Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2015, 126854 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2015, 126854 | Verordeningen |
Schaderegeling Ingravingen Rotterdam 2015
Schaderegeling ingravingen Rotterdam
Deze regeling is van toepassing op alle gevallen waarbij de openbare ruimte in eigendom bij de gemeente wordt opgebroken door derden vanwege onder andere:
Vaak betreft het werkzaamheden waarbij een vergunning of instemming van de gemeente is vereist op basis van de:
Deze regeling is de manier waarop de gemeente Rotterdam vorm geeft aan het proces en de hoogte van de schikking die voortvloeit uit het wijzigen van de staat van de openbare ruimte dat veroorzaakt wordt door ingravingen van derden. De ingraver is de vergunninghouder, als er geen sprake is van een vergunning is de ingraver de partij in wiens opdracht de openbare ruimte wordt opengebroken. Deze regeling is opgesteld voor ingravingen door kabel- en/of leidingexploitanten, maar kan ook worden gebruikt voor ingravingen in de buitenruimte door andere partijen.
Uitgangspunt van deze ‘Schaderegeling Ingravingen’ is dat de ingraver de situatie in oorspronkelijke staat herstelt. Daarop zijn de vergunningsvoorwaarden en uitvoeringsvoorschriften van de bovengenoemde regelgeving ook op gericht.
De ingraver kan ook aan Stadsbeheer, onderdeel Openbare werken, vragen om de werkzaamheden, op zijn kosten, uit te voeren. Dat gebeurt dan op zakelijke basis, na een proces van offreren en opdrachtverlening.
Uitzondering op het zelf mogen herstellen in de oorspronkelijke staat worden beschreven in deze regeling. Een van de uitzonderingen is dat de elementen natuursteen en asfalt (of elementen zoals benoemd in de vergunning) worden hersteld door de gemeente. De kosten van herstel worden volgens genormeerd tarief in rekening gebracht bij de ingraver.
Door het uitvoeren van ingravingen onder verhardingsconstructies ontstaat schade die leidt tot degeneratie van het verhardingsoppervlak. Op voorhand is bekend dat er, ook bij goed herstel van de verharding, toch sprake is van een kwaliteitsachteruitgang. Door de ingravers wordt aan de gemeente een vergoeding betaald voor het veroorzaken van deze schade aan de kwaliteit.
De personen die toezicht houden op de voorwaarden uit de vergunning en de voorwaarden uit deze regeling zijn in dienst bij de gemeente Rotterdam en aangewezen voor het toezicht houden op deze taak. In enkele gevallen is de beheerder van het openbaar gebied een andere partij dan de gemeente Rotterdam. De beheerder kan op de in deze regeling genoemde punten aanvullende eisen stellen aan herstel. Deze moeten dan kenbaar worden gemaakt in de vergunning.
In deze regeling worden omschrijvingen gebruikt om aan te geven welke partij welke stappen dient te nemen en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. In principe zijn de omschrijvingen zo helder mogelijk gekozen en gedefinieerd door de gemeente Rotterdam. Echter, om enkele omschrijvingen kan misverstand ontstaan. Om die reden zijn, ter verduidelijking, hieronder enkele definities beschreven.
de ingraving dient zo spoedig mogelijk na het gereed komen van de werkzaamheden dichtgestraat te worden. Het mag niet zo zijn dat werk onnodig open blijft liggen waardoor geen gebruik gemaakt kan worden van de publieke functie van de openbare ruimte. Hierbij valt te denken aan het sluiten van de ingraving voor het einde van de werktijden van de ingraver en bijvoorbeeld voor het begin van het weekeinde of openingstijden van nabij gelegen winkels of bedrijven.
De gemeente stelt ingravers in de gelegenheid de door hen aangerichte schade aan bestratingen en ander gemeentelijk eigendom (dus ook meubilair, verkeerselementen zoals middengeleiders, e.d.) zelf te herstellen, met uitzondering van natuursteen en asfalt (waarbij wel door de ingraver dichtgeblokt dient te worden, zie 2.3).1
Bij ingravingen in trottoirtegels en klinkers worden, na het herstel door de ingraver, door de gemeente nog kosten in rekening gebracht voor ‘onderhoud na zetting’, ‘degeneratie’ en ‘beheer’. Daarbij worden tarieven per m2 / lengte van de ingraving gehanteerd. De definities van deze onderdelen staan in hoofdstuk 6.
Bij ingravingen in bijzondere bestrating kunnen nadere voorwaarden met betrekking tot de uitvoering worden opgelegd. Tevens kunnen in dit geval projectspecifieke, werkelijke kosten worden doorberekend aan de ingraver voor herstel van de buitenruimte. De gemeente bepaalt, indien nodig in overleg met andere beheerders, wanneer er sprake is van bijzondere bestrating.
Bij ingravingen in plantsoenen dient de ingraver ook het groen te herstellen. Dit houdt in het herstel van gazons, struiken, vaste planten, enzovoort. In de vergunning kunnen voorwaarden worden opgenomen over de herstelwerkzaamheden en de termijn waarbinnen dit dient te gebeuren. Indien plantwerk alleen kan worden uitgevoerd in het eerstvolgende plantseizoen bepaald de daartoe aangewezen gemeentelijke toezichthouder de termijn waarop herstelwerkzaamheden moeten zijn uitgevoerd. Als het uitgevoerde herstel als onvoldoende wordt geacht door de toezichthouder, wordt er per m2 beplanting het bijpassende tarief in rekening gebracht bij de ingraver.
n.b. De gemeente behoudt zich het recht voor om bij het verlenen van een vergunning / instemming voor het verrichten van werkzaamheden aanvullende, meer specifieke, voorschriften op te leggen dan de voorschriften die in deze regeling zijn omschreven.
Op 13 november 2014 heeft de gemeenteraad een motie ‘Wie breekt betaalt’ aangenomen om de ingraafvergoeding aan te passen, zodanig dat de vergoeding die wordt betaald voor het openbreken van de openbare ruimte een sterkere samenhang heeft met de verwachte levensduur van deze openbare ruimte. Om invulling te geven aan de motie is hoofdstuk 6.4 daartoe aangepast en voorzien van het staffelen van tarief gebaseerd op leeftijd van de buitenruimte.
Algemene richtlijnen m.b.t. de uitvoering van werkzaamheden (zowel in straat- als groenwerk)
Bij ingravingen in asfalt en natuursteen geldt het principe dat de ingraver zorgt voor de verdichting van de ingegraven buitenruimte, het herstel en verdichten van de fundering en het tijdelijk volledig en aansluitend dichtstraten van het wegdek met te leveren reguliere betonstraatstenen in goede staat (‘blokken’). Het ingegraven straatdeel wordt vervolgens, na een periode van inklinken, door de gemeente hersteld in asfalt/natuursteen tegen een genormeerd tarief per m2.
Het herstel van de bestrating dient direct na afloop van en aansluitend aan de (leiding)werkzaamheden te worden uitgevoerd. Tot het gereedkomen van de herstelwerkzaamheden is de ingraver en, indien van toepassing diens aannemer, verplicht de wettelijk voorgeschreven afzettingen en bebording aanwezig te hebben en in stand te houden.2
Bij de oplevering wordt door de gemeentelijke toezichthouder de lengte en breedte (en daarmee de oppervlakte) van de ingegraven buitenruimte vastgesteld. De ingraver (of zijn gemachtigde) tekent daarbij voor akkoord. De breedte van de ingraving wordt door de toezichthouder berekend conform de vigerende ‘Richtlijn Tarieven Graafwerkzaamheden Telecom’.
Tarieven en het in rekening brengen van de kosten
De wijze waarop de gemeente de hoogte van de tarieven voor onderhoud, degeneratie en beheer berekent is afgeleid van de VNG-systematiek zoals aangegeven in de ‘Leidraad Gemeenten en Nutsbedrijven inzake (her-) straatwerkzaamheden’ (1990) en de ‘Richtlijn tarieven graafwerkzaamheden Telecom’ (maart 2004). Er wordt gebruik gemaakt van de marktprijzen die in deze sector in Rotterdam worden gehanteerd. De hoogte van de tarieven wordt ook beïnvloed door de Consumenten Prijs Index.
Het College van Burgermeester en Wethouders brengt de uitvoeringskosten en kosten voor beheer en onderhoud voor herstel van die openbare ruimte die het rechtstreekse gevolg zijn van de uitgevoerde werkzaamheden bij de ingraver in rekening als het gaat om asfalt en natuursteen. De kosten voor degeneratie worden in die gevallen niet in rekening gebracht.
Vrijstelling van schadevergoeding
Deze regeling is in essentie bedoeld omdat er schade ontstaat aan de buitenruimte door uitvoeren van ingravingen. Door de ingravers wordt aan de gemeente een vergoeding betaald voor het veroorzaken van deze schade.
Met de hierboven beschreven regeling wordt beoogd dat ingravers voor het gehele traject van uitvoering zelf verantwoordelijkheid dragen en, na het betalen van de betreffende schadevergoeding, geen verdere kosten en verplichtingen hebben. Als blijkt dat er bij een hersteld oppervlak, ondanks een opleveringsinspectie van de gemeentelijke toezichthouder, sprake is van ‘verborgen gebreken’ en/of ‘buiten proportionele schade’ (zoals omschreven in paragraaf 5.3) kan de gemeente aan de ingraver een aanvullende vergoeding vragen cq. hem in staat stellen het werk alsnog af te maken.
Specifieke richtlijnen m.b.t. straatwerkzaamheden
Te stellen algemene eisen bij uitvoering en oplevering van de werkzaamheden
Voor alle werkzaamheden geldt:
Tijdens de werkzaamheden dienen alle (wettelijk) voorgeschreven tijdelijke verkeersmaatregelen5, zoals afzettingen en bebording, aanwezig te zijn en volgens voorschrift in stand gehouden te worden. Overtreders kunnen te maken krijgen met bestuurlijke handhaving door de gemeente indien niet aan deze eis wordt voldaan.
Alle verharding dient tijdens weekenden en feestdagen gesloten en voor het verkeer bruikbaar te zijn. Er mag in weekenden en tijdens feestdagen geen puin en/of afval op het werk aanwezig zijn. Indien van deze algemene eis mag worden afgeweken (bijvoorbeeld indien het gaat om ingravingen in een gebied dat in erfpacht is uitgegeven) is dit opgenomen in de aan de ingraver verstrekte vergunning voor het ingraven in de buitenruimte.
Indien de ingraver beschadigde materialen op het werk aantreft, niet zijnde bestratingsmaterialen, dan dient hij dat voor de aanvang van de werkzaamheden aan het gebiedskantoor van Stadsbeheer te melden. Het gebiedskantoor dient minimaal 4 uur de gelegenheid te hebben de juistheid van de melding te controleren.
Te stellen eisen aan de verharding
Eisen ten aanzien van verdichting van de ingegraven buitenruimte bij verharding
Het deel van de buitenruimte waar in gegraven is dient na de werkzaamheden voldoende verdicht te zijn voor de aan te brengen bestrating en de verdichting dient dezelfde waarde te hebben als de ondergrond naast de sleuf. De ingraver dient de verdichtingswaarden waarmee dit op passende wijze wordt aangetoond op verzoek aan de gemeentelijke toezichthouder te overleggen. De passende wijze is afhankelijk van de soort bestrating en soort fundering en wordt veelal beschreven in de Standaard RAW Bepalingen. Het verdient de voorkeur om de meting uit te voeren in bijzijn van de gemeentelijke toezichthouder.
Te stellen eisen aan (gefundeerde) asfaltverharding
Eisen ten aanzien van verdichting van het uitgegraven deel
De ondergrond van de fundering dient voldoende verdicht te zijn voor de realisatie van asfalt en net zo goed verdicht te zijn als de omgeving. De ingraver dient de verdichtingswaarden waarmee dit op passende wijze wordt aangetoond op verzoek aan de gemeentelijke toezichthouder te overleggen. De passende wijze is afhankelijk van de soort bestrating en soort fundering en wordt veelal beschreven in de Standaard RAW Bepalingen. Het verdient de voorkeur om de meting uit te voeren in bijzijn van de gemeentelijke toezichthouder.
Specifieke richtlijnen m.b.t. werkzaamheden aan het groen
Eisen aan de hoogteligging van de grond
De grond dient op zodanige wijze te zijn afgewerkt dat er na klink sprake is van een vlakke aansluiting op de ongeroerde grond. Reservering voor klink mag max 100 mm bedragen. De termijn voor klink bedraagt maximaal 2 maanden. Indien het ontwerp van de buitenruimte voorziet in afwatering van verharding naar naastgelegen groen (er dus geen kolken aanwezig zijn naast de verharding ten behoeve van afwatering) mag het naastgelegen groen naast de verharding niet hoger liggen dan de verharding.
Te handhaven struiken en vaste planten moeten ruim worden uitgestoken, gescheiden worden gehouden van te ontgraven grond en tegen uitdroging worden beschermd conform de hieraan gestelde eisen in de Standaard RAW Bepalingen. De struiken en planten dienen binnen 24 uur nadat is gestart met ingraven ter plaatse te zijn teruggeplant. Indien terugplanten pas na 24 uur geschiedt dient de uitgegraven beplanting te worden vervangen door nieuwe beplanting van dezelfde soort. Als de teruggeplante beplanting binnen 2 maanden na oplevering van de werkzaamheden alsnog niet levensvatbaar zijn gebleken, dient deze te worden vervangen door nieuwe beplanting van het zelfde soort op kosten van de vergunninghouder.
Gazon dient nadat de juiste hoogteligging van de grond is bereikt, te worden ingezaaid met zgn. Rotterdams gazon mengsel (1 kg/are) Bij ingravingen in gazons die een waterafvoerende functie voor de nabijgelegen weg hebben mag de aangevulde ingraving niet hoger liggen dan de naastliggende verharding. Als binnen 2 maanden na oplevering van de werkzaamheden de klink meer dan 30 mm bedraagt dient het gazon te worden uitgevuld en doorgezaaid.
Eisen ten aanzien van natuurlijke grasvegetaties
Natuurlijke grasvegetaties in het havengebied ((het gebied dat in erfpacht is uitgegeven aan het HbR worden in de regel ingezaaid met zgn. Europoortmengsel (1 kg/are). Uitzonderingen hierop zijn locaties waar beschermde flora en/of fauna aanwezig is. Voor deze locaties worden aparte afspraken gemaakt met de (groen)beheerder van het havengebied, het HbR. Deze afspraken worden in de vergunning opgenomen.
Als ten gevolge van de werkzaamheden onvoorzien een boom zoveel schade oploopt dat de boom moet worden gerooid, wordt, indien dit volgens de APV (afdeling 3, het bewaren van houtopstanden) vereist is, door Stadsbeheer achteraf alsnog een omgevingsvergunning aangevraagd. De beheer- en legeskosten voor de omgevingsvergunning komen ten laste van de ingraver. De vergunninghouder van de ingraving dient binnen 6 weken nadat de omgevingsvergunning door de gemeente is verstrekt, mits er geen bezwaren zijn aangetekend, de betreffende boom c.q. bomen te rooien en afvoeren, inclusief het verwijderen van de wortelkluit. Het ontstane plantgat dient te worden aangevuld met teelaarde. Als de beschadigde boom een direct gevaar kan opleveren dient op aanzegging van de beheerder de boom per direct, vooruitlopend op het proces van de omgevingsvergunning, te worden gerooid.
Verhalen van overige geleden schade
Niet alle schades die de gemeente lijdt als gevolg van ingravingen (bijvoorbeeld door kabel- en leidingwerkzaamheden) worden door de vastgestelde schadetarieven gedekt. Dit is het geval bij:
Dit is aan de orde in de volgende situaties:
Afhankelijk van de omvang van het werk kan in de voorwaarden van de vergunning/ instemming ‘het 1e jaarsonderhoud groen’ en ‘inboet beplanting na het 1e groeiseizoen’ worden voorgeschreven.
Zowel voorziene als onvoorziene schade aan bomen wordt vastgesteld op basis van de methode Raad of vervangingswaarde (art. 4:11h en 4:11i APV en toelichting).
De ingraver zal in de gelegenheid worden gesteld om, afgezien van het herplanten van bomen, zélf al de werkzaamheden te verrichten. In dergelijke situaties zal daarom de kwaliteit van de uit te voeren herstelwerkzaamheden van te voren goed worden omschreven. De ingraver kan ook aan Stadsbeheer, onderdeel Openbare Werken, vragen om de werkzaamheden, op zijn kosten, uit te voeren. Dat gebeurt dan op zakelijke basis, na een proces van offreren en opdrachtverlening.
Voor het havengebied worden aparte afspraken gemaakt met de beheerder van het havengebied, het HbR en specifiek met de afdeling die belast is met beheer van Wegen, Buitenruimte en Uitgeefbare terreinen.
Schade welke ontstaat buiten de ingegraven buitenruimte
Als gevolg van werkzaamheden kan er ook schade ontstaan buiten de ingegraven buitenruimte (aan materialen, lichtmasten, verkeerslichten, geparkeerde auto’s, e.d.). Voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft zal de gemeente deze schade verhalen op de ingraver en/of leidingexploitant.
Afhankelijk van de specifieke situatie kan het wenselijk zijn dat er voorafgaand aan de werkzaamheden een, gezamenlijke, schouw en vastlegging plaatsvindt.
Ontstane schades aan gemeentelijke eigendommen zullen zoveel mogelijk door de leidinginspecteur en/ of de beheerder van het gebiedskantoor van Stadsbeheer samen met veroorzaker worden vastgelegd; in een schaderapport en op foto.
Het kan voorkomen dat er, na oplevering en goedkeuring van hersteld (alsmede geblokt) straatwerk, sprake is van verzakking welke buitenproportioneel is, en daarmee gevaar oplevert voor de weggebruiker. In dergelijke gevallen zal de ingraver in staat worden gesteld de verharding, opnieuw, te herstellen binnen 5 kalenderdagen. Indien er sprake is van een verzakking exorbitant buitenproportioneel zal de ingraver in staat gesteld worden de verharding, opnieuw, te herstellen binnen 2 kalenderdagen. Het is hierbij mogelijk dat de buitenruimte door de gemeente tijdelijk wordt afgezet om veilig gebruik van de buitenruimte voor gebruikers mogelijk te houden.
Als grenswaarde voor ‘buitenproportioneel’ wordt aangehouden een langsonvlakheid (oneffenheid) tussen 15 mm en 30mm, of dwarsonvlakheid over een lengte van 16% van de lengte van de ingegraven buitenruimte van 15mm of meer welke zich binnen één jaar na het herstel door de ingraver of na het eerste herstel door de gemeente in het geval van asfalt en natuursteen voordoet.
Als grenswaarde voor ‘exorbitant buitenproportioneel’ wordt aangehouden een langsonvlakheid (oneffenheid) van 30 mm of meer welke zich binnen één jaar na het herstel door de ingraver of na het eerste herstel door de gemeente in het geval van asfalt en natuursteen voordoet.
Daaraan wordt toegevoegd dat slechts die schade welke het gevolg is van de uitgevoerde werkzaamheden in ogenschouw wordt genomen. De situatie een jaar na herstraten hoeft ook nooit beter te zijn dan de situatie voor de werkzaamheden. In geval van twijfel kunnen hierover, uitsluitend voor aanvang van het werk, op initiatief van de aanvrager, met de gemeentelijke toezichthouder afspraken worden gemaakt.
De opbouw van de Rotterdamse tarieven voor onderhoud, degeneratie en beheer
Bij het herstellen van straatwerk zijn de volgende kostenposten aan de orde:
De kern van de VNG Leidraad / Richtlijn-systematiek is de volgende:
Op basis van een vaste systematiek en gemiddelde besteksprijzen van eenheidsprijzen worden de uitvoeringskosten per m2 bepaald voor het herstel van ongefundeerde elementenverharding. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen Klinkers (rijstroken) en tegels (trottoir). Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt in ‘langssleuven’ (> 15 m2) en ‘lasgaten’ (< 15 m2).
De VNG Leidraad / Richtlijn geldt alleen voor ongefundeerde elementenverharding en voorziet niet in een regeling voor asfalt, natuursteen en gefundeerde elementenverharding.
De tarieven daarvoor zijn door de gemeente, op marktconforme basis, zelf opgesteld. De uitwerking daarvan is te vinden in de bijlage van deze regeling.
Berekening van de uitvoeringskosten
De VNG-systematiek voor het berekenen van die uitvoeringskosten gaat uit van een vast model waarbij een aantal deel-tarieven (b.v. uurtarieven, vervoerskosten, materiaalprijzen) jaarlijks worden aangepast. Deze aanpassing vindt plaats op basis van landelijke gemiddelden c.q. regionale prijsafspraken.
De uurlonen zijn ontleend aan de gemiddelde besteksprijzen van eenheidsprijzen (grond-, water- en wegenbouw). De kosten voor levering en aanvoer van bouwstoffen zijn gebaseerd op de prijzen zoals door Stadsbeheer, op marktconforme basis, wordt overeengekomen met leveranciers. De kosten van een vervoermiddel (kleine vrachtwagen) zijn gebaseerd op Rotterdamse marktprijzen.
In verband met de budgettair-neutrale invoering van het BTW-compensatiefonds is de gemeente verplicht om de berekende uitvoeringskosten te verhogen met het gemiddelde percentage inkoop-BTW.
Bij het vaststellen van de tarieven voor een volgend jaar wordt rekening gehouden met een trend-percentage. Dit wordt ontleend aan de begrotingscirculaire van de gemeente Rotterdam. Deze ontleent op haar beurt haar prognoses aan die van het Centraal Plan Bureau.
Samenvattend gaat het bij het berekenen van de tarieven dus om de volgende stappen:
Percentages voor onderhoud, degeneratie en verwachte levensduur
Voor Rotterdam geldt een percentage slechte grond van 69% (TNO- November 2000). Dat betekent dat, ter bepaling van de vergoeding voor onderhoud en degeneratie (als percentage van de uitvoeringskosten per m2) de volgende landelijke percentages uit de ‘Leidraad c.q. de Richtlijn tarieven (graaf)werkzaamheden voor Telecomaanbieders’ worden gehanteerd.
Degeneratie weg ouder dan 5 jaar (standaard op basis van VNG) |
|||
n.b. degeneratie kosten worden berekend als percentage van de uitvoeringskosten van het herstel. |
Als vergoeding voor beheerkosten wordt, in navolging van de Telecom-richtlijn, 6% van de uitvoeringskosten aangehouden.
Beheeractiviteiten zijn onder andere:
Rotterdam hanteert, in principe, geen garantietermijn. Na oplevering en inspectie, en het vaststellen van het aantal meters t.b.v. de schade-nota, hebben de ingravers, afgezien van de betaling, geen verdere verplichtingen.
Alleen als blijkt dat er bij een hersteld oppervlak, ondanks een opleveringsinspectie van de gemeentelijke toezichthouder, sprake is van ‘verborgen gebreken’ kan de gemeente aan de ingraver een aanvullende vergoeding vragen cq. hem in staat stellen het werk alsnog af te maken.
Berekening schadetarieven 2016
De schadetarieven worden elk jaar geïndexeerd op basis van het dan geldende prijsniveau. De tarieven worden vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rotterdam. In dit hoofdstuk wordt aan de hand van de berekening van de schadetarieven van het jaar 2016 aangeven hoe de tarieven tot stand komen.
Tarieven ongefundeerde elementen verharding
In onderstaande tabel staan samengevat:
Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Tarieven asfalt (gesloten verharding) en natuursteen
Het schadetarief per m2 voor ingravingen in asfaltbestrating en natuursteen is door de gemeente Rotterdam opgesteld. De gemeente herstelt zelf zowel de asfalt- als natuursteenverharding. Om die reden worden de uitvoeringskosten van herstel aan de ingraver doorbelast. Voor asfalt is een onderhoudsmaatregel nodig om na zetting de definitieve deklaag aan te brengen. Daarom worden de kosten van onderhoud doorbelast op basis van de daadwerkelijke berekende m2 prijs in plaats van een percentage van de uitvoeringskosten. Natuursteen ligt veelal in het troittor, daarom wordt gerekend met het percentage onderhoud gelijk aan het percentage onderhoud als tegels. De tarieven zijn als volgt opgebouwd:
Noot: Naar aanleiding van afspraken met ingravers en/of leidingexploitanten wordt vanaf 2011 voor natuursteen, dat vanuit de Rotterdamse Stijl wordt toegepast ter verbijzondering van het centrum, twee tarieven opgenomen. Het dan om oppervlakten tot en met 25m2 en oppervlakten boven de 25m2.
Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Schadeherstel asfalt en natuursteen bij ingravingen meer dan 1000 m2
Als er sprake is van ingravingen in asfalt en natuursteen meer dan 1.000 m2 kan de ingraver de gemeente verzoeken een aangepaste verschuldigde vergoeding vast te stellen of de gemeente verzoeken om zelf het herstel te mogen uitvoeren.
Het herstel dient te geschieden conform de gestelde eisen in de Standaard RAW Bepalingen. De wegopbouw, de asfaltconstructie en -samenstelling dienen gelijk te zijn aan de oorspronkelijke wegconstructie. De ingraver dient een herstelplan ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeente c.q. de beheerder van het betreffende gebied
Tarieven gefundeerde elementen verharding
Op basis van de leidraadsystematiek zijn de herstelkosten berekend van ingravingen in gefundeerde klinkerbestrating. Vervolgens zijn de percentages voor onderhoud en beheer toegepast. Conform de richtlijn ‘tarieven telecom’ worden geen degeneratiekosten in rekening gebracht.
Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Noot: Voor berekening van de tarieven van gefundeerde elementenverharding zijn op basis van de leidraadsystematiek de herstelkosten berekend van ingravingen in gefundeerde klinkerbestrating. Vervolgens zijn de percentages voor onderhoud en beheer toegepast. Conform de richtlijn ‘Tarieven Telecom’ worden geen degeneratiekosten in rekening gebracht.
In onderstaande tabel staan de tarieven zoals berekend op basis van de hierboven genoemde uitgangspunten.
Tarieven 2016 voor schade als gevolg van werkzaamheden waarvoor instemming / enz. is vereist Prijsniveau 2015; incl. inkoop-BTW en trend 2016
Onderstaand wordt in enkele voorbeelden weergegeven hoe de opbouw van de verschillende tarieven is.
Onderstaand wordt in enkele voorbeelden weergegeven hoe de opbouw van de verschillende tarieven is.
Kosten gesloten verharding (asfalt) / prijsbasis 2015
Uitgangspunt: Herstel fundering door ingraver
a) Grondslagen van de tariefberekening
b) Berekening Uitvoeringskosten herstel asfalt
Kosten per m2 eerste keer asfalteren, nadat de ingegraven buitenruimte door derden dicht geblokt is met betonstraatstenen.
Dit gemeenteblad 2015, nummer 208, is uitgegeven op 21 december 2015 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-126854.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.