Zevende wijziging van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010

De raad van de gemeente Rotterdam;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van datum; raadsstuk nummer;

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

overwegende, dat het naar aanleiding van recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten wenselijk is de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 op enkele punten aan te passen;

besluit vast te stellen:

 

Zevende wijziging van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010

 

Artikel I

De Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 wordt als volgt gewijzigd.

 

A.

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    in de alfabetische rangschikking wordt een nieuwe tekst ingevoegd, luidende:

    bilgeboot: schip dat langszij andere schepen gaat in havens of gedurende de vaart, met als doel scheepsbedrijfsafval, als bedoeld in artikel 15.01, tweede lid, van het Rijnvaartpolitiereglement 1995, van deze schepen in te nemen;

  • b.

    in de alfabetische rangschikking wordt een nieuwe tekst ingevoegd, luidende: debunkeren: het terugpompen van bunkerolie van een zeeschip naar een ander schip;

  • c.

    in de begripsomschrijving LNG-tankschip wordt de tekst ‘zeetankschip geschikt voor het vervoer van LNG-lading;’ vervangen door: tankschip geschikt voor het vervoer van LNG-lading;

  • d.

    in de alfabetische rangschikking wordt een nieuwe tekst ingevoegd, luidende:

    pompoverslagboot: schip dat langszij andere schepen of installaties gaat, met als doel droge bulkgoederen uit die schepen of installaties te zuigen;

B.

In artikel 3.7 wordt, onder vernummering van het bestaande vierde lid naar een nieuw vijfde lid, een nieuw vierde lid ingevoegd:

  • 4.

    Het in het tweede lid bepaalde is niet van toepassing indien het een bilgeboot, bunkerschip of pompoverslagboot betreft die:

    • a.

      afmeert of ontmeert;

    • b.

      een lengte van maximaal 35 meter heeft;

    • c.

      op grond van vereist geldig certificaat als bedoeld in de Binnenvaartwet met één bemanningslid mag varen, en;

    • d.

      één bemanningslid, zijnde de schipper, heeft, die als enige aan boord is.

C.

Artikel 5.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    in de alfabetische rangschikking wordt een nieuwe tekst ingevoegd, luidende:

    van de Botlek de ligplaats en een strook water van 25 meter rondom alle direct of indirect aan de meerpalen afgemeerde tankschepen gelegen tussen oeverfrontnummer 4260, in oostelijke richting tot het snijpunt van een denkbeeldige lijn tussen de oeverfrontnummers 4146 en 4308, uitsluitend en indien een gevaarlijke stof als lading of ladingresidu aan boord is, uitgezonderd een brandbare vloeistof met een vlampunt van 55 graden Celsius of hoger;

D.

Artikel 5.5, eerste lid, onder b, komt te luiden:

  • b.

    kortstondig ligplaats wordt genomen:

    • 1°.

      op een aangewezen autoafzetplaats om een auto onmiddellijk af te zetten of aan boord te nemen;

    • 2°.

      bij een vaste locatie op het water waar gebunkerd kan worden om onmiddellijk te bunkeren, of;

    • 3°.

      bij een aangewezen plaats voor het innemen van drinkwater om drinkwater onmiddellijk in te nemen.

E.

Artikel 5.5c, derde lid, komt te vervallen.

 

F.

Artikel 6.1 komt te luiden:

Artikel 6.1 Aanwijzing LNG-havens

Als LNG-haven worden de volgende gebieden aangewezen:

  • -

    van de Nijlhaven het water gelegen tussen oeverfrontnummer 9885 en het meest noordelijk gelegen punt van het aan de Nijlhaven gelegen eiland en tussen oeverfrontnummer 9875 en het meest zuidelijk gelegen punt van het aan de Nijlhaven gelegen eiland;

  • -

    van de Yukonhaven het water ten noorden van een denkbeeldige lijn getrokken tussen de oeverfrontnummers 9849 en 9852.

G.

In artikel 6.6, eerste lid, wordt onder het vervangen van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • f.

    het een bunkerschip betreft dat een LNG-tankschip voorziet van bunkerolie, mits dit bunkerschip op minimaal 200 meter afstand blijft van het manifold van een ladend of lossend LNG-tankschip.

H.

In artikel 6.9, eerste lid, wordt na de tekst ‘een LNG-tankschip’ een nieuwe tekst ingevoegd: , dat tevens een zeeschip is, .

 

I.

In artikel 6.9a, eerste lid, wordt de tekst ‘onder m’ vervangen door: onder l .

 

J.

In artikel 8.1, vierde lid, onder b, wordt de tekst ‘artikel 7.2.4.25.4’ vervangen door: artikel 7.2.4.25.5 .

 

K.

Artikel 9.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    telkenmale wordt de tekst ‘van de bij het bunkeren betrokken schepen’ vervangen door: van alle bij het bunkeren betrokken schepen .

  • b.

    het vierde lid komt te vervallen.

L.

Na artikel 9.1 wordt een nieuw artikel 9.1a ingevoegd:

Artikel 9.1a Debunkercontrolelijst

  • 1.

    Het is verboden om een zeeschip te debunkeren, tenzij aan boord van alle bij het debunkeren betrokken schepen wordt zorggedragen dat direct voorafgaand aan het debunkeren wordt begonnen de in bijlage VII bedoelde debunkercontrolelijst:

    • a.

      volledig, positief en naar waarheid is ingevuld, en;

    • b.

      is ondertekend door de voor het debunkeren verantwoordelijke personen van alle bij het debunkeren betrokken schepen.

  • 2.

    Aan boord van alle bij het debunkeren betrokken schepen wordt:

    • a.

      tijdens het debunkeren het voor ieder bij het debunkeren betrokken schip gestelde in de in bijlage VII bedoelde debunkercontrolelijst nageleefd, en;

    • b.

      het debunkeren onmiddellijk gestopt als het voor ieder bij het debunkeren betrokken schip gestelde in de in bijlage VII bedoelde debunkercontrolelijst, niet wordt nageleefd.

  • 3.

    De debunkercontrolelijst, bedoeld in het eerste lid, wordt tijdens en tot vierentwintig uur na het einde van de debunkering aan boord van alle bij het debunkeren betrokken schepen gehouden.

M.

Artikel 9.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    in het eerste lid, onder a, wordt de tekst ‘LNG Bunker Checklist – Truck to Ship’ vervangen door: LNG-bunkercontrolelijst – tankwagen naar schip .

  • b.

    in het eerste lid, onder b, wordt de tekst ‘LNG Bunker Checklist – Ship to Ship’ vervangen door: LNG-bunkercontrolelijst – schip naar schip .

  • c.

    in het eerste lid, onder c, wordt de tekst ‘LNG Bunker Checklist – Shore to Ship’ vervangen door: LNG-bunkercontrolelijst – bunkerstation naar schip .

  • d.

    in het derde lid wordt de tekst ‘LNG Bunker Checklist’ vervangen door: LNG-bunkercontrolelijst .

N.

Artikel 9.3 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    het opschrift komt te luiden: Melding bunkeren, debunkeren, LNG-bunkeren of terugpompen of leegdrukken van LNG-brandstof .

  • b.

    in het tweede lid wordt de tekst ‘terugpompen van bunkerolie’ vervangen door: debunkeren .

  • c.

    in het vierde lid wordt de tekst ‘of inrichting’ vervangen door: , inrichting of LNG-bunkerschip .

O.

In het vijfde lid van artikel 10.1 komt de tekst ‘en tweede’ te vervallen.

 

P.

Artikel 10.3 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    in het opschrift wordt de tekst ‘inzamelvaartuigen’ vervangen door: ontvangstvoorzieningen .

  • b.

    in het zevende lid wordt de tekst ‘inzamelvaartuig’ vervangen door: ontvangstvoorziening .

  • c.

    in het negende lid wordt de tekst ‘inzamelvaartuig’ vervangen door: de ontvangstvoorziening ;

  • d.

    er wordt een nieuw elfde lid toegevoegd:

    • 11.

      Het college kan van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.

Q.

In BIJLAGE III wordt de tekst ‘BIJLAGE III als bedoeld in artikel 8.1, vierde lid, onder d en artikel 10.1, achtste lid, van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 Appendix III, as referred to in article 8.1, paragraph 4d, and article 10.1, paragraph 8 of the Port Regulations Rotterdam 2010

De in artikel 8.1, vierde lid, onder d, en artikel 10.1, achtste lid, van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 bedoelde stoffen zijn:’ vervangen door:

 

BIJLAGE III als bedoeld in artikel 10.1, eerste lid, van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010

 

De in artikel 10.1, eerste lid, van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 bedoelde stoffen zijn: .

 

R.

De bijlagen IV, V, VI worden vervangen door de overeenkomstige bijlagen bij deze verordening.

 

S.

Na bijlage VI wordt een nieuwe bijlage VII ingevoegd die als bijlage bij deze verordening wordt gevoegd.

Artikel II

De toelichting van de Havenbeheersverordening Rotterdam 2010 wordt gewijzigd als volgt.

 

A.

In de toelichting van artikel 3.7 wordt na de tweede alinea een nieuwe tekst ingevoegd:

Het bepaalde in het tweede lid is niet van toepassing op bilgeboten, bunkerschepen en pompoverslagboten, met een maximale lengte van 35 meter en die gerechtigd zijn om met één schipper te varen. Indien deze vaartuigen afmeren dient de schipper de stuurhut (kortstondig) te verlaten om het schip te kunnen afmeren. Om het schip dan toch op de plaats te houden is het in veel gevallen noodzakelijk om de boeg- of hekschroef in werking te hebben, juist om afdrijven en daarmee gevaarlijke situaties te voorkomen. Deze uitzondering is alleen van toepassing als het schip op grond van een vereist geldig certificaat als bedoeld in de Binnenvaartwet geschikt is om met één bemanningslid (zijnde de schipper) te varen en de schipper ook als enige aan boord is.

 

B.

In de toelichting van artikel 5.5 wordt de tekst ‘- die bunkeren bij een bunkerschip, of;’ vervangen door:

  • -

    die bunkeren bij een bunkerschip;

  • -

    die bij een plaats waar drinkwater kan worden ingenomen onmiddellijk drinkwater innemen, of;

C.

In de toelichting van artikel 5.5c wordt de tekst ‘is ligplaats nemen buiten de petroleumhaven in beginsel verboden en kan het schip een ontheffing aanvragen.’ vervangen door: is ligplaats nemen buiten de petroleumhaven verboden.

 

D.

De tekst van de toelichting van artikel 6.1 komt te luiden:

De geografische omschrijving van de LNG-havens, waarbinnen een strenger regime geldt dan in de overige delen van de haven, wordt aangegeven met ‘oeverfrontnummers’. Op deze manier wordt de begrenzing precies aangeduid.

 

E.

In de toelichting van paragraaf 6 wordt na de tekst ‘is een nautisch’ een nieuwe tekst ingevoegd: kader .

 

F.

De toelichting van artikel 6.9 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    na de tekst ‘LNG-tankschepen’ wordt een nieuwe tekst ingevoegd: , die tevens zeeschepen zijn, ;

  • b.

    na de tekst ‘LNG-tankschip’ wordt telkenmale een nieuwe tekst ingevoegd: , dat tevens een zeeschip is, .

G.

De tweede alinea van de toelichting van artikel 9.1 komt te luiden:

In het eerste lid is opgenomen dat alle schepen die bij de het bunkeren zijn betrokken een bunkercontrolelijst dienen in te vullen. Hiermee wordt geregeld dat op alle schepen voorzieningen worden getroffen om het bunkeren conform de regels te laten verlopen.

 

H.

Na de toelichting van artikel 9.1 wordt een nieuwe toelichting voor artikel 9.1a opgenomen:

 

Toelichting artikel 9.1a

Dit artikel heeft betrekking op het debunkeren van zeeschepen. De in het artikel genoemde debunkercontrolelijst is te vinden in bijlage VII van deze verordening.

 

In het eerste lid is opgenomen dat alle schepen die bij het debunkeren zijn betrokken een debunkercontrolelijst dienen in te vullen. Hiermee wordt geregeld dat op alle schepen voorzieningen worden getroffen om het debunkeren conform de regels te laten verlopen.

 

I.

De toelichting van artikel 9.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • a.

    de tekst ‘LNG-bunkerchecklisten’ wordt vervangen door: LNG-bunkercontrolelijsten.

  • b.

    De tekst ‘checklisten’ wordt vervangen door: LNG-bunkercontrolelijsten.

Artikel III

Deze verordening wordt geplaatst in het gemeenteblad en treedt in werking de dag na publicatie, doch niet eerder dan 1 januari 2016.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 december 2015.

De griffier,

J.M. van Midden

De voorzitter,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad 2015, nummer 212, is uitgegeven op 21 december 2015 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven