Gemeenteblad van Zwartewaterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2015, 119813 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Gemeenteblad 2015, 119813 | Verordeningen |
Verordening tot het wijzigen van de Algemene plaatselijke Verordening gemeente Zwartewaterland
De raad van de gemeente Zwartewaterland;
gelezen het voorstel van het College d.d. 26 mei 2015;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
overwegende dat de Algemene Plaatselijke verordening, gemeente Zwartewaterland, vastgesteld op 11 april 2013, gelet op:
- het gevaar dat het oplaten van wensbalonnen in de openbare ruimte met zich mee kan brengen;
- de integrale aanpak van (woning)inbraak en diefstal;
- het zorgvuldig kunnen behandelen van aanvragen op grond van artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening;
- deregulering en lastenvermindering voor inwoners en ondernemers
Artikel 1:3 lid 2 luidt: Voor bepaalde, door het bestuursorgaan aan te wijzen, vergunningen of ontheffingen kan de in het eerste lid genoemde termijn worden verlengd tot ten hoogste acht weken.
Voorgestelde wijziging: Voor bepaalde, door het bestuursorgaan aan te wijzen, vergunningen of ontheffingen kan de in het eerste lid genoemde termijn worden verlegd tot ten hoogste veertien weken.
Toelichting op wijziging: Op grond van artikel 1:3 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv), gemeente Zwartewaterland, mag een organisator van een evenementen tot 3 weken voorafgaand aan de start van het evenement een aanvraag indienen zonder dat deze direct buiten behandeling kan worden gesteld. Voor kleine (niet of nauwelijks belastende) evenementen is de gestelde indientermijn van drie weken vaak geen probleem. De behandeling van de aanvraag, door de medewerker van team Vergunningverlening, betreft een lichte toets (administratieve handeling) en advies van politie, brandweer of GHOR is vaak niet noodzakelijk. Voor grotere (belastende of zeer belastende) evenementen kan de indientermijn van drie weken wel tot problemen leien.
Indien een organisator van een groot evenement drie weken voorafgaand aan de start van het evenement de aanvraag om een evenementenvergunning indient, is het bijna onmogelijk op tijd een zorgvuldig besluit te nemen. Het bestuursorgaan heeft op grond van artikel 1:2 Apv acht weken de tijd om een besluit (verlenen of weigeren vergunning) te nemen. Aangezien voor belastende en zeer belastende evenementen altijd advies opgevraagd dient te worden bij de hulpverleningsdiensten en in sommige gevallen meerdere keren met de aanvrager in overleg moet worden getreden, komt ook deze beslistermijn van acht weken soms onder druk te staan. Door de indientermijn te verlengen tot ten hoogste veertien weken is er meer ruimte voor een zorgvuldige behandeling van de aanvraag en/of is er na besluitvorming nog ruimte voor belanghebbenden om bezwaar te maken. Organisatoren van evenementen ontvangen de vergunning niet meer vlak voorafgaand aan het evenement en hebben eventueel nog tijd om extra maatregelen te treffen die uit de vergunningvoorschriften voortvloeien.
Afdeling 12. BEPALINGEN TER BESTRIJDING VAN HELING VAN GOEDEREN
Artikel 2.66 Begripsomschrijvingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
Artikel 2.67 Verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister
Artikel 2.68 Voorschriften als bedoeld in artikel 437 ter, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht
De handelaar of een voor hem handelend persoon is verplicht:
wanneer hij overeenkomstig het bepaalde in artikel 437 ter, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht, de burgemeester of de door deze aangewezen ambtenaar er schriftelijk van in kennis stelt dat hij van het opkopen een beroep of gewoonte maakt, daarbij tevens schriftelijk opgave te doen van zijn woonadres en van het volledig adres van elke lokaliteit door hem ten behoeve van zijn onderneming in gebruik genomen;
de onder a bedoelde functionaris onder aanbieding van zijn register(s) onverwijld doch in ieder geval binnen drie dagen, schriftelijk in kennis te stellen van een verandering van zijn woonadres, zomede van het adres of de adressen van een bij hem ten behoeve van zijn onderneming in gebruik zijnde lokaliteit;
Artikel 2.69 Vervreemding van door opkoop verkregen goederen
Het is de handelaar of een voor hem handelend persoon verboden enig door opkoop verkregen goed gedurende de eerste vijf dagen dat het onder zijn berusting is, over te dragen of daarin enige wijziging aan te brengen tenzij deze wijziging van geen invloed is op de herkenbaarheid van het goed.
De afgelopen jaren is het aantal woninginbraken in Nederland toegenomen. Woninginbraken worden landelijk aangemerkt als high impact crime. De aanpak van woninginbraken is in de veiligheidsstrategie 2015 -2018 van de politieeenheid Oost als speerpunt opgenomen. Binnen het Districtelijke Veiligheidsoverleg (DVO) van de regio IJsselland hebben gemeenten de intentie uitgesproken het terugdringen van het aantal woninginbraken gezamenlijk op te pakken. Door gezamenlijk regels te stellen die heling van goederen lastiger moet maken, wordt het plegen van (woning)inbraken en diefstal onaantrekkelijker.
Gemeenten kunnen opkopers van tweedehands goederen verplichten om die goederen te registreren in een digitaal Opkopersregister. Het register kan worden gekoppeld aan een landelijk systeem waarin gestolen goederen worden geregistreerd. Indien een handelaar een
gestolen goed registreert, maakt het systeem hiervan een melding waardoor gestolen goederen snel worden getraceerd en heling op een effectieve wijze kan worden tegengegaan. Ook burgers kunnen via het internet controleren of een tweedehands product afkomstig is uit diefstal. In Zwartewaterland zijn circa 20 handelaren die voor het digitale opkopingsregister in aanmerking komen. Denk hierbij aan rijwielhandelaren, metaalhandelaren, goudopkopers (juweliers) e.d..
Het is een inrichting toegestaan maximaal 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17 en 2.20 van het Besluit en artikel 4:5 van deze verordening niet van toepassing zijn, mits de houder van de inrichting ten minste drie werkdagen voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.
Het is een inrichting toegestaan om tijdens maximaal 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar de verlichting langer aan te houden ten behoeve van sportactiviteiten waarbij artikel 4.113 , eerste lid, van het Besluit niet van toepassing is, mits de houder van de inrichting ten minste drie werkdagen voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.
In het kader van lastenvermindering voor bedrijven en inwoners is het gewenst de vergunningplicht voor de incidentele festiviteiten te vervangen door een meldingsplicht. In de praktijk was al min of meer sprake van een meldplicht. Als het bevoegde bestuursorgaan binnen drie weken geen besluit nam op de aanvraag, moest de vergunning van rechtswege worden verleend.
Verbod op het gebruik van wensballonnen
Wensballonnen zijn o.a. papieren ballonnen die brandstof bevatten. Door de brandstof aan te steken stijgt de ballon ongecontroleerd op. Ter voorkoming van brand en ter bescherming van de kwetsbare natuurgebieden wordt bovenstaande bepaling in de Apv opgenomen die het gebruik van wensballonnen verbiedt.
B. Deze verordening treedt één dag na de bekendmaking in werking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-119813.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.