Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2015, 124801 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2015, 124801 | Overige besluiten van algemene strekking |
Wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen (MARN)
De raden, de colleges van Burgemeesters en Wethouders en de Burgemeesters van de gemeenten Beuningen, Druten, Groesbeek (per 1 januari 2016 Berg en Dal geheten), Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Wijchen en West Maas en Waal, ieder voor zover zij bevoegd zijn
Gezien het daartoe strekkende verzoek van het dagelijks bestuur van de Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen;
Artikel 1 onder begripsomschrijvingen wordt de omschrijving ‘verwerkingsinrichting’ nader geduid als ‘de inrichting voor de verwerking van afvalstoffen van ARN B.V.’ met schrappen van de huidige begripsbepaling
Artikel 5 wordt gewijzigd door het schrappen van het gestelde onder lid 1 sub a. Tevens wordt het gestelde onder artikel 5 lid 1 sub b onder a vermeld met een iets andere volgorde vernoemd tot artikel 5 lid 1 sub a en b. Daarnaast wordt van artikel 5 lid 2 het gedeelte beginnend met ‘.. waarbij….deelname’ geschrapt zodat artikel 5 komt te luiden als volgt:
‘ Ter verwezenlijking van de van de in artikel 4 genoemde belangen komen het openbaar lichaam de volgende taken en bevoegdheden toe:
het openbaar lichaam sluit met de ARN B.V. een vuilverwerkingsovereenkomst, regelende de aanbiedingsplicht van de deelnemende gemeenten van de door of vanwege hen opgehaalde afvalstoffen, de acceptatieplicht van de aangeboden afvalstoffen door de verwerkingsinrichting en het in rekening brengen van de verwerkingskosten door ARN B.V. aan de deelnemende gemeenten.
Het op verzoek en in opdracht van de deelnemende gemeenten dan wel een deel van de deelnemende gemeenten (doen) opzetten en (doen) uitvoeren van projecten op het terrein van het milieu.’
In artikel 7 lid 1 oud, omgenummerd tot artikel 6, wordt geschrapt ‘uit het College ..,… portefeuillehouder verantwoordelijk voor milieu, ’ zodat het artikel lid 1 komt te luiden als volgt:
‘ 1. De raden van de deelnemende gemeenten wijzen een lid aan tot lid van het Algemeen Bestuur.’ In lid 2 wordt de verwijzing naar artikel 19 vervangen door 21.Tevens wordt de verwijzing in lid 3 van het artikel naar ‘artikel 16 lid 3’ van de tekst gewijzigd in ‘artikel 18 lid 3’.
Invoegen van artikel 7 nieuw dat luidt als volgt:
Het algemeen bestuur kan bevoegdheden overdragen aan het dagelijks bestuur tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet maar in ieder geval met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van de begroting, de wijzigingen daarvan, de jaarrekening als ook over deelname in organisaties als bedoeld in lid 2.
Artikel 8 lid 3 wordt gewijzigd door het wijzigen van het getal ‘1 stem’ door ‘2 stemmen’ en het getal ‘4’ door het getal ‘7’. Tevens worden de besluiten genoemd onder lid 5 geschrapt vermeld onder c tot en met h met omnummering van i tot c zodat het komt te luiden als volgt:
Invoegen van een nieuw artikel 10 ‘Bevoegdheden’ met omnummering van het huidige artikel 10 tot 11 nieuw zodat artikel 10 nieuw komt te luiden als volgt:
In artikel 10 oud omgenummerd tot artikel 11 nieuw wordt het huidige lid 2 geschrapt met een nieuw lid 2 zodat artikel 11 lid 2 komt te luiden als volgt: ‘2. Het Dagelijks Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen.’
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 3 ingevoegd met als tekst: ‘3. In de vergadering van het Dagelijks Bestuur kan slechts worden beraadslaagd en besloten als tenminste de helft van de leden aanwezig is.’
Met vernummering van artikel 11 lid 3 oud tot artikel 11 lid 7 nieuw.
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 4 ingevoegd met als tekst: ‘4. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, schrijft de voorzitter een nieuwe vergadering uit waarop het tweede lid niet van toepassing is. Tussen de twee vergaderingen zit minimaal een werkdag.’
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 5 ingevoegd met als tekst: ‘5. In een vergadering als bedoeld in het derde lid kan alleen worden beraadslaagd en besloten over andere aangelegenheden dan die waarvoor de oorspronkelijke vergadering was belegd indien meer dan de helft van de leden aanwezig is.’
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 6 ingevoegd met als tekst: ‘6. De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn niet openbaar.’
Het gehele artikel 11 nieuw komt te luiden als volgt:
Artikel 11 oud wordt omgenummerd tot artikel 12.
In artikel 12 nieuw worden de leden 2, 4 en 5 hier geschrapt en overgeplaatst naar artikel 13 nieuw onder vernummering van het huidige lid 3 tot lid 2. Tevens wordt een nieuw lid 3 ingevoegd met als tekst: ‘3. De voorzitter kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan het Algemeen Bestuur. Het ontslag gaat in zodra in opvolging is voorzien.’ Een nieuw lid 4 wordt ingevoegd dat luidt als volgt: ‘Als tussentijds de functie van de voorzitter vacant wordt, wijst het algemeen bestuur in zijn eerstvolgende vergadering of ten spoedigste daarna een nieuwe voorzitter aan.’
Artikel 12 oud wordt omgenummerd tot artikel 14 nieuw
In artikel 14 nieuw wordt lid 2 gewijzigd door het schrappen van ‘Commissie van Advies’ en het invoegen op dezelfde plaats van de tekst ‘Regiegroep’. Tevens wordt in de leden 3 en 4 van het artikel ‘commissie’ vervangen door ‘Regiegroep’ en wijst het dagelijks bestuur maar 1 persoon aan namens de regeling.
Artikel 19 oud wordt omgenummerd tot artikel 21 nieuw
In artikel 21 nieuw wordt in lid 2 het ‘algemeen bestuur’ vervangen door het ‘dagelijks bestuur’
Artikel 24 oud wordt omgenummerd tot artikel 23
Artikel 24 oud, artikel 23 nieuw wordt zodanig gewijzigd dat het gehele artikel komt te luiden als volgt:
Er wordt een nieuw artikel 25 ingevoegd dat in de plaats treedt van artikel 28 oud betreffende de jaarrekening met de volgende tekst:
Het dagelijks bestuur biedt de concept jaarrekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 24 van de gemeentewet aangewezen deskundigen, en hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vóór 15 april aan aan de deelnemende gemeenten.
Een nieuw artikel 26 wordt ingevoegd onder doornummering van het artikel 26 oud tot artikel 27 nieuw met de volgende tekst: ‘
Een nieuw artikel 33 wordt ingevoegd met omnummering van artikel 33 oud tot artikel 34 nieuw met als tekst: ‘
In artikel 34 oud, omgenummerd tot artikel 35 wordt ingevoegd na regeling ‘of een wijziging ervan’ en wordt geschrapt het deel beginnend met ‘.. met ingang van….hebben opgenomen’ en vervangen door ‘op de dag nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt’ zodat artikel 35 nieuw komt te luiden als volgt: ‘De regeling of een wijziging ervan treedt in werking op de dag nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt’.
Artikel 36 oud wordt omgenummerd tot artikel 37 nieuw en in lid 1 wordt na het woord toezending ingevoegd ‘en publicatie’ .
Aldus besloten door de raad van de gemeente Wijchen in de openbare vergadering van 10 december 2015,
De voorzitter,
De griffier,
mr. J.Th.C.M. Verheijen
burgemeester
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen op 11 december 2015,
dr. G.W. Goedmakers
secretaris a.i.
mr. J.Th.C.M. Verheijen
burgemeester
TOELICHTING OP DE WIJZIGING VAN DE TEKST VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING MILIEUSAMENWERKING EN AFVALVERWERKING REGIO NIJMEGEN
De herindeling van de gemeenten Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Ubbergen tot de nieuwe gemeente Groesbeek (na 1 januari 2016 Berg en Dal geheten) maakt het noodzakelijk dat een aantal bepalingen uit de tekst gewijzigd dien te worden zoals het aantal leden van het bestuur en de stemverhouding. Op basis van de Wet algemene regels herindeling dient een tekst binnen zes maanden nadat een herindeling heeft plaatsgevonden te zijn aangepast.
Tevens is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door het parlement goedgekeurd en is deze bij Koninklijk besluit op 1 januari 2015 in werking getreden. Deze wetswijziging heeft ook gevolgen voor de tekst van de MARN. De meeste gewijzigde artikelen hebben rechtstreekse werking en gelden van de dag van inwerkingtreding. Wel is het daarbij dan van belang de tekst van de MARN daarop aan te passen.
De MARN heeft sinds 1 januari 2014 een nieuwe werkwijze. Dit heeft ook wat gevolgen voor de tekst van de regeling. Deze zijn ook meegenomen.
Het Dagelijks Bestuur heeft het wenselijk geacht dat de tekst dient te worden gewijzigd en heeft dit aan het Algemeen Bestuur laten weten. Dit laatste bestuur heeft ingestemd met de wenselijkheid en heeft het Dagelijks Bestuur opdracht verstrekt te komen tot invulling van de wijziging en deze in procedure te brengen bij de deelnemers.
In de begripsomschrijvingen stonden enkele omschrijvingen die niet meer correct waren. De omschrijving is daarop aangepast
In de bepaling omtrent de taken en bevoegdheden is in lid 1 eveneens een aanpassing gedaan aan de huidige verhoudingen.
Deze bepaling is geheel geschrapt omdat die niet meer voldoet aan de huidige Wet gemeenschappelijke regelingen. Tevens zijn de bepalingen over de bevoegdheden van de diverse organen bij die organen zijn gezet.
Artikel 7 oud, artikel 6 nieuw
In artikel 7 lid 1 oud, omgenummerd tot artikel 6 nieuw is de bepaling dat de raden alleen leden van het college aankunnen aanwijzen vervallen. Dit mag op grond van artikel 13 van de Wet niet meer. Op basis van afspraken is het evenwel wel zo dat het voor de hand ligt mede gelet op het dualisme dat alleen leden van de colleges de facto worden aangewezen. In verschillende gemeenten zijn daartoe ook nota’s door de raden voor opgesteld.
In dit artikel staan de bevoegdheden vermeld van het Algemeen Bestuur zoals die nu gelden op basis van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. In het nieuwe artikel 32 a van de Wet staat het nodige vermeld over deelname van gemeenschappelijke regelingen in diverse organisaties waaronder vennootschappen. In artikel 5 staat nadrukkelijk vermeld dat MARN deelneemt in ARN B.V. Om duidelijk te maken dat een dergelijk aandeelhouderschap mogelijk is wordt artikel 32a hier vermeld. Tevens vermeldt dit artikel een algemene mogelijkheid tot delegatie van bevoegdheden
Door de herindeling is het aantal leden van 10 naar 8 gezakt. Daarmee is de verhouding van het aantal stemmen van Nijmegen tot de andere ook gewijzigd. Om dezelfde verhouding te realiseren wordt voorgesteld het aantal stemmen te verhogen naar 2 en voor de gemeente Nijmegen naar 7. Daarmee is de verhouding van het aantal stemmen van Nijmegen tot het stemmental van de anderen vrijwel gelijk. Tevens zijn een aantal bevoegdheden geschrapt die niet meer toekomen aan het Algemeen Bestuur maar aan het Dagelijks Bestuur. Nieuw is de bepaling dat het Algemeen Bestuur bevoegdheden kan overdragen aan het Dagelijks Bestuur in algemene zin tenzij de aard . Onder de vigeur van de oude wet was het slechts mogelijk bevoegdheden over te dragen als daar in de tekst van de gemeenschappelijke regeling in was voorzien. Deze nieuwe mogelijkheid is wel beperkt omdat een aantal bevoegdheden zoals het vaststellen van de begroting blijft voorbehouden aan het Algemeen Bestuur.
Dit betreft een opsomming va de bevoegdheden die door de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen nu toe worden bedeeld aan het Dagelijks Bestuur
Artikel 10 oud, artikel 11 nieuw
Dit artikel geeft een beschrijving van de werkwijze van het Dagelijks Bestuur die in overeenstemming is gebracht met de huidige wettelijke bepalingen en wordt niet meer verwezen naar een aantal bepalingen van de Gemeentewet.
Artikel 11 oud, artikel 12 nieuw
Nadrukkelijk is nu opgenomen dat ook de voorzitter ontslag kan nemen en wordt bepaald hoe in een vacature wordt voorzien. De leden 2, 4 en 5 van het artikel worden hier geschrapt en overgebracht naar het nieuw in te voegen artikel 13 over de bevoegdheden.
Hier worden de bevoegdheden van de voorzitter vermeld.
Artikel 12 oud, artikel 14 nieuw
In deze bepaling wordt de Commissie van Advies uit lid 2 geschrapt aangezien die in de nieuwe wijze van werken als netwerkorganisatie niet meer voorkomt. De rol en functie daarbij is overgenomen door de Regiegroep. Deze wordt dan ook in de plaats van de commissie vermeld.
Artikel 19 oud, artikel 21 nieuw
In dit artikel wordt het Algemeen Bestuur in lid 2 vervangen door het Dagelijks Bestuur omdat door de wetswijziging het Dagelijks Bestuur niet alleen bevoegd is tot het benoemen, schorsen en ontslaan van het personeel maar ook bevoegd is tot het vaststellen van ambtelijke (rechtspositie) regelingen.
Deze worden geheel geschrapt aangezien er in de netwerkorganisatie als de MARN geen plaats meer is voor dergelijke plannen. Wel is er nog een begrotingspost Projecten maar de gelden zijn daarin verdeeld over de gemeenten. De regiegroep bespreekt jaarlijks over de ingediende projecten en komt met een advies hierover naar het Dagelijks Bestuur.
Artikel 24 oud, artikel 23 nieuw
De bepalingen over de begrotingsprocedure zijn aangepast aan de nieuwe bepalingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de tekst is in overeenstemming gebracht met de wetswijziging. In de nieuwe regeling zijn enkele data gewijzigd. In de gewijzigde wet wordt gesproken over het toezenden van de begrotingskaders vóór 15 april. In de huidige tekst stond dat de begroting vóór 1 april dient te worden toegezonden. Aangezien de kaders voor de begroting in de regio worden opgesteld door het portefeuillehoudersoverleg Financiën is geen sprake van eigen kaders op te stellen door de MARN. Om die reden is nu vermeld dat uiterlijk 15 april de begroting wordt toegezonden. De behandeling door het Algemeen Bestuur mag niet eerder zijn dan 8 weken na toezending aan de Raden. Dat houdt dan impliciet in dat de Raden minimaal 8 weken de tijd hebben om hun zienswijze in te dienen. In de huidige regeling stond twee maanden, wat hiermee overeenkomt, terwijl de wet voor de wijziging uitging van zes weken. Hierin is dus voor de MARN feitelijk niets gewijzigd. De datum dat de begroting dient te worden toegezonden aan het College van Gedeputeerde Staten is verlegd naar 1 augustus van elk jaar. Het maakt hierin niet uit of de MARN onder het repressieve dan wel preventieve toezicht staat bij de provincie Gelderland. Daarom zijn de leden 6 en 7 van dit artikel oud ook niet meer opgenomen.
De bepalingen omtrent de jaarrekening zijn aangepast aan de nieuwe bepalingen. In de tekst van de MARN stonden al bepalingen omtrent het indienen van zienswijzen bij de jaarrekening voordat de rekening wordt vastgesteld. In de wet wordt deze mogelijkheid niet vermeld. In de regio Nijmegen is dit evenwel wel gebruikelijk. Om die reden is het indienen van zienswijzen blijven staan. De datum van het toezenden is gesteld op 15 april, dezelfde datum als voor de toezending van de begroting. Ook hier hebben de Raden van de deelnemende gemeenten 8 weken de tijd om zienswijzen in te dienen. De datum van toezending aan het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland is anders dan bij de begroting niet gewijzigd en blijft gehandhaafd op 15 juli zoals ook in de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen opgenomen. Aangezien de MARN geen bijdragen kent van de deelnemende gemeenten zijn een aantal leden van het artikel 28 oud niet opgenomen in artikel 25 nieuw. Ook in de toekomst wordt niet uitgegaan van gemeentelijke bijdragen.
Dit is een nieuwe bepaling om nadrukkelijk regels te geven voor een batig dan wel nadelig saldo daarbij verwijzend daar de inwonertallen die door het CBS elk jaar worden gepubliceerd.
Ingevoegd wordt een nieuw artikel 33 over de klachtenregeling. De MARN beschikt al over een klachtenregeling. Echter dit was nog niet vermeld in de tekst. Op dit moment is de MARN aangesloten bij de Nationale ombudsman. Maar door het opnemen van lid 2 wordt het mogelijk gemaakt, indien daartoe door het Algemeen Bestuur wordt besloten, om aan te sluiten bij de regionale ombudsfunctie.
Dit artikel is enigszins gewijzigd omdat de regelgeving omtrent publiceren enigszins is gewijzigd. De regeling dient om in werking te kunnen treden te worden gepubliceerd in de Staatscourant.
De gemeente Nijmegen dient niet alleen zorg te dragen voor de toezending maar ook voor publicatie van de regeling in de Staatscourant (zie ook artikel 35 nieuw).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-124801.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.