Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Zuidhorn;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 18 november 2015;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder: a. dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt; b. week: een aaneengesloten periode van zeven dagen; c. maand: het tijdvak dat loopt van de eerste tot en met de laatste dag in een kalendermaand; d. jaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december van een kalenderjaar.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor: a. het genot van door of vanwege het gemeente¬bestuur verstrekte diensten; b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; een en ander zoals genoemd in deze ver¬ordening en de daarbij behorende tarieven¬tabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor: a. het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen; b. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald. c. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. d. het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

Artikel 5 Tarieven

1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde. 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet. 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6: a. mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving; b. schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennis¬geving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieven­tabel omschreven dienst wordt verleend overeen­komstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen: a. van zuiver redactionele aard zijn; b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft: 1. onderdeel 1.1.10 (akten burgerlijke stand); 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten); 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen); 4. onderdeel 1.4.5. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens); 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens); 6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag); 7. hoofdstuk 14 (kansspelen); een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

1. De “Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015” van 15 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de vijfde dag na die van de bekend¬making. 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016. 4. Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2016”.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zuidhorn in de openbare vergadering van 14 december 2015,

Namens deze,

L.K. Swart, voorzitter J. Slopsema - Terpstra, griffier

Tarieventabel, behorende bij het raadsbesluit van 14 december 2015 inzake de "Legesverordening 2016".  

Titel 1 Algemene Dienstverlening  

HOOFDSTUK 1 Burgerlijke Stand

1.1.1. Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in het gemeentehuis op: 1.1.1.1. maan¬dag tot en met vrijdag telkens van 09.00 tot 17.00 uur € 272,95 1.1.1.2 zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 526,80 1.1.2.

 

1.1.2.1. Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap in een ander gebouw dan het gemeentehuis, op:

maan¬dag tot en met vrijdag telkens van 09.00 tot 17.00 uur

 

 

499,15 1.1.2.2. zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 721,55 1.1.2.3. één en ander voor zover deze dagen of uren niet ingevolge arti¬kel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand door de ambte¬naar van de burgerlijke stand voor kostenloze huwelijks¬voltrekking zijn aangewezen. Het voltrekken van huwelijken/registreren van partnerschappen op de kostenloze tijdstippen is alleen mogelijk in het gemeente¬huis, Hooiweg 9 te Zuidhorn. 1.1.3. Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk of registreren van partnerschap in een bijzonder huis binnen de gemeente overeenkomstig het bepaalde in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek wordt, onverminderd het be¬paalde in 3.1.1. en 3.1.2. een extra recht geheven van

 

 

69,25 1.1.4.

 

1.1.4.1. Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap zonder ceremonie

Het bepaalde in 1.1.2.3. is van overeenkomstige toepassing

53,10 1.1.4.2. Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik wordt gemaakt de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte, de onder 1.1.1. en 1.1.2. genoemde tarieven. 1.1.5. Als geen huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap plaats heeft ge¬vonden bestaat op aanvraag binnen 14 dagen na geplande huwelijksdatum of geregistreerd partnerschap aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges. 1.1.6. Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een duplicaat-trouwboekje of gewoon trouwboekje € 22,90 1.1.7. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het kalligraferen van een huwelijksboekje voor: 1.1.7.1. • een kerkelijk huwelijk € 23,10 1.1.7.2. • een niet-kerkelijk huwelijk € 17,35 1.1.7.3 • een partnerschapsregistratie € 17,35 1.1.7.4. • het bijschrijven van een kind € 13,20 1.1.8

1.1.8.1. 1.1.8.2.

1.1.8.3.

1.1.8.4.

1.1.8.5.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand is het tarief: voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek voor elke attestatie de vita, als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek voor elk meertalig uittrekstel uit een akte van de burgerlijke stand

12,80

12,80

22,80

12,80

12,80

1.1.9. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen of opgave, geen authentiek uittreksel, afschrift of ander bewijs van inschrijving zijnde, per persoon € 3,80 1.1.10. Het tarief bedraagt voor het doen van nasporing in de registers van de burgerlijke stand, zonder dat enig schriftelijk gegeven wordt verstrekt ook wanneer zulks niet tot enig resultaat leidt, per kwartier of gedeelte daarvan

17,50 1.1.11. Het tarief bedraagt voor het aanvragen van een authentiek af-schrift of uit¬treksel uit de registers van de burger¬lijke stand van een andere gemeente (de kosten van het uittreksel zelf niet in-begrepen)

3,35

HOOFDSTUK 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2. Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  

1.2.1.1 van een nationaal paspoort, zakenpaspoort, vluchtelingen-, vreemdelingen- of faciliteitenpaspoort, met de geldigheidsduur van vijf jaar, als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Paspoortwet en artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

51,20 1.2.1.2

van een nationaal paspoort, zakenpaspoort of faciliteitenpaspoort, met de geldigheidsduur van tien jaar, als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Paspoortwet en artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

64,40 1.2.2.1.

 

1.2.2.2. van een Nederlandse identiteitskaart met de geldigheidsduur van 5 jaar, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet en artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

van een Nederlandse identiteitskaart met de geldigheidsduur van 10 jaar, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet en artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

 

28,45

 

50,40 1.2.3. Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1. tot en met 1.2.2. genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met, als bedoeld in artikel 6 van het Besluit paspoortgelden

47,30

 

HOOFDSTUK 3 Rijbewijzen

1.3.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rij¬bewijs € 38,95

1.3.1.1 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een spoedlevering ver¬meerderd met een bedrag van € 34,10 1.3.1.2. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver¬krijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

6,00

HOOFDSTUK 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3. en 1.4.4. wordt onder één ver¬strekking verstaan één of meer gegevens omtrent één per¬soon waarvoor de basisregistratie per¬sonen moet worden geraadpleegd. 1.4.2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1. tot het verstrekken van gegevens:

-per verstrekking

5,75

1.4.2.2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.2.1. Voor 100 verstrekkingen € 85,65 1.4.2.2.2. Voor 500 verstrekkingen € 340,85 1.4.2.2.3. Voor 1.000 verstrekkingen € 511,15 1.4.2.2.4. Voor 5.000 verstrekkingen € 1.010,55 1.4.2.2.5. Voor 10.000 verstrekkingen € 1.709,05 1.4.2.2.6. voor meer dan 10.000 verstrekkingen € 1.909,65

1.4.3. Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één ver-strekking verstaan één of meer gegevens omtrent één per¬soon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen. 1.4.4. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.4.1. tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 5,75 1.4.4.2. tot het afsluiten van een abonnement op het ver¬strekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.4.2.1. Voor 100 verstrekkingen € 85,65 1.4.4.2.2. Voor 500 verstrekkingen € 340,85 1.4.4.2.3. Voor 1.000 verstrekkingen € 511,15 1.4.4.2.4. Voor 5.000 verstrekkingen € 1.010,55 1.4.4.2.5. Voor 10.000 verstrekkingen € 1.709,05 1.4.4.2.6. voor meer dan 10.000 verstrekkingen € 1.909,65 1.4.5.

 

 

1.4.6. In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

 

 

 

23,05

 

2,30 1.4.7. Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek door¬nemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier € 9,30 1.4.8. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.8.1. tot het verstrekken van een leeftijdsopbouwstatistiek € 34,30 1.4.9. Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 1.4.9.1. een bewijs van opneming in de gemeentelijke basis¬administratie persoonsgegevens € 10,90

HOOFDSTUK 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

2,55

HOOFDSTUK 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

3,55

HOOFDSTUK 7 Bestuursstukken

1.7.1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1. een exemplaar van de gemeentebegroting met bijbehorende memorie van toelichting, voor zover voorradig € 95,50 1.7.1.2. een exemplaar van de gemeenterekening met bijbehorende toe-lichting € 67,90 1.7.2. Het tarief bedraagt ter zake van het afsluiten van een abonne¬ment voor een kalenderjaar: 1.7.2.1. op de agenda voor een raadsvergadering, openbare voor¬stellen van het college van burgemeester en wethouders (uitgezonderd ontwerp-besluiten, verordeningen, begrotingen e.d.) alsmede de besluitenverslagen van de vorige raads¬vergadering

48,30 1.7.2.2. Indien de stukken, bedoeld in 1.7.2.1. door de abonne¬menthouder worden afgehaald tijdens openingsuren of op een ander, afgesproken tijdstip, wordt een reductie van 40% verleend op de in die artikelen genoemde bedragen. 1.7.3. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.3.1. verordeningen en regelingen, voor zover voor het publiek ver-krijgbaar, per gekopieerde bladzijde op A 4 formaat € 0,25 met dien verstande, dat bij afname van 4 fotokopieën of minder per keer geheven wordt € 1,00

HOOFDSTUK 8 Vastgoedinformatie

1.8.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: de gelegenheid tot het raadplegen der leggers en/of plans van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken per kwartier daarvan: 1.8.1.1. a. zonder hulp van ambtenaren € 2,05 1.8.1.2. b. met behulp van één of meer ambtenaren € 7,75 1.8.1.3. c. een jaarabonnement, zonder hulp van ambtenaren € 45,30 1.8.1.4. een afschrift van de leggers en/of plans, per afschrift € 3,10 1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

 

11,85

1.8.3. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van makelaars/taxateurs tot het verkrijgen van informatie over onroerende zaken ten behoeve van taxatie-opdrachten, per aanvraag

 

 

59,00

HOOFDSTUK 9 Overige publiekszaken

1.9. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, als bedoeld in artikel 26 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

30,05

1.9.2. tot het verkrijgen van een bewijs van inleven zijn, een bewijs van Nederlanderschap en elke andere verklaring in het bijzonder belang van personen opgemaakt, voor zover niet elders in deze tarieven¬tabel genoemd en tot afgifte waarvan het gemeente-bestuur op verzoek van particulieren bevoegd is

 

 

10,90 1.9.3. tot het verkrijgen van een voor legalisatie van een handtekening, foto of het ter legalisatie opsturen € 3,80

HOOFDSTUK 10 Gemeentearchief

1.10.1. Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berus¬tende stukken door een ambtenaar per kwartier

17,50 1.10.2. Onverminderd het in 1.10.1. bepaalde, bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het ver¬krijgen van: 1.10.2.1. een kopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per gekopieerde bladzijde met dien verstande, € 0,25 dat bij afname van 4 fotokopieën of minder per keer geheven wordt € 1,00 1.10.2.2 reeds aanwezige informatie op een kopie van een cd-rom of usb-stick € 16,00 1.10.2.3. Onverminderd het bepaalde in 1.10.1. en 1.10.2. wordt, indien de ge¬vraagde stukken op verzoek van de aanvrager worden toege-zonden, het berekende bedrag verhoogd met

4,55

HOOFDSTUK 11 Standplaatsen

1.11.1. Standplaatsvergunningen Het tarief bedraagt tot het verkrijgen van een vergunning om in de gemeente een standplaats op of aan de openbare weg te mogen innemen, indien de vergunning geldig is voor: - één week of korter € 52,30 - langer dan één week docht ten hoogste één maand € 78,50 - Langer dan één maand doch ten hoogste een half jaar € 157,00 - Langer dan een half jaar doch ten hoogste één jaar € 261,65 - Voor onbepaalde tijd € 388,25 1.11.1.1 Indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 1.11.1 wordt afgewezen vindt teruggaaf van de verschuldigde leges plaats tot een bedrag van €30,90

HOOFDSTUK 12 Winkeltijdenwet

1.12. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.12.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 9,30 1.12.2. tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onder¬delen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 9,30

1.12.3. tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing € 9,30

HOOFDSTUK 13 Kansspelen

1.13.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 1.13.1.1. Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelauto¬maat € 56,50 1.13.1.2. voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspel-automaten, voor de eerste kansspelautomaat € 22,50 en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00 1.13.1.3 voor één kansspeelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd € 226,50 1.13.1.4. voor twee of meer kansspelautomaten welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd voor de eerste kansspelautomaat € 90,50 en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,00

1.13.2 De subonderdelen 1.13.1.1 en 1.13.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd worden. 1.13.3. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

12,35

HOOFDSTUK 14 Telecommunicatie

1.14.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instem¬ming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werk¬zaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Tele¬communicatiewet

127,00 1.14.1.1. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sier-bestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

127,00 1.14.1.2. indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

0,75

1.14.1.3. indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aan¬bieder van het netwerk, verhoogd met

73,15 1.14.1.4 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

73,15   1.14.1.5. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaats¬vindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.14.2. Indien een begroting als bedoeld in 1.13.1.5. is uitgebracht, wordt een melding in be¬handeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is inge-trokken. 1.14.3. Het tarief bedoeld in onderdeel 1.13.1 wordt verminderd met de van de melder ver¬kregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werk¬zaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

HOOFDSTUK 15 Verkeer en vervoer

1.15.1

1.15.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen en artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

 

 

12,85 1.15.1.2. tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49, eerste lid van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€  

12,85   HOOFDSTUK 16 Leegstandswet

1.16. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 1.16.1. tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet:

69,10 1.16.2. tot het verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet

34,55  

HOOFDSTUK 17 Kinderopvang

1.17. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 1.17.1 tot het verkrijgen van een beschikking voor exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 1 juncto 1.46, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

157,00 1.17.2 tot het verkrijgen van een beschikking voor kinderopvang middels gastouderopvang, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 2 juncto 1.46, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

78,50

HOOFDSTUK 18 Diversen

1.18. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.18.1. Kamperen buiten kampeerterreinen 1.18.1.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag omtrent een ontheffing voor het plaatsen van kampeermiddelen conform artikel 4.18 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn bedraagt

12,85 1.18.2. Reclame ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn voor het aan¬brengen van een reclamevoorwerp of -installatie

 

 

30,15 1.18.2.1. Het onder 1.18.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met het voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager mede te delen bedrag van de kosten van externe advisering zoals deze worden geheven door Libau Welstands- en Monumentenzorg Groningen, blijkend uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.18.2.2. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de kosten van externe advisering aan de aanvrager ter kennis zijn gebracht.

1.18.3. Zuiverheid van gebouwen tot het verkrijgen van een verklaring betreffende de zuiver¬heid van gebouwen en huisraad

2,95 1.18.4. Vergunningen 1.18.4.1 Algemene bepaling: Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor elke in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning, ter uit¬voering van een algemeen verbindend voorschrift

 

 

12,85 1.18.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

12,85  

1.18.5. Afvalstoffenverordening ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in de Afvalstoffenverordening gemeente Zuidhorn

19,85 1.18.6 Kopie beschikking Wet waardering onroerende zaken ter verkrijging van een kopie van een eerder verstrekte beschikking Wet waardering onroerende zaken

22,40 1.18.7. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van: 1.18.7.1. gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

3,10 1.18.7.2 fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opge¬nomen, per bladzijde ongeacht het formaat

0,25 1.18.8.

1.18.8.1. Fotokopieën

zwart-wit fotokopieën, per stuk ongeacht het formaat

0,25 1.18.8.2. met dien verstande, dat bij afname van 4 fotokopieën of minder per keer wordt geheven € 1,00 1.18.8.3. Kleuren fotokopieën, per stuk op A4-formaat € 0,50 1.18.8.4. Kleuren fotokopieën, per stuk op A3-formaat € 1,00 1.18.8.5. stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is op¬genomen

3,10 1.18.8.6

 

1.18.8.7 Onverminderd het bepaalde in 1.18.8.1, 1.18.8.2, 1.18.8.3., 1.18.8.4. en 1.18.8.5. wordt, indien de gevraagde afschriften, fotokopieën, stukken of uit¬treksels op verzoek van de aanvrager worden toe¬ge-zonden, het berekende bedrag verhoogd met informatie door middel van een digitale kopie van documenten, per pagina

€ €

4,70 0,25

1.18.9. kaarten en tekeningen dan wel lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening of lichtdruk: 1.18.9.1. • niet groter dan 630 cm² € 3,10 1.18.9.2. • groter dan 630 cm² doch niet groter dan 1.260 cm² € 5,80 1.18.9.3. • groter dan 1.260 cm² doch niet groter dan 2.520 cm² € 10,35 1.18.9.4. • groter dan 2.520 cm² € 14,40 1.18.10.1. kaarten en tekeningen, geleverd op diskette of per e mail¬bestand, per diskette of e mailbestand € 12,05 1.18.10.2 Onverminderd het bepaalde in 1.18.9.1., 1.18.9.2., 1.18.9.3., 1.18.9.4. en 1.18.10.1. wordt, indien de gevraagde stukken op verzoek van de aanvrager worden toegezonden, het berekende bedrag verhoogd met

4,65 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

HOOFDSTUK 1 Begripsomschrijvingen 2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom, exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft. 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, dan wel voor zover deze door de gemeente ontoereikend wordt beoordeeld, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting. Deze raming wordt berekend aan de hand van een vermenigvuldiging van de vierkante dan wel kubieke meters met een standaardprijs. Voor de bepaling van de vierkante dan wel kubieke meters wordt gebruik gemaakt van het normblad NEN 2699 uitgave mei 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor de bepaling van de standaardprijzen wordt de ten tijde van de ontvangst van de aanvraag meest recente uitgave van de Taxatieboekjes Vastgoedmarkt van Uitgeverij BIM Media gebruikt.

Als er verschillen zijn tussen de aannemingssom en de raming wordt de raming gebruikt voor de toepassing van deze verordening. De verschuldigde leges wordt niet aangepast als er sprake is van aanbestedingsvoordelen of- nadelen. Er vindt geen verrekening, terugbetaling of bijbetaling plaats naar aanleiding van aanbestedingsvoordelen of – nadelen.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. 2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

HOOFDSTUK 2 Vooroverleg / beoordelen conceptaanvraag

HOOFDSTUK 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1. 2,72% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 92,80 2.3.1.2. Achteraf ingediende aanvraag Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 100% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges tot een bedrag van maximaal € 1.109,10

2.3.1.3 Indien een aanvraag als bedoeld in 2.3.1. wordt ingediend, welke op grond van de geldende regelgeving zal leiden tot een weigering van de gevraagde vergunning, wordt de aanvrager binnen vier weken na de ontvangst van de aanvraag schriftelijk de gelegenheid geboden om de betreffende aanvraag in te trekken. Indien de aanvrager binnen één week na ontvangst van dit schrijven schriftelijk te kennen geeft de aanvraag in te trekken worden voor de betreffende aanvraag geen leges geheven. 2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 260,35

    2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 120,20 onverminderd het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 120,20 onverminderd het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking (projectbesluit / buiten toepassingverklaring)): € 1.593,60 onverminderd het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 120,20 onverminderd het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 351,75

2.3.3.6 Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 120,20 2.3.3.7 Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 120,20 2.3.3.8 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 120,20 2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit   Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 351,75 2.3.4.2 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 351,75 2.3.4.3 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking (projectbesluit/buiten toepassing verklaring beheersverordening):

€ 2.495,75 2.3.4.4 Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 351,75 2.3.4.5 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 351,75 2.3.4.6 Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 351,75 2.3.4.7 Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 351,75 2.3.4.8 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 120,20 2.3.5. In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 2.3.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de Brandbeveiligingsverordening

220,15

2.3.6. Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening gemeente Zuidhorn 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1. - voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 64,65 2.3.6.1.2. - voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

64,65 2.3.6.2. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening gemeente Zuidhorn 2011 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

64,65 2.3.6.3. Het bepaalde in onderdeel 2.3.13 (Advies) is van overeenkomstige toepassing. 2.3.7. Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht. 2.3.7.1. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1. - in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo.

68,75

2.3.8. Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: de kosten van het door of van gemeentewege aanleggen van de uitrit zullen door een offerte aan de aanvrager ter kennis worden gebracht.

 

 

 

 

 

 

12,85 2.3.9. Kappen Vervallen 2.3.10. Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.10.1. - behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

120,20 2.3.10.2. Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.10.3. - als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 

 

120,20 2.3.10.4. Als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.11. Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.11.1. - voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.11.2. - voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.12. Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.12.1. - voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 44,35 2.3.12.2. - voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 44,35 2.3.13. Advies 2.3.13.1. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.13.2. Welstandsadviezen De op grond van dit hoofdstuk verschuldigde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de kosten van beoordeling van het bouwplan uit oogpunt van welstand ingevolge de tarieven van Libau Welstands- en Monumentenzorg Groningen, zoals deze voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.13.3. Externe advieskosten Indien advies wordt uitgebracht door een externe deskundige: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.13.4. Kosten van derden Indien ten behoeve van de aanvraag kosten dienen te worden gemaakt, gepaard gaande met het verrichten van werkzaamheden door derden, het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meege¬deelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.13.5. Indien een begroting als bedoeld in 2.3.13.1., 2.3.13.2., 2.3.13.3. en/of 2.3.13.4. is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.14. Verklaring van geen bedenkingen 2.3.14.1. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.14.1.1. - indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 145,50 2.3.14.1.2. - indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 145,50

HOOFDSTUK 4 Teruggaaf

2.4.1. Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 2.4.1.1. - indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.4.1.2. - indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip dan genoemd in 2.4.1.1. na het in behandeling nemen ervan, maar voor het verlenen van de vergunning

40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.4.2. Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

 

30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.4.3. Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.4.3.1. Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

30% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.4.3.2. Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.4.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.4.4. Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 165,00 wordt niet teruggegeven. 2.4.5. Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend.

HOOFDSTUK 5 Bestemmingswijzigingen ten behoeve van activiteiten (aanleggen, bouwen of slopen)

2.5.1. Onverminderd het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

 

 

2.495,75 2.5.2. Onverminderde het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 

 

1.593,60 2.5.3.

 

 

2.5.4. Onverminderde het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening

Indien voor de beoordeling van een (concept)aanvraag tot vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan een nader onderzoek of extern advies is vereist zoals een: - goede ruimtelijke onderbouwing; - flora- en fauna onderzoek; - bodem- en grondwateronderzoek; - archeologisch onderzoek; - planschaderisicoanalyse; - akoestisch onderzoek; - onderzoek luchtkwaliteit; - advies landschapsarchitect; - overige voor een goede planverloop noodzakelijke rapportages en externe adviezen worden de in onderdeel 2.5.1, 2.5.2 en 2.5.3 genoemde leges verhoogd met de kosten van de onderzoeken en adviezen op basis van een vooraf opgestelde begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeesters en wethouders is opgesteld.  

 

 

2.495,75   HOOFDSTUK 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten (zonder aanleggen, bouwen of slopen)

2.6.1. Onverminderd het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

 

 

2.495,75 2.6.2. Onverminderde het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

 

 

1.593,60 2.6.3.

 

 

2.6.4. Onverminderde het bepaalde in de andere hoofdstukken van deze titel en andere titels bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening

Indien voor de beoordeling van een (concept)aanvraag tot vast stelling of wijziging van een bestemmingsplan een nader onderzoek of extern advies is vereist zoals een: - goede ruimtelijke onderbouwing; - flora- en fauna onderzoek; - bodem- en grondwateronderzoek; - archeologisch onderzoek; - planschaderisicoanalyse; - akoestisch onderzoek; - onderzoek luchtkwaliteit; - advies landschapsarchitect; - overige voor een goede planverloop noodzakelijke rapportages en externe adviezen worden de in onderdeel 2.6.1, 2.6.2 en 2.6.3 genoemde leges verhoogd met de kosten van de onderzoeken en adviezen op basis van een vooraf opgestelde begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeesters en wethouders is opgesteld.  

 

 

2.495,75

HOOFDSTUK 7 Sloopmelding

2.7. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

 

68,75 HOOFDSTUK 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

12,85

  Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

HOOFDSTUK 1 Horeca

3.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1. een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet   € 110,55 3.1.2. een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn

12,85 3.1.3. een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet € 12,85 3.1.4. een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 53,40 3.1.5. en aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet € 54,20 3.1.6. een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 12,85

HOOFDSTUK 2 Organiseren van evenementen

3.2.1. Evenementenvergunning 3.2.1.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor vergunningen, als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn, tot handelingen, waarvoor krachtens de wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen, mits tijdig ingediend

 

 

 

 

34,75 3.2.1.2. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een niet tijdig ingediende aanvraag voor vergunningen, als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn, tot handelingen, waarvoor krachtens de wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen

 

 

 

 

 

 

69,55 3.2.2. Ontheffing geluidsnormen bij festiviteiten Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 van de gemeente Zuidhorn, van de algemeen geldende geluidsnormen in hotels, restaurants en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen, geldig voor hoogstens: - een dagdeel - een dag (meer dan 8 uur van een dag) € € 4,20 8,40 - twee dagen of meer € 21,55

HOOFDSTUK 3 Prostitutiebedrijven

3.1.1. Exploiteren seksinrichting of escortbedrijf Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag omtrent het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Zuidhorn bedraagt

676,10

HOOFDSTUK 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening 2012

220,15

HOOFDSTUK 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5.1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

12,85

 

Behoort bij besluit van de raad van de gemeente Zuidhorn van 14 december 2015.

De griffier van de gemeente Zuidhorn,

 

J. Slopsema - Terpstra

 

 

Naar boven