per container

32,25

32,25

3.7

Indien de extra container moet worden thuisbezorgd wordt

 

 

 

eenmalig, per container, een extra bedrag in rekening gebracht van

21,50

21,50

3.8

De administratiekosten voor het omwisselen van een

 

 

 

container van klein naar groot volume bedragen eenmalig, per container

32,25

 32,25

 

Hierbij wordt opgemerkt dat omwisseling slechts 1x per jaar kan plaatsvinden.

 

 

3.9

De administratiekosten voor het omwisselen van een container

 

 

 

van groot naar klein volume bedragen eenmalig, per container

gratis

gratis

 

Hierbij wordt opgemerkt dat omwisseling slechts 1x per jaar kan plaatsvinden.

 

 

3.10

Indien de om te ruilen (nieuwe) container moet worden thuisbezorgd en de

 

 

 

omgeruilde (oude) container moet worden meegenomen, wordt per omruiling,

 

 

 

een extra bedrag in rekening gebracht van

21,50

21,50

3.11

De vergoeding voor het plaatsen van een slot op de afvalcontainer

 

 

 

bedraagt eenmalig, per slot (incl. plaatsing)

29,00

29,00

3.12

De administratiekosten voor het vervangen van een contactloze toegangspas

 

 

 

ten behoeve van de verzamelcontainers, bedragen

30,25

30,25

3.13

Voor het achterlaten van bedrijfs-kga (klein gevaarlijk afval) in het

 

 

 

gemeentelijk KCA-depot gelden de volgende tarieven, waarbij in totaal

 

 

 

maximaal 50 kilogram op jaarbasis aangeleverd mag worden:

 

 

 

* voor bedrijfs-kga uit de categorieën 04 02, 07 04, 09 01, 11 01, 12 01,

 

 

 

01, 13 02, 14 06 16 09 en 20 02 van de Lijst van afvalstoffen overeenkomstig

 

 

 

artikel 1, onder a), van Richtlijn 75/442/EEG betreffende afvalstoffen (Eural),

 

 

 

voor zover het gevaarlijk afval in de zin van de Richtlijn 91/689/EEG

 

 

 

betreffende gevaarlijke afvalstoffen betreft, per kilogram

1,10

1,10

 

* voor bedrijfs-kga met Euralcode 140603 (vloeistoffen, cat. III), per kilogram

2,40

2,40

 

* voor bedrijfs-kga met Euralcode 200133 (batterijen < 1 kg), per kilogram

0,70

0,70

3.14

Voor het achterlaten van bedrijfs-kga in het gemeentelijk KCA-depot

 

 

 

gelden de volgende tarieven:

 

 

 

* voor bedrijfs-kga met Euralcode 16 0601 (loodaccu’s)

gratis

gratis

 

* voor bedrijfs-kga met Euralcode 200121 (gasontladingslampen)

gratis

gratis

 

* voor afgedankte elektrische en elektronische apparatuur met Euralcode

 

 

 

200123, 200135 en 200136

gratis

gratis

 

 

 

 

 

 

 

 

Behoort bij het raadsbesluit van 17 december 2015.

 

 

Mij bekend,

 

 

De griffier van de gemeente Veghel,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dr. W. Oosten

 

 

 

 

 

 

Naar boven