Gemeenteblad van Alkmaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2015, 127059 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2015, 127059 | Verordeningen |
Parkeerverordening 2016 gemeente Alkmaar
In deze verordening en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
parkeren: het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een motorvoertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen, op binnen de gemeente gelegen voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten, waarop dit doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden;
parkeerapparatuurplaats: een parkeerplaats waarvoor parkeerbelasting wordt geheven door middel van parkeerapparatuur, waaronder inbegrepen de parkeerplaatsen welke zijn aangeduid met het bord E9 uit bijlage 1 van het RVV 1990 (of de zonale variant daarvan), onder de toevoeging (op het bord of op een onderbord) van de tekst ‘dagkaarten toegestaan’;
Een vergunning kan worden verleend aan:
de eigenaar of houder van een motorvoertuig die een beroep of bedrijf uitoefent in een gebied waar belanghebbendenplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerapparatuurplaatsen aanwezig zijn en die aantoont dat het in het belang van diens beroep- of bedrijfsuitoefening noodzakelijk is in dat gebied een motorvoertuig te parkeren;
degene, die woont in een gebied waar het conform het besluit van het college is toegestaan aan degene die hem of haar bezoekt, onder gebruikmaking van de vergunning geldig in de straten binnen dat gebied, te parkeren op belanghebbendenplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerapparatuurplaatsen;
de eigenaar of houder van een motorvoertuig van een instelling met een ANBI status, een huis- of dierenarts of verloskundige die in het kader van de instelling werkzaamheden uitoefent in een gebied waar belanghebbendenplaatsen of mede door vergunninghouders te gebruiken parkeerapparatuurplaatsen aanwezig zijn.
Het college kan aan een vergunning voorschriften en beperkingen verbinden die strekken tot bescherming van het belang van een goede verdeling van de beschikbare parkeerruimte. Aan een vergunning voor lid 3 onder e kan het college voorschriften en beperkingen verbinden die strekken tot bescherming van het belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, waaronder mede wordt begrepen het stimuleren van selectief autogebruik.
Artikel 9 Intrekken of wijzigen
Het college kan een parkeervergunning intrekken of wijzigen:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen personen.
In de parkeerverordening is bepaald hoe de gemeente omgaat met parkeervergunningen. Deze worden verstrekt in het kader van betaald parkeren en belanghebbenden parkeren. Beide zijn een vorm van parkeerbelastingen. Parkeervergunningen zijn daarmee iets wezenlijk anders dan parkeerontheffingen (voor het parkeren op plaatsen waar dat normaal gesproken niet is toegestaan) en parkeerabonnementen (voor het parkeren in parkeergarages en afgesloten terreinen. Hierover moet BTW worden gerekend).
Parkeervergunningen worden verstrekt door het College. Hoewel de Gemeenteraad zich deze bevoegdheid kan toe-eigenen, is dat niet wenselijk, omdat iedere aanvraag voor een parkeervergunning een raadsbelsuit behoeft. Hat zal dan moeilijk worden om een parkeervergunning altijd binnen de termijn van 8 weken te verstrekken. Met de parkeerverordening legt de Gemeenteraad, zoals passend in het duale stelsel, de uitvoering van het beleid met betrekking tot het verstrekken van de vergunningen bij het College. Daarnaast zijn met de verordening een aantal kaders gesteld. Het spreekt voor zich, dat het College bij uitvoering en uitwerking van de parkeerverordening gehouden is aan het door de Gemeenteraad vastgestelde parkeerbeleid.
De grondslag van het toepassen van parkeerbelastingen ligt in artikel 225 van de gemeentewet. Hierin is aangegeven dat een gemeente in het kader van parkeerregulering parkeerbelastingen kan heffen. In beginsel kunnen parkeerbelastingen worden geheven op de binnen de gemeente gelegen voor het openbaar verkeer openstaande terreinen of weggedeelten, waarop dit doen of laten staan niet ingevolge een wettelijk voorschrift is verboden. Dit betekent dat de gemeente niet alleen op haar eigen grondgebied, maar ook op andere plaatsen die voor het openbaar verkeer openstaan, parkeerbelastingen kan heffen.
Uitzondering hierop zijn de plaatsen achter een (virtuele) barrière liggen. Krachtens artikel 3 van dat besluit worden Publiekrechtelijke lichamen als ondernemer aangemerkt. Over de parkeerinkomsten uit die betreffende plaatsen dient BTW gerekend te worden. In dat geval is het heffen van parkeerbelastingen niet mogelijk. Het betreft hier niet alleen de parkeergelden in de parkeergarages, maar bijvoorbeeld ook eventuele parkeergelden die worden gevraagd om in de afgesloten binnenstad te parkeren.
Voorts zijn de volgende artikelen uit de Gemeentewet relevant voor het toepassen van parkeerbelastingen.
Ten slotte is er ook nog het besluit gemeentelijke parkeerbelastingen. Dit gaat voor een belangrijk deel over de wielklem en het wegslepen van voertuigen van wanbetalers. In dit besluit is echter ook het cashless betalen geregeld (artikel 1a).
Artikel 2 Het verlenen van de vergunning
Het aanwijzen van de gebieden en plaatsen waar en de tijden waarop met een vergunning op belanghebbendenplaatsen geparkeerd kan worden, dient bij of krachtens deze verordening te worden geregeld.
In dit artikel is geregeld dat het college het bevoegde gezag is als het gaat om het verstrekken van parkeervergunningen. Zij doet dat op verzoek van de aanvrager. Onder schriftelijk wordt hier ook verstaan digitaal. Het belangrijkste is dat op de aanvraag alle benodigde gegevens zijn ingevuld en deze is ondertekend. Dit kan een handtekening zijn of een Digid.
Aan iedereen een vergunning verstrekken die altijd in de hele stad geldig is heeft geen regulerend effect. Het strookt niet met het uitgangspunt op basis parkeerbelastingen mogen worden geheven. Door het stellen van nadere regels kan het college de reikwijdte van de vergunning beperken in tijd en ruimtelijk areaal, maar ook paal en perk stellen aan wie er onder welke omstandigheden voor een vergunning in aanmerking komt. Omdat de behoefte aan regulering per gebied en per tijdvak kan verschillen is het wenselijk dat veel van deze beperkingen in de uitwerking van het beleid door het college kunnen worden gewijzigd. Dit vergroot de slagvaardigheid van het beleid. Daarnaast wordt zij in staat gesteld om de bedrijfsvoering te optimaliseren.
Artikel 4 Termijnen van beslissing
In dit artikel is bepaald binnen welke termijn het college een beslissing dient te nemen op een aanvraag.
De vergunning dient in ieder geval een aantal minimale gegevens te bevatten om de controle op uitgifte en gebruik mogelijk te maken. Deze gegevens staan op de vergunning, niet te verwarren met het vergunning bewijs; dat is het deel dat op de auto bevestigd is. In Alkmaar is dat de kentekenplaat van het voertuig.
Artikel 6 Overschrijven en wijzigen van de vergunning
Omwille van de controleerbaarheid van het gebruik en uitgifte van de parkeervergunning is het noodzakelijk dat relevante wijzigingen, dat zijn wijzigingen van alle zaken die bij de aanvraag van de parkeervergunning zijn opgegeven, worden doorgegeven. Om dezelfde reden is de parkeervergunning ook niet overdraagbaar.
Artikel 7 Volgorde van vergunningverlening en reservelijst
In dit artikel is bepaald hoe de volgorde is voor het verlenen van parkeervergunningen. In het geval er meer aanvragen zijn dan er parkeervergunningen kunnen worden uitgegeven komt de aanvraag op een reservelijst. In dit artikel is ook aangegeven hoe met die lijst om te gaan.
Artikel 8 Diefstal, verlies of vermissing
In dit artikel is vermeld wat er moet gebeuren bij verlies of diefstal. In een aantal gevallen wordt geen duplicaat verstrekt, omdat het product niet is gekoppeld aan één kenteken. Het verstrekken van duplicaten kan in die gevallen fraude in de hand werken.
Artikel 9 Intrekken of wijzigen
Soms is het nodig om een vergunning in te trekken of de mogelijkheden daarvan te wijzigen. In dit artikel is gereld in welke gevallen het College dat kan doen.
AFDELING III. VERBODSBEPALINGEN
In dit artikel is aangegeven dat het verboden is om hinderlijk te parkeren bij parkeerapparatuur of zonder geldige parkeervergunning. Het college kan ontheffing verlenen om objecten te plaatsen op plaatsen waar dat normaal gesproken niet mag.
In dit artikel is bepaald hoe overtredingen op de regels uit deze verordening kunnen worden bestraft.
AFDELING VI. OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Een klein zinnetje, maar wel belangrijk. Het college moet personen aanwijzen die voor de handhaving zorgen. De politie is niet bevoegd om fiscale plekken te handhaven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-127059.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.