Legesverordening 2016

 

legesverordening 2016  

De raad van de gemeente Asten;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 oktober 2015;

gehoord het advies van de Commissie Algemene Zaken en Control van 19 november 2015;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit:

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2016.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen om een aanlegvergunning als bedoeld in de onderdeel 2.3.2 van de tarieventabel voor zover het de navolgende werkzaamheden betreft:

    • -

      afgraven, ophogen, vergraven, egaliseren van gronden;

      • -

        aanleg, verbreden of verbeteren van sloten en greppels;

      • -

        erfbeplantingen;

      • -

        poelaanleg;

met welke uitvoering van werkzaamheden wordt bijgedragen aan (kleinschalige) natuurontwikkeling.

  • a.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen om een beschikking als bedoeld in artikel 1.20.2.4 van de tarieventabel voor zover deze beschikking wordt afgegeven op grond van artikel 34 van B.A.B.W en deze wordt aangevraagd voor door de gemeente gesubsidieerde verkeerseducatieprojecten.

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 6 weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2015’ van 16 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a.

    die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • b.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Asten

van 8 december 2015.

De raad voornoemd,

 

griffier,

mr. M.B.W. van Erp-Sonnemans

voorzitter,

mr. H.G. Vos

 

 

Bijlage Tarieventabel, behorende bij Legesverordening 2016  

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016,

artikel 5 lid 1

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke

leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

-2-

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of

registratie van een partnerschap of het omzetten van een

geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

(De Legesverordening van het jaar waarin de aangifte wordt

gedaan is van toepassing.)

1.1.1.1 Woensdagochtend om 9.00 uur en om 9:15 uur Gratis

1.1.1.2 Overige uren op woensdag en op maandag, dinsdag, donderdag

en vrijdag de gehele dag € 363,25

1.1.1.3 Zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdagen, zoals

genoemd in artikel 3, eerste lid van de Algemene Termijnenwet,

en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten € 726,50

1.1.1.4 De bedragen genoemd in onderdelen 1.1.1.2 tot en met 1.1.1.3

worden, indien de voltrekking van het huwelijk of registratie van

een partnerschap op verzoek plaatsvindt:

- op een externe locatie tot 17:30 uur, verhoogd met:€ 134,00

- op een externe locatie tussen 17:30 en 20:00 uur, verhoogd

met:€ 223,00

 

1.1.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.2.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering € 26,90

1.1.2.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering € 34,45

1.1.2.3 een cd-rom/USB-stick met daarop de voltrekking van het huwelijk

of de registratie van het partnerschap € 12,00

1.1.2.4 het kalligraferen van het trouwboekje/partnerschapsboekje € 18,85

1.1.3 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers

van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 22.75

1.1.4 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet

rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen

in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2. Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten

behoeve van een aanvraag:

1.2.1 Van een nationaal paspoort:

1.2.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

ouder is € 64,40;

1.2.1.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20;

1.2.2 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden

bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel

1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

ouder is € 64,40;

1.2.2.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20;

1.2.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond

van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander

wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

ouder is € 64,40;

1.2.3.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20;

-3-

1.2.4 van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor

vreemdelingen € 51,20;

1.2.5 van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of

ouder is € 50,40;

1.2.5.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd

van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,45;

1.2.6 tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als

bedoeld in de subonderdelen 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 € 9,50;

1.2.7 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met

1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde

leges vermeerderd met een bedrag van € 47,30.

1.2.8 Het tarief voor het verrichten van handelingen ten behoeve van

een aanvraag van een tweede paspoort bedraagt hetzelfde als voor

het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van

een eerste paspoort zoals hiervoor aangegeven.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een

rijbewijs

€ 38,45

1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een

spoedlevering vermeerderd met € 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

basisregistratie personen

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de

onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder een verstrekking

verstaan een of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor

de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 10,55

1.4.3 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de

basisregistratie voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte

daarvan € 22,75

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een persoonslijst € 10,55

 

1.4.5 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een geselecteerde computeruitdraai uit de

basisregistratie (panden- en personenregister) per doorvoer € 60,00

 

1.4.6 Het verstrekken van schriftelijke inlichtingen uit de

basisregistratie aan geautoriseerde afnemers en bijzondere

derden € 2,27

 

1.4.7 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een bewijs van opneming in de

basisregistratie:

- voor een persoon € 10,55

1.4.8 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid

van het Besluit basisregistratie personen € 2,27

1.4.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verrichten van een nasporing in het

persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat die opsporing,

per daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 22,75

-4-

:

- voor een persoon € 10,55

1.4.8 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid

van het Besluit basisregistratie personen € 2,27

1.4.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verrichten van een nasporing in het

persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat die opsporing,

per daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 22,75

-4-

basisregistratie personen € 2,27

1.4.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verrichten van een nasporing in het

persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat die opsporing,

per daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 22,75

-4-

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de

registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van

de Kieswet € 10,55

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet

bescherming persoonsgegevens

1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina €0,23

met een maximum per bericht van €5,00

 

1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s €22,50

1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier €5,00

1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de

verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking €22,50

1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen

1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen

worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming

persoonsgegevens €4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van de in 1.7.1.1 tot en met

1.7.1.7 genoemde (digitale) afschriften met 200 pagina’s of

meer:

1.7.1.1 Een (digitaal) afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening €39,55

1.7.1.2 Een (digitaal) afschrift van de bouwverordening €39,55

1.7.1.3 Een (digitaal) afschrift van beleidsnota’s voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een

tarief is opgenomen

€39,55

1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van de in 1.7.2.1 tot en met

1.7.2.7 genoemde (digitale) afschriften met minder dan 200

pagina’s:

1.7.2.1 een (digitaal) afschrift van de beleidsjaarrekening €27,00

1.7.2.2 een (digitaal) afschrift van de Financiele jaarrekening €27,00

1.7.2.3 Een (digitaal) afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening €27,00

1.7.2.4 Een (digitaal) afschrift van de bouwverordening €27,00

1.7.2.5 Een (digitaal) afschrift van het subsidieprogramma welzijn/zorg €27,00

1.7.2.6 Een (digitaal) afschrift van beleidsnota’s voor zover daarvoor

niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een

tarief is opgenomen

€27,00

1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een

kalenderjaar:

1.7.3.1 Op (digitale) vergaderingstukken van de raads- en

commissievergaderingen voor zover daarvoor niet elders in deze

tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen

€278,75

1.7.3.2 Op de openbare besluitenlijsten van vergaderingen van

burgemeester en wethouders, voor zover daarvoor niet elders in €332,70

-5-

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen

1.7.4 Indien het abonnement als bedoeld in 1.7.3.1 en 1.7.3.2 wordt

afgesloten in de loop van een kalenderjaar, dan wordt het tarief

voor het resterende gedeelte naar tijdsgelang vastgesteld.

1.7.5. Indien de stukken moeten worden toegestuurd worden de in dit

hoofdstuk genoemde bedragen verhoogd met €9,10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals

bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart

behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan

of stadsvernieuwingsplan:

in formaat A3, A4 of kleiner, per bladzijde € 0,50

1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals

bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart

behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan

of stadsvernieuwingsplan, groter dan A3 € 10,00

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de

Monumentenwet 1988 € 0,50

1.8.2.2 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke

beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet

kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het

verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als

bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid

publiekrechtelijke beperkingen € 27,70

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van digitale

bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier € 22,75

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag zoals

dit tarief is opgenomen in de Regeling leges en afdracht

vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke

personen en rechtspersonen.

1.9.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn € 12,90

1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 10,55

1.9.4 Indien de gegevens in dit hoofdstuk per post of per fax worden

toegezonden, worden de kosten verhoogd met € 2,95

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen

in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder

daaraan besteed kwartier € 22,75

1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van (digitale) afschriften, scans of

fotokopieen van een in het gemeentearchief berustend stuk, per

pagina op:

- A4 of A3 formaat € 0,50

- groter dan A3 formaat € 10,00

 

 

-6-

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Niet van toepassing

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van

de Leegstandwet € 246,50

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van

een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 187,95

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Niet van toepassing

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 107,00

1.15.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1

bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 61,00

1.15.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde

ontheffing € 61,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning

als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen dan wel

voor een verlenging van deze vergunning

1.16.1.1 voor een kansspelautomaat € 56,50

1.16.1.2 voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste

kansspelautomaat € 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00

1.16.2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een verzoek tot het

overschrijven van de vergunning op naam van een ander dan

aan wie zij is verleend, vinden de tarieven onder 1.16.1

overeenkomstig toepassing

1.16.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in

artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 46,15

1.16.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een vergunning voor de exploitatie van een

speelautomatenhal krachtens de “Verordening

speelautomatenhallen gemeente Asten”

€387,30

-7-

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang:

1.17.1 Voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureau

bij onderzoek voor aanvang € 258,95

1.17.2 Voor gastouders (via gastouderbureau), indien een A- en B-toets

is benodigd € 183,65

Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag, als bedoeld in artikel 2.2 en 3.2 van de Verordening

Ondergrondse Infrastructuur Asten 2014, waarbij de graaflengte

< 100 m1 is of een montagegat c.q. lasgat met een oppervlaktevan > 2 m2 € 184,21

1.18.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag, als bedoeld in artikel 2.2. en 3.2 van de Verordening

Ondergrondse Infrastructuur Asten 2014, waarbij de graaflengte

≥ 100 m1 is € 368,42

1.18.3 Het tarief genoemd onder 1.18.1 en 1.18.2 wordt vermeerderd

met een bedrag per strekkende meter van € 1,77

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87

van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 55,70

1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1

van de Regeling voertuigen € 37,85

1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als

bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen

inzake het wegverkeer (BABW)

a. met medisch advies € 107,60

b. zonder medisch advies

€ 13,70

 

1.19.4 tot het inrichten van een individuele gehandicaptenparkeerplaats

met bord en kenteken € 173,45

1.19.5 tot het verkrijgen van een vergunning betreffende het houden

van wedstrijden met voertuigen, ingevolge artikel 148 van de

Wegenverkeerswet 1994 € 124,00

1.19.6 voor de afgifte van een vergunning op grond van artikel 3 lid 2.a

van de Parkeerverordening centrumgebied gemeente Asten

1996: € 70,40

1.19.7 tot verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 lid 2.b

van de Parkeerverordening centrumgebied Gemeente Asten

1996:

- voor een dagvergunning per dag € 3,15

- voor een weekvergunning van zes dagen € 16,15

1.19.8 tot verkrijgen van een tijdelijke verkeersmaatregel voor het

instellen van een parkeerverbod als bedoeld in artikel 34 van het

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

(BABW) € 25,85

1.19.9 tot verkrijgen van een tijdelijke verkeersmaatregel voor het

afsluiten van weggedeelte(n) voor alle verkeer, behalve

voetgangers, in beide richtingen als bedoeld in artikel 34 van het

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

(BABW) € 25,85

-8-

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het verlenen van een vergunning:

1.20.1.1 Ingevolge artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening

(standplaatsvergunning) € 65,35

1.20.1.2 Ingevolge artikel 5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening

(collectevergunning) € 54,65

1.20.1.3 Ingevolge artikel 5:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening

(ventvergunning) met een geldigheidsduur van:

a. een dag of gedeelte daarvan € 9,90

b. een kalenderweek of gedeelte daarvan € 21,40

c. een kalendermaand of gedeelte daarvan € 52,35

d. een kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 99,70

e. een kalenderjaar of gedeelte daarvan € 171,50

1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een

tarief is opgenomen, per pagina € 2,45

1.20.2.2 (digitale) afschriften, scans of fotokopieen van stukken, voor

zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen per pagina van

- A4 of A3 formaat € 0,50

- groter dan A3 formaat € 10,00

 

 

1.20.2.3 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de

in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor

zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening

of lichtdruk van

- A4 of A3 formaat € 0,50

- groter dan A3 formaat € 10,00

 

 

1.20.2.4 een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen € 25,85

1.20.2.5 Stukken, verklaringen, bewijsstukken of uittreksels, welke op

aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor

zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 10,45

1.20.2.6 Indien de stukken moeten worden toegestuurd worden de in

1.20.1 t/m 1.20.5 genoemde bedragen verhoogd met € 9,10

1.20.3 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een

ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 (geluid/lichtontheffing) van

de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt het tarief met

een geldigheidsduur van:

a. een dag of gedeelte daarvan € 67,55

b. een kalenderweek of gedeelte daarvan € 98,60

c. een kalendermaand of gedeelte daarvan € 139,40

d. een kalenderkwartaal of gedeelte daarvan € 176,90

e. een kalenderjaar of gedeelte daarvan € 422,40

1.20.4 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een

ontheffing als bedoeld in artikel 5:34 lid 3 van de Algemene

Plaatselijke Verordening (stookontheffing) bedraagt het tarief € 56,75

1.20.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van digitale

bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier € 22,75

-9-

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/

omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technischeinstallatiewerken 2012 (UAV 2012)), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de

omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of

werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid

geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de

prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten

worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de

aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 bouwkosten:

Bij het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt

uitgegaan van de actuele prijzen per eenheid zoals die jaarlijks

worden vastgesteld door het ROEB (Regionaal Overleg

Eindhoven Bouwtoezicht) en bij deze tarieventabel als bijlage I

zijn opgenomen.

Indien de bouwkosten niet kunnen worden bepaald aan de hand

van het hiervoor genoemde ROEB-overzicht, wordt onder

bouwkosten verstaan:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technischeinstallatiewerken 2012 (UAV 2012)), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten,

exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,

uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of

gewijzigd.

2.1.1.3 sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor

het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming

van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien

het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid

geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de

prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten

worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de

aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn

omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de

Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo

zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten

waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is

uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk

voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

-10-

2.2.1 verzoek om principe-uitspraak (college) € 537,00

2.2.2 aanvraag om een concept-uitspraak om een

omgevingsvergunning € 198,00

2.2.2.1 Welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.2 bedraagt het

tarief voor het beoordelen van een conceptaanvraag aan

redelijke eisen van welstand € 102,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de

som van de verschuldigde leges voor de verschillende

activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en

de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met

de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de

tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en

hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan

ook per activiteit, handeling of andere grondslag een

legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1 Bouwactiviteiten

Bouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief :

2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 50.000,= bedragen: 4,98%

van de bouwkosten, met een minimum van € 295,=

 

2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 50.000,= tot € 150.000,= bedragen: 3,36%

van de bouwkosten, met een minimum van € 2.490,=

 

2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 150.000,= tot € 500.000,= bedragen:2,75%

van de bouwkosten, met een minimum van € 5.043,=

 

2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 500.000,= tot € 1.000.000,= bedragen:2,62%

van de bouwkosten, met een minimum van € 13.770,=

 

2.3.1.1.5 indien de bouwkosten € 1.000.000,= of meer bedragen:2,41%

van de bouwkosten met een minimum van € 26.200,= en een

maximum van € 500.000,=

 

2.3.1.2 Extra welstandstoets

Extra welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief voor elke 3e en volgende welstandsbehandeling: € 102,00

 

2.3.1.3 Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische

commissie wordt beoordeeld: € 819,00

2.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt

ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 10%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een

maximum van € 1.000,00.

2.3.1.5 Beoordeling gewijzigde gegevens

Beoordeling gewijzigde gegevens

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief voor het in behandeling nemen van gewijzigde gegevens

-11-

die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde

aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 253,00

2.3.1.6 Extra toets Verordening ruimte 2014

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief, indien de aanvraag getoetst moet worden aan de

rechtstreeks werkende regels uit de Verordening ruimte 2014 € 1.751,00

2.3.2 Aanlegactiviteiten

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 532,00

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is vaneen bouwactiviteitPlanologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is vaneen bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel

2.3.1:

2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1o, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 422,00

2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2o, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 565,00

2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3o, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 7.118,00

2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking): € 565,00

2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 565,00

2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving): € 1.255,00

2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving): € 1.255,00

2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 565,,00

2.3.3.9 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor

vergunning moet worden verleend met toepassing van een

vrijstelling of ontheffing op grond van de Bouwverordening

€ 422,00

2.3.3.10 Extra toets Verordening ruimte 2014

Extra toets Verordening ruimte 2014

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het

tarief, indien de aanvraag getoetst moet worden aan de

rechtstreeks werkende regels uit de Verordening ruimte 2014 € 1.751,00

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is vaneen bouwactiviteitPlanologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is vaneen bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit

als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.4.1

-12-

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1o, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 422,00

2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2o, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 565,00

2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3o, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 7.118,00

2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking) € 565,00

2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 565,00

2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving): € 1.255,00

2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving): € 1.255,00

2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 422,00

2.3.5.1 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie totbrandveiligheidIn gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie totbrandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder

d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Cat. t/m 100 m2 € 507,75

Cat. 2 van meer dan 100 m2 t/m 500 m2 € 352,75

€ 1,55 p.m2

Cat. 3 van meer dan 500 m2 t/m 2.000 m2 € 1.127,75

€ 0,43 p.m2

Cat. 4 van meer dan 2.000 m2 t/m 5.000m2 € 1.987,75

€ 0,13 p.m2

Cat. 5 van meer dan 5.000 m2 t/m 50.000 m2 € 2.637,75

€ 0,012 p.m2

Cat. 6 van meer dan 50.000 m2 € 3.237,75

€ 0,01 p.m2

2.3.5.2 Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in

onderdeel 2.3.5 betrekking heeft op het tijdelijke gebruik van

een bouwwerk ten behoeve van een evenement (gebruiksduur

maximaal 4 weken)

10% van het

legestarief

vermeld in

onderdeel

2.3.5.1

2.3.5.3 Indien een aanvraag om een vergunning betrekking heeft op een

vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning

als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 dan bedraagt het legestarief

indien het betreft:

a. uitbreiding van de inrichting: het legestarief vermeld in

onderdeel 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend

wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding

b. gewijzigd gebruik van de gehele inrichting:

50% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1

c. gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting:

50% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1 met dien

verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de

oppervlakte van het gewijzigde gedeelte

-13-

2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten ofbeschermde stads- of dorpsgezichtenActiviteiten met betrekking tot monumenten ofbeschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd

monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de

Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens

provinciale verordening of de Monumentenverordening Asten

2008 aangewezen monument, waarvoor op grond van die

provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die

gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is

vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht

wijzigen van een monument: Gratis

2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een

monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in

gevaar gebracht: Gratis

2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stadsof

dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van

de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens

provinciale verordening of de Monumentenverordening Asten

2008 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die

provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die

gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is

vereist, bedraagt het tarief: Gratis

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of inbeschermd stads- of dorpsgezichtSloopactiviteiten anders dan bij monumenten of inbeschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan,

beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op

grond van een provinciale verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en

onder a, van de Wabo: € 422,00

2.3.8 Aanleggen of veranderen weg

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in

de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een

bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de

Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing

is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder

d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 127,00

2.3.9 Uitweg/inrit

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het

gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in

een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene

plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de

Wabo, bedraagt het tarief: € 127,00

2.3.10 Kappen

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op

-14-

grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel

4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning

of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Indien voor de aanvraag tevens leges zijn verschuldigd op grond

van onderdeel 2.3.2.1, zijn geen leges verschuldigd op grond

van onderdeel 2.3.10.

€ 55,00

2.3.10a.1 Handelsreclame

Handelsreclame

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift,

aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar

is vanaf een voor publiek toegankelijke plaats, waarvoor

ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel

4.15 van de Algemene Plaatselijk Verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 127,00

2.3.10a.2 Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die

handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid onder

h van de Wabo: € ,127,00

2.3.10a.3 Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt

gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of

gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt

gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid,

onder i, van de Wabo: € 127,00

2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van deNatuurbeschermingswet 1998Projecten of handelingen in het kader van deNatuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die

schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de

natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten,

als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 565,00

2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met

gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als

bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998

€ 565,00

2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde

lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het

tarief € 565,00

2.3.14 Andere activiteiten

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling

dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en

die activiteit of handeling:

2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur

aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op

de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 422,00

2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke

verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie

activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke € 422,00

-15-

leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de

Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1 Als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat

op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning

of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden

uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.

2.3.14.2.2 Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd

zonder omgevingsvergunning, bedraagt het tarief:

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het

bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van

de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het

college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien

een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht,

wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde

werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter

kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in

twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van

de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat

voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor

de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase

betrekking heeft;

2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat

voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor

de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase

betrekking heeft.

2.3.16 Beoordeling bodemrapport

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk

voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een

bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 132,00

2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 431,00

2.3.17 Advies

Advies

2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene

maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening

aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet

uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking

op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in

artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om

een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde

kosten, blijkend uit een begroting die door het college van

burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht,

wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde

werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter

kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

-16-

2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of

algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan

een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de

omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in

artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven wordt aangesloten bij de in titel 2 van toepassing

zijnde tarieven.

2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen

bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan

het in behandeling nemen van de aanvraag om een

omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten,

blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester

en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht,

wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde

werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter

kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is

voorafgegaan door een aanvraag om een principe-uitspraak of

concept-uitspraak als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de

eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake

van de principe-uitspraak of concept-uitspraak geheven leges in

mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen

van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in

hoofdstuk 3, mits deze aanvraag binnen 6 maanden na

afronding van de aanvraag principe-uitspraak of conceptuitspraak

is gedaan, met dien verstande dat geen teruggave

plaatsvindt.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning voor bouwactiviteitenTeruggaaf als gevolg van intrekking aanvraagomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning

voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit

bouwactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, intrekt

terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente,

bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De

teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van

vier weken na het in behandeling nemen ervan 50%

2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na vier weken na het in

behandeling nemen ervan 25%

2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleendeomgevingsvergunning voor bouwactiviteitenTeruggaaf als gevolg van intrekking verleendeomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als

bedoeld in de onderdelen 2.3.1, intrekt op aanvraag van de

vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na 25%

-17-

verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik

is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van eenomgevingsvergunning voor bouwactiviteitenTeruggaaf als gevolg van het weigeren van eenomgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat

geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als bedoeld in

de onderdelen 2.3.1, weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf

van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

10%

2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede

verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de

vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geenbedenkingenGeen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geenbedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en

2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een

omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid,

onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: € 62,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg

van een, naar het oordeel van de gemeente , geringe wijziging

in het project: € 264,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanwijzigingen

2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als

bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke

ordening € 8.464,00

2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als

bedoeld in artikel 3.6, lid 1, onder a van de Wet ruimtelijke

ordening € 3.015,00

2.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

schriftelijke verzoeken om een principe-uitspraak over het

verlenen van medewerking aan een herziening, wijziging of

uitwerking van een bestemmingsplan € 537,00

2.8.4 Indien binnen 6 maanden na de principe-uitspraak over

hetzelfde onderwerp een aanvraag als opgenomen in titel 2

wordt gedaan, dan wordt het legesbedrag genoemd in onderdeel

2.8.3 op verzoek in mindering gebracht op de voor de aanvraag

in rekening te brengen leges met dien verstande dat er geen

teruggave plaatsvindt.

-18-

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de

Bouwverordening Gratis

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde

beschikking: € 256,00

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning:

3.1.1 ingevolge de Drank- en Horecawet € 396,55

3.1.2 Ingevolge artikel 2:28 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

(exploitatie horecabedrijf), indien de aanvrager reeds beschikt

over een op grond van de Drank- en Horecawet verplichte

vergunning € 176,90

3.1.3 Ingevolge artikel 2:28 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

(exploitatie horecabedrijf) indien de aanvrager niet de aanvrager

niet vergunningplichtig is op grond van de Drank- en Horecawet € 176,90

3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in

artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 25,75

3.1.5 Het tarief voor het wijzigen van een vergunning voor

leidinggevenden of het wijzigen van een inrichting bedraagt € 112,60

3.1.6 Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op

aanvraag een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in

3.1.1 en 3.1.3 verleend. De hoogte van de teruggaaf wordt

gesteld op het bedrag waarmee de geheven leges een bedrag

van € 50,00 te boven gaan.

3.1.7 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning, deze aanvraag wordt

ingetrokken voordat de vergunning wordt verleend, wordt op

aanvraag een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in

3.1.1 verleend. De hoogte van de teruggaaf wordt gesteld op het

bedrag waarmee de geheven leges een bedrag van

€ 50,00 te boven gaan.

3.1.8 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing (sluitingsuur) als

bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke

Verordening geldig voor een etmaal: € 26,15

3.1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing (sluitingsuur) als

bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke

Verordening voor een vaste dag per week gedurende een

kalenderjaar € 1.039,70

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

oofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

-19-

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een

evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene

plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het

betreft:

3.2.1.1 een evenement vanaf 100 bezoekers € 51,80

3.2.1.2 een evenement vanaf 500 bezoekers € 258,85

3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als

bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke

verordening € 26,15

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om:

3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een

exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene

plaatselijke verordening, voor een seksinrichting of escortbedrijf € 6.230,00

3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met

uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of

escortbedrijf, als bedoeld in 3:4 van de Algemene plaatselijke

verordeningvoor een seksinrichting of escortbedrijf € 112,60

3.3.3 Een geschiktheidsverklaring als bedoeld in artikel 3 van de

Nadere regels Seksinrichtingen € 176,90

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet van toepassing

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Niet van toepassing

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2 van de

Brandbeveiligingsverordening 2012 ten behoeve van het gebruik

van een in dit artikel omschreven inrichting, niet zijnde een

bouwwerk bedraagt het tarief:

Cat. t/m 100 m2 € 507,75

Cat. 2 van meer dan 100 m2 t/m 500 m2 € 352,75

€ 1,55 p.m2

Cat. 3 van meer dan 500 m2 t/m 2.000 m2 € 1.127,75

€ 0,43 p.m2

Cat. 4 van meer dan 2.000 m2 t/m 5.000m2 € 1.987,75

€ 0,13 p.m2

Cat. 5 van meer dan 5.000 m2 t/m 50.000 m2 € 2.637,75

€ 0,012 p.m2

Cat. 6 van meer dan 50.000 m2 € 3.237,75

€ 0,01 p.m2

3.6.2 Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in

onderdeel 3.6.1 betrekking heeft op het tijdelijke gebruik van

een bouwwerk ten behoeve van een evenement (gebruiksduur

maximaal 4 weken)

10% van het

legestarief

vermeld in

onderdeel

3.6.1

-20-

3.6.3 Indien een aanvraag om ontheffing of vergunning tijdens de

behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of wordt

geweigerd, worden de volgens de leden 3.6.1 en 3.6.2

berekende leges, met 50% verminderd.

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde

vergunning, ontheffing of andere beschikking € 25,85

Bijlage ROEB lijst  

Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht

Overzicht bouwkosten ten behoeve van berekeningen voor de bouwleges-toets

Vastgesteld in ROEB-overleg 15 september 2015. (*)

 

De vermelde prijzen gelden per eenheid zoals vermeld 2016 excl. BTW (euro)/ 2016 incl. 21% BTW (euro)/ eenheid

(euro) (euro)

1. WONINGEN

1.1 Rijtjeswoningen 198,00/ 239,58/ per m3

1.2 Halfvrijstaande woningen 240,00/ 290,40/ per m3

1.3 Vrijstaande woningen / appartementen 267,00/ 323,07/ per m3

1.4 Bungalows 285,00/ 344,85/ per m3

1.5 Woonwagens (nieuw en verplaatst) 180,00/ 217,80/ per m3

1.6 (Tijdelijke) woonunit 180,00/ 217,80 /per m3

1.7 Recreatiewoning 180,00/ 217,80/ per m3

2. WONINGUITBREIDINGEN EN VERBOUWINGEN

2.1 Uitbreiding woonruimte / dakopbouw 272,00/ 329,12 /per m3

2.2 Uitbreiding bergruimte / garage 120,00/ 145,20/ per m3

2.3 Kelder 249,00/ 301,29/ per m3

2.4 Serre 538,00/ 650,98/ per m2

2.5 Verandering woonruimte (inpandig) 125,00 /151,25/ per m3

2.6 Dakkapel 1.030,00/ 1.246,30 /per ml

2.7 Gevelwijziging 557,00/ 673,97/ per m2

2.8 Nieuw dak 111,00/ 134,31 /per m2

3. BIJGEBOUWEN

3.1 Berging/garage met plat dak 125,00 /151,25 /per m3

3.2 Berging/garage met kapconstructie 115,00/ 139,15/ per m3

3.3 Carport / Overkapping 148,00/ 179,08/ per m2

3.4 Tuinhuisje (prefab) 138,00/ 166,98 /per m2

3.5 Zwembad 184,00 /222,64/ per m3

4. TUIN en STRAATMEUBILAIR

4.1 Houten schutting/pergola 65,00/ 78,65/ per ml

4.2 Gemetselde tuinmuur 115,00 /139,15/ per ml

4.3 Schotelantenne 929,00 /1.124,09/ per st.

4.4 Hout metselwerk tuinmuur 88,00/ 106,48/ per ml

4.5 Gaashekwerk 46,00/ 55,66/ per ml

5. BEDRIJFSHALLEN- Gemetselde wandconstructie:geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)

5.1 Bedrijfshal hoogte tot en met 3m 92,00 /111,32 /per m3

5.2 Bedrijfshal hoogte tussen 3 en 6 m 56,00/ 67,76/ per m3

5.3 Tussenvloer in de hal extra 125,00 /151,25 /per m2

5.4 Bedrijfskantoor in de hal 189,00/ 228,69/ per m3

- Systeembouw:geldt voor gehele pand (geen opsplitsing)

5.5 Hal hoogte tot en met 6m 56,00/ 67,76 per /m3

5.6 Hal hoogte tussen 6 tot en met 9 m 46,00/ 55,66/ per m3

5.7 Hal hoger dan 9 m, opp. Kleiner dan 5.000 m2 42,00/ 50,82/ per m3

5.8 Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 5.000 en 10.000 m2 42,00/ 50,82 /per m3

5.9 Hal hoger dan 9 m, opp. Tussen 10.000 en 20.000 m2 37,00/ 44,77/ per m3

5.10 Hal hoger dan 9 m, opp. Groter dan 20.000 m2 37,00 /44,77 /per m3

5.11 Tussenvloer in de hal extra 79,00 /95,59/ per m2

5.12 Kantoorvloer in de hal extra 120,00 /145,20 /per m2

5.13 Open loods 120,00 /145,20 /per m2

5.14 Semi-permanente unit 189,00 /228,69 /per m3

5.15 Romneyloods 26,00 /31,46 /per m3

6. OVERIGE GEBOUWEN

6.1 Kantoor 267,00 /323,07 /per m3

6.2 Showroom 157,00/ 189,97/ per m3

6.3 Winkel 267,00 /323,07/ per m3

6.4 Bouwmarkt 120,00 /145,20/ per m3

6.5 Horeca 244,00 /295,24 /per m3

6.6 Sporthal 240,00 /290,40/ per m3

6.7 Kleedgebouwen 221,00 /267,41 /per m3

6.8 Scholen / kinderdagverblijven 212,00/ 256,52/ per m3

6.9 Noodscholen 175,00/ 211,75/ per m3

6.10 Zorgfunctie (kleinschalig) 318,00 /384,78 /per m3

6.11 Interne wijzigingen overige gebouwen 92,00 /111,32/ per m3

6.12 Gevelwijzigingen overige gebouwen 561,00 /678,81 /per m2

7. TUINBOUWKAS

7.1 Verwarmde kas 42,00 /50,82 /per m2

7.2 Onverwarmde kas 28,00 /33,88 /per m2

8. VARKENSSTAL

8.1 Stal fokzeugen en biggen (traditioneel metselwerk) 368,00/ 445,28 /per m2

8.2 Stal voor vleesvarkens ( traditioneel metselwerk) 341,00 /412,61 /per m2

8.3 Stal voor fokzeugen (groepshuisvesting op stro) 240,00 /290,40 /per m2

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van 60,00 /72,60/ per m2

9. KOEIENSTAL

9.1 Stal voor vleeskalveren (traditioneel metselwerk) 331,00 /400,51/ per m2

9.2 Grupstal (traditioneel metselwerk) 267,00 /323,07 /per m2

9.3 Ligboxenstal (traditioneel metselwerk) 285,00 /344,85/ per m2

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van 60,00/ 72,60 /per m2

9.4 Gedeelte voor rnelkinrichting, installatie en tank 566,00 /684,86 /per m2

10. KIPPENSTAL

10.1 Vleeskuikens (traditioneel metselwerk) 276,00/ 333,96 /per m2

10.2 Legkippen (traditioneel metselwerk) 295,00 /356,95/ per m2

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een tariefreductie van 60,00 /72,60 /per m2

10.3 Extra kosten legbatterijen/mestverwijdering 88,00 /106,48 /per m2

11. PAARDENSTAL

11.1 Paardenstal (traditioneel metselwerk) 557,00 /673,97 per /m2

11.2 Manege (rijhal) (traditioneel metselwerk) 272,00/ 329,12 /per m2

* Voor systeembouw zoals beton en staalwanden geldt een

tariefreductie van 60,00/ 72,60 /per m2

12. OVERIGE ARGRARISCHE BEDRIJFSGEBOUWEN

12.1 Opslagloods agrarische (spouwmuur traditioneel) 198,00/ 239,58 /per m2

12.2 Opslagloods (houten gevels) 106,00/ 128,26/ per m2

12.3 Opslagloods (beton gevels) 106,00/ 128,26/ per m2

12.4 Prefab werktuigen/opslagloods (stalen gevels) 88,00/ 106,48 /per m2

12.5 Prefab veldschuur open (stalen gevels) 51,00/ 61,71/ per m2

12.6 Aardappelloods (incl. kelderventilatie inrichting) 304,00/ 367,84/ per m2

12.7 Champignonkwekerij (incl. basisinrichting) 548,00/ 663,08 /per m2

12.8 Nertsen 134,00/ 162,14 /per m1

13. MEST SILO / KELDER

13.1 Bovengronds van staal en/of hout systeembouw 36,00/ 43,56 /per m3

13.2 Mest kelder (losse kelder) 125,00 /151,25 /per m2

13.3 Sleufsilo 226,00/ 273,46/ per m1

14. (PARKEER)KELDER

14.1 Gedeeltelijk boven- of ondergronds 161,00/ 194,81 /per m3

14.2 Geheel ondergronds 217,00/262,57/ per m3

14.3 Geheel bovengronds 102,00 /123,42/ per m3

14.4 (Parkeer)kelder onder gebouw 106,00/ 128,26/ per m3

 

Naar boven