"Verordening op de heffing en invordering van leges 2016”

 

 

De raad van de gemeente Schijndel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 oktober 2015;

gelet op artikel 156, eerste en tweede lid aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 2, tweede lid en artikel 7 van de Paspoortwet;

 

Besluit

vast te stellen de:

"Verordening op de heffing en invordering van leges 2016”.

 

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": een periode van 24 uren aanvangende te 0.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Belastbaar feit

Artikel 2

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van, door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de bijbehorende tarieventabel.

 

Belastingplicht

Artikel 3

Belastingplichtige is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Vrijstelling

Artikel 4

De belasting wordt niet geheven voor:

  • a.

    een vergunning voor het houden van een collecte;

  • b.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid onderdeel i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit als bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

 

Maatstaven van heffing en tarieven

Artikel 5
  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    De in de tarieventabel opgenomen rijksleges worden geheven conform de bepalingen van deze verordening, met dien verstande dat de hoogte van de tarieven rechtstreeks voortvloeit uit de betreffende rijksregelingen.

  • 4.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 5.

    De in de tarieventabel opgenomen tarieven zijn exclusief omzetbelasting.

 

Wijze van heffing

Artikel 6

De leges worden geheven bij wege van een kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, nota of andere schriftuur danwel een elektronische mededeling.

 

Termijnen en wijze van betaling

Artikel 7
  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 is ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6 wordt uitgereikt of elektronisch medegedeeld, de betaling in één termijn verschuldigd op het moment van uitreiken of mededeling van de kennisgeving, tenzij op de kennisgeving een betalingstermijn van één maand na dagtekening is vermeld;

  • 2.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 is ingeval de schriftelijke kennisgeving wordt toegezonden, de betaling verschuldigd in één termijn, welke vervalt één maand na verzenddatum van de kennisgeving.

  • 3.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.

 

Kwijtschelding

Artikel 8

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Teruggaaf

Artikel 9

1.Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabellen omschreven dienst zal worden verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb.1993, 611) en overeenkomstig de in de tarieventabel met betrekking tot die dienst opgenomen bepalingen;

 

Overdracht van bevoegdheden

Artikel 10

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening en de bijbehorende tarieventabel, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 reisdocumenten;

    • 2.

      hoofdstuk 3 rijbewijzen;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Artikel 11

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Citeertitel en inwerkingtreding

Artikel 12
  • 1.

    De "Legesverordening 2015, de bijbehorende tarieventabel en tabel eenheidsprijzen bouwkosten 2015", zoals die vastgesteld zijn bij raadsbesluit van 6 november 2014, de "1e wijzigingsverordening legestarieventabel 2015", zoals die is vastgesteld bij collegebesluit van 17 december 2014, de “2e wijzigingsverordening tarieventabel 2015” zoals die is vastgesteld bij raadsbesluit van 29 januari 2015, de “3e wijzigingsverordening tarieventabel 2015” zoals die is vastgesteld bij raadsbesluit van 11 juni 2015, worden ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de 8e dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordeningen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaats vindt.

  • 4.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2016.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2016”.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 12 november 2015,

De griffier,

F.G.T.W. van Kessel–van Erp

De (wnd)voorzitter,

M.E. van Aalsvoort

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016

 

 

 

 

 

 

Indeling tarieventabel

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke Stand

 

 

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

 

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

 

 

Hoofdstuk 4

Wet basisregistratie personen

 

 

 

Hoofdstuk 5

Bestuursstukken

 

 

 

Hoofdstuk 6

Kadastrale informatie/kaarten/vastgoedinformatie

 

 

 

Hoofdstuk 7

Overige Publiekszaken

 

 

 

Hoofdstuk 8

Gemeentearchief

 

 

 

Hoofdstuk 9

Winkeltijdenwet

 

 

 

Hoofdstuk 10

Wet op de Kansspelen

 

 

 

Hoofdstuk 11

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

 

 

 

Hoofdstuk 12

Algemene plaatselijke verordening

 

 

 

Hoofdstuk 13

Verkeer en vervoer

 

 

 

Hoofdstuk 14

Dienstverlening via Digitaal Loket

 

 

 

Hoofdstuk 15

Leegstandswet

 

 

 

Hoofdstuk 16

Diversen

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

 

 

Hoofdstuk 2

Principeverzoek\Schetsplannen\Haalbaarheidstoets\Gedoogbeschikking

 

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 

 

Hoofdstuk 4

Teruggaaf

 

 

 

Hoofdstuk 5

Wijziging omgevingsvergunning

 

 

 

Hoofdstuk 6

Bestemmingswijzigingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

Hoofdstuk 1

Algemeeen

 

 

 

Hoofdstuk 2

Horeca

 

 

 

Hoofdstuk 3

Organiseren evenement

 

 

 

Hoofdstuk 4

Seksinrichtingen/escortbedrijven

 

 

 

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

Hoofdstuk 6

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BURGERLIJKE STAND

 

 

 

 

Huwelijk/geregistreerd partnerschap

 

 

 

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een huwelijksvoltrekking, het aangaan van een geregistreerd partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1

indien de voltrekking plaatsvindt in de trouwzaal of enige andere plaats in het gemeentehuis.

 

 

 

1.1.1.2

De bedragen in kolom A zijn van toepassing indien het huwelijk wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Schijndel of een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Schijndel of een andere gemeente is maar voor één specifiek nader omschreven te voltrekken huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is benoemd.

 

 

 

1.1.1.3

De bedragen in Kolom B zijn van toepassing indien het huwelijk wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente en voor één specifiek nader omschreven te voltrekken huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Schijndel is benoemd.

 

 

 

 

 

 

A

B

1.1.1.4

op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 16.00 uur en op vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur

501,95

465,81

1.1.1.5

op vrijdag van 13.00 uur tot 16.00 uur

520,67

484,53

1.1.1.6

op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

558,10

521,96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.2

indien de voltrekking plaatsvindt op een locatie in de Gemeente Schijndel, niet zijnde het gemeentehuis.

 

 

 

1.1.2.1

De bedragen in kolom A zijn van toepassing indien het huwelijk wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Schijndel of een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Schijndel of een andere gemeente is maar voor één specifiek nader omschreven te voltrekken huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is benoemd.

 

 

 

1.1.2.2

De bedragen in Kolom B zijn van toepassing indien het huwelijk wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente en voor één specifiek nader omschreven te voltrekken huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Schijndel is benoemd.

 

 

 

 

 

 

A

B

1.1.2.3

op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 18.00 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur

631,88

595,74

1.1.2.4

op maandag tot en met donderdag van 18.00 uur tot 20.00 uur en op vrijdag van 13.00 uur tot 20.00 uur

659,33

623,19

1.1.2.5

op maandag tot en met vrijdag van 20.00 uur tot 21.00 uur

688,03

651,89

1.1.2.6

op zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur

715,47

679,33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.3

indien de voltrekking plaatsvindt op zondag of algemeen erkende feestdag in het gemeentehuis of op locatie in de Gemeente Schijndel niet zijnde het gemeentehuis

744,17

744,17

1.1.3.1

de voltrekking als bedoeld in 1.1.3 vindt alleen plaats in exeptionele gevallen waarbij uitstel van de voltrekking tot een volgende werkdag niet mogelijk is

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

 

 

 

 

 

1.2.1

een trouwboekje, een partnerschapboekje of duplicaat, kunststof omslag

32,98

 

 

 

 

 

 

1.2.2

een trouwboekje, een partnerschapboekje of duplicaat, lederen omslag

45,49

 

 

 

 

 

 

1.3

indien de huwelijksvoltrekking niet plaatsvindt, vindt restitutie plaats van de in 1.1 tot en met 1.2.2. vermelde bedragen

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4

Akten Burgerlijke Stand

 

 

 

1.4.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

 

 

 

REISDOCUMENTEN EN NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART

 

 

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

2.1.1

van een nationaal paspoort:

 

 

2.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,44

2.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

 

 

 

 

2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 2.1.1 (zakenpaspoort):

 

 

2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,44

2.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

 

 

 

 

2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld(faciliteitenpaspoort):

 

 

2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,44

2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

 

 

 

 

2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,20

 

 

 

 

2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

50,40

2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

28,48

2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.5.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

 

 

 

Rijbewijzen

 

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,83

 

 

 

 

3.1.1

Voor het verstrekken van het onder 3.1 bedoelde document, na vermissing van een eerder verstrekt document, worden de bedragen verhoogd met

18,23

 

 

 

 

3.1.2

Voor het in behandeling nemen van een spoedaanvraag wordt het tarief als bedoeld in 3.1 verhoogd met

34,10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

 

 

 

Wet basisregistratie personen

 

 

 

Inlichtingen

 

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan, één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

 

 

4.2

Het tarief bedraagt voor:

 

 

 

 

 

 

4.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:

 

 

4.2.1.1

voor de verstrekking van één inlichting, indien schriftelijk of op enig ander medium verstrekt of in de vorm van een persoonslijst

13,33

4.2.1.2

voor de verstrekking van meerdere inlichtingen:

 

 

4.2.1.2.1

voor de eerste inlichting

13,33

4.2.1.2.2

voor elke volgende inlichting

3,80

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2.1.3

Voor inlichtingen waarvoor selecties of sorteringen van de basisregistratie personen moeten plaatsvinden, bedraagt het tarief

152,16

 

 

 

 

4.2.1.4

Per verstrekking aan gerechtsdeurwaarders indien de aanvraag vergezeld is van een no hit-verklaring

2,27

 

 

 

 

 

Uittreksels\verklaringen

 

 

 

 

 

 

4.3

Het tarief bedraagt:

 

 

 

 

 

 

4.3.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

4.3.2

een verklaring van Nederlanderschap

9,09

 

 

 

 

4.3.3

een uittreksel uit de basisregistratie personen

9,09

 

 

 

 

4.3.4

de overige verklaringen omtrent personen

9,09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

 

 

 

BESTUURSSTUKKEN

 

 

 

Begroting

 

 

5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

5.1.1

een exemplaar van de programmabegroting

9,86

 

 

 

 

5.1.2

een exemplaar bijlagenboek programmabegroting

10,16

 

 

 

 

5.1.3

een exemplaar uitvoeringsverantwoording

12,56

 

 

 

 

5.1.4

een exemplaar bijlagenboek uitvoeringsverantwoording

14,81

 

 

 

 

5.1.5

een exemplaar productenraming

7,68

 

 

 

 

 

 

 

 

5.2

Raadsstukken

 

 

 

 

 

 

5.2.1

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

 

 

 

 

 

5.2.1.1

voor de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, indien de stukken per post worden bezorgd

119,28

 

 

 

 

5.2.1.2

voor de stukken genoemd onder 5.2.2.1, indien deze bij het informatiecentrum worden afgehaald

98,08

 

 

 

 

5.2.1.3

Indien het abonnement als bedoeld onder 5.2.1.1. en 5.2.1.2. in de loop van het kalenderjaar wordt afgesloten, zijn leges verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief, als er na aanvang van het abonnement nog volle kalendermaanden overblijven.

 

 

 

 

 

 

5.2.1.4

Indien het abonnement als bedoeld onder 5.2.1.1. en 5.2.1.2. in de loop van het kalenderjaar wordt beëindigd, bestaat aanspraak op ontheffing van zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief, als er na beëindiging van het abonnement nog volle kalendermaanden overblijven.

 

 

 

 

 

 

 

Verordeningen

 

 

5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van een van de verordeningen van de gemeente Schijndel, per gekopieerde bladzijde, analoog of digitaal:

 

 

 

 

 

 

5.2.1

voor elke eerste bladzijde

2,00

5.2.2

voor elke volgende bladzijde

0,36

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

 

 

 

Kadastrale informatie/kaarten/vastgoedinformatie

 

 

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit het geautomatiseerd kadastraal systeem, waarbij onder inlichting wordt verstaan één of meer gegevens omtrent een onroerende zaak of een persoon, waarvoor het gemeentelijk kadastraal systeem moet worden geraadpleegd:

20,16

 

 

 

 

6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om versrekking van een afdruk van een kaart:

 

 

 

 

 

 

6.2.1

van de gehele kaart op A0 formaat, in kleur

24,03

 

 

 

 

6.2.2

van een gedeelte daarvan op A3 of A4 formaat, in zwart-wit of kleur

13,47

 

 

 

 

6.2.3

van de huisnummerkaart binnen de bebouwde kom of huisnummerkaart buiten de bebouwde kom, in kleur

25,81

 

 

 

 

6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verstrekking van kopieën van tekeningen of kaarten, in zwart wit met een breedte van A0-formaat

 

 

 

 

 

 

6.3.1

tot en met een lengte van 50 cm

21,47

6.3.2

met een lengte van 51 cm t.m. 100 cm

22,80

6.3.3

met een lengte van 101 cm t.m. 150 cm

24,12

6.3.4

met een lengte van 151 cm t.m. 200 cm

25,46

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van digitale bestanden in Cad/gis formaat:

40,33

 

 

 

 

6.4.1

Indien de gegevens op cd-rom of dvd worden verstrekt wordt het tarief als bedoeld in onderdeel 6.4 verhoogd met:

14,40

 

 

 

 

6.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bestand in pdf-formaat

20,16

 

 

 

 

6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot :

 

 

6.6.1

het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit de gemeentelijke beperkingenregister of gemeentelijke beperkingenregistratie

20,16

6.6.2

het verstrekken van een verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid onderdeel c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

20,16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

 

 

 

Overige Publiekszaken

 

 

 

Verklaring omtrent gedrag

 

 

7.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals dat is vastgesteld in de Regeling vergoeding verklaring omtrent het gedrag en gedragsverklaring aanbesteden.

 

 

 

 

 

 

 

Legalisatie van een handtekening

 

 

7.2

legalisatie van een handtekening

6,34

 

 

 

 

 

Naturalisatie

 

 

7.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden en de beschikking wijzigingspercentage optie- en naturalisatiegelden

 

 

 

 

 

 

 

Optieverklaring

 

 

7.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afleggen van een optieverklaring gelden de tarieven zoals deze zijn opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden en de beschikking wijzigingspercentage optie-en naturalisatiegelden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8

 

 

 

GEMEENTEARCHIEF

 

 

 

Archiefbewaarplaats

 

 

8.1

Voor het doen van nasporingen in en het verstrekken van kopieën van uit de in het gemeentelijke archiefbewaarplaats (bhic) berustende stukken gelden de tarieven zoals die vermeld zijn in de tarievenlijst van de gemeentelijke archiefbewaarplaats (bhic)

 

 

 

 

 

 

 

Inzage

 

 

8.1.1

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in niet verplicht ter inzage liggende stukken, per kwartier of gedeelte daarvan

19,70

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

 

 

 

Winkeltijdenwet

 

 

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

9.1.1

ontheffing als bedoeld in artikel 4 van de Verordening winkeltijden Schijndel 2013

84,22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10

 

 

 

Wet op de kansspelen

 

 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

 

 

10.1.1

verstrekking van een vergunning tot het houden van een loterij op basis van artikel 3 Wet op de kansspelen

38,87

10.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een aanwezigheidsvergunning of een verlenging van een aanwezigheidsvergunning op basis van artikel 30b van de Wet op de kansspelen, voor de periode van twaalf maanden

38,87

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

 

 

 

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

 

 

11.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning of instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 4 eerste lid van de AVOI gemeente Schijndel bedraagt:

 

 

 

 

 

 

11.1.1

bij een tracélengte van minder dan 20 m1

221,99

 

 

 

 

11.1.2

bij een tracélengte tussen de 20 m1 en 100 m1

339,27

 

 

 

 

11.1.3

bij een tracélengte langer dan 100 m1, wordt het bedrag als bedoeld in onderdeel 11.1.2 per 100 m1 of gedeelte daarvan boven de 100 m1 verhoogd met

108,9

 

 

 

 

11.1.4

indien in een tracé als bedoeld in 11.1.1 tot en met 11.1.3 één of meerdere handholes aanwezig zijn, worden de tarieven als bedoeld in 11.1.1 tot en met 11.1.3, verhoogd met een tarief per handhole, het tarief per handhole bedraagt:

75,39

 

 

 

 

11.2

onverminderd het hiervoor bepaalde, wordt het bedrag bepaald via de onderdelen 11.1 tot en met 11.1.4 verhoogd met:

 

 

11.2.1

indien over een instemmingsbesluit/vergunning overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanvrager, worden de bedragen genoemd in 11.1.1 tot en met 11.1.4 verhoogd met

83,77

 

 

 

 

11.2.2

indien de aanvrager verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van de aanvraag, worden de bedragen genoemd in 11.1.1 tot en met 11.1.4 verhoogd met

83,77

 

 

 

 

11.2.3

indien met betrekking tot een aanvraag een onderzoek naar de status van de kabels en leidingen moet plaatsvinden, bestaat het tarief uit de kosten voor zover deze voor het onderzoek gemaakt moeten worden. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12

 

 

 

Algemene plaatselijke verordening

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

 

 

 

12.1.1

verstrekking van een, op grond van de Algemene plaatselijke verordening verleende vergunning of ontheffing, voor zover er in deze tabel geen bijzonder tarief is opgenomen,

38,87

 

 

 

 

12.1.2

verstrekking van een vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening

102,21

 

 

 

 

12.1.2.1

verlenging van een vergunning als bedoeld in onderdeel 12.1.2

38,87

 

 

 

 

12.1.3

het verstrekken van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening, indien de aanvraag betrekking heeft op een drankverstrekker

98,64

 

 

 

 

12.1.3.1

het verstrekken van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening, indien de aanvraag betrekking heeft op "droge horeca"

234,68

 

 

 

 

12.1.4

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening voor het recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

45,35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 13

 

 

 

Verkeer en vervoer

 

 

 

 

 

 

13.1

Gehandicaptenparkeerkaart

 

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag :

 

 

13.1.1

om een gehandicaptenparkeerkaart

133,74

13.1.1.1

indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in 13.1.1 medisch onderzoek noodzakelijk is, worden de kosten van medisch onderzoek aan aanvrager doorberekend met een maximum van

500,00

 

 

 

 

13.1.2

voor een duplicaat van een eerder verstrekte gehandicaptenparkeerkaart

80,54

 

 

 

 

13.1.3

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.1.1 afwijzend wordt beschikt, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

33,99

 

 

 

 

13.1.4

Indien de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.1.1 wordt ingetrokken voordat er een beschikking is genomen, bestaat er aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in 13.1.1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.2

Gehandicaptenparkeerplaats

 

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag :

 

 

13.2.1

om toekenning een gehandicaptenparkeerplaats

199,14

13.2.1.1

indien voor de beoordeling medisch onderzoek noodzakelijk is, wordt het tarief als bedoeld in 13.2.1 verhoogd met de kosten van medisch onderzoek met een maximum van

500,00

 

 

 

 

13.2.2

Indien de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.2.1 wordt ingetrokken voordat er een beschikking is genomen, bestaat er aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in 13.2.1

 

 

 

 

 

 

13.2.3

om het nemen van een verkeersbesluit ten behoeve van een algemene gehandicaptenparkeerplaats die op openbaar toegankeljk privé-terrein wordt aangelegd, bedraagt

62,83

 

 

 

 

13.3

Parkeerontheffingen

 

 

13.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

13.3.1.1

een ontheffing op basis van het geldende parkeerbeleid ten behoeve van particulieren bedraagt:

115,83

 

 

 

 

13.3.1.2

een ontheffing als bedoeld in 13.3.1.1 inclusief een boekje met 10 bezoekersontheffingen bedraagt

124,52

 

 

 

 

13.3.1.3

een boekje met 10 bezoekersontheffingen voor particulieren bedraagt

22,65

 

 

 

 

13.3.1.4

een ontheffing op basis van het geldende parkeerbeleid ten behoeve van bedrijven en instellingen bedraagt

136,78

 

 

 

 

13.3.1.5

een ontheffing als bedoeld in 13.3.1.4 inclusief een boekje met 10 ontheffingen bedraagt

145,47

 

 

 

 

13.3.1.6

een boekje met 10 bezoekersontheffingen voor bedrijven en instellingen bedraagt

36,61

 

 

 

 

13.3.1.7

een extra ontheffing als bedoeld in onderdeel 13.3.1.1.of 13.3.1.4 bedraagt

46,03

 

 

 

 

13.3.1.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vervangen of verlengen van een reeds eerder verleende ontheffing bedraagt

46,03

 

 

 

 

 

 

 

 

13.3.2

Teruggaaf

 

 

13.3.2.1

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.3.1.1 of 13.3.1.4 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

46,03

 

 

 

 

13.3.2.2

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.3.1.2 of 13.3.1.5 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

54,72

 

 

 

 

13.3.2.3

indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.3.1.3 of 13.3.1.6 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

15,67

 

 

 

 

13.4

Ontheffingen verkeersmaatregel afsluiting

 

 

13.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

13.4.1.1

een ontheffing van een verkeersmaatregel met betrekking tot een afsluiting, ten behoeve van particulieren bedraagt:

115,83

 

 

 

 

13.4.1.2

een ontheffing van een verkeersmaatregel met betrekking tot een afsluiting, ten behoeve van bedrijven en instellingen bedraagt:

136,78

 

 

 

 

13.4.1.3

een extra ontheffing als bedoeld in onderdeel 13.4.1.1 en 13.4.1.2 bedraagt

46,03

 

 

 

 

13.4.1.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vervangen of verlengen van een reeds eerder verleende ontheffing bedraagt

46,03

 

 

 

 

13.4.2

Teruggaaf

 

 

13.4.2.1

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.4.1.1 of 13.4.1.2 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

45,96

 

 

 

 

13.5

Ontheffing verkeersmaatregel bij werkzaamheden

 

 

13.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

13.5.1.1

een ontheffing van een verkeersmaatregel tijdens werkzaamheden bedraagt:

150,74

 

 

 

 

13.5.2

Teruggaaf

 

 

13.5.2.1

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.5.1.1 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

25,08

 

 

 

 

13.6

Parkeervergunningen

 

 

13.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

13.6.1.1

een parkeervergunning op basis van het geldende parkeerbeleid bedraagt

108,78

13.6.1.2

het vervangen of verlengen van een reeds eerder verleende parkeervergunning bedraagt

45,96

 

 

 

 

13.6.2

Teruggaaf

 

 

13.6.2.1

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 13.6.1.1 afwijzend wordt beschikt, of de aanvraag tijdens de behandeling wordt ingetrokken, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

45,96

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

 

 

 

Dienstverlening via Digitaal Loket

 

 

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

 

 

 

14.1.1

een verklaring van Nederlanderschap

9,09

 

 

 

 

14.1.2

een uittreksel uit de basisregistratie personen

9,09

 

 

 

 

14.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

-een afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

 

 

 

-een uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

 

 

 

-een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand,

 

 

 

gelden de tarieven zoals die zijn vastgesteld in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15

 

 

 

Leegstandswet

 

 

15.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag :

 

 

15.1.1.

tot verstrekking van een vergunning tot tijdellijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

94,09

15.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet

80,65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

 

 

 

Diversen

 

 

16.1

Kopieën, uittreksels of samenvattingen, waarmerken van afschriften

 

 

16.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van analoge en digitale kopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

 

 

 

 

16.1.1.1

voor de eerste pagina

2,00

 

 

 

 

16.1.1.2

voor elke volgende pagina

0,36

 

 

 

 

16.1.2

Het tarief bedraagt voor de werkzaamheden voor het maken van uittreksels of samenvattingen van stukken, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden gemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kwartier of gedeelte daarvan

19,70

 

 

 

 

 

 

 

 

16.1.3

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van afschriften of andere stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen

6,57

 

 

 

 

16.1.4

Indien de stukken vermeld onder 16.1 tot en met 16.1.3 per post worden toegezonden worden de tarieven verhoogd met

3,08

 

 

 

 

16.2

Controlemiddelen hondenbelasting

 

 

16.2.1

Het tarief bedraagt voor het vervangen van een registratiepas indien de houder niet meer over de vorige beschikt

23,00

16.2.2

Het tarief bedraagt voor het vervangen van een penning indien de houder niet meer over de vorige beschikt

11,00

 

 

 

 

16.3

Ontheffing geluidhinder

 

 

16.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder

725,85

 

 

 

 

16.4

Containers

 

 

16.4.1

Het tarief bedraagt voor het omwisselen van containers of het (in) leveren van extra containers:

 

 

16.4.1.1

Indien de omwisseling of (in)levering plaats vindt op de gemeentewerf

6,98

16.4.1.1.1

het tarief als bedoeld in 16.4.1.1 wordt per omgewisselde container of extra container verhoogd met

18,24

 

 

 

 

16.4.1.2

Indien de omwisseling of (in)levering plaats vindt aan huis

39,21

16.4.1.2.1

het tarief als bedoeld in 16.4.1.2 wordt per omgewisselde container of extra container verhoogd met

18,24

 

 

 

 

16.4.2.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van nieuwe containers indien de vorige containers door eigen toedoen of door toedoen van derden beschadigd is of indien de vorige container is ontvreemd buiten de op grond van artikel 11, eerste lid van de Afvalstoffenverordening 2011 bepaalde tijden,

 

 

16.4.2.1.

Indien de verstrekking plaats vindt op de gemeentewerf

6,98

16.4.2.1.1

het tarief als bedoeld in 16.4.2.1 wordt per container verhoogd met

18,24

 

 

 

 

16.4.2.2

Indien de verstrekking plaats vindt aan huis

39,21

16.4.2.2.1

het tarief als bedoeld in 16.4.2.2 wordt per container verhoogd met

18,24

 

 

 

 

16.4.2.3

Onverminderd het voorgaande in de onderdelen 16.4.2.1 tot en met 16.4.2.2.1 worden de berekende tarieven verhoogd met de volgende bedragen:

 

 

 

 

 

 

16.4.2.3.1

Voor de levering van een container met een inhoud van 40 liter

28,80

 

 

 

 

16.4.2.3.2

Voor de levering van een container met een inhoud van 80 liter

33,20

 

 

 

 

16.4.2.3.3

Voor de levering van een container met een inhoud van 140 liter

35,50

 

 

 

 

16.4.2.3.4

Voor de levering van een container met een inhoud van 240 liter

39,69

 

 

 

 

16.5

Milieupas

 

 

16.5.1

Het tarief bedraagt voor het vervangen van een milieupas indien de houder niet meer over de vorige beschikt of als deze is beschadigd

23,04

 

 

 

 

16.6

Toeganspas ondergrondse container

 

 

16.6.1

Het tarief bedraagt voor het vervangen van een toegangspas voor ondergrondse containers indien de houder niet meer over de vorige beschikt of als de deze is beschadigd

25,82

 

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

2.1.

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.

bouwkosten:

 

 

 

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de bouwkosten zoals deze op grond van de "tabel eenheidsprijzen bouwkosten", behorende bij deze tarieventabel, worden vastgesteld. Indien de bouwkosten niet met behulp van de bij deze verordening behorende "tabel eenheidsprijzen bouwkosten" kunnen worden vastgesteld, vindt er een ambtelijke berekening van de bouwkosten plaats. Van deze ambtelijke berekening kan enkel worden afgeweken indien door aanvrager één van de volgende stukken wordt over gelegd: een aannemingsovereenkomst, die betrekking heeft op alle werkzaamheden, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid van de uniforme administratieve voorwaarden van het uitvoeren van werken 2012 (UAV 2012) vermeerderd met 21% btw of een gespecificeerde begroting van de bouwkosten van alle werkzaamheden vermeerderd met 21% btw en bijbehorend bestek als bedoeld in normblad NEN 2631 uitgave 1979 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

 

2.1.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Principeverzoek\Schetsplan \Haalbaarheidstoets\Gedoogbeschikking

 

 

2.2

Onder principeverzoek wordt verstaan: een aanvraag om een uitspraak van de gemeente of bepaalde bouw- en/of gebruiksactiviteiten in overeenstemming zijn met het geldende bestemmingsplan of in afwijking van het bestemmingsplan voorstelbaar zijn, zonder dat er bij deze aanvraag een verzoek om omgevingsvergunning, wijziging/herziening bestemmingsplan of beoordeling schetsplan aan ten grondslag ligt.

 

 

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een principeverzoek

465,25

2.2.2

Indien het voor de behandeling van een principeverzoek noodzakelijk is om extern advies in te winnen, worden de externe advieskosten aan aanvrager doorberekend. Van de kosten wordt vooraf een begroting aan de aanvrager over gelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een schetsplan bedraagt:

 

 

2.2.3.1

indien er een ambtelijke toets op basis van de sneltoetscriteria plaats vind

93,05

2.2.3.2

indien er een ambtelijke toets op basis van de sneltoetscriteria en door de welstanscommissie toetsing aan het voor het plangebied geldende welstandsniveau plaats vind

218,37

2.2.3.2.1

indien er een extra toetsing door de welstandscommissie moet plaats vinden, wordt het tarief als bedoeld in 2.2.3.2 verhoogd met, per toetsing

148,58

2.2.3.3

indien er door de welstanscommissie toetsing plaats vindt aan de voor het plangebied geldende gebiedscriteria met aangegeven welstandsniveau

390,22

2.2.3.3.1

indien er een extra toetsing door de welstandscommissie moet plaats vinden, wordt het tarief als bedoeld in 2.2.3.3 verhoogd met, per toetsing

227,38

 

 

 

 

2.2.4

Onder haalbaarheidstoets wordt verstaan: het op verzoek beoordelen of een bouwactiviteit wel of niet vergunningsplichtig is, het beoordelen of een bestaand bouwwerk gebruikt mag worden als mantelzorgwoning, of het beoordelen of een verplaatsbare woonunit vergunningsvrij geplaatst mag worden. 

 

 

2.2.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een haalbaarheidstoets bedraagt:

139,58

 

 

 

 

2.2.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een gedoogbeschikking met betrekking tot het wonen op de bouwplaats bedraagt:

279,15

:

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk.In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 5.000,00 bedragen:

232,63

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 5.000 tot € 12.500,00 bedragen:

395,46

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 12.500 tot € 20.000,00 bedragen:

558,30

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen:

837,45

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen:

837,45

 

vermeerderd met:

 

3,7220%

 

van de bouwkosten boven € 50.000,00

 

 

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 100.000 tot € 400.000 bedragen:

2.698,45

 

vermeerderd met:

 

3,2878%

 

van de bouwkosten boven € 100.000,00

 

 

2.3.1.1.7

indien de bouwkosten € 400.000 tot € 1.000.000 bedragen:

12.561,75

 

vermeerderd met:

 

1,1786%

 

van de bouwkosten boven € 400.000,00

 

 

2.3.1.1.8

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:

19.633,85

 

vermeerderd met:

 

0,6467%

 

van de bouwkosten boven € 1.000.000,00

 

 

2.3.1.1.9

indien de bouwkosten € 5.000.000 tot € 10.000.000 bedragen:

45.501,45

 

vermeerderd met:

 

0,3945%

 

van de bouwkosten boven € 5.000.000,00

 

 

2.3.1.1.10

indien de bouwkosten € 10.000.000 tot € 25.000.000 bedragen:

65.228,05

 

vermeerderd met:

 

0,0614%

 

van de bouwkosten boven € 10.000.000,00

 

 

2.3.1.1.11

van de bouwkosten boven € 25.000.000;

74.440,00

 

vermeerderd met:

 

0,0432%

 

van de bouwkosten boven € 25.000.000,00

 

 

 

 

 

 

2.3.1.1.12

indien tijdens de behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteiten blijkt dat de activiteiten vergunningsvrij kunnen worden uitgevoerd, bedraagt het tarief in afwijking van 2.3.1.1.1 tot en met 2.3.1.1.11

139,57

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is

148,58

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

798,60

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 worden de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, indien de bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verhoogd met

 

50%

 

met een maximum van

1.000,00

 

 

 

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

93,05

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

673,19

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

2.3.3.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

418,73

 

 

 

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

 

2.3.3.3.1

indien de aanvraag geen betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 4, sub 9 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht

418,73

2.3.3.3.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 4, sub 9 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht

930,50

 

 

 

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

7.816,20

2.3.3.4.1

indien voor de procedure als bedoeld in onderdeel 2.3.3.4. een besluit tot het vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder noodzakelijk is, wordt het bedrag genoemd in 2.3.3.4. verhoogd met een toeslag van

837,45

2.3.3.4.2

indien voor de procedure als bedoeld in onderdeel 2.3.3.4. extern advies noodzakelijk is, wordt het bedrag genoemd in 2.3.3.4 verhoogd met de kosten voor extern advies. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid onder a onder 20 van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 

 

2.3.3.5.1.

indien de aanvraag betrekking heeft op een eenmalige activiteit voor een beperkte tijd

418,73

2.3.3.5.2.

indien de aanvraag betrekking heeft op een afwijking van het bestemmingsplan met een terugkerend karakter

1.302,70

2.3.3.5.3.

indien de aanvraag betrekking heeft op een voortdurende afwijking van bestemmingsplan

5.024,70

 

 

 

 

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

1.116,60

 

 

 

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project betreft waarbij de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.3.7.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.3.7.2

kosten die de gemeente op grond van de provinciale legesverordening verschuldigd is

 

 

2.3.3.7.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.3.8

indien de aanvraag een project betreft waarbij de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.3.8.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.3.8.2

kosten die de gemeente op grond van de rijksregeling verschuldigd is

 

 

2.3.3.8.3

externe adviekosten

 

 

 

 

 

 

2.3.3.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

1.116,60

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

418,73

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

 

2.3.4.2.1

indien de aanvraag geen betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 4 sub 9 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht

930,50

 

 

 

 

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

7.816,20

2.3.4.3.1

indien voor de procedure als bedoeld in onderdeel 2.3.4.3 een besluit tot het vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder noodzakelijk is, wordt het bedrag genoemd in 2.3.4.3 verhoogd met een toeslag van

837,45

 

 

 

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid onder a onder 20, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 

 

2.3.4.4.1

indien de aanvraag betrekking heeft op een eenmalige activiteit voor een beperkte tijd

418,73

2.3.4.4.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een afwijking van bestemmingsplan met een terugkerend karakter

1.302,70

2.3.4.4.3

indien de aanvraag betrekking heeft op een voortdurende afwijking van bestemmingsplan

 

5.024,70

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

1.116,60

2.3.4.6

indien de aanvraag een project betreft waarbij de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.4.6.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.4.6.2

kosten die de gemeente op grond van de provinciale legesverordening verschuldigd is

 

 

2.3.4.6.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.4.7

indien de aanvraag een project betreft waarbij de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.4.7.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.4.7.2

kosten die de gemeente op grond van de rijksregeling verschuldigd is

 

 

2.3.4.7.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

1.116,60

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.5.1

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte tot en met 500 m2

958,48

2.3.5.2

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 501 m2 tot en met 1000 m2

1.084,12

2.3.5.3

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1001 m2 tot en met 1500 m2

1.209,76

2.3.5.4

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1501 m2 tot en met 2000 m2

1.335,40

2.3.5.5

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 2001m2 tot en met 5000 m2

1.461,04

2.3.5.6

voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 5001m2 of meer

1.586,68

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of Erfgoedverordening Schijndel 2010, aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of Erfgoedverordening Schijndel 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

2.3.6.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd momnument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monumen op een wijze waaardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 

 

2.3.6.1.1

inden er sprake is van een rijksmonument

1.442,28

2.3.6.1.2

indien er sprake is van een gemeentelijk monument

977,03

2.3.6.2

indine de aanvraag betrekking heeft op het wijzigingen van een monument als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 van de Wabo waarbij de werkzaamheden vergelijkbaar zijn met de werkzaamheden als bedoeld in artikel 3a van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht:

372,20

2.3.6.3.

indien er bij de aanvragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.6.1 tot en met 2.3.6.2 een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, worden de in die onderdelen genoemde tarieven verhoogd met

558,30

2.3.6.4

indien er bij de aanvragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.6.1 tot en met 2.3.6.2 een toetsing door de Monumenten- en welstandscommissie plaats vindt, worden de in die onderdelen genoemde tarieven verhoogd met

390,22

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

2.3.7.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, onder g van de Wabo of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

651,35

2.3.7.2

indien er bij de aanvraag een sloopveiligheidsplan ingediend moet worden, wordt het tarief in onderdeel 2.3.7.1 verhoogd met

558,30

 

 

 

 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

144,26

 

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening, "Bomenverordening Schijndel" een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

96,17

 

 

 

 

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd.

 

 

2.3.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd.

 

 

2.3.10.3

Indien er op grond van 2.3.10.1 of 2.3.10.2 een begroting wordt overgelegd, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.10.3.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.10.3.2

kosten die de gemeente op grond van ministerieële regeling verschuldigd is

 

 

2.3.10.3.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt.Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.11.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.11.2

kosten die de gemeente op grond van ministerieële regeling verschuldigd is

 

 

2.3.11.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.12

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bestaat het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd.

 

 

2.3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief uit de kosten zover deze voor de behandeling van de aanvraag moeten worden gemaakt. Van de kosten wordt vooraf een gespecificeerde begroting aan de aanvrager overgelegd.

 

 

2.3.12.3

Indien er op grond van 2.3.12.1 of 2.3.12.2 een begroting wordt overgelegd, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.12.3.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.12.3.2

kosten die de gemeente in verband met de behandeling van de aanvraag aan rijk, provincie of waterschap verschuldigd is.

 

 

2.3.12.3.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.14.

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.14.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

186,10

2.3.14.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

243,93

 

 

 

 

2.3.15

Archeologische werkzaamheden

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor:

 

 

2.3.15.1

de beoordeling van aangeleverde Programma's van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, Kwaliteitsnorm voor de Nederlandse Archeologie

243,92

2.3.15.2

de beoordeling van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek

121,96

2.3.15.3

de beoordeling, van rapportages die voorvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek

365,88

 

 

 

 

2.3.16.

Advies

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting.

 

 

2.3.16.1

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16. is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.17.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting.

 

 

2.3.17.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting.

 

 

2.3.17.3

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1. of 2.3.17.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. In de begroting kunnen de volgende kosten worden opgenomen:

 

 

2.3.17.3.1

het geraamde aantal werkuren tegen een uurtarief van

93,05

2.3.17.3.2

kosten die de gemeente voor de behandeling van de aanvraag aan rijk, provincie of waterschap verschuldigd is.

 

 

2.3.17.3.3

externe advieskosten

 

 

 

 

 

 

2.3.18

Opslag van roerende zaken

 

 

2.3.18.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.18.1.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

96,17

2.3.18.1.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

96,17

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Teruggaaf

 

 

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.4.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat gedurende 6 maanden na intrekking van de aanvraag recht op teruggaaf van 50% van de leges.

 

 

 

 

 

 

2.4.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.4.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat gedurende 6 maanden na intrekking van de vergunning aanspraak op 10% van de geheven leges.

 

 

 

 

 

 

2.4.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.4.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, (aanleg- of sloopactiviteiten) als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat gedurende 6 maanden na de onherroepelijke weigering aanspraak op teruggaaf 30 % van de geheven leges.

 

 

 

 

 

 

2.4.4

Teruggaaf als gevolg van het buitenbehandeling stellen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.4.4.1

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3,1. 2.3.2 2.3.6. of 2.3.7 buiten behandeling wordt gesteld bestaat gedurende 6 maanden na verzending van de buiten behandeling stelling, aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges

 

 

 

 

 

 

2.4.5

Legestarieven waarop de teruggaaf betrekking heeft

 

 

 

De teruggaaf van leges als bedoeld in 2.4.1 tot en met 2.4.4.1 heeft enkel betrekking op de leges die op grond van de onderdelen 2.3.1. tot en met 2.3.1.1.11, 2.3.2.1, 2.3.6. tot en met 2.3.6.3, 2.3.7 tot en met 2.3.7.2 zijn geheven.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

93,05

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen

 

 

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

7.816,20

 

 

 

 

2.6.2

Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening

2.233,20

 

 

 

 

2.6.3

Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid, onder b van de Wet ruimtelijke ordening

5.583,00

 

 

 

 

2.6.4

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.6.1 tot en met 2.6.3 bedraagt het tarief indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in die onderdelen bedoelde aanvraag een advies van de agrarisch commissie nodig is en wordt beoordeeld:

798,60

 

 

 

 

2.6.5

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.6.1 tot en met 2.6.3. bedraagt het tarief indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in die onderdelen bedoelde aanvraag het vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting als bedoeld in de Wet geluidhinder noodzakelijk is

837,45

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

 

 

 

ALGEMEEN

 

 

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

 

 

 

 

1.1.1

het vestrekken van een vergunning, ontheffing of andere beschikking die onder de Europese dienstenrichtlijn valt en waarvoor geen afzonderlijk tarief in dit hoofdstuk is opgenomen,

38,87

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

 

 

 

HORECA

 

 

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

2.1.1

verstrekking van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

336,22

 

 

 

 

2.1.1.1

wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

38,87

 

 

 

 

2.1.2

verstrekking van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank-en Horecawet

19,44

 

 

 

 

2.1.3

een ontheffing van het vastgestelde slutingsuur voor horecabedrijven als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening

51,83

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

 

 

 

ORGANISEREN EVENEMENT

 

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van een vergunning voor het houden

van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening:

 

 

3.1.1

indien er sprake is van een evenement Categorie A als bedoeld in onderdeel 3.3 van de "Evenementennotitie Gemeente Schijndel 2015"

123,59

3.1.2

indien er sprake is van een evenement Categorie B als bedoeld in onderdeel 3.3 van de "Evenementennotitie Gemeente Schijndel 2015"

556,17

3.1.3

indien er sprake is van een evenement Categorie C als bedoeld in onderdeel 3.3 van de "Evenementennotitie Gemeente Schijndel 2015"

807,36

 

 

 

 

3.2

Indien voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 3.1 een beoordeling van een verkeersplan noodzakelijk is worden de tarieven als bedoeld in

onderdeel 3.1.1 tot en met 3.1.3 verhoogd met:

 

 

3.2.1

indien er sprake is van een verkeersplan "lichte impact"

27,92

3.2.2

indien er sprake is van een verkeersplan "middelzware impact"

125,66

3.2.3

indien er sprake is van een verkeersplan "zware impact"

781,85

3.2.4

de impact als bedoeld in onderdeel 3.21 tot en met 3.2.3 wordt beoordeeld op grond van het Gemeentelijk verkeers en vervoersplan

en de hoeveelheid verkeer als gevolg van het evenement

 

 

 

 

 

 

3.3

Indien voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 3.1 verkeersregelaars dienen te worden aangesteld worden de tarieven als bedoeld

in onderdeel 3.1.1 tot en met 3.1.3 verhoogd met:

34,90

 

 

 

Hoofdstuk 4

 

 

 

SEKSINRICHTINGEN / ESCORTBEDRIJVEN

 

 

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

 

 

4.1.1

verstrekking van een exploitatievergunning voor het vestigen van een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene plaatselijke verordening

979,69

 

 

 

 

4.1.2

wijziging van een exlpoitatievergunning als bedoeld in onderdeel 4.1.1

239,70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

 

 

 

BRANDBEVEILIGINGSVERORDENING

 

 

5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een nieuwe aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning voor het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de brandbeveiligingsverordening bedraagt:

 

 

5.1.1

voor inrichtingen met een oppervlakte tot en met 500 m2

372,26

 

 

 

 

5.1.1.1

Indien de inrichting groter is dan 500 m2 wordt het bedrag genoemd in 5.1.1. verhoogd met een toeslag van:

 

 

 

bij een oppervlakte van 501 m2 tot en met 1.000 m2

62,82

 

bij een oppervlakte van 1.001m2 tot en met 1.500 m2

125,64

 

bij een oppervlakte van 1.501 m2 tot en met 2.000 m2

188,46

 

bij een oppervlakte van 2.001 m2 tot en met 5.000 m2

251,28

 

bij een oppervlakte van 5.001 m2 of meer

314,10

 

 

 

 

5.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een verleende gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening bedraagt

80,65

 

 

 

 

5.2.1

het genoemde in 5.2 vindt geen toepassing indien de wijziging zodanig is dat in feite van een nieuwe aanvraag gesproken dient te worden. Er is sprake van een nieuwe aanvraag als de wijziging ten opzichte van het oorspronkelijke bouwwerk of inrichting zodanig ingrijpend is dat redelijkerwijs niet meer van hetzelfde bouwwerk of inrichting gesproken kan worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

 

 

 

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

 

6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming voor het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau, gastouderopvang, of peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 1.45 en 2.2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen bedraagt:

 

 

6.1.1

indien de aanvraag betrekking heeft op gastouderopvang:

 

 

6.1.1.1

waarbij voor de behandeling van de aanvraag volledige toetsing door GGD noodzakelijk is

546,70

6.1.1.2

waarbij voor de behandeling van de aanvraag verkorte toetsing door GGD noodzakelijk is

448,00

6.1.1.3

waarbij voor de behandeling van de aanvraag geen toetsing door GGD noodzakelijk is

39,90

6.1.2

indien de aanvraag betrekking heeft op een gastouderbureau, kindercentrum of peuterspeelzaal

2.125,90

6.1.3

Indien op de aanvraag als bedoeld in onderdeel 6.1.2 afwijzend wordt beschikt, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een bedrag van

1.283,10

 

 

 

 

Tabel eenheidsprijzen bouwkosten 2016

 

 

Bronnen:

 

 

taxatieboekjes (her)bouwkosten Sdu Uitgevers, uitgave 2013 (voorheen RBI)

 

 

prijsindexcijfer Centraal Bureau voor de statistiek, categorieën nieuwbouw woningen en overige gebouwen

 

 

ervaringscijfers (offertes e.d.) afdeling VROM-BOUWEN

 

 

ROEB-lijst bouwkosten (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht)

 

 

 

 

 

A: woningbouw nieuw

eenheid

eenheidsprijs 2016 incl 21% BTW

aaneengebouwde woning, meer dan 3 woningen

m3

€ 244,00

half vrijstaande woning

m3

€ 286,00

vrijstaande woning

m3

€ 306,00

appartementen

m3

€ 306,00

appartementen boven commerciële ruimten

m3

€ 306,00

 

 

 

B: woninguitbreidingen en onderdelen

 

aan- uitbouw

m3

€ 368,00

serre glas in een bouwlaag woonfunctie

m3

€ 282,00

serre glas in een bouwlaag geen woonfunctie/verblijfsruimte

m3

€ 164,00

erker 1 laags (ontheffing bestemmingsplan Kom Schijndel)

m1

€ 2.829,00

dakkapel

m1

€ 1.131,00

dakopbouw

m1

€ 1.886,00

doorbraak dragende (spouw)muren een bouwlaag

m2

€ 1.414,00

interne verbouwing per bouwlaag

m2

€ 236,00

gevelwijziging bestaande gevelopeningen

m2

€ 335,00

gevelwijziging nieuw (nieuwe gevelopening)

m2

€ 480,00

vernieuwen metselwerk gevel halfsteens

m2

€ 76,00

vernieuwen spouwmuren incl isolatie (excl kozijnen)

m2

€ 159,00

(prefab) kelder inhoud tot 50 m3

stuk

€ 11.789,00

in werk vervaardigde kelder individuele woningbouw/kelder

m3

€ 94,00

vernieuwen dak incl dakplaat/constructie

m2

€ 122,00

 

 

 

 

eenheid

eenheidsprijs 2016 incl 21% BTW

C: bijgebouwen

 

 

berging/garage platdak

m3

€ 147,00

berging/garage kap

m3

€ 175,00

carport/overkapping

m2

€ 161,00

(prefab) tuinberging hout

m2

€ 184,00

zwembad

m2

€ 139,00

 

 

 

D: tuinafscheidingen/meubilair

 

 

tuinafscheiding metselwerk hoogte tot 2 meter

m1

€ 139,00

tuinafscheiding hout hoogte tot 2 meter

m1

€ 69,00

tuinafscheiding metselwerk/stalen raster/hout

m1

€ 104,00

gaashekwerk

m1

€ 55,00

 

 

 

E: bedrijfsgebouw traditioneel metselwerk

 

 

bedrijfshal hoogte tot 3 meter

m3

€ 103,00

bedrijfshal hoogte van 3 tot 6 meter

m3

€ 69,00

tussenvloer in hal extra

m2

€ 64,00

bedrijfskantoor in hal

m2

€ 699,00

kantoorgebouw één bouwlaag

m2

€ 699,00

kantoorgebouw meer dan één bouwlaag

m3

€ 282,00

 

 

 

F: bedrijfsgebouwen systeembouw

 

 

bedrijfshal hoogte tot 6 meter

m3

€ 56,00

bedrijfshal hoogte 6 tot 10 meter en oppervlakte tot 5000 m2

m3

€ 47,00

bedrijfshal hoogte van 6 tot 10 meter en oppervalkte meer dan 5000 m2

m3

€ 38,00

tussenvloer in hal extra

m2

€ 64,00

bedrijfskantoor in hal extra

m2

€ 699,00

open opslagloods

m2

€ 141,00

semi-permanente (kantoor)unit

m3

€ 236,00

luifel zelfdragend

m2

€ 161,00

prefab containers oppervlakte tot 15 m2

m2

€ 141,00

 

 

 

 

eenheid

eenheidsprijs 2016 incl 21% BTW

G: overige gebouwen utiliteit

 

 

showroom/winkel

m3

€ 334,00

horeca

m3

€ 305,00

sporthal/gymzaal

m2

€ 848,00

sporthal/tennishal

m2

€ 625,00

kleedgebouw

m3

€ 277,00

school/kinderdagverblijf

m3

€ 311,00

noodschool semi-permanent unit

m3

€ 236,00

zorggebouw

m3

€ 334,00

interne wijziging overige gebouwen utiliteit

m2

€ 236,00

gevelwijziging overige gebouwen utiliteit

m2

€ 494,00

 

 

 

H: agrarische bedrijfsgebouwen

 

 

kassen en warenhuizen

m2

€ 51,00

werktuigenloods damwand open

m2

€ 70,00

werktuigenloods damwand gesloten

m2

€ 94,00

rundveestal trad metselwerk (incl kelders)

m2

€ 377,00

rundveestal kopgevels metselw., vent. zijwanden,incl kelder

m2

€ 320,00

rundveestal melkkamer/machinekamer, excl installaties/tank

m2

€ 378,00

varkensstal trad metselwerk (incl kelders)

m2

€ 377,00

kippenstal trad metselwerk

m2

€ 236,00

kippenstal extra mestverwijdering/leghokken

stuk

€ 18.647,00

manege/paardrijhal

m2

€ 141,00

paardenboxen

stuk

€ 1.131,00

afrastering paardrijbak hoogte tot 1.50 meter

m1

€ 48,00

mestplaat/maiskuil

m2

€ 141,00

voedersilo

stuk

€ 2.311,00

mestsilo bovengronds prefab staal/hout

m3

€ 38,00

mestsilo ondergronds beton

m3

€ 80,00

mestkelder

m2

€ 141,00

 

 

 

I: parkeergarage/parkeerkelder

 

 

gedeeltelijk boven- ondergronds

m3

€ 188,00

geheel ondergronds

m3

€ 259,00

geheel bovengronds

m3

€ 117,00

parkeerkelder onder gebouw

m3

€ 132,00

 

 

 

 

eenheid

eenheidsprijs 2016 incl 21% BTW

J: Overig

 

 

reclamezuil hoogte van 3 tot 5 meter

stuk

€ 2.829,00

lichtreclamebak hoogte tot 0,5 meter

m1

€ 471,00

Naar boven