Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2015, 124387 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2015, 124387 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling budgethouderschap en verplichtingen 2015
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling BDV d.d. 5 november 2014;
gelet op artikel 191 e.v. van de Gemeentewet, de Financiële verordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2006, de Organisatieregeling 2006, het Mandaatbesluit 2011, het Ondermandaatbesluit 2011, de Organisatie-verordening van de raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp 2007 en het Mandaatbesluit griffier 2004;
de door het college, op grond van artikel 3 en 5 van de Financiële verordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2006 en ter uitvoering van de programmabegroting, vastgestelde raming hoe de middelen, binnen het totaal van de lasten en baten per programma, worden ingezet over producten om de beoogde maatschappelijke effecten en de te leveren goederen en diensten te kunnen realiseren.
draagt binnen de organisatie eindverantwoordelijkheid voor een adequate organisatie van processen en activiteiten die nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen binnen de daarvoor via de programmabegroting en productenraming beschikbaar gestelde middelen. De budgethouder is belast met het feitelijk beheer van één of meer budgetten en de daaraan verbonden taakrealisaties.
Een project is een eenmalige vernieuwing, verbetering of verandering die door middel van een nieuw, tijdelijk samenwerkingsverband (projectorganisatie) wordt gerealiseerd. Een project heeft een concreet eindresultaat, een duidelijk begin en eind, beperkende randvoorwaarden waarbinnen het eindresultaat gerealiseerd dient te worden, één opdrachtgever die zich aan het eindresultaat heeft verbonden, een uniek en eenmalig karakter en een mate van risico dat het eindresultaat niet wordt behaald.
In de regeling van het budgethouderschap heeft het begrip verplichting twee betekenissen. In juridische zin is een verplichting het aangaan van een bindende overeenkomst, bijvoorbeeld voor de aankoop van goederen, de levering van diensten of het toekennen van een subsidie. In financiële zin wordt gesproken over het vastleggen van een verplichting. Hierbij wordt het bedrag van een komende factuur of een toegekende subsidie, vooruitlopend op de financiële transactie, vastgelegd in de administratie.
Artikel 1.4 – Kaderstellende regelingen of documenten
De budgethouder opereert bij de uitvoering van zijn taken binnen de kaders van de navolgende regelingen of documenten zoals deze nu of na wijziging luiden:
Artikel 1.5 – Functiescheiding
De functie van budgethouder en prestatiehouder is onverenigbaar met de functie van kassier, betalingsfiatteur en met de registrerende functies, behoudens voor relatief geringe uitgaven- en inkomstenposten die direct samenhangen met de eigen functie.
Artikel 1.6 – Handtekeningen- en parafenlijst
Per afdeling wordt een overzicht vervaardigd van de begrotingsposten (activiteiten) en de daarvoor verantwoordelijke budgethouders. Ter verkrijging van een handtekeningen- en parafenlijst wordt dit overzicht getekend en geparafeerd door de desbetreffende budgethouders. De medewerker AO/IC van de afdeling Bedrijfsvoering beheert deze budgetoverzichten en de handtekeningen - en parafenlijst.
Een budgethouder mag onder bepaalde voorwaarden verplichtingen aangaan. De voorschriften voor het aangaan en vastleggen van verplichtingen zijn beschreven in Hoofdstuk 2 van deze regeling.
De rol van de budgethouder ten aanzien van (de betaling van) facturen is vastgelegd in de 'Procedure factuurbehandeling'.
Artikel 1.9 – Budgetverschuivingen
Een budgethouder kan schuiven tussen gebudgetteerde uitgaven of inkomsten met betrekking tot uitvoerende activiteiten binnen een product, activiteit dan wel kostenplaats. Deze verschuiving beperkt zich tot de uitgaven- en inkomstencategorieën 1.0 tot en met 5.0. gebaseerd op het Besluit begroting en Verantwoording (BBV).
HOOFDSTUK 2 AANGAAN EN VASTLEGGEN VAN VERPLICHTINGEN
In de volgende gevallen waarbij sprake is van jaarlijks terugkerende verplichtingen met een gelijkblijvend volume is het niet doelmatig een verplichting aan te maken:
Rechten, waaronder wordt verstaan overeenkomsten met derden betreffende inkomsten, zoals levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten door de gemeente Pijnacker-Nootdorp, moeten door de budgethouder, net als verplichtingen, worden aangemeld bij het Team Financiën van de afdeling Bedrijfsvoering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-124387.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.