Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2015, 116031 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2015, 116031 | Beleidsregels |
Aanwijzingsbesluit Betaald Parkeren (2016)
Het College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, bijeen in haar vergadering van 24 november 2015
artikel 225 van de Gemeentewet en de
artikelen 2 en 7 van de vigerende Verordening Parkeerbelastingen
* Vast te stellen het Aanwijzingsbesluit Betaald Parkeren 2016
* In te trekken alle voorgaande besluiten met betrekking tot het aanwijzen van parkeerplaatsen waar parkeerbelasting wordt geheven, zoals bedoeld in artikel 225 van de Gemeentewet.
aan te wijzen als plaatsen waarop slechts tegen betaling van belasting als bedoeld in artikel 2 van de vigerende Verordening parkeerbelastingen mag worden geparkeerd:
Aan te wijzen als plaatsen waarop in afwijking van artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit uitsluitend met een parkeervergunning als bedoeld in artikel 2 onderdeel a van de vigerende Verordening Parkeerbelastingen mag worden geparkeerd de parkeerplaatsen in de straten:
Goffertpark (P: burg. Daleslaan)
Oude Haven vanaf Papengas tot aan Nieuwe Markt
Zwanenveld: parkeerterreinen 66e straat
Berg en Dalseweg oneven zijde tussen Mesdagstraat en Jozef Israëlstraat
Aan te wijzen als plaatsen waarop in afwijking van artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit uitsluitend met betaald parkeren mag worden geparkeerd: de parkeerplaatsen op het Molenpoortdak.
Aan te wijzen als plaatsen waarop in afwijking van artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit uitsluitend met betaald parkeren mag worden geparkeerd: de parkeerplaatsen op het parkeerterrein de Wedren.
Aan te wijzen als plaatsen waarop in afwijking van artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit op maandag tot en met zaterdag tussen 11:00u en 17:00u alsmede op koopzondagen tussen 12:00u en 17:00u uitsluitend met betaald parkeren mag worden geparkeerd: de parkeerplaatsen in de volgende straten:
Aan te wijzen als plaatsen waarop in afwijking van artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit uitsluitend met betaald parkeren mag worden geparkeerd: de parkeerplaatsen ter hoogte van Stationsplein 26 die zijn ingericht voor het halen en brengen van passagiers van en naar het centraal station.
Toelichting op het aanwijzingsbesluit 2016
In het Aanwijzingsbesluit definieert het College van Burgemeester en Wethouders de gebieden waar parkeerbelastingen worden geheven. In tegenstelling tot het verleden is het totale areaal opgenomen in één besluit. Voor alle betrokkenen is op deze wijze gemakkelijk terug te vinden waar parkeerregulering van kracht is. Locaties waar uitsluitend met vergunningen mag worden geparkeerd zijn apart benoemd.
Uitwerkingsbesluit Parkeren 2016
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nijmegen;
-draagt meer zorg voor de partners, ouders, inwonende kinderen dan de
-is geen vrijwilliger maar zorgt omdat hij/zij een relatie heeft met de
zorgvrager (zoals partner, kind, familie, buur of vriend);
Zelfstandige woning: woning welke een eigen toegang heeft, voorzien is van een toilet en keuken en welke de bewoner kan bewonen zonder daarbij afhankelijk te zijn van wezenlijke voorzieningen buiten die woning; of doormiddel van een notariële acte wordt aangetoond dat sprake is van een zelfstandige woning. Voor deze verordening wordt onder woning mede verstaan: woonwagen op een daartoe aangewezen centrum en woonboot op een reguliere ligplaats. Zie voorts de toelichting op artikel 7.
Zorginstelling: instellingen in de curatieve zorg die beschikken over een erkenning van het College van Ziekenhuisvoorzieningen (CvZ), sectoren Verpleging en Verzorging, de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en gehandicaptenzorg volgens de Awbz-zorg, alsmede professionele organisaties voor stervensbegeleiding.
In afwijking van de tijden zoals genoemd in lid 2 van dit artikel, zijn de tijden van
regulering, zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel:
voor het gebied dat wordt begrensd door de spoorlijn Nijmegen-Venlo tussen NS station Nijmegen en St. Stephanusstraat, St. Stephanusstraat, St. Annastraat tussen St. Stephanusstraat en Fransestraat, Fransestraat, Groesbeekseweg tussen Fransestraat en Guyotstraat, Waldeck Pyrmontsingel, Jacob Canisstraat, Berg- en Dalseweg tussen Jacob Canisstraat en Mariaplein, Mr. Franckenstraat, Regentessestraat, Graadt van Roggestraat, St. Jorisstraat, Kelfkensbos, Hoogstraat, Lindenberg, Voerweg, Ubbergseweg, Waalbrug, Waal, spoorlijn Arnhem-Nijmegen tussen Waal en NS station Nijmegen met inbegrip van genoemde wegen, of wegdelen:
Aanwijzingsbesluit betaald Parkeren:
Voor parkeerplaatsen op de openbare weg, waarvoor het parkeren niet op grond van een verkeersmaatregel is verboden is een parkeervergunning nodig voor:
zone Centrum geldig in het gebied dat wordt begrensd door de spoorlijn Arnhem- Nijmegen; de Waal; deWaalbrug; Ubbergseweg; Voerweg; Lindenberg; Hoogstraat; St. Jorisstraat; St. Canisiussingel even zijde; ventweg van de Oranjesingel even zijde; Keizer Karelplein; van Schaeck Mathonsingel; Stationsplein, met inbegrip van genoemde wegen of wegdelen maar met uitzondering van het gebied binnen de stadsafsluiting en de Van Schaeck Mathonsingel;
zone 1e ring geldig in het gebied dat wordt begrensd door de spoorlijn Nijmegen-Venlo tussen NS station Nijmegen en St. Stephanusstraat, St. Stephanusstraat, St. Annastraat tussen St. Stephanusstraat en Fransestraat, Fransestraat, Groesbeekseweg tussen Fransestraat en Guyotstraat; Waldeck Pyrmontsingel; Jacob Canisstraat, Berg- en Dalseweg tussen Jacob Canisstraat en Mariaplein; Mr. Franckenstraat; Regentessestraat; Graadt van Roggestraat; St. Canisiussingel oneven zijde; ventweg Oranjesingel oneven zijde, Keizer Karelplein; Van Schaeck Mathonsingel, met inbegrip van genoemde wegen of wegdelen.
zone 2e ring west geldig in het gebied dat wordt begrensd door spoorlijn Nijmegen-Venlo, St. Stephanusstraat, Bankastraat, Molukkenstraat; Archipelstraat tot aan Molukkenstraat; Archipelstraat tussen Atjehstraat en Groesbeekseweg; Heyendaalseweg tussen Archipelstraat en Groesbeekseweg; Coehoornstraat even zijde; Prins Bernhardstraat even zijde tot aan Waldeck Pyrmontsingel; Waldeck Pyrmontsingel; Guyotstraat, Groesbeekseweg; St. Annastraat tussen St. Stephanusstraat en spoorlijn Nijmegen - Venlo, met inbegrip van genoemde wegen of wegdelen maar met uitzondering van St. Stephanusstraat, Waldeck Pyrmontsingel, Guyotstraat, Groesbeekseweg tussen Guyotstraat en Fransestraat;
zone 2e ring oost geldig in het gebied dat wordt begrensd door Prins Bernhardstraat oneven zijde tot aan Waldeck Pyrmontsingel; Coehoornstraat oneven zijde; Groesbeekseweg; Van Heutszstraat; Koolemans Beynenstraat; Daalseweg; Rembrandtstraat tot aan Mesdagstraat; Van Langeveldstraat; Vermeerstraat; Mesdagstraat tussen Rembrandtstraat en Berg- en Dalseweg; Berg- en Dalseweg tussen Mesdagstraat en Mariaplein; Berg- en Dalseweg even zijde tussen Mesdagstraat en Jozef Israelstraat; Pater Leidekkerstraat; Jezuietenlaan; Pater Blommaertlaan; Pater van Ruthstraat; Praetoriumstraat; Nicolaas Molenaarstraat; Eugene Luckerstraat; Charles Estourgiestraat; Huygensweg; Beekmansdalseweg; Sterreschansweg; Batavierenweg; Reinaldstraat; Dr. Claas Noorduijnstraat; Mariaplein; Berg- en Dalseweg tussen Jacob Canisstraat en Mariaplein; Jacob Canisstraat; Waldeck Pyrmontsingel, met inbegrip van genoemde wegen of wegdelen maar met uitzondering van Berg- en Dalseweg tussen Jacob Canisstraat en Mariaplein, Jacob Canisstraat, Waldeck Pyrmontsingel en Koolemans Beijnenstraat;
zone Q geldig betreft de St Annastraat gelegen tussen de Hatertseweg en Houtlaan; Oude Molenweg; Veldstraat; Kastanjelaan; Kastanjehof; Van Peltlaan; Akkerlaan tussen Veldstraat en Van Peltlaan en Hatertseweg met inbegrip van het gedeelte van de Slotenmaker de Bruïneweg gelegen tussen de Van Peltlaan en de St. Annastraat;
zone R geldig in het gebied waarvan de grenzen worden gevormd door Heselaan; Oude Weurtseweg; Eerste Oude Heselaan en Kauwstraat, Krayenhofflaan tussen Weurtseweg en Oude Weurtseweg, en tussen Tunnelweg en Voorstadslaan; Voorstadslaan tussen Nieuwe Hezelpoort en Krayenhofflaan; Weurtseweg (oneven zijde t/m nr. 71, even zijde t/m nr. 76); Lijnbaanstraat (tussen Waalbandijk en Weurtseweg); Havenweg (Waalhaven) (het gedeelte tussen Simon Langendampad en de denkbeeldige lijn in het verlengde van de Lijnbaanstraat); de spoorlijn Arnhem Nijmegen; met inbegrip van genoemde wegen of wegdelen en met inbegrip van de Havikstraat, Sperwerstraat en het parkeerterrein “Achter de Hezelpoort”;
(Zie bijlage: Vergunninggebied: T)
15.zone U geldig in het gebied dat wordt begrensd door de spoorlijn Nijmegen-Lent, de Waal, Simon Langendampad, Heselaan en de denkbeeldige lijn tussen de spoorlijn Nijmegen-Lent en Oude Weurtseweg;
(Zie bijlage: Vergunninggebied: U)
16.zone W geldig op: Willemsweg op het gedeelte tussen nrs 1 t/m 118 met inbegrip van genoemde nrs.
Indien het in het eerste lid van dit artikel bedoelde adres binnen de singels of in de gebieden K en L is gelegen, en beschikt, zou kunnen beschikken of had kunnen beschikken over een eigen parkeervoorziening, wordt het aantal parkeervoorzieningen in mindering gebracht op het aantal vergunningen waarop een bewoner ten behoeve van dit betreffende adres, conform het eerste lid van dit artikel aanspraak zou kunnen maken.
In afwijking van het bepaalde in lid 1 kan aan een bewoner woonachtig buiten gereguleerd gebied doch binnen de aan het gereguleerd gebied grenzende geografisch logische schil van maximaal 2 straten buiten de grenzen van gereguleerd parkeergebied, indien daar sprake is van een bezettingsgraad van minimaal 80%, een bewonersvergunning worden verstrekt voor het aangrenzende vergunninggebied.
Burgemeester en Wethouders kunnen in bijzondere gevallen een vergunning ook verlenen aan eigenaren of houders van motorvoertuigen die niet voldoen aan één van de in het eerste lid genoemde voorwaarden, met dien verstande dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld, waarbij gelijk hierbij betrekking heeft op het parkeergedrag annex parkeernoodzakelijkheid.
richtlijn het aantal m² van een pand bepalend is voor het maximale aantal te verstrekken vergunningen;
Indien het in het eerste lid van dit artikel bedoelde adres is gelegen in de zones centrum, B, K of L en het adres beschikt, zou kunnen beschikken of had kunnen beschikken over een eigen parkeervoorziening, dan wordt dit aantal eigen parkeervoorzieningen in mindering gebracht op het aantal vergunningen waarop een bedrijf ten behoeve van het betreffende adres conform het derde lid van dit artikel aanspraak zou kunnen maken.
Burgemeester en Wethouders kunnen in bijzondere gevallen een vergunning ook verlenen aan eigenaren of houders van motorvoertuigen die niet voldoen aan één van de in het eerste lid genoemde voorwaarden, met dien verstande dat gelijke gevallen gelijk worden behandeld, waarbij gelijk hierbij betrekking heeft op het parkeergedrag annex de parkeernoodzakelijkheid.
Aan een bewoner, aan wie een bewonersvergunning is geweigerd voor het vergunninggebied waarin de bewoner woonachtig is, omdat het maximum aantal bewonersvergunningen voor het betreffende vergunningengebied is bereikt, kan, onverminderd het gestelde in artikel 6, op aanvraag een tijdelijke vergunning worden verstrekt voor een ander vergunninggebied. Voor bewoners binnen de singels geldt dat aan deze bewoners een tijdelijke vergunning in een parkeergebied buiten de singels wordt verstrekt.
Een parkeervergunning voor gedeeld autogebruik kan worden verleend op kenteken van een deelauto, voor zover de natuurlijke persoon of rechtspersoon is aangesloten bij de stichting voor gedeeld autogebruik, en wanneer de natuurlijke persoon of rechtspersoon volgens de gemeentelijke basisadministratie een zelfstandige woning bewoont in een gebied waar parkeerapparatuurplaatsen zijn.
Artikel 12. Mantelzorgvergunning
1. Het College kan op aanvraag, aan de bewoner woonachtig in een gebied waar parkeerbelasting moet worden betaald en die mantelzorg ondergaat op het adres waarop
hij woonachtig is door iemand aan wie het mantelzorgcompliment is toegekend danwel afgewezen uitsluitend op grond van onvoldoende mantelzorg budget, een vergunning
verlenen ten behoeve van het parkeren van zijn mantelzorger.
2. Van een mantelzorgvergunning mag uitsluitend gebruik worden gemaakt ten behoeve van het parkeren van motorvoertuigen van bezoekers binnen de vergunning zone waarin de
3. Aan de mantelzorgvergunning kunnen zowel beperkingen worden verbonden met betrekking tot de te gebruiken parkeerplaatsen als met betrekking tot de tijdstippen
waarop de vergunning van kracht is.
4. Het College kan aan een mantelzorgvergunning ook andere voorschriften en beperkingen verbinden.
TOELICHTING OP HET UITWERKINGSBESLUIT 2016
Het uitwerkingsbesluit vindt zijn grondslag in zowel de vigerende parkeerverordening (art. 3 en 4) en de vigerende verordening parkeerbelastingen (art. 7) en de in de verordeningen genoemde artikelen uit de Gemeentewet.
Artikel 2. Tijden van parkeerregulering
Artikel 2 regelt de tijden dat betaald parkeren van kracht is. Hierbij is onderscheid gemaakt naar de verschillende vormen van betaald parkeren, zoals die in de Verordening Parkeerbelastingen zijn gedefinieerd. Voor het parkeren uitsluitend met parkeervergunningen geldt een regime van 24 uur per dag en 7 dagen per week, tenzij anders op de bebording is aangegeven. Voor de plaatsen waar ook bezoekers mogen parkeren zonder vergunning levert de gemeente maatwerk, rekening houdend met de aard van het gebied. Om te voorkomen dat in de stad een veelheid van verschillende regimes van kracht zijn, hanteert de gemeente een viertal venstertijden die zij in combinatie met elkaar kan gebruiken.
Uitzondering hierop zijn de tijden dat betaald parkeren van toepassing is op het terrein van de Radboud Universiteit Nijmegen / UMC St. Radboud. Hiervoor gelden de tijden die in het verleden overeen zijn gekomen tussen gemeente en Universiteit/ziekenhuis. Hoewel deze wegen niet openbaar zijn in de zin van de wegenwet (de wegen zijn eigendom van de universiteit/ziekenhuis) is de gemeente bevoegd om betaald parkeren uit te voeren op de wegen die openbaar zijn in de zin van de wegenverkeerswet. Dit zijn wegen die niet zijn afgesloten door een slagboom of waarvoor een andere afsluiting geldt.
De tijden worden in ieder geval zichtbaar gemaakt op de parkeerautomaten die betrekking hebben op de gereguleerde plaatsen ter plekke. Aanvullend kan op bebording informatie worden geplaatst.
Artikel 3. Geldigheid van de parkeervergunningen
Artikel 2a van de Verordening Parkeerbelastingen bepaalt dat de het College moet bepalen waar met een vergunning mag worden geparkeerd. Voor een optimale regulering op dit vlak is Nijmegen verdeeld in vergunninggebieden, zodat de houder van de vergunning een ruime gelegenheid heeft om in de nabijheid van zijn woning of bedrijf te parkeren. Bij het vaststellen van de vergunninggebieden is al voorgesorteerd op mogelijke uitbreiding van het parkeerareaal, zoals is benoemd in het principebesluit van de Gemeenteraad van december 2005. Uitbreiding van het gereguleerde areaal kan daarmee plaatsvinden zonder de vergunninggebieden te herdefiniëren. De aanwijzing van de plaatsen waar uitsluitend vergunninghouders mogen parkeren, is geregeld in het Aanwijzingsbesluit.
Houders van een vergunning mogen op alle parkeerplaatsen parkeren in een gebied, tenzij sprake is van een gereserveerde parkeerplaats (gehandicapt op kenteken of autodate) of het parkeren voor vergunninghouders bij besluit van het College is verboden. Er bestaat geen verschil meer tussen een “vergunning voor het parkeren bij de betaal automaat” en “een vergunning voor het parkeren op plaatsen die uitsluitend voor vergunninghouders bestemd zijn”. De vergunninghouder krijgt zodoende meer parkeerplaatsen tot zijn beschikking. In de “Benedenstad” zijn nog wel plaatsen uitsluitend bestemd voor vergunninghouders. Dit omdat in de Benedenstad geen ruimte is voor parkerende bezoekers.
Artikel 4. Maximaal aantal uit te geven vergunningen
In gebieden waar voor het eerst parkeerregulering wordt toegepast is het maximale aantal te verstrekken vergunningen gerelateerd aan het aantal parkeerplaatsen dat is gefiscaliseerd. Jaarlijks vinden tellingen plaats van het feitelijk aantal gefiscaliseerde parkeerplaatsen. Voor de uitgifte van vergunningen aan bewoners wordt een percentage van 90% en voor bedrijven een percentage van 30% van het aantal beschikbare parkeerplaatsen aangehouden. Indien in de praktijk blijkt dat de parkeerdruk in een gebied met deze uitgifte hoog dan wel laag is, kunnen de percentages voor het betreffende gebied naar boven of beneden worden bijgesteld. Zo zijn voor het gebied binnen de roadbarriers de percentages bijgesteld naar 100% voor bewoners en 50% voor bedrijven.
Artikel 5. Intrekken of wijzigen parkeervergunning
De parkeerregulering is erop gericht om de schaarse parkeerruimte zo eerlijk mogelijk te verdelen. Dat betekent dat zoveel mogelijk huishoudens die een vergunning willen kopen, hiervoor de kans moeten krijgen. Met de invoering van de digitale bewonersvergunning is het onderscheid tussen de Eerste en de Tweede Bewonersvergunning komen te vervallen. Met uitzondering van het gebied binnen de singels en de zones K en L bestaat de beperking van maximaal 1 of 2 bewonersvergunningen per adres voor de overige gebieden niet meer.
Elke tweede of latere op een adres verstrekte vergunning kent echter een tijdelijk karakter. Op het moment dat een wachtlijst ontstaat voor een eerste op een adres te verstrekken vergunning, kunnen tweede en latere op een adres verstrekte vergunningen worden ingetrokken, om zodoende meer huishoudens in de gelegenheid te stellen een vergunning aan te schaffen.
Zolang het maximaal aantal vergunningen voor bewoners, zoals vastgelegd in artikel 4 van het uitwerkingsbesluit, nog niet is bereikt, kan een bewoner een vergunning krijgen. Zodra het maximum wel is bereikt, wordt geen vergunning verstrekt, maar wordt de aanvraag op een wachtlijst, als bedoeld in artikel 7van de Parkeerverordening, geplaatst.
Om voor een bewonersvergunning in aanmerking te komen moet men woonachtig zijn in een straatdeel waar daadwerkelijk parkeerregulering van kracht is en een auto of een gemotoriseerd voertuig met meer dan drie wielen en een kenteken bezitten. Hierdoor komen ook invalidenvoertuigen en brommobielen in aanmerking voor een parkeervergunning. Caravans (geen motor) en bromfietsen (geen 3 wielen) niet. Een motorfiets komt wel in aanmerking voor een vergunning, want dat is immers een motorvoertuig. Men krijgt de vergunning voor het gebied waar men woonachtig is. Het is dus niet mogelijk om een vergunning voor een ander gebied aan te vragen. Per persoon wordt maximaal 1 vergunning verleend. Iemand met twee auto’s komt dus niet in aanmerking voor twee vergunningen.
Het stallen van caravans op betaald parkeerplaatsen is toegestaan voor een maximum van drie dagen (Zie APV). Dergelijke voertuigen mogen normaal niet op een betaald parkeerplaats worden geparkeerd zonder ontheffing.
Omdat ontheffing aanvragen als deze in de praktijk vrijwel altijd worden toegewezen op grond van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening voor de Gemeente Nijmegen), is er voor gekozen om het stallen van caravans op parkeerplaatsen die binnen het gereguleerde gebied vallen maximaal 3 dagen te gedogen.
Binnen de singels en in de gebieden K en L wordt geen vergunning verleend als men beschikt over een eigen parkeervoorziening zoals genoemd in lid 3. Indien parkeerplaatsen te koop of te huur worden aangeboden aan bewoners van appartementen in deze gebieden, komt men niet in aanmerking voor een parkeervergunning, ook niet als men van deze mogelijkheid geen gebruik maakt. Hiermee wordt voorkomen dat voor voorzieningen die in beginsel wel beschikken over eigen parkeercapaciteit de parkeerdruk wordt afgewenteld op de openbare weg.
Van had kunnen beschikken over een parkeerplaats is sprake indien iemand zijn parkeerplaats bijvoorbeeld heeft verbouwd, verhuurd of als de parkeerplaats op een andere wijze niet meer te gebruiken is als parkeerplaats. Ook indien iemand op later moment dan bij aankoop of huur van een woning een parkeervoorziening nodig heeft, komt hij niet in aanmerking voor een vergunning als hij bij aankoop of huur over een dergelijke voorziening had kunnen beschikken. Zo wordt voorkomen dat parkeerplaatsen te gelde worden gemaakt en de parkeerbehoefte wordt afgewenteld op de openbare weg.
Voor het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is geen vergunning benodigd, wel een gehandicaptenparkeerkaart.
Voor kamerverhuurbedrijven zijn de regels iets soepeler. Voorwaarde is dat een kamerverhuurbedrijf formeel als zodanig staat geregistreerd. Per geregistreerd adres binnen de singels kan 1 vergunning worden verstrekt en vervolgens 1 per 10 kamers. Dit betekent dat bij aanwezigheid van 10 kamers of meer een tweede vergunning kan worden verstrekt, bij 20 kamers of meer een derde, enzovoorts. Woongroepen worden niet beschouwd als kamerverhuurbedrijven. Het aantal vergunningen dat maximaal aan een woongroep kan worden verstrekt is afhankelijk van het aantal zelfstandige woningen waaruit de woongroep bestaat. Zie daarvoor ook de definitie van zelfstandige woning in het Uitwerkingsbesluit en de Parkeerverordening.
Het kenteken waar op de vergunning wordt verstrekt kan permanent worden gewijzigd indien het voertuig met bedoeld kenteken wordt verkocht of anderszins niet meer in gebruik is, en er een ander voertuig voor in de plaats komt. Daarnaast kan het kenteken waarvoor de vergunning is verstrekt maximaal 4x per jaar tijdelijk worden gewijzigd, telkens voor een periode van maximaal 7 aaneengesloten dagen. Deze regel ziet bijvoorbeeld op de situatie dat een bewoner gebruikt maakt van een leenauto op het moment dat zijn eigen auto ter reparatie bij de garage is.
Elke tweede of later verstrekte bewonersvergunning op een adres heeft een tijdelijk karakter. Deze vergunningen worden slechts verleend indien er nog plaats is in het betreffende vergunning gebied. Zodra in een vergunning gebied een wachtlijst ontstaat voor eerste op een adres te verstrekken vergunningen, kunnen tweede en latere op een adres verstrekte vergunningen worden ingetrokken, om zodoende meer huishoudens in de gelegenheid te stellen een vergunning aan te schaffen.
Om uitwijkgedrag net buiten de grenzen van betaald parkeergebied op te vangen worden bufferzones ingesteld aan de rand van betaald parkeergebied. Hoewel in deze zones geen betaald parkeren geldt, kunnen bewoners in deze zones, bij een bezettingsgraad van 80% of hoger, toch een vergunning aanvragen voor de aangrenzende betaald parkeerzone. Hierdoor hebben zij toch de mogelijkheid in de nabijheid van de woning te parkeren.
De bedrijfsvergunning is bedoeld voor bedrijven die gevestigd zijn in het gereguleerde gebied in Nijmegen. Bedrijven van buiten dit gereguleerde gebied, die met de auto in Nijmegen moeten zijn, komen niet in aanmerking voor een vergunning. Zij kunnen kiezen uit een dag- / week- of maandkaart. Uiteraard kunnen zij ook kiezen voor een kaartje uit de automaat of betalen met GSM- Parkeren.
Een uitzondering vormt de bedrijfsvergunning voor vergunning gebied U: ook bedrijven die niet in dit gebied maar wel in het centrum zijn gevestigd komen in aanmerking voor een vergunning voor dit gebied, in plaats van een vergunning voor het centrum en mits aan alle overige voorwaarden wordt voldaan.
Het aantal van en bedrijf binnen de singels te verstrekken vergunningen wordt berekend aan de hand van de landelijke Crow-richtlijn (publicatie 182). Ook hierbij gelden voor de zones Centrum, B, K en L de beperkende bepalingen van eigen parkeervoorzieningen.
Indien in een pand meerdere bedrijven gevestigd zijn moeten zij onderling zelf voor een verdeling van de beschikbare vergunningen zorgen.
Indien een bedrijfsvergunning op kenteken wordt verstrekt kan deze permanent worden gewijzigd indien het voertuig met bedoeld kenteken wordt verkocht of anderszins niet meer in gebruik is, en er een ander voertuig voor in de plaats komt. Daarnaast kan het kenteken waarvoor de vergunning is verstrekt maximaal 4x per jaar tijdelijk worden gewijzigd, telkens voor een periode van maximaal 7 aaneengesloten dagen. Deze regel ziet bijvoorbeeld op de situatie dat gebruik wordt gemaakt van een leenauto op het moment dat de auto waarop de vergunning is verstrekt ter reparatie bij de garage is.
Het maximale aantal te verstrekken bedrijfsvergunningen per gebied is vastgelegd in artikel 4 van het Uitwerkingsbesluit. De aanpassing van criteria voor het uitgeven van bedrijfsvergunningen heeft geen invloed op het totaal aantal uit te geven vergunningen.
Zoals in de Parkeerverordening is beschreven, wordt de vergunning op volgorde van aanvraag verleend.
De overloopvergunning is een tijdelijke parkeervergunning die aan een bewoner wordt aangeboden als hij op een wachtlijst staat, zodat hij zijn auto elders in de stad kan parkeren. Het is aan de bewoner om deze vergunning al dan niet aan te vragen. Deze vergunning komt te vervallen indien het betreffende vergunninggebied vol raakt of indien voor zijn eigen gebied een vergunning beschikbaar komt.
De toepassing van de overloopvergunning zal door de samenvoeging van vergunninggebieden zijn noodzaak deels verliezen. In voorkomende gevallen blijft dit echter een adequaat instrument om eventuele capaciteitsproblemen (tijdelijk) het hoofd te bieden.
Artikel 9. Vergunning gedeeld autogebruik
Voor het bedrijfsmatig gedeeld autogebruik(autodate) hanteert de Stichting Gedeeld Autogebruik een aantal criteria:
Voor particuliere gedeeld autogebruikers geldt dat zij aangesloten dienen te zijn bij de Stichting Gedeeld Autogebruik. Deze registratie dient als bewijs van het gedeeld autogebruik, en dient bij de aanvraag van een parkeervergunning voor gedeeld autogebruik overhandigd te worden. De aanvragers ontvangen dan één vergunning die geldig is in beide woongebieden waar gereguleerd parkeren van toepassing is.
Artikel 10. Marktparkeervergunning
Deze vergunning is bestemd voor kooplieden van de markt. Alleen aan vaste plaatshouders wordt een vergunning verstrekt. Overige marktkooplieden parkeren tegen het reguliere tarief. De marktparkeervergunning is geldig in maximaal twee zones, welke het dichtst bij de vaste standplaats gelegen zijn.
Artikel 11. Bezoekersvergunning
Iedere bewoner die woonachtig is in gereguleerd parkeergebied kan een bezoekersvergunning aanvragen teneinde zijn bezoekers daarmee tegen gereduceerd tarief te laten parkeren. Per adres binnen de singels kan maximaal 1 vergunning worden verstrekt, per adres buiten de singels kunnen maximaal 3 vergunningen worden verstrekt. Om een evenwichtige verdeling te waarborgen kan maximaal 1 vergunning per persoon worden verstrekt. Het parkeertegoed bij de digitale vergunning is 1 kalenderjaar geldig.
Artikel 12. Mantelzorgvergunning
Een bewoner die woonachtig is in gereguleerd parkeergebied en mantelzorg ontvangt op het adres waar hij volgens de gemeentelijke basisadministratie woont, kan in aanmerking komen voor een parkeervergunning ten behoeve van deze mantelzorg. Voorwaarde is dat hij voldoet aan de criteria voor het ontvangen van een mantelzorgcompliment. Ook de bewoner die voldoet aan de criteria voor het mantelzorgcompliment maar dit niet krijgt toegekend wegens onvoldoende mantelzorgbudget, kan in aanmerking komen voor mantelzorgvergunning. Per bewoner die aan deze mantelzorgcriteria voldoet kan maximaal 1 mantelzorgvergunning worden verstrekt.
Artikel 13. Hulpverlenervergunning
De hulpverlenervergunning is een vergunning voor de in de stad operationele doch niet als zodanig herkenbare acute hulpverleners, met welke vergunning deze hulpverleners in spoedeisende situaties op wisselende plaatsen in het gereguleerd parkeergebied direct hulp kunnen verlenen, zonder dat zij daarbij in de uitvoering van hun werkzaamheden worden beperkt door het rechtmatig parkeren (in zowel fiscaal als vergunningengebied) of het op tijd komen bij een incident (inrijdontheffing, medegebruik busbanen). De betreffende groep hulpverleners is limitatief.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-116031.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.