Reglement burgerlijke stand Aalten 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluiten:

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900).

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • e.

    gemeentehuis: locatie Dinxperlo (Raadhuisstraat 8) en locatie Aalten (Markt 7 en Hofstraat 8) en alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig (al dan niet eenmalig) zijn aangewezen.

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Aalten.

 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Aalten;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het college kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • c.

      personen, niet werkzaam bij de gemeente Aalten, voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapregistraties en de omzetting van een partnerschap in een huwelijk.

    • d.

      personen, die in een andere gemeente benoemd zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap;.

    • e.

      leden van het college van Aalten voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap.

    • f.

      personen, in dienst van de gemeente Aalten, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of geregistreerd partnerschap.

 

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente Aalten of een andere gemeente.

  • 2.

    Aanstelling van de ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 4.

    Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college, is de benoemingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende collegelid.

  • 5.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan voor één dag worden benoemd als deze persoon al in een andere gemeente benoemd en beëdigd is. Het verzoek tot benoeming moet uiterlijk drie maanden van te voren schriftelijk worden ingediend.

 

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De bevoegdheid voor het al dan niet eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie tot huis der gemeente voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap is door de gemeenteraad gedelegeerd aan het college.

  • 3.

    Om al dan niet eenmalig als huis der gemeente te kunnen worden aangewezen voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen moet de locatie aan de criteria voldoen, die zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten”.

  • 4.

    Als een huwelijksvoltrekking, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis, gelden de bepalingen die zijn opgenomen in de “Beleidsregels trouwlocaties gemeente Aalten”.

  • 5.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 5. Leiding van de dienst

De teamcoördinator Burgerzaken van de afdeling Samenleving is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6. Openstelling

Het bureau burgerlijke stand is voor de burger geopend:

  • 1.

    Voor meldingen aangaan huwelijk/sluiting geregistreerd partnerschap en omzetting geregistreerd partnerschap naar huwelijk (voorheen aangifte) op afspraak op maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 16.00 uur op de locatie Hofstraat 8 in Aalten.

  • 2.

    Voor overige werkzaamheden (geboorte, overlijden en attestatie de vita) op de locatie Hofstraat 8 in Aalten. Op maandag t/m vrijdag vrije inloop van 08.30 tot 12.30 uur, op dinsdag van 08.30 tot 19.00 uur.

  • 3.

    Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Het college kan in bijzondere gevallen tijdelijke wijzigingen in de openingsuren aanbrengen.

  • 4.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerd partnerschappen vinden plaats op de locatie Hofstraat 8 in Aalten op maandagmorgen om 09.00 uur en 09.30 uur. Dit tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. De “Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap” zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Een ‘huwelijk zonder ceremonie’ vinden plaats op de locatie Hofstraat 8 in Aalten op maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, voor zover deze dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn. Een ‘huwelijk zonder ceremonie’ is ook van toepassing op het geregistreerde partnerschap of een omzetting van een partnerschap naar een huwelijk. De plechtigheid beperkt zich tot het opmaken van de akte en de wettelijke formaliteiten die behoren bij het huwelijk of een geregistreerd partnerschap. De “Beleidsregels kosteloos huwelijk/geregistreerde partnerschap” zijn op een ‘huwelijk zonder ceremonie’ van overeenkomstige toepassing. Voor een ‘huwelijk zonder ceremonie’ worden leges in rekening gebracht.

  • 6.

    Huwelijksvoltrekkingen, geregistreerd partnerschappen en het omzetten van geregistreerd partnerschappen in huwelijken waarvoor leges zijn verschuldigd vinden plaats op alle dagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur, met uitzondering van eerste paasdag en eerste pinksterdag en de algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen, in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. In bijzondere gevallen kan het college toestemming geven om van genoemde tijden af te wijken. Hierbij geldt de voorwaarde dat de ceremonie niet plaatsvindt in het gemeentehuis.

 

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Aalten 2016’.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking per 1 januari 2016.

  • 3.

    Het ‘Reglement burgerlijk stand Aalten 2010’ dat op 23 maart 2010 is vastgesteld komt te vervallen.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het college in een afzonderlijk besluit afwijken van het reglement.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 december 2015.

De burgemeester, G. Berghoef

De secretaris, J. Nobel

Naar boven