Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2015, 124379 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2015, 124379 | Beleidsregels |
Beleidsregels voor de toepassing van wegingsfactoren en proceskosten in belastingzaken.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
Gelet op artikel 1:3, vierde lid, artikel 4:81 en artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede gelet op het Besluit proceskosten bestuursrecht en de hierbij behorende Bijlage.
beleidsregels voor de toepassing van wegingsfactoren en proceskosten in belastingzaken .
In deze beleidsregels wordt verstaan onder belastingbedrag:
Onder een belastingaanslag wordt mede verstaan een bedrag als bedoeld in artikel 233a, lid 2, aanhef en onderdeel a, Gemeentewet.
Artikel 2 Voor bezwaar/beroep vatbare beschikkingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder voor bezwaar/beroep vatbare beschikking:
Artikel 3 Toekennen van vergoeding van kosten
Het Besluit proceskosten bestuursrecht is van toepassing bij het toekennen van een vergoeding van kosten. Een vergoeding van kosten kan worden toegekend indien:
Artikel 4 Kosten die voor vergoeding in de bezwaarfase in aanmerking komen
In alle gevallen dienen de geclaimde kosten redelijk en voldoende gespecificeerd te zijn.
Artikel 5 Geen vergoeding van kosten
Geen kostenvergoeding wordt toegekend indien het bestreden besluit wordt bevestigd of het bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard.
Artikel 6 Verwijtbare onrechtmatigheid
De Algemene wet bestuursrecht kent in artikel 7:15, tweede lid, een vergoedingsplicht in de gevallen waarin het bestreden besluit wegens onrechtmatigheid wordt herroepen en deze onrechtmatigheid aan de heffingsambtenaar is te wijten.
Artikel 7 Geen verwijtbare onrechtmatigheid
Van een verwijtbare onrechtmatigheid is geen sprake indien de beschikking herroepen wordt:
wegens een fout aan de beschikking ten grondslag liggende feiten, mits:
de heffingsambtenaar ten gevolge van een rekenfout, invoerfout of een andere administratieve vergissing een inhoudelijk onjuist besluit heeft genomen. Louter vormfouten, formele fouten, motiveringsgebreken of indien er sprake is van een ook voor belanghebbende duidelijk herkenbare fout (verschrijving of rekenfout) komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Fouten van de rechtsbijstandverlener worden in beginsel aan de belanghebbende toegerekend.
Artikel 8Kosten van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand
Het bedrag van kosten van door een derde beroepsmatig verleende rechtsbijstand wordt vastgesteld door aan de hand van de in artikel 9 benoemde proceshandelingen punten toe te kennen.
Deze punten worden vermenigvuldigd met de waarde per punt, vermeld in artikel 10. Het aldus berekende bedrag wordt vermenigvuldigd met een wegingsfactor op basis van artikel 11.
Artikel 9 Punten proceshandelingen
Aan de hierna genoemde door een derde beroepsmatig verrichte proceshandelingen worden, overeenkomstig onderdeel A4 van de Bijlage bij het Besluit proceskosten bestuursrecht, de volgende punten toegekend:
De waarde per punt bedraagt het tarief als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit proceskosten bestuursrecht.
Artikel 11 Wegingsfactoren voor de berekening van de vergoeding voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand
1. Het bedrag van de kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand moet worden vastgesteld
aan de hand van het in de bijlage van het Besluit proceskosten bestuursrecht opgenomen
forfaitaire tarief. De kosten voor het inroepen van rechtsbijstand moeten steeds in
overeenstemming zijn met de gecompliceerdheid en bewerkelijkheid van de zaak en de daarmee
verbandhoudende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener. Per individuele zaak moet worden
beoordeeld welke wegingsfactor van toepassing is.
Voor de toepassing van de wegingsfactoren, genoemd in onderdeel C1. van de Bijlage bij
het Besluit proceskosten bestuursrecht, wordt een zaak in beginsel aangemerkt als:
a. zeer licht (wegingsfactor 0,25) indien:
- het bezwaar kennelijk gegrond is;
- het om een foutieve tenaamstelling gaat;
het bezwaarschrift is gericht tegen het niet tijdig nemen van een besluit.
b. licht (wegingsfactor 0,5) indien:
- er sprake is van een foutieve objectafbakening;
- de waarde wordt verlaagd vanwege een eigen transactiecijfer;
- een onjuist gestandaardiseerd voortgangspercentage bij een onroerende zaak in aanbouw is
- het bezwaar zich uitsluitend richt op de volledigheid van het taxatieverslag of het ontbreken van
een deugdelijke motivering zonder nadere visie en onderbouwing van de waarde;
- de waarde wordt verlaagd vanwege een buiten het bezwaarschrift gelegen grond;
- het bezwaar tekstueel in hoofdzaak overeenkomt met andere zaken van de betreffende
de inhoud van het bezwaarschrift volledig of grotendeels is gebaseerd op een bijgevoegd
c. zwaar (wegingsfactor 1,5) indien het gaat om de waarde van een woning of niet-woning waarbij:
- er sprake is van een zaak die inhoudelijk of juridisch als bijzonder ingewikkeld of omvangrijk moet
worden aangemerkt, zoals bij onduidelijke of nieuwe regelgeving;
- meerdere rechtsgebieden en/of regelgevingen een belangrijke rol spelen.
d. zeer zwaar (wegingsfactor 2) indien het gaat om de waarde van een niet-woning waarbij:
- de zaak inhoudelijk als zeer omvangrijk moet worden aangemerkt;
- het gaat om een zaak met zeer complexe aspecten waarbij het bezwaarschrift blijk geeft van
relevante specialistische kennis die op de juiste wijze is toegepast;
- er evident en aantoonbaar sprake is van een zeer gecompliceerde en/of meer dan normaal-
bewerkelijke zaak, zoals een zaak met Europeesrechtelijke en/of zeer complexe schadeaspecten.
Artikel 12 Kosten van een deskundige die aan een partij verslag heeft uitgebracht
1. De kosten voor het laten opmaken van een taxatierapport komen op grond van het bepaalde in
artikel 1, onderdeel b, van het Besluit proceskosten bestuursrecht voor vergoeding in aanmerking
indien het taxatierapport is opgesteld ten behoeve van de bezwaarfase, de kosten redelijk zijn en
de kosten naar redelijkheid zijn gemaakt.
De toe te kennen vergoeding is afhankelijk van de mate waarin de uitgevoerde werkzaamheden
van bijzondere aard zijn, wat wordt bepaald door de aard van de te taxeren onroerende zaak en de
Het bedrag dat voor vergoeding in aanmerking komt wordt verhoogd met 21% BTW ingeval de
omzetbelasting op de belanghebbende drukt.
3. Bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding van door een deskundige opgemaakt
taxatierapport wordt uitgegaan van de volgende uurtarieven:
a. voor een woning: € 50,00 (exclusief BTW)
b. voor een courante niet-woning: € 65,00 (exclusief BTW)
c. voor een incourante onroerende zaak: de gefactureerde kosten tot het in het Besluit
proceskosten bestuursrecht vermelde maximum
d. voor een gebouwd eigendom in € 50,00 (exclusief BTW)
Bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding van een door een deskundige opgemaakt taxatierapport wordt uitgegaan van de volgende maximale tijdsbesteding:
a. een woning zonder inpandige opname: 2 uur
b. een woning met inpandige opname: 4 uur
c. een courante niet-woning zonder inpandige opname: 3 uur
d. een courante niet-woning met inpandige opname: 5 uur
e. een gebouwd eigendom in aanbouw: 4 uur
e. een incourante onroerende zaak: in redelijkheid te bepalen aantal uren
Artikel 13 Kostenvergoeding belanghebbende op hoorzitting
Indien belanghebbende in persoon verschijnt op een (nadere) hoorzitting en deze hoorzitting
draagt ertoe bij dat het besluit wordt herroepen, dan kan belanghebbende in aanmerking komen
voor verletkosten indien belanghebbende vrij heeft moeten nemen van zijn werkzaamheden.
De verletkosten waarvoor belanghebbende in aanmerking komt worden vastgesteld op basis van
de daadwerkelijke tijd die belanghebbende bij de hoorzitting heeft doorgebracht, conform het tarief
als bedoeld in artikel 1 onderdeel d. juncto artikel 2 onderdeel d. van het Besluit proceskosten bestuursrecht.
Artikel 14 Kostenvergoeding rechtsbijstandverlener (gemachtigde) op hoorzitting
Indien door een derde beroepsmatig bijstand wordt verleend, gelden voor de toepassing van
de Bijlage bij het Besluit proceskosten bestuursrecht de volgende punten per proceshandeling:
- Indienen van een bezwaarschrift: 1 punt
- Bijwonen van een hoorzitting van niet langer dan 2 uur: 1 punt
In geval van een gecombineerde behandeling van verschillende zaken worden kosten voor het verschijnen ter (nadere) hoorzitting door een derde die beroepsmatig rechtsbijstand verleent, berekend als ware er sprake van behandeling van één zaak. Onder gecombineerde behandeling wordt verstaan een hoorzitting waarin meerdere bezwaarschriften van dezelfde rechtsbijstand- verlener of dezelfde deskundige, gelijktijdig worden behandeld, en waarbij vergelijkbare gronden zijn aangevoerd.
Het op grond van het in dit artikel berekend aantal punten wordt evenredig toegerekend aan alle zaken waarvoor de derde die rechtskundig bijstand verleent aanwezig was, en die tijdens de gecombineerde behandeling aan de orde zijn geweest. De aldus berekende kosten per zaak worden alleen vergoed indien en voor zover de partij of de belanghebbende in die zaak in aanmerking komt voor een kostenvergoeding.
Bij de bepaling van de locatie van de hoorzitting worden door de heffingsambtenaar de betrokken belangen en overwegingen van efficiëntie en een doelmatige hoorzitting in redelijkheid afgewogen. De locatie van de hoorzitting is:
- Het gemeentehuis van de gemeente Capelle aan den IJssel, gevestigd aan de Rivierweg 111,
2903 AR te Capelle aan den IJssel;
- De onroerende zaak van belanghebbende, waarbij de hoorzitting wordt gecombineerd met een
Artikel 15 Kostenvergoeding deskundige (taxateur) op hoorzitting
In geval van een gecombineerde behandeling van verschillende zaken in aanwezigheid van dezelfde deskundige worden de kosten berekend als ware er sprake van één zaak. De aldus berekende kosten worden evenredig toegerekend aan alle zaken waarvoor de deskundige aanwezig was, en die tijdens de gecombineerde behandeling aan de orde zijn geweest.
Onder gecombineerde behandeling wordt verstaan een hoorzitting waarin meerdere bezwaarschriften van dezelfde rechtsbijstandverlener of dezelfde deskundige, gelijktijdig worden behandeld, en waarbij vergelijkbare gronden zijn aangevoerd.
Bij de bepaling van de locatie van de hoorzitting worden door de heffingsambtenaar de betrokken belangen en overwegingen van efficiëntie en een doelmatige hoorzitting in redelijkheid afgewogen. De locatie van de hoorzitting is:
- Het gemeentehuis van de gemeente Capelle aan den IJssel, gevestigd aan de Rivierweg 111,
2903 AR te Capelle aan den IJssel;
- De onroerende zaak van belanghebbende, waarbij de hoorzitting wordt gecombineerd met een
1. Als deskundige wordt aangemerkt en gecertificeerd taxateur die is ingeschreven in de landelijke
2.Deskundigenkosten komen slechts voor vergoeding in aanmerking indien er geen sprake is van
2. vermenging van functies van de rechtsbijstandverlener en deskundige.
Artikel 17 Kostenvergoeding telefonische (nadere) hoorzitting
Een telefonische (nadere) hoorzitting is uitsluitend mogelijk indien partijen hiermee uitdrukkelijk instemmen en wordt op één lijn gesteld met het fysiek verschijnen ter (nadere) hoorzitting.
Een telefonische hoorzitting komt slechts voor kostenvergoeding in aanmerking, indien de telefonische (nadere) hoorzitting zodanig wordt ingericht dat deze gelijk is te stellen aan het horen in de zin van artikel 7:2 van de Awb.
Artikel 18 Gedeeltelijk in gelijkstelling
Indien een partij of een belanghebbende gedeeltelijk in het gelijk is gesteld, kan het op grond van
deze beleidsregel vastgestelde bedrag van de kostenvergoeding worden verminderd.
Artikel 19 Gemotiveerd afwijken
1. De heffingsambtenaar heeft de bevoegdheid om, in afwijking van hetgeen is gesteld in artikel 11
van deze beleidsregels, een lagere of hogere wegingsfactor toe te kennen indien de
heffingsambtenaar van oordeel is dat toepassing van de in artikel 11 genoemde wegingsfactor niet
in overeenstemming is met de bewerkelijkheid en gecompliceerdheid van de zaak en de daarmee
verband houdende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener.
2.Het afwijken van hetgeen in artikel 11 is gesteld, wordt in de beslissing op bezwaar uitdrukkelijk
Artikel 20 Samenhangende zaken
Samenhangende zaken zijn door een of meer belanghebbenden gemaakte bezwaren die door het bestuursorgaan gelijktijdig of nagenoeg gelijktijdig zijn behandeld, waarin rechtsbijstand is verleend door dezelfde persoon dan wel een of meer personen die deel uitmaken van hetzelfde samenwerkingsverband en van wie de werkzaamheden in elk van de zaken nagenoeg identiek konden zijn.
Artikel 22 Beslissing op verzoek om kostenvergoeding
De beslissing op het verzoek om vergoeding van kosten wordt gelijktijdig en in hetzelfde geschrift genomen als de beslissing op het bezwaar.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels inzake de wegingsfactoren en proceskosten in belastingzaken 2016.
Toelichting op de beleidsregels
De indiener van een bezwaarschrift kan de kosten die hij redelijkerwijs heeft moeten maken, vergoed krijgen indien het bestreden besluit wordt herroepen wegens aan het bestuursorgaan te wijten onrechtmatigheid. Het zogenaamde Besluit proceskosten bestuursrecht is daarbij van toepassing.
De belangrijkste kostenpost is de vergoeding van beroepsmatig verleende rechtsbijstand.
Voor het verrichten van proceshandelingen worden punten toegekend: voor het indienen van een bezwaarschrift is dat 1 punt, voor het verschijnen op de hoorzitting eveneens 1 punt en voor een nadere hoorzitting 0,5 punt. Er geldt een forfaitair tarief van € 244,- (tarief 2015) in belastingzaken en van € 490,- in de overige gevallen per toegekend punt. Vervolgens wordt gekeken naar de zwaarte van de zaak, die wordt uitgedrukt in een wegingsfactor variërend van 0,25 tot 2. Bij het hanteren van met name de wegingsfactor wordt het bestuursorgaan een zekere beleidsvrijheid gelaten. Daarvoor kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels vaststellen. Met de beleidsregels is aansluiting gezocht bij de bestaande wetgeving en de bestaande praktijk van de bestuursrechter.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-124379.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.