Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2015, 124294 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2015, 124294 | Beleidsregels |
Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 3 bedoelde doel.
1.Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon die vrijwilligersorganisatie is, met uitzondering van:
1.Bij een aanvraag om een subsidie legt de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, de volgende gegevens over:
een opgave van het aantal personen dat bij de organisatie is aangesloten.
a.Een beschrijving van de manier waarop de subsidie zal worden aangewend.
In afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV moet een aanvraag om een subsidie worden ingediend voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Ter informatie wordt opgemerkt dat de gemeente een collectief verzekeringspakket heeft afgesloten ten behoeve van alle vrijwilligers die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verrichten ten behoeve van anderen en/of de samenleving en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Het collectief verzekeringspakket bestaat uit:
Het gaat hierbij om een secundaire verzekering. Dit betekent dat deze verzekering alleen van kracht is, voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Een vrijwilligersorganisatie kan gebruikmaken van deze collectieve verzekering voor de bij haar aangesloten vrijwilliger(s).Het is niet nodig vrijwilligers aan te melden voor de verzekering. Ook hoeft geen urenregistratie te worden bijgehouden. Niet verzekerd zijn:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Uit artikel 1 sub a blijkt dat organisaties waarbij vrijwilligers ingezet worden als aanvulling op de dienstverlening niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking komen. Vrijwilligers zijn bij deze organisaties onderdeel van de bedrijfsvoering. Zij ontlasten het personeel.
De betreffende organisaties dienen de kosten voor de vrijwilligers mee te nemen in hun totale lasten.
Vrijwilligers zoals bedoeld in artikel 1 sub b kunnen mensen zijn die zich één week per jaar zeven dagen inzetten, maar het kunnen ook mensen zijn die eenmaal per maand iets doen voor een organisatie. Vrijwilligers moeten wel bekend zijn en geregistreerd staan als vrijwilliger binnen de organisatie waar zij hun werkzaamheden verrichten. De werkzaamheden welke de vrijwilliger uitvoert kunnen van zeer uiteenlopende aard zijn, bijvoorbeeld mensen verzorgen, een bestuursfunctie vervullen, chauffeur zijn of de plantsoenen bijhouden.
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
De aanvrager moet bij de aanvraag beschrijven hoe het subsidiebedrag besteed zal worden. Het is aan de vrijwilligersorganisatie om te bepalen voor welke activiteit zij de subsidie willen gebruiken, mits zij ten goede komt aan alle vrijwilligers binnen de organisatie. Wanneer alle vrijwilligers liever een onkostenvergoeding ontvangen dan bijvoorbeeld een jaarlijks cadeau is dit geoorloofd. Vrijwilligers van de betreffende organisatie dienen op de hoogte te zijn van deze subsidie en waar het geld voor gebruikt wordt. De subsidie mag niet ten goede komen aan slechts enkele vrijwilligers of besteed worden aan onkosten die niet direct de vrijwilligers aangaan.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat er op gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-124294.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.