Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

 

Voorstel no. 105-2015

Agenda no. 5G

De raad van de gemeente Edam-Volendam;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2015;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet ;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n-e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de

    volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het

    volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Register door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25 (evenementenvergunningen) van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • a.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • b.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • c.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan wel

      in geval van toezending daarvan, uiterlijk een maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 10 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2015’ van 18 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2016".

     

Aldus besloten door de raad van de

gemeente Edam-Volendam in zijn openbare

vergadering gehouden op 15 december 2015

de griffier, de voorzitter,

 

 

TABEL VAN TARIEVEN

 

Behorende bij de legesverordening 2016, vastgesteld

bij raadsbesluit van 15 december 2015, no. 105-2015

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

HOOFDSTUK 1

1 Algemeen

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van afschriften, doorslagen of

fotokopieën van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,40

 

2 Kaarten, tekeningen, e.d.

2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet

behorende bij de hiervoor onder 1 genoemde stukken, dan wel van

kopieën of lichtdrukken daarvan, een en ander voorzover deze stukken

in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze

gemeente, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd:

2.1.1 per kaart, tekening of kopie op A0-formaat afgedrukt € 15,00

2.1.2 voor een mini-plattegrond van de gemeente (model S333a) € 2,60

2.1.3 voor een mini-plattegrond van de gemeente (kleurenmodel) € 2,75

2.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een lichtdruk, afdruk of kopie

van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan,

wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2,

structuurplan of stadsvernieuwingsplan, bouwkundige tekening of tekening

van technische installaties op een formaat groter dan A3, per afdruk: € 15,00

 

3 Kadaster

3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

3.1.1 raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken:

3.1.1.1 indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is

verkregen: per half uur of een gedeelte daarvan € 8,55

3.1.1.2 in de gevallen anders dan genoemd onder 3.1.1.1:

per half uur of gedeelte daarvan € 4,25

3.1.2 door de belanghebbende nemen van afschriften van of uittreksels uit de

kadastrale stukken, nevens de onder 3.1.1 genoemde rechten:

per perceel of gedeelte van een perceel € 3,50

3.1.3 al dan niet schriftelijk verstrekken van een opgave van gegevens uit de

kadastrale stukken, per perceel of gedeelte van een perceel € 6,00

 

4 Gemeentearchief

  • 4.

    1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het verstrekken van afbeeldingen, afschriften van en

    uittreksels uit de in het archief berustende stukken, een en ander

    voorzover deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening

    of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in

    andere rechtsregels zijn genoemd: per bladzijde of gedeelte daarvan € 7,30

  • 4.

    2 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in

    het gemeentearchief berustende stukken, voor :

    • a.

      het geven van inlichtingen voor het opstellen van taxatierapporten voor

      onroerende zaken door derden;

    • b.

      ter zake van het ter plaatse geldende bestemmingsplan;

    • c.

      ter zake van de bodemsituatie;

    • d.

      overige doeleinden;

      per bestede tijdseenheid van 10 minuten of een gedeelte daarvan: € 10,00

       

5. Bestuursstukken

5.1 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

5.1.1 een exemplaar van de gemeentebegroting met bijlagen € 75,00

5.1.2 een exemplaar van de gemeenterekening met bijlagen € 75,00

 

6 Verordeningen

6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

6.1.1 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 44,65

6.1.2 een exemplaar van de Bouwverordening Edam-Volendam € 62,50

6.1.3 een exemplaar van een andere dan de onder 6.1.1 en 6.1.2 genoemde

verordeningen:

6.1.3.1 per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,40

6.1.3.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65

 

7 Rapporten, publicaties, e.d.

7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een door of vanwege het gemeentebestuur samengesteld rapport of publicatie, welke in druk verkrijgbaar is gesteld:

7.1.1 per vier bladzijden, bedrukt of onbedrukt € 1,70

7.1.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65

 

8 Beschikkingen (algemeen)

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor de afgifte van een gunstige beschikking op verzoek-

schriften, van een vergunning of ontheffing, dan wel van elk ander

stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voorzover

deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening dan wel in

andere rechtsregels zijn genoemd: per beschikking € 30,00

 

9 Speelautomaten

9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als

bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

9.1.1 voor één speelautomaat € 226,50

9.1.2 voor twee speelautomaten € 362,50

 

10 Ontheffing sluitingsuur

10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29 van de

Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:

10.1.1 indien de ontheffing voor een keer geldt € 25,00

10.1.2 indien de ontheffing voor een geldigheidsduur van een

kalenderjaar of een gedeelte van een kalenderjaar geldt:

10.1.2.1 voor een dag per week € 150,00

10.1.2.2 voor twee dagen per week € 200,00

10.1.2.3 voor meer dan twee dagen per week € 300,00

 

11 Loterijen en collecten

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel

5:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 10,00

 

12 Terrasvergunning

12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning op basis van

artikel 2:10A van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:

12.1.1 voor een vergunning voor onbepaald tijd € 125,00

12.1.2 voor een tijdelijke vergunning bij evenementen € 35,00

 

13 Vuurwerk

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking

stellen van consumentenvuurwerk op de daarvoor geldende verkoopdagen

als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Edam-Volendam € 100,00

 

14 Ontheffing v estigingsbeleidbepalingen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een voorwaardelijke vrijstelling van

de privaatrechtelijke vestigingsbeleidbepalingen ten behoeve van

verkoop van een woning met vrije vestiging                                     € 100,00

15 Verkeer en vervoer

15.1 Het tarief bedraagt ter zake van:

15.1.1 het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot

het in artikel 25, eerste lid, van het Reglement bedoelde verbod:

15.1.1.1 geldig voor een dag € 8,55

15.1.1.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00

15.1.2 het verstrekken van een vergunning voor een parkeerplaats aangeduid

met bord E09 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en

verkeerstekens 1990, of gelegen binnen een zone aangeduid met bord

E09 uit bijlage 1 van het Reglement met opschrift zone:

15.1.2.1 geldig voor een dag  €    8,55

15.1.2.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan  € 20,00

15.1.3 het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voorzover niet

bedoeld onder lid 15.1.1 van dit artikel:

15.1.3.1 geldig voor een dag  €    8,55

15.1.3.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan   € 20,00

15.1.4 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement € 33,15

15.1.5 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen, verlengen

of wijzigen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49

van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB) € 34,50

  • 15.

    2 Indien voor het verkrijgen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart

    een geneeskundig onderzoek als bedoeld in artikel 2 van het Besluit

    gehandicaptenparkeerkaart heeft plaatsgehad, wordt het onder 15.1.5

    van dit artikel vermelde bedrag verhoogd met € 37,50

  • 15.

    3 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een parkeerschijf € 2,00

     

16 Melding Telecommunicatiewet

16.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,

plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in

artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 188,30

16.1.1 Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen,

alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden

plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 16.1

vermelde bedrag per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 1,08

16.2 Het in onder 16.1 genoemde bedrag wordt:

16.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen

gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van

het netwerk, verhoogd met € 75,20

16.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de

kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het

in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde

kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van

burgemeester en wethouders is opgesteld.

  • 16.

    3 Indien een begroting als bedoeld onder 16.2.2 is uitgebracht, wordt een

    melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop

    de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding

    voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

  • 16.

    4 Het tarief bedoeld in onderdeel 16.1 wordt verminderd met de van de

    melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor

    beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande

    dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

     

17 Opbreekvergunning

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel

2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 188,30

 

18 Vergunning straatartiest, straatfotografie of filmoperateur

18.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om

een ontheffing om (buiten de kermisperioden in de gemeente) op te mogen treden

als straatartiest, straatfotograaf of filmoperateur op de openbare weg, als bedoeld

in artikel 2:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:

18.1.1 geldig voor een dag € 35,00

18.1.2 geldig voor zes dagen € 75,00

18.1.3 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 150,00

18.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

om een ontheffing om op te mogen treden als straatfotograaf tijdens de

kermissen in Edam en/of Volendam op de openbare weg, als bedoeld in

artikel 2:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:

18.2.1 gedurende de gehele kermisperiode in Edam € 125,00

18.2.2 gedurende de gehele kermisperiode in Volendam € 125,00

 

19 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

per perceel tot het verstrekken van:

  • 19.

    1 een uittreksel uit het WKPB-beperkingenregister € 10,25

  • 19.

    2 een uittreksel uit het WKPB-register € 10,25

  • 19.

    3 een onbelastverklaring uit het WKPB-beperkingenregister € 10,25

  • 19.

    4 een verzoek om informatie betreffende publiekrechtelijke beperkingen

    uit het Kadastraal Register via “kadaster-on-Line” € 10,25

     

20 Speelgelegenheden

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in

artikel 2:39 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 50,00

 

21 Winkeltijdenwet

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet. € 30,00

 

22 Leegstandwet

22.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

22.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande

woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 150,00

22.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte

als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet € 150,00

 

23 Standplaatsvergunningen

23.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel

5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:

23.1.1 geldig voor een dag € 15,00

23.1.2 geldig voor maximaal een week € 30,00

23.1.3 geldig voor een periode, welke langer dan zeven dagen duurt,

per maand of gedeelte daarvan € 50,00

23.1.4 geldig voor een jaar of gedeelte daarvan € 100,00

23.1.5 geldig voor langer dan een jaar € 300,00

 

24 Reclamevergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 2:10A

van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 50,00

 

HOOFDSTUK 2

1 Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap

1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een huwelijk of registratie

van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap

in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, op

andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke

stand is bepaald, op:

1.1.1 maandag tot en met vrijdag € 400,00

1.1.2 zaterdag € 625,00

1.1.3 zondag € 775,00

  • 1.

    2 Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een zakelijk huwelijk € 150,00

  • 1.

    3 Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

    op een eenmalige trouwlocatie is naast de onder 1.1 genoemde

    tarieven een bedrag verschuldigd van € 180,00

  • 1.

    4 Indien partijen of een der partijen blijkens geneeskundige verklaring

    ten gevolge van lichamelijke of geestelijke omstandigheden niet in staat

    zijn in de door het college van burgemeester en wethouders benoemde

    huwelijkslocaties te verschijnen gelden de bedragen onder 1.1 genoemd.

  • 1.

    5 Indien voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap

    door partijen bijstand wordt gevraagd van een ambtenaar van het huis van

    de gemeente om op te treden als getuige, worden de onder 1.1 vermelde

    tarieven verhoogd met een bedrag per getuige van € 25,00

  • 1.

    6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor

    het benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor het

    voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap € 100,00

  • 1.

    7 Het tarief bedraagt indien:

1.7.1 een kosteloos huwelijk of registratie van een partnerschap, als bedoeld

onder 1.1 wordt geannuleerd € 20,00

1.7.2 een huwelijk of registratie van een partnerschap, als bedoeld in de

onderdelen 1.1.1 t/m 1.1.3 na bevestiging wordt geannuleerd € 40,00

 

2 Trouw- en partnerschapsboekjes

2.1 Het tarief bedraagt ter zake van:

2.1.1 het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje € 22,00

2.1.2 het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapsboekje € 15,00

2.1.3 het kalligraferen van kinderen in een trouwboekje of partnerschapsboekje € 4,00

 

3 Akten burgerlijke stand

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt

het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

4 Opgave omtrent aangiften

4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van wekelijkse opgaven, vermeldende de

in dat tijdvak gedane aangiften van geboorten, huwelijken en overlijden,

. alsmede de in dat tijdvak gehuwden:

4.1.1 voor elk(e) in deze opgave vermelde geborene, gehuwd paar,

ondertrouwd paar en overledene € 2,80

4.1.2 bij abonnement voor een kalenderjaar, recht gevende op de

periodieke verstrekking van de bedoelde opgaven € 115,15

met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges

per kwartaal worden berekend.

 

5 Nasporingen registers

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verrichten van een nasporing in de registers van de

burgerlijke stand, indien met de nasporing meer dan een kwartier is

gemoeid: per half uur of gedeelte daarvan € 8,55

 

6 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie

personen aan particulieren en aan bedrijven:

6.1.1 zonder abonnement, voor elke inlichting € 7,40

6.1.2 bij abonnement met een geldigheidsduur van een kalenderjaar:

6.1.2.1 voor 25 inlichtingen € 71,80

6.1.2.2 voor 100 inlichtingen € 179,30

6.1.2.3 voor 500 inlichtingen € 708,35

6.1.2.4 voor 1.000 inlichtingen of meer € 1.065,35

met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges

per kwartaal worden berekend.

  • 6.2 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in

    behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens

    met behulp van alternatieve media als bedoeld in artikel 16, tweede lid,

    van het Besluit basisregistratie personen € 22,69

    • 6.

      3 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake

      van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk

      verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het

      Besluit basisregistratie personen € 2,27

    • 6.

      4 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie

      personen, voor ieder daaraan besteed half uur € 8,55

       

7 Bewijzen van opneming

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de

basisregistratie personen € 8,00

 

8 Verklaringen omtrent personen e.d.

8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

8. aanvraag tot het verstrekken van:

8.1.1 een Verklaring Omtrent het Gedrag, per stuk € 41,35

8.1.2 een bewijs van opneming in de basisregistratie personen met een

bewijs van Nederlanderschap, per stuk € 8,00

8.1.3 een Bewijs van in leven zijn € 8,00

8.1.4 enige andere, niet in deze verordening genoemde verklaring, welke in

het bijzonder belang der betrokken persoon wordt opgemaakt € 8,00

 

9 Legalisaties

9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

9. aanvraag tot het:

9.1.1 legaliseren van een handtekening of foto € 3,05

9.1.2 ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in

Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager € 4,25

9.1.3 waarmerken van een register € 3,05

9.1.4 waarmerken van een kopie € 3,05

 

10 Inlichtingen uit aangehaakte gegevens

  • 10.

    1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

    aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit bescheiden, die niet

    tot de basisregistratie personen behoren, aan de houders van de in

  • 6.

    1 bedoelde abonnementen:

10.1.1 voor 100 inlichtingen € 13,05

10.1.2 voor 500 inlichtingen € 53,00

10.1.3 voor 1.000 inlichtingen € 82,80

 

11 Reisdocumenten

11.1 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van

een aanvraag:

11.1.1 van een nationaal paspoort:

11.1.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40

11.1.1.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20

11.1.2 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan

een nationaal paspoort bedoeld in onderdeel 11.1.1 (zakenpaspoort):

11.1.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40

11.1.2.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20

11.1.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de

Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

(faciliteitenpaspoort):

11.1.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40

11.1.3.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20

11.1.4 van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor

vreemdelingen € 51,20

11.1.5 van een Nederlandse identiteitskaart:

11.1.5.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,40

11.1.5.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van

18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,45

11.1.6 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 11.1.1 tot en met 11.1.5

genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd

met bedrag van € 47,30

11.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een plastic beschermhoesje

voor een id-kaart of rijbewijs € 1,00

 

12 Rijbewijzen

12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een

aanvraag:

12.1.1 tot het afgeven of vernieuwen dan wel omwisselen van een rijbewijs € 38,95

12.1.2 tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen,

per inlichting € 1,95

12.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 12.1.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag van € 34,10

 

13 Wet bescherming persoonsgegevens

13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de

Wet bescherming persoonsgegevens:

13.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

13.1.1.1 ten hoogste 100 pagina's, per pagina € 0,23

met een maximum per bericht van € 5,00

13.1.1.2 meer dan 100 pagina's € 22,50

13.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 5,00

13.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard

van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie € 22,50

  • 13.

    2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen

    13.1.1 tot en met 13.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden

    gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

  • 13.

    3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

    een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming

    persoonsgegevens € 4,50

     

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND O NDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING

1 Begripsomschrijvingen

1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

1.1.3 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

1.1.4 Digitale aanvraag omgevingsvergunning: een aanvraag omgevingsvergunning die

is ingediend met gebruikmaking van het Omgevingsloket Online (OLO) (www.omgevingsloket.nl).

1.1.5.Digitale aanvraag vooroverleg: een aanvraag voor een vooroverleg die is ingediend

bij de gemeente via e-mail via het mailadres info@edam-volendam.nl of

omgevingsvergunning@edam-volendam.nl.

  • 1.

    2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

  • 1.

    3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

     

2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.1.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning :

indien de geraamde kosten minder dan € 100.000 bedragen € 600,00

2.1.2 indien de geraamde kosten € 100.000 of meer maar minder dan

€ 250.000 bedragen € 1.500,00

2.1.3 indien de geraamde kosten € 250.000 of meer maar minder dan

€ 500.000 bedragen € 2.000,00

2.1.4 indien de geraamde kosten € 500.000 of meer bedragen € 2.500,00

2.2 Indien, binnen een termijn van zes maanden na de bekendmaking van

de beslissing naar aanleiding van het vooroverleg, een aanvraag tot het

verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het

vooroverleg uitgewerkte aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt

ingediend, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

2.3 Indien een aanvraag om een vooroverleg niet digitaal is ingediend wordt

op de tarieven die betrekking hebben op de aanvraag een toeslag van 15%

in meerdering gebracht.

 

3 Omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

3.1 Bouwactiviteiten

3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 250.000 bedragen: 3 %,

van de bouwkosten, met een minimum van: € 600,00

3.1.1.2 indien de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen: 2,7 %

van de bouwkosten, met een minimum van € 7.500,00

3.1.1.3 indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen: 2,4 %

van de bouwkosten, met een minimum van € 13.500,00

3.1.1.4 indien de bouwkosten € 1.000.000 of meer bedragen: 2,1 %

van de bouwkosten, met een minimum van € 24.000,00

en een maximum van € 100.000,00

3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1.1 bedraagt het tarief, indien

de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of

gereedkomen van de bouwactiviteit: 150 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

3.1.3 Indien een activiteit plaatsvindt binnen een gebied waarvoor geen actueel

bestemmingsplan, zoals bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening

(Wro), is vastgesteld, wordt gelet op artikel 3.1 lid 4 van de Wro, voor de

toetsing van die activiteit aan het bestemmingsplan op de tarieven als bedoeld

in de onderdelen 3.1.1.1 tot en met 3.1.1.4 25 %

in mindering gebracht.

3.1.4 Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning niet digitaal is ingediend

met gebruikmaking van het Omgevingsloket Online (OLO) wordt op de

tarieven die betrekking hebben op de aanvraag een toeslag van 15 %

in meerdering gebracht.

 

3.2 Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b,

van de Wabo, bedraagt het tarief: € 450,00

 

3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens

sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a,

van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1:

3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,

van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag;

3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit): 100 %

van het op grond van onderdeel 3.1.1 verschuldigde bedrag.

 

3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet

tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 600,00

3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 600,00

3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 2.150,00

3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking) € 600,00

3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan): € 600,00

3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,

van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 1.054,00

3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,

van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 2.150,00

3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit): € 600,00

 

3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,

bedraagt het tarief: € 572,60

3.5.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, en de

vergunning geldt voor een periode korter dan 1 jaar, bedraagt het tarief: € 45,10

 

3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld

in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een aangewezen

monument, waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen

van een monument: € 284,00

3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op

een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 284,00

3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht,

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van

een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen

stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c,

van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een

vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 284,00

 

3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads-

of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan,

beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief € 284,00

 

3.8 Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg

van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een

vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2,

aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,00

 

3.9 Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg

waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of

artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e,

van de Wabo, bedraagt het tarief: € 154,00

 

3.10 Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling

in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de

Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo,

bedraagt het tarief: € 154,00

 

3.11 Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de

opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of

de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een

vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

  • 3.

    11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,

    bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 154,00

  • 3.

    11.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of

    gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende

    zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k,

    van de Wabo: € 154,00

     

3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

  • 3.

    12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

    handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn

    voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de

    dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

    Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 527,00

  • 3.

    12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

    realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats

    en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

    aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,

    van de Natuurbeschermingswet 1998 € 527,00

     

3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de

Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 527,00

 

3.14 Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande

onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

  • 3.

    14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie

    activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,

    als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo,

    bedraagt het tarief: € 527,00

  • 3.

    14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed

    kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2,

    tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 527,00

  • 3.

    14.3 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond

    van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing

    verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder

    omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden

    uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 527,00

  • 3.

    14.4 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag

    van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om

    een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend

    uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is

    opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht,

    wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de

    dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de

    aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

     

3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen

plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

  • 3.

    15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

    betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de

    tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste

    fase betrekking heeft;

  • 3.

    15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

    betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van

    de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de

    tweede fase betrekking heeft.

     

3.16 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk

bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

  • 3.

    16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 321,00

  • 3.

    16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 321,00

  • 3.

    16.3 voor de beoordeling van een bodemrapport van een vervolgonderzoek € 321,00

     

  • 3.

    17 Verplicht advies agrarische commissie

    Onverminderd het bepaalde in onderdeel 3.1 bedraagt het tarief, indien

    krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag

    een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

3,17.1 met een standaard advies voor bestaande bedrijven € 725,00

  • 3.

    17.2 met een advies inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een

    bedrijfsplan € 850,00

  • 3.

    17.3 waarbij ook uitspraken van een commissie voor bezwaar en beroep en/of

    gerechtelijke uitspraken moeten worden betrokken  € 900,00

  • 3.

    17.4 met nadere adviezen op eerder uitgebrachte adviezen  €    425,00

  • 3.

    17.5 met een second opinion   € 1.200,00

     

3.18 Advies

3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk

bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen

bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag

of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een

omgevingsvergunning: € 284,00

 

3.19 Akoestisch onderzoek/Hogere grenswaarde Wet geluidhinder

Het tarief bedraagt voor:

  • 3.

    19.1 het houden van een akoestisch onderzoek ter uitvoering van artikel 82

    en volgende van de Wet geluidhinder en het Besluit grenswaarden binnen

    zones langs wegen: € 485,00

  • 3.

    19.2 het beoordelen van de resultaten van een akoestisch onderzoek ter uitvoering

    van artikel 82 en volgende van de Wet geluidhinder en het besluit

    grenswaarden binnen zones langs wegen, aangeleverd door een particulier

    bureau: € 116,00

  • 3.

    19.3 het verkrijgen van een hogere grenswaarde dan bedoeld in artikel 83 van de

    Wet geluidhinder: € 716,00

     

4 Samenloop

4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meerdere

activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het

legesdeel als bedoeld in artikel 3.1.1 van de tarieventabel. De vermindering bedraagt

indien naast bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de

Wabo, gelijktijdig gecombineerd een andere activiteit wordt aangevraagd:

4.1.1 aanlegvergunning

100% van de leges op grond van artikel 3.2 van deze verordening voor een aanvraag

om een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo;

4.1.2 beoordeling bodemrapport

100% van de leges op grond van artikel 3.16 van deze verordening indien

krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld;

4.1.3 sloopvergunning

100% van de leges op grond van artikel 3.7 van deze verordening voor een

aanvraag om een sloopactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder g en h, en artikel 2.2, eerste lid onder a, b en c van de Wabo;

4.1.4 gebruiksvergunning;

100% van de leges op grond van artikel 3.5 van deze verordening voor een

aanvraag voor het in gebruik nemen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d,

van de Wabo;

4.1.5 kapvergunning

100% van de leges op grond van artikel 3.10 van deze verordening voor een

aanvraag om een kapvergunning als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder g,

van de Wabo;

4.1.6 monumentenvergunning

100% van de leges op grond van artikel 3.6 van deze verordening voor een

aanvraag om een monumentenvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder f, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

onder b, van de Wabo;

 

5 Teruggaaf

5.1 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten,

als bedoeld in de onderdelen 3.1, 3.2, 3.6 en 3.7, intrekt terwijl deze reeds in

behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf

van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na

het in behandeling nemen ervan 50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges;

 

6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 284,00

 

7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

  • 7.

    1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

    vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid,

    van de Wet ruimtelijke ordening € 20.000,00

  • 7.

    2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

    wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid,

    onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 2.500,00

     

8 In deze titel niet benoemde beschikking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 284,00

 

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

 

1 Drank- en Horecawet

1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

1.1.1 een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3

van de Drank- en Horecawet € 200,00

1.1.2 een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 100,00

1.1.3 een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a,

tweede lid, van de Drank- en Horecawet € 100,00

1.1.4 een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing op grond van de

Drank- en Horecawet, dan wel de Drank- en Horecaverordening € 35,00

 

2 Brandbeveiligingsverordening

2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig

gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, van de

brandbeveiligingsverordening voor een inrichting:

2.1.1 kleiner dan 500 m2 € 45,10

2.1.2 van 500 m2 tot 1500 m2 € 90,35

2.1.3 groter dan 1500 m2 € 180,70

2.2 Teruggaaf

2.2.1 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.1 wordt

ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen

ervan, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de verschuldigde leges.

2.2.2 Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 2.1 wordt

geweigerd bestaat aanspraak op teruggaaf van 25% van de verschuldigde

leges.

 

3 Kinderopvang

3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

3. tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau

3. of voorziening voor gastopvang:

3.1.1 voor een locatie voor buitenschoolse opvang (BSO), kinderdagverblijf (KDV)

of peuterspeelzaal € 835,83

3.1.2 voor een gastouderbureau (GOB) € 835,83

3.1.3 voor een voorziening voor gastouderopvang (GO) € 150,00

 

4 Gereserveerd

 

5 Prostitutiebedrijven

5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als

bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening

Edam-Volendam, voor een seksinrichting of een escortbedrijf € 426,00

 

6 Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, niet in deze titel benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking € 40,00

 

Behoort bij besluit van de raad

van de gemeente Edam-Volendam

van 15 december 2015

de griffier, de voorzitter,

Naar boven