Gemeenteblad van Montfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2015, 123666 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2015, 123666 | Overige overheidsinformatie |
Budgethoudersregeling gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gemeente Montfoort en gemeente IJsselstein
het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam UW Samenwerking en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Montfoort en IJsselstein, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 14 van de financiële verordening gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, de financiële verordening gemeente Montfoort 2010 en de financiële verordening gemeente IJsselstein 2011;
De op 5 november 2013 door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Montfoort en IJsselstein en op 31 oktober 2013 door het dagelijks bestuur van UW Samenwerking vastgestelde "Budgethoudersregeling gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gemeente Montfoort en gemeente IJsselstein", in te trekken op 15 april 2015.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van Montfoort, gehouden op 15 april 2014.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van IJsselstein, gehouden op 15 april 2014.
Aldus besloten in de vergadering van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling UW-Samenwerking, gehouden op 7 april 2014.
De budgethoudersregeling is gebaseerd op de wettelijke en interne grondslag(en) vastgelegd in:
Om een verantwoorde inzet van verkregen middelen te waarborgen is het van belang een goede budgetdiscipline in acht te nemen. Met de voorliggende regeling worden de hiervoor noodzakelijke kaders nader bepaald. Concreet gaan wij in op alle facetten van financieel beheer en de verantwoording die het budgethouderschap met zich meebrengt.
In deze budgethoudersregeling worden de spelregels bepaald voor:
Deze budgethoudersregeling geldt niet voor de griffie van beide gemeenten omdat de griffie geen onderdeel uitmaakt van UW Samenwerking en op het gebied van budgetverantwoording direct verantwoording aflegt aan de raad van de betreffende gemeente.
Het algemeen bestuur van UW Samenwerking stelt jaarlijks voor 15 juli de begroting vast. Hierin is het beleid voor het komende jaar uitgestippeld en zijn de daarvoor noodzakelijke middelen op programmaniveau toegewezen.
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de uitvoering binnen de door het algemeen bestuur van UW Samenwerking vastgestelde beleidskaders. Hiervoor wordt de begroting vertaald naar een productenraming. Daarin wordt per onderdeel aangegeven welke producten worden vervaardigd en welke middelen daarvoor beschikbaar zijn gesteld.
De gemeenteraden van IJsselstein en Montfoort stellen de programmabegroting jaarlijks voor 15 november vast. Hierin is het beleid voor het komende jaar uitgestippeld en zijn de daarvoor noodzakelijke middelen op programmaniveau toegewezen.
Het college van B&W draagt zorg voor de uitvoering binnen de door de gemeenteraad vastgestelde beleidskaders. Hiervoor wordt de programmabegroting vertaald naar een productenraming. Daarin wordt per onderdeel aangegeven welke producten worden vervaardigd en welke middelen daarvoor beschikbaar zijn gesteld.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder: - begroting:
de begroting omvat het geheel aan taken en activiteiten dat nodig is om een beoogd maatschappelijk effect te behalen. Ze heeft een kaderstellende functie: ze wijst financiële middelen toe aan programma’s en autoriseert de besteding van die middelen;
een door het dagelijks bestuur dan wel het college in de productenraming van een bepaald jaar beschikbaar gesteld bedrag voor het realiseren van een product binnen een door het algemeen bestuur dan wel de gemeenteraad vastgesteld programma en het daaraan gekoppelde beleid en/ of activiteiten of prestaties. Dit omvat zowel de exploitatie als investeringen;
de overeenkomsten tot de levering van goederen en/of verlening van diensten aan en/of door de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten en het openbaar lichaam, de aanneming van werken voor of door de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten, of de besteding van de voor subsidies, gemeenschappelijke regelingen of anderszins beschikbaar gestelde bedragen.
Hoofdstuk 2 Budgethoudersschap
Artikel 4 Hoofdbudgethouder (algemeen directeur), programmaverantwoordelijke en budgethouder
De uitvoering wordt door het dagelijks bestuur opgedragen aan de hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder draagt de uitvoering op aan een programmaverantwoordelijke. De programmaverantwoordelijke is in principe ook de budgethouder tenzij het budgethouderschap via een interne opdrachtverstrekking overgedragen wordt aan:
De budgethouder kan voor de uitvoering een budgetbeheerder aanwijzen. De hoofdbudgethouder rapporteert, conform de Planning & Control cyclus aan het dagelijks bestuur.
De uitvoering wordt door het college opgedragen aan de hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder draagt de uitvoering op aan een programmaverantwoordelijke. De programmaverantwoordelijke is in principe ook de budgethouder tenzij het budgethouderschap via een interne opdrachtverstrekking overgedragen wordt aan:
De budgethouder kan voor de uitvoering een budgetbeheerder aanwijzen. De hoofdbudgethouder rapporteert, conform de Planning & Control cyclus aan het college.
Mandatering wordt schriftelijk vastgelegd. Dit geldt zowel voor de aanwijzing van de programmaverantwoordelijken door de algemeen directeur als voor de budgetten die door het college dan wel het dagelijks bestuur, aan de hoofdbudgethouder, door de hoofdbudgethouder aan de programmaverantwoordelijken, door de programmaverantwoordelijken aan de budgethouders en door de budgethouders aan de budgetbeheerders zijn gemandateerd.
Hoofdstuk 3 Invulling van het budgethouderschap c.q. -beheer
Artikel 8 Aangaan van verplichtingen betalingen
De hoofdbudgethouder, budgethouders en budgetbeheerders gaan namens UW Samenwerking dan wel namens de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten verplichtingen aan. Daarbij nemen zij de binnen UW Samenwerking gehanteerde procedures (aanbesteding- en inkoopbeleid) en het bepaalde in de volgende leden in acht.
Als van de bepaling onder lid 4. gebruik wordt gemaakt en geen overleg mogelijk was, wordt het college / het algemeen bestuur terstond geïnformeerd over de noodzaak van deze handelswijze en de gevolgen. Zo spoedig mogelijk wordt aan het college / het dagelijks bestuur een voorstel voorgelegd tot het beschikbaar stellen van een budget, alsmede voor de wijze waarop de betreffende uitgaven dienen te worden gedekt.
Artikel 9 verschuiving van budgetten
Aan het schuiven met budgetten wordt een aantal voorwaarden gesteld. In dit verband is het van belang de verschuivingen te onderscheiden in drie niveaus:
ad. a. Voor verschuivingen van budgetten tussen programma’s en / of van de algemene dekkingsmiddelen naar een programma is een besluit van het algemeen bestuur / gemeenteraad vereist middels vaststelling van een programma begrotingswijziging.
ad. b. Het dagelijks bestuur dan wel het betrokken college stelt, op voorstel van de programmaverantwoordelijke, een technische begrotingswijziging vast, waarbij wordt geschoven met budgetten tussen producten binnen een programma. Hierbij geldt de voorwaarde dat de aan de budgetten verbonden taakopdrachten wel gerealiseerd worden. De programmaverantwoordelijke is bevoegd binnen de samenstellende onderdelen van een investering te schuiven indien dit uit doelmatigheidsoverwegingen gewenst is.
ad. c. Het is de budgethouder toegestaan om te schuiven met middelen binnen een product met dezelfde kostencategorie (dus schuiven binnen subcategorieën). Hierbij geldt de voorwaarde dat de aan de middelen verbonden taakopdrachten wel gerealiseerd worden.
Onverminderd de verantwoordelijkheden van de verschillende budgethouders en budgetbeheerders is de hoofdbudgethouder verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van deze regeling. Hij heeft in deze rol een aanwijzingsbevoegdheid.
Artikel 11 Informatievoorziening/registratie
Services (financiële administratie) houdt een register bij waarin programmaverantwoordelijken, budgethouders en budgetbeheerders en hun plaatsvervangers per budget worden vastgelegd, alsmede tot welke bedragen zij verplichtingen mogen aangaan ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.
De hoofdbudgethouder, programmaverantwoordelijken, budgethouders, en budgetbeheerders zijn verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie noodzakelijk is. Zij kunnen zich niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat normaal gesproken/naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-123666.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.