ARTIKEL I
Artikel 1 onder begripsomschrijvingen wordt de omschrijving “verwerkingsinrichting” nader geduid als “de inrichting voor de verwerking van afvalstoffen van ARN B.V.” met schrappen van de huidige begripsbepaling
ARTIKEL II
Artikel 5 wordt gewijzigd door het schrappen van het gestelde onder lid 1 sub a. Tevens wordt het gestelde onder artikel 5 lid 1 sub b onder a vermeld met een iets andere volgorde vernoemd tot artikel 5 lid 1 sub a en b. Daarnaast wordt van artikel 5 lid 2 het gedeelte beginnend met “.. waarbij….deelname” geschrapt zodat artikel 5 komt te luiden als volgt:
” Ter verwezenlijking van de van de in artikel 4 genoemde belangen komen het openbaar lichaam de volgende taken en bevoegdheden toe:
- 1.
Afvalverwerking:
- a)
Het deelnemen in het aandelenkapitaal van ARN B.V. of haar rechtsopvolger
- b)
Het verwerven, beheren en verhuren van gronden, indien en voor zover nodig voor de exploitatie van de verwerkingsinrichting
- c)
Het in overleg met de gemeenten regelen van de aanvoer van de afvalstoffen, voor zover dit uit een oogpunt van doeltreffende bedrijfsvoering van de verwerkingsinrichting noodzakelijk is.
- d)
Elk van de gemeenten verbindt zich om:
- 1.
de door of vanwege die gemeente ingezamelde afvalstoffen aan de verwerkingsinrichting aan te bieden van welke verplichting door het Algemeen Bestuur ontheffing kan worden verleend;
- 2.
de wijze van inzamelen af te stemmen op de wijze van verwerken van de verwerkingsinrichting;
- 3.
voor veranderingen in het inzamelsysteem, tijdig vooraf toestemming te vragen aan het Dagelijks Bestuur waaraan de voorwaarde kan worden verbonden dat de uit die veranderingen voortvloeiende nadelige gevolgen aan het openbaar lichaam of aan de ARN B.V. worden vergoed.
- e)
het openbaar lichaam sluit met de ARN B.V. een vuilverwerkingsovereenkomst, regelende de aanbiedingsplicht van de deelnemende gemeenten van de door of vanwege hen opgehaalde afvalstoffen, de acceptatieplicht van de aangeboden afvalstoffen door de verwerkingsinrichting en het in rekening brengen van de verwerkingskosten door ARN B.V. aan de deelnemende gemeenten
- 2.
Projecten
Het op verzoek en in opdracht van de deelnemende gemeenten dan wel een deel van de deelnemende gemeenten (doen) opzetten en (doen) uitvoeren van projecten op het terrein van het milieu.”
ARTIKEL III
Artikel 6 vervalt geheel met omnummering van artikel 7 tot 6.
ARTIKEL IV
In artikel 7 lid 1 oud, omgenummerd tot artikel 6, wordt geschrapt “uit het College ..,… portefeuillehouder verantwoordelijk voor milieu, “ zodat het artikel lid 1 komt te luiden als volgt:
” 1. De Raden van de deelnemende gemeenten wijzen een lid aan tot lid van het Algemeen Bestuur.”
Artikel 7 lid 2 oud bevat ook een verwijzing die moet worden aangepast. Art. 19 wordt vernummerd naar art. 21 nw.
Tevens wordt de verwijzing in lid 3 van het artikel naar “artikel 16 lid 3” van de tekst gewijzigd in “artikel 18 lid 3”.
Lid 4 wordt gewijzigd in: “Het lidmaatschap eindigt van rechtswege zodra het lid geen lid meer is van de deelnemer die hem heeft aangewezen”.
ARTIKEL V
Invoegen van artikel 7 nieuw dat luidt als volgt:
- 1.
Het Algemeen Bestuur stelt de begroting en de jaarrekening vast.
- 2.
Het Algemeen Bestuur besluit tot deelname in organisaties als bedoeld in artikel 31a van de Wet.
- 3.
Het Algemeen Bestuur kan bevoegdheden overdragen aan het Dagelijks Bestuur tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet maar in ieder geval met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van de begroting, de wijzigingen daarvan, de jaarrekening als ook over deelname in organisaties als bedoeld in lid 2.
- 4.
Het Algemeen Bestuur kan instructies geven voor de werkwijze van het Dagelijks Bestuur.
- 5.
Het Algemeen Bestuur beslist over alle andere aangelegenheden waarvoor de bevoegdheid niet op grond van de Wet of deze regeling aan het Dagelijks Bestuur of aan de Voorzitter toekomt.
ARTIKEL VI
Artikel 8 lid 3 wordt gewijzigd door het wijzigen van het getal “1 stem” door “2 stemmen” en het getal “4” door het getal “7”. Tevens worden de besluiten genoemd onder lid 5 geschrapt vermeld onder c tot en met h met omnummering van i tot c zodat het komt te luiden als volgt:
- 1.
Het Algemeen Bestuur vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls de Voorzitter of het Dagelijks Bestuur dit nodig oordeelt, of tenminste een vijfde van het aantal zittende leden van het Algemeen Bestuur daarom verzoekt.
- 2.
De vergaderingen van het Algemeen Bestuur zijn openbaar.
- 3.
Elk lid van het Algemeen Bestuur heeft 2 stemmen, met uitzondering van het lid namens de gemeente Nijmegen dat 7 stemmen heeft.
- 4.
Tot het sluiten van de deuren en het vergaderen in beslotenheid kan worden overgegaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 22 van de wet en artikel 23 van de Gemeentewet.
- 5.
In een besloten vergadering van het Algemeen Bestuur wordt geen besluit genomen over:
- a.
de begroting, de wijzigingen daarvan en de rekening;
- b.
het doen van een uitgaaf, voordat de begroting of de begrotingswijziging, waarbij deze uitgaaf is geraamd, is goedgekeurd;
- c.
ARTIKEL VIII
Invoegen van een nieuw artikel 10 “Bevoegdheden” met omnummering van het huidige artikel 10 tot 11 nieuw zodat artikel 10 nieuw komt te luiden als volgt:
- 1.
Het Dagelijks Bestuur is belast met en bevoegd tot het voeren van het Dagelijks Bestuur, waaronder in ieder geval wordt verstaan:
- a.
het voorbereiden van al hetgeen aan het Algemeen Bestuur ter beraadslaging en besluitvorming wordt voorgelegd;
- b.
het uitvoeren van de besluiten van het Algemeen Bestuur;
- c.
het voorstaan van de belangen van de regeling en het openbaar lichaam bij andere overheden, instellingen en diensten waarmee, of personen met wie contact met het Dagelijks Bestuur van belang is;
- d.
het beheer van activa en passiva van het openbaar lichaam;
- e.
het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte, en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en verlies van recht en eigendom;
- 2.
Het Dagelijks Bestuur benoemt, schorst en ontslaat het personeel. Onder benoeming van personeel wordt tevens verstaan de tewerkstelling op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.
- 3.
Het Dagelijks Bestuur stelt een regeling vast omtrent de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam, alsmede de rechtspositieregelingen
- 4.
Het Dagelijks Bestuur is bevoegd tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten met uitzondering van privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 31a van de Wet.
- 5.
Het Dagelijks Bestuur is bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen namens de regeling.
ARTIKEL IX
In artikel 10 oud omgenummerd tot artikel 11 nieuw wordt het huidige lid 2 geschrapt met een nieuw lid 2 zodat artikel 11 lid 2 komt te luiden als volgt:
“2. Het Dagelijks Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen.”
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 3 ingevoegd met als tekst:
“3. In de vergadering van het Dagelijks Bestuur kan slechts worden beraadslaagd en besloten als tenminste de helft van de leden aanwezig is.”
Met vernummering van artikel 11 lid 3 oud tot artikel 11 lid 7 nieuw.
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 4 ingevoegd met als tekst:
“4. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, schrijft de Voorzitter een nieuwe vergadering uit waarop het tweede lid niet van toepassing is. Tussen de twee vergaderingen zit minimaal een werkdag.”
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 5 ingevoegd met als tekst:
“5. In een vergadering als bedoeld in het derde lid kan alleen worden beraadslaagd en besloten over andere aangelegenheden dan die waarvoor de oorspronkelijke vergadering was belegd indien meer dan de helft van de leden aanwezig is.”
In datzelfde artikel wordt een nieuw lid 6 ingevoegd met als tekst:
“6. De vergaderingen van het Dagelijks Bestuur zijn niet openbaar.”
Het gehele artikel 11 nieuw komt te luiden als volgt:
- “1.
Het Dagelijks Bestuur vergadert zo dikwijls als de Voorzitter dit nodig oordeelt, of een van de andere leden van het Dagelijks Bestuur dat schriftelijk, onder opgave van de te behandelen onderwerpen verzoekt, in welk laatste geval de vergadering binnen twee weken plaatsvindt.
- 2.
Het Dagelijks Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen.
- 3.
In de vergadering van het Dagelijks Bestuur kan slechts worden beraadslaagd en besloten als tenminste de helft van de leden aanwezig is.
- 4.
Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, schrijft de Voorzitter een nieuwe vergadering uit waarop het tweede lid niet van toepassing is. Tussen de twee vergaderingen zit minimaal een werkdag.
- 5.
In een vergadering als bedoeld in het derde lid kan alleen worden beraadslaagd en besloten over andere aangelegenheden dan die waarvoor de oorspronkelijke vergadering was belegd indien meer dan de helft van de leden aanwezig is.
- 6.
De vergaderingen van het Dagelijks Bestuur zijn niet openbaar.
- 7.
Over personen wordt schriftelijk, over zaken mondeling gestemd. Ieder aanwezig lid brengt één stem uit. Indien de stemmen staken, is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.”
ARTIKEL X
Artikel 11 oud wordt omgenummerd tot artikel 12.
In artikel 12 nieuw worden de leden 2, 4 en 5 hier geschrapt en overgeplaatst naar artikel 13 nieuw onder vernummering van het huidige lid 4 tot lid 2. Tevens wordt een nieuw lid 3 ingevoegd met als tekst: “3. De Voorzitter kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan het Algemeen Bestuur. Het ontslag gaat in zodra in opvolging is voorzien.”
Artikel 12 lid 4 => is nieuw opgenomen
ARTIKEL XI
Een nieuw artikel 13 wordt ingevoegd met als tekst:
” Bevoegdheden
- 1.
De Voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur.
- 2.
De Voorzitter ondertekent de stukken die van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur uitgaan.
- 3.
De Voorzitter vertegenwoordigt het openbaar lichaam in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen gemachtigde.”
ARTIKEL XII
Artikel 12 oud wordt omgenummerd tot artikel 14 nieuw
Artikel 14 lid 3 => is nieuw opgenomen
In artikel 14 nieuw wordt lid 2 gewijzigd door het schrappen van “Commissie van Advies” en het invoegen op dezelfde plaats van de tekst “Regiegroep”. Tevens wordt in lid 3 van het artikel
“commissie” vervangen door “Regiegroep”. Tevens wordt in lid 4 dit eveneens vervangen.
ARTIKEL XIII
Artikel 13 oud wordt omgenummerd tot artikel 15 nieuw
ARTIKEL XIV
Artikel 14 oud wordt omgenummerd tot artikel 16 nieuw
ARTIKEL XV
Artikel 15 oud wordt omgenummerd tot artikel 17 nieuw
ARTIKEL XVI
Artikel 16 oud wordt omgenummerd tot artikel 18 nieuw
ARTIKEL XVII
Artikel 17 oud wordt omgenummerd tot artikel 19 nieuw
ARTIKEL XVIII
Artikel 18 oud wordt omgenummerd tot artikel 20 nieuw
ARTIKEL XIX
Artikel 19 oud wordt omgenummerd tot artikel 21 nieuw
In artikel 21 nieuw wordt in lid 2 het “Algemeen Bestuur” vervangen door het “Dagelijks Bestuur”
ARTIKEL XX
Artikel 20 oud wordt geheel geschrapt
ARTIKEL XXI
Artikel 21 wordt geheel geschrapt
ARTIKEL XXII
Artikel 22 wordt geheel geschrapt
ARTIKEL XXIII
Artikel 23 oud wordt omgenummerd tot artikel 22
ARTIKEL XXIV
Artikel 24 oud wordt omgenummerd tot artikel 23
Artikel 24 oud, artikel 23 nieuw wordt zodanig gewijzigd dat het gehele artikel komt te luiden als volgt:
- “1.
Het Dagelijks Bestuur zendt jaarlijks vóór 15 april een ontwerpbegroting van het openbaar lichaam voor het komende jaar, vergezeld van een behoorlijke toelichting, toe aan de Raden van de deelnemende gemeenten
- 2.
Het Dagelijks Bestuur houdt bij het opstellen van de ontwerpbegroting rekening met de door de deelnemers opgestelde begrotingsrichtlijnen.
- 3.
De ontwerpbegroting wordt door de deelnemers voor eenieder ter inzage gelegd en algemeen verkrijgbaar gesteld.
- 4.
De Raden kunnen bij het Dagelijks Bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks Bestuur voegt deze zienswijzen, voorzien van zijn reactie, toe aan de ontwerpbegroting zoals deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
- 5.
De vaststelling van de begroting door het Algemeen Bestuur geschiedt niet eerder dan 8 weken nadat deze aan de Raden van de deelnemers is verzonden in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
- 6.
Terstond na de vaststelling van de begroting zendt het Algemeen Bestuur de begroting aan de Raden, die ter zake bij het college van Gedeputeerde Staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
- 7.
Het Dagelijks Bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 1 augustus aan het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland.
- 8.
Dit artikel is, met uitzondering van de daarin genoemde data, van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting.”
ARTIKEL XXV
Artikel 25 oud wordt omgenummerd tot artikel 24 nieuw
ARTIKEL XXVI
Er wordt een nieuw artikel 25 ingevoegd dat in de plaats treedt van artikel 28 oud betreffende de jaarrekening met de volgende tekst:
- “1.
Het Dagelijks Bestuur biedt de concept jaarrekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 24 van de gemeentewet aangewezen deskundigen, en hetgeen het Dagelijks Bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vóór 15 april aan aan de deelnemende gemeenten.
- 2.
De Raden kunnen bij het Dagelijks Bestuur hun zienswijze over de concept jaarrekening naar voren brengen. Het Dagelijks Bestuur voegt deze zienswijzen, voorzien van zijn reactie, toe aan de concept jaarrekening zoals deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
- 3.
De vaststelling van de jaarrekening door het Algemeen Bestuur geschiedt niet eerder dan 8 weken nadat deze aan de Raden van de deelnemers is verzonden.
- 4.
Terstond na de vaststelling van de jaarrekening zendt het Algemeen Bestuur de jaarrekening aan de Raden, die ter zake bij het college van Gedeputeerde Staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
- 5.
Het Dagelijks Bestuur zendt de vastgestelde jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli aan het College van gedeputeerde staten van Gelderland.
- 6.
Vaststelling van de rekening strekt het Dagelijks Bestuur tot decharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in geschrifte of andere onregelmatigheden.”
ARTIKEL XXVII
Een nieuw artikel 26 wordt ingevoegd onder doornummering van het artikel 26 oud tot artikel 27 nieuw met de volgende tekst: “
Artikel 26 Verdeling batig resp nadelig saldo
- 1.
Het Dagelijks Bestuur doet een voorstel tot verdeling van een batig exploitatiesaldo aan het Algemeen Bestuur en de deelnemende gemeenten toekomen tegelijkertijd met het verzenden van de jaarrekening.
- 2.
Indien besloten wordt een batig saldo geheel of deels onder de deelnemers te verdelen geschiedt dit op basis van het inwonertal op basis van door het CBS ter beschikking gestelde inwonertallen.
- 3.
Het Algemeen Bestuur beslist dat een nadelig saldo van de jaarrekening:
- a.
Eerst geheel of gedeeltelijk ten laste van bestaande reserves wordt gebracht
- b.
Bij ontoereikende reserves over de termijn waarbinnen het tekort door het openbaar lichaam moet worden inverdiend en vervolgens
- c.
Voor welk deel het nadelig saldo ten laste van de deelnemers wordt gebracht die naar rato van het inwonertal daarin bijdragen.”
ARTIKEL XXVIII
Artikel 26 oud wordt omgenummerd tot artikel 27 nieuw
ARTIKEL XXIX
Artikel 27 oud wordt omgenummerd tot artikel 28 nieuw
ARTIKEL XXX
Artikel 28 oud vervalt en wordt vervangen door artikel 25 nieuw
ARTIKEL XXXI
Een nieuw artikel 33 wordt ingevoegd met omnummering van artikel 33 oud tot artikel 34 nieuw met als tekst: “
Artikel 33 Klachtenregeling
- 1.
Het Algemeen Bestuur stelt, met inachtneming van hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht, een interne klachtenregeling vast.
- 2.
Het Algemeen Bestuur kan besluiten tot aansluiting bij een regionale ombudsfunctie in plaats van aansluiting bij de Nationale ombudsman.”
ARTIKEL XXXII
Artikel 33 oud wordt omgenummerd tot artikel 34 nieuw
ARTIKEL XXXIII
In artikel 34 oud, omgenummerd tot artikel 35 wordt ingevoegd na regeling “of een wijziging ervan” en wordt geschrapt het deel beginnend met “.. met ingang van….hebben opgenomen” en vervangen door “op de dag nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt” zodat artikel 35 nieuw komt te luiden als volgt: “De regeling of een wijziging ervan treedt in werking op de dag nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt”.
ARTIKEL XXXIV
Artikel 36 oud wordt omgenummerd tot artikel 37 nieuw en in lid 1 wordt na het woord toezending ingevoegd “en publicatie”.”
MEMORIE VAN TOELICHTING OP DE WIJZIGING VAN DE TEKST VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING MILIEUSAMENWERKING EN AFVALVERWERKING REGIO NIJMEGEN
Algemeen
Herindeling
De herindeling van de gemeenten Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Ubbergen tot de nieuwe gemeente Groesbeek (na 1 januari 2016 Berg en Dal geheten) maakt het noodzakelijk dat een aantal bepalingen uit de tekst gewijzigd dien te worden zoals het aantal leden van het bestuur en de stemverhouding. Op basis van de Wet algemene regels herindeling dient een tekst binnen zes maanden nadat een herindeling heeft plaatsgevonden te zijn aangepast.
Wetswijziging
Tevens is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door het parlement goedgekeurd en is deze bij Koninklijk besluit op 1 januari 2015 in werking getreden. Deze wetswijziging heeft ook gevolgen voor de tekst van de MARN. De meeste gewijzigde artikelen hebben rechtstreekse werking en gelden van de dag van inwerkingtreding. Wel is het daarbij dan van belang de tekst van de MARN daarop aan te passen.
Overige wijzigingen
De MARN heeft sinds 1 januari 2014 een nieuwe werkwijze. Dit heeft ook wat gevolgen voor de tekst van de regeling. Deze zijn ook meegenomen.
Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur heeft het wenselijk geacht dat de tekst dient te worden gewijzigd en heeft dit aan het Algemeen Bestuur laten weten. Dit laatste bestuur heeft ingestemd met de wenselijkheid en heeft het Dagelijks Bestuur opdracht verstrekt te komen tot invulling van de wijziging en deze in procedure te brengen bij de deelnemers.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
In de begripsomschrijvingen stonden enkele omschrijvingen die niet meer correct waren. De omschrijving is daarop aangepast
Artikel 5
In de bepaling omtrent de taken en bevoegdheden is in lid 1 eveneens een aanpassing gedaan aan de huidige verhoudingen.
Artikel 6
Deze bepaling is geheel geschrapt omdat die niet meer voldoet aan de huidige Wet gemeenschappelijke regelingen. Tevens zijn de bepalingen over de bevoegdheden van de diverse organen bij die organen zijn gezet.
Artikel 7 oud, artikel 6 nieuw
In artikel 7 lid 1 oud, omgenummerd tot artikel 6 nieuw is de bepaling dat de Raden alleen leden van het college aankunnen aanwijzen vervallen. Dit mag op grond van artikel 13 van de Wet niet meer. Op basis van afspraken is het evenwel wel zo dat het voor de hand ligt mede gelet op het dualisme dat alleen leden van de colleges de facto worden aangewezen. In verschillende gemeenten zijn daartoe ook nota’s door de Raden voor opgesteld. Lid 4 moet vanwege de wijziging van lid 1 eveneens worden gewijzigd.
Artikel 7 nieuw
In dit artikel staan de bevoegdheden vermeld van het Algemeen Bestuur zoals die nu gelden op basis van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen. In het nieuwe artikel 32 a van de Wet staat het nodige vermeld over deelname van gemeenschappelijke regelingen in diverse organisaties waaronder vennootschappen. In artikel 5 staat nadrukkelijk vermeld dat MARN deelneemt in ARN B.V. Om duidelijk te maken dat een dergelijk aandeelhouderschap mogelijk is wordt artikel 32a hier vermeld. Tevens vermeldt dit artikel een algemene mogelijkheid tot delegatie van bevoegdheden
Artikel 8
Door de herindeling is het aantal leden van 10 naar 8 gezakt. Daarmee is de verhouding van het aantal stemmen van Nijmegen tot de andere ook gewijzigd. Om dezelfde verhouding te realiseren wordt voorgesteld het aantal stemmen te verhogen naar 2 en voor de gemeente Nijmegen naar 7. Daarmee is de verhouding van het aantal stemmen van Nijmegen tot het stemmental van de anderen vrijwel gelijk. Tevens zijn een aantal bevoegdheden geschrapt die niet meer toekomen aan het Algemeen Bestuur maar aan het Dagelijks Bestuur. Nieuw is de bepaling dat het Algemeen Bestuur bevoegdheden kan overdragen aan het Dagelijks Bestuur in algemene zin tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet.. Onder de vigeur van de oude wet was het slechts mogelijk bevoegdheden over te dragen als daar in de tekst van de gemeenschappelijke regeling in was voorzien. Deze nieuwe mogelijkheid is wel beperkt omdat een aantal bevoegdheden zoals het vaststellen van de begroting blijft voorbehouden aan het Algemeen Bestuur.
Artikel 10 nieuw
Dit betreft een opsomming va de bevoegdheden die door de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen nu toe worden bedeeld aan het Dagelijks Bestuur
Artikel 10 oud, artikel 11 nieuw
Dit artikel geeft een beschrijving van de werkwijze van het Dagelijks Bestuur die in overeenstemming is gebracht met de huidige wettelijke bepalingen en wordt niet meer verwezen naar een aantal bepalingen van de Gemeentewet.
Artikel 11 oud, artikel 12 nieuw
Nadrukkelijk is nu opgenomen dat ook de voorzitter ontslag kan nemen en wordt bepaald hoe in een vacature wordt voorzien. De leden 2, 4 en 5 van het artikel worden hier geschrapt en overgebracht naar het nieuw in te voegen artikel 13 over de bevoegdheden.
Artikel 13 nieuw
Hier worden de bevoegdheden van de voorzitter vermeld.
Artikel 12 oud, artikel 14 nieuw
In deze bepaling wordt de Commissie van Advies uit lid 2 geschrapt aangezien die in de nieuwe wijze van werken als netwerkorganisatie niet meer voorkomt. De rol en functie daarbij is overgenomen door de Regiegroep. Deze wordt dan ook in de plaats van de commissie vermeld.
Artikel 19 oud, artikel 21 nieuw
In dit artikel wordt het Algemeen Bestuur in lid 2 vervangen door het Dagelijks Bestuur omdat door de wetswijziging het Dagelijks Bestuur niet alleen bevoegd is tot het benoemen, schorsen en ontslaan van het personeel maar ook bevoegd is tot het vaststellen van ambtelijke (rechtspositie) regelingen.
Artikel 20, 21 en 22 oud
Deze worden geheel geschrapt aangezien er in de netwerkorganisatie als de MARN geen plaats meer is voor dergelijke plannen. Wel is er nog een begrotingspost Projecten maar de gelden zijn daarin verdeeld over de gemeenten. De regiegroep bespreekt jaarlijks over de ingediende projecten en komt met een advies hierover naar het Dagelijks Bestuur.
Artikel 24 oud, artikel 23 nieuw
De bepalingen over de begrotingsprocedure zijn aangepast aan de nieuwe bepalingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de tekst is in overeenstemming gebracht met de wetswijziging. In de nieuwe regeling zijn enkele data gewijzigd. In de gewijzigde wet wordt gesproken over het toezenden van de begrotingskaders vóór 15 april. In de huidige tekst stond dat de begroting vóór 1 april dient te worden toegezonden. Aangezien de kaders voor de begroting in de regio worden opgesteld door het portefeuillehoudersoverleg Financiën is geen sprake van eigen kaders op te stellen door de MARN. Om die reden is nu vermeld dat uiterlijk 15 april de begroting wordt toegezonden. De behandeling door het Algemeen Bestuur mag niet eerder zijn dan 8 weken na toezending aan de Raden. Dat houdt dan impliciet in dat de Raden minimaal 8 weken de tijd hebben om hun zienswijze in te dienen. In de huidige regeling stond twee maanden, wat hiermee overeenkomt, terwijl de wet voor de wijziging uitging van zes weken. Hierin is dus voor de MARN feitelijk niets gewijzigd. De datum dat de begroting dient te worden toegezonden aan het College van Gedeputeerde Staten is verlegd naar 1 augustus van elk jaar. Het maakt hierin niet uit of de MARN onder het repressieve dan wel preventieve toezicht staat bij de provincie Gelderland. Daarom zijn de leden 6 en 7 van dit artikel oud ook niet meer opgenomen.
Artikel 28 oud, artikel 25
De bepalingen omtrent de jaarrekening zijn aangepast aan de nieuwe bepalingen. In de tekst van de MARN stonden al bepalingen omtrent het indienen van zienswijzen bij de jaarrekening voordat de rekening wordt vastgesteld. In de wet wordt deze mogelijkheid niet vermeld. In de regio Nijmegen is dit evenwel wel gebruikelijk. Om die reden is het indienen van zienswijzen blijven staan. De datum van het toezenden is gesteld op 15 april, dezelfde datum als voor de toezending van de begroting. Ook hier hebben de Raden van de deelnemende gemeenten 8 weken de tijd om zienswijzen in te dienen. De datum van toezending aan het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland is anders dan bij de begroting niet gewijzigd en blijft gehandhaafd op 15 juli zoals ook in de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen opgenomen. Aangezien de MARN geen bijdragen kent van de deelnemende gemeenten zijn een aantal leden van het artikel 28 oud niet opgenomen in artikel 25 nieuw. Ook in de toekomst wordt niet uitgegaan van gemeentelijke bijdragen.
Artikel 26 nieuw
Dit is een nieuwe bepaling om nadrukkelijk regels te geven voor een batig dan wel nadelig saldo daarbij verwijzend daar de inwonertallen die door het CBS elk jaar worden gepubliceerd.
Artikel 33 nieuw
Ingevoegd wordt een nieuw artikel 33 over de klachtenregeling. De MARN beschikt al over een klachtenregeling. Echter dit was nog niet vermeld in de tekst. Op dit moment is de MARN aangesloten bij de Nationale ombudsman. Maar door het opnemen van lid 2 wordt het mogelijk gemaakt, indien daartoe door het Algemeen Bestuur wordt besloten, om aan te sluiten bij de regionale ombudsfunctie.
Artikel 35 nieuw
Dit artikel is enigszins gewijzigd omdat de regelgeving omtrent publiceren enigszins is gewijzigd. De regeling dient om in werking te kunnen treden te worden gepubliceerd in de Staatscourant.
Artikel 37 nieuw
De gemeente Nijmegen dient niet alleen zorg te dragen voor de toezending maar ook voor publicatie van de regeling in de Staatscourant (zie ook artikel 35 nieuw).
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Groesbeek op 26 november 2015.
De raadsgriffier,
J.A.M. van
Workum
De voorzitter,
Mr. M.
Slinkman
Aldus besloten in de vergadering van het college van de gemeente Groesbeek op 27 oktober 2015
Burgemeester en wethouders van Gemeente Groesbeek,
De secretaris
J.W.
Looijen
De burgemeester
Mr. M.
Slinkman
De burgemeester van de gemeente Groesbeek
Mr. M.
Slinkman
Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft.
Geconsolideerde versie van de GR MARN betreft: TEKST GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING MILIEUSAMENWERKING EN AFVALVERWERKING REGIO NIJMEGEN
De Raden, de Colleges van Burgemeester en Wethouders en de Burgemeesters van de gemeenten Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen, Wijchen en West Maas en Waal, ieder voorzover zij bevoegd zijn;
overwegende dat het gewenst is de gemeenschappelijke regeling Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen te wijzigen
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de gemeentewet en de Wet Milieubeheer,
BESLUITEN:
De gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking Regio Nijmegen, welke regeling is goedgekeurd bij besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 29 augustus 1984, vervolgens is gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten, welke wijziging is goedgekeurd bij besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 22 december 1993 inzake de toetreding van de gemeente Mook en Middelaar, vervolgens gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten, welke wijziging is goedgekeurd bij besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland bij besluit van 8 december 1994 inzake de wijziging zijnde de toevoeging van artikel 29 Garantstelling, vervolgens gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten, welke wijziging is goedgekeurd bij besluit van het College Gedeputeerde Staten van Gelderland van 14 januari 2000 inzake de taakuitbreiding van de regeling, vervolgens gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten, inhoudende de aanpassing aan de dualisering van de gemeentebesturen en de bepaling inzake het archief, welke wijziging is goedgekeurd bij besluit van het College van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 17 maart 2003, vervolgens gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten in het kader van het rapport “De kunst van het loslaten” inhoudende verkleining van het Algemeen als Dagelijks Bestuur, het benoemen van het personeel als ook de archiefbepaling welke wijziging op 18 mei 2006 in werking is getreden, vervolgens gewijzigd bij besluit van de deelnemende gemeenten welk besluit is gepubliceerd op xx xx 2015 en inwerking getreden op xx xx 2015, inzake de herindeling van de gemeenten Groesbeek, Millingen aan de Rijn en Ubbergen tot een nieuwe gemeente per 1 januari 2015 alsmede de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden per 1 januari 2015 als ook de nieuwe wijze van werken voor de regeling, en wel zodanig dat zij komt te luiden als volgt:
Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen
Artikel 1:
Begripsomschrijvingen
Deze gemeenschappelijke regeling verstaat onder:
de regeling:
deze gemeenschappelijke regeling
het openbaar lichaam:
het openbaar lichaam als bedoeld in artikel 2 van de regeling;
een deelnemende gemeente:
een aan deze regeling deelnemende gemeente;
Gedeputeerde Staten:
het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland;
de verwerkingsinrichting:
de inrichting voor de verwerking van afvalstoffen van ARN B.V.;
afvalstoffen:
de afvalstoffen die vallen onder werking van hoofdstuk 10 van de Wet milieubeheer
de wet:
de wet gemeenschappelijke regelingen
de A.R.N. B.V.:
de, bij akte van 25 oktober 1985, opgerichte besloten vennootschap of haar rechtsopvolger, welke de verwerkingsinrichting exploiteert.
Artikel 2:
Openbaar Lichaam
Er is een openbaar lichaam, genaamd Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN.
Het openbaar lichaam is rechtspersoon en is gevestigd te Nijmegen.
Artikel 3:
Bestuursorganen
Het openbaar lichaam kent, onverminderd de mogelijkheid tot het instellen van commissies als bedoeld in hoofdstuk 6 van deze regeling, de volgende bestuursorganen:
Hoofdstuk 2: Belangen, taken en bevoegdheden
Artikel 4: Belangen
De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten ter bescherming van het milieu, waaronder in ieder geval begrepen een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde verwijdering van afvalstoffen.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
Ter verwezenlijking van de van de in artikel 4 genoemde belangen komen het openbaar lichaam de volgende taken en bevoegdheden toe:
- 1.
Afvalverwerking:
- a)
Het deelnemen in het aandelenkapitaal van ARN B.V. of haar rechtsopvolger.
- b)
Het verwerven, beheren en verhuren van gronden, indien en voor zover nodig voor de exploitatie van de verwerkingsinrichting.
- c)
Het in overleg met de gemeenten regelen van de aanvoer van de afvalstoffen, voor zover dit uit een oogpunt van doeltreffende bedrijfsvoering van de verwerkingsinrichting noodzakelijk is.
- d)
Elk van de gemeenten verbindt zich om:
- 1.
de door of vanwege die gemeente ingezamelde afvalstoffen aan de verwerkingsinrichting aan te bieden van welke verplichting door het Algemeen Bestuur ontheffing kan worden verleend;
- 2.
de wijze van inzamelen af te stemmen op de wijze van verwerken van de verwerkingsinrichting;
- 3.
voor veranderingen in het inzamelsysteem, tijdig vooraf toestemming te vragen aan het Dagelijks Bestuur waaraan de voorwaarde kan worden verbonden dat de uit die veranderingen voortvloeiende nadelige gevolgen aan het openbaar lichaam of aan de ARN B.V. worden vergoed.
- e)
het openbaar lichaam sluit met de ARN B.V. een vuilverwerkingsovereenkomst, regelende de aanbiedingsplicht van de deelnemende gemeenten van de door of vanwege hen opgehaalde afvalstoffen, de acceptatieplicht van de aangeboden afvalstoffen door de verwerkingsinrichting en het in rekening brengen van de verwerkingskosten door ARN B.V. aan de deelnemende gemeenten.
- 2.
Projecten
Het op verzoek en in opdracht van de deelnemende gemeenten dan wel een deel van de deelnemende gemeenten (doen) opzetten en (doen) uitvoeren van projecten op het terrein van het milieu waarbij de projecten bekostigd worden door de daaraan deelnemende gemeenten naar rato van deelname.
Hoofdstuk 3: Het Algemeen Bestuur
Artikel 6: Samenstelling
- 1.
De raden van de deelnemende gemeenten wijzen een lid aan tot lid van het Algemeen Bestuur.
- 2.
Een lid van het Algemeen Bestuur kan niet tevens zijn medewerker in dienst van of op grond van een dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in artikel 21 werkzaam voor het samenwerkingsverband.
- 3.
De leden van het Algemeen Bestuur hebben, onverminderd het bepaalde in artikel 18, derde lid, zitting gedurende de zittingsduur van de gemeenteraad. Indien zij in de nieuwe periode opnieuw burgemeester zijn dan wel benoemd wordt als wethouder, kunnen zij terstond opnieuw worden aangewezen.
- 4.
Het lidmaatschap eindigt van rechtswege zodra het lid geen lid meer is van de deelnemer die hem heeft aangewezen.
- 5.
De leden van het Algemeen Bestuur die tussentijds ontslag nemen, stellen de voorzitter van het Algemeen Bestuur, alsmede de Raad die hen heeft aangewezen, hiervan op de hoogte. Het ontslag gaat in zodra onherroepelijk in hun opvolging is voorzien.
- 6.
Elk lid van het Algemeen Bestuur heeft een plaatsvervanger.
- 7.
Het bepaalde in het eerste tot en met het vijfde lid is van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervanger.
Artikel 7:
Bevoegdheden
- 1.
Het algemeen bestuur stelt de begroting en de jaarrekening vast.
- 2.
Het algemeen bestuur besluit tot deelname in organisaties als bedoeld in artikel 31a van de Wet.
- 3.
Het algemeen bestuur kan bevoegdheden overdragen aan het dagelijks bestuur tenzij de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet maar in ieder geval met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van de begroting, de wijzigingen daarvan, de jaarrekening als ook over deelname in organisaties als bedoeld in lid 2.
- 4.
Het algemeen bestuur kan instructies geven voor de werkwijze van het dagelijks bestuur.
- 5.
Het algemeen bestuur beslist over alle andere aangelegenheden waarvoor de bevoegdheid niet op grond van de Wet of deze regeling aan het dagelijks bestuur of aan de voorzitter toekomt.
Artikel 8:
Werkwijze en besloten vergaderingen
- 1.
Het algemeen bestuur vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter of het dagelijks bestuur dit nodig oordeelt, of tenminste een vijfde van het aantal zittende leden van het algemeen bestuur daarom verzoekt.
- 2.
De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar.
- 3.
Elk lid van het Algemeen Bestuur heeft 2 stemmen, met uitzondering van het lid namens de gemeente Nijmegen dat 7 stemmen heeft.
- 4.
Tot het sluiten van de deuren en het vergaderen in beslotenheid kan worden overgegaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 22 van de wet en artikel 23 van de Gemeentewet.
- 5.
In een besloten vergadering van het Algemeen Bestuur wordt geen besluit genomen over:
- a.
de begroting, de wijzigingen daarvan en de rekening;
- b.
het doen van een uitgaaf, voordat de begroting of de begrotingswijziging, waarbij deze uitgaaf is geraamd, is goedgekeurd;
- c.
Hoofdstuk 4: Het dagelijks bestuur
Artikel 9:
Samenstelling
- 1.
Het dagelijks bestuur bestaat uit vier leden, de voorzitter inbegrepen door en uit het algemeen bestuur aan te wijzen.
- 2.
Zij treden, onverminderd het bepaalde in artikel 16 , vierde lid van deze regeling, af op de dag van aftreden van de leden van het algemeen bestuur. Zij kunnen, indien zij opnieuw zijn aangewezen tot lid van het algemeen bestuur, terstond opnieuw worden benoemd.
- 3.
Degene, die ophoudt lid van het algemeen bestuur te zijn, houdt tevens op lid van het dagelijks bestuur te zijn.
- 4.
Voorzover deze regeling niet anders bepaalt, kan het dagelijks bestuur zijn werkzaamheden verdelen over zijn leden. Het dagelijks bestuur deelt zijn besluiten terzake mee aan het algemeen bestuur.
Artikel 10:
Bevoegdheden
- 1.
Het dagelijks bestuur is belast met en bevoegd tot het voeren van het dagelijks bestuur, waaronder in ieder geval wordt verstaan:
- a.
het voorbereiden van al hetgeen aan het algemeen bestuur ter beraadslaging en besluitvorming wordt voorgelegd;
- b.
het uitvoeren van de besluiten van het algemeen bestuur;
- c.
het voorstaan van de belangen van de regeling en het openbaar lichaam bij andere overheden, instellingen en diensten waarmee, of personen met wie contact met het dagelijks bestuur van belang is;
- d.
het beheer van activa en passiva van het openbaar lichaam;
- e.
het nemen van alle conservatoire maatregelen, zowel in als buiten rechte, en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en verlies van recht en eigendom;
- 2.
Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat het personeel. Onder benoeming van personeel wordt tevens verstaan de tewerkstelling op grond van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht.
- 3.
Het dagelijks bestuur stelt een regeling vast omtrent de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam, alsmede de rechtspositieregelingen.
- 4.
Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten met uitzondering van privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 31a van de Wet.
- 5.
Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het voeren van rechtsgedingen namens de regeling.
Artikel 11:
Werkwijze
- 1.
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt, of een van de andere leden van het dagelijks bestuur dat schriftelijk, onder opgave van de te behandelen onderwerpen verzoekt, in welk laatste geval de vergadering binnen twee weken plaatsvindt.
- 2.
Het dagelijks bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen.
- 3.
In de vergadering van het dagelijks bestuur kan slechts worden beraadslaagd en besloten als tenminste de helft van de leden aanwezig is.
- 4.
Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, schrijft de voorzitter een nieuwe vergadering uit waarop het tweede lid niet van toepassing is. Tussen de twee vergaderingen zit minimaal een werkdag.
- 5.
In een vergadering als bedoeld in het derde lid kan alleen worden beraadslaagd en besloten over andere aangelegenheden dan die waarvoor de oorspronkelijke vergadering was belegd indien meer dan de helft van de leden aanwezig is.
- 6.
De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn niet openbaar.
- 7.
Over personen wordt schriftelijk, over zaken mondeling gestemd. Ieder aanwezig lid brengt één stem uit. Indien de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Hoofdstuk 5: De voorzitter
Artikel 12:
Voorzitter
- 1.
De voorzitter wordt door het algemeen bestuur uit zijn midden aangewezen.
- 2.
Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door een lid van het dagelijks bestuur, door dat college aan te wijzen.
- 3.
De voorzitter kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan het algemeen bestuur. Het ontslag gaat in zodra in opvolging is voorzien.
- 4.
Als tussentijds de functie van de voorzitter vacant wordt, wijst het algemeen bestuur in zijn eerstvolgende vergadering of ten spoedigste daarna de nieuwe voorzitter aan.
Artikel 13:
Bevoegdheden
- 1.
De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
- 2.
De voorzitter ondertekent de stukken die van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur uitgaan.
- 3.
De voorzitter vertegenwoordigt het openbaar lichaam in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen gemachtigde.
Hoofdstuk 6: De Commissies
Artikel 14:
Regiegroep en vakberaden
- 1.
het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen, dat met inachtneming van artikel 24 van de wet.
- 2.
Er is een regiegroep welke tot taak heeft het dagelijks Bestuur te adviseren omtrent de uitvoering van de in artikel 5 genoemde taken.
- 3.
Elk der deelnemende gemeenten wijst een in haar dienst zijnde ambtenaar als lid van de in het vorige lid genoemde regiegroep aan. Het dagelijks bestuur wijst de secretaris aan vanuit de regeling.
- 4.
Het dagelijks bestuur kan een of meer vakberaden instellen, die met inachtneming van artikel 24 van de wet het dagelijks bestuur van advies dienen over een nader aan te geven deelterrein.
Artikel 15:
Bestuurscommissies
- 1.
Het algemeen bestuur kan commissies instellen met het oog op de behartiging van bepaalde belangen.
- 2.
Het algemeen bestuur gaat niet over tot het instellen van een commissie als bedoeld in het eerste lid dan na verkregen verklaring van geen bezwaar van de raden van elk van de deelnemende gemeenten.
- 3.
Het algemeen bestuur regelt met inachtneming van artikel 25 van de wet hun bevoegdheden en samenstelling.
Hoofdstuk 7: Inlichtingen, verantwoording en ontslag
Intern
Artikel 16:
Dagelijks bestuur en voorzitter ten opzichte van algemeen bestuur
- 1.
De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.
- 2.
Zij geven ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het dagelijks bestuur te voeren en gevoerde bestuur nodig is.
- 3.
Zij geven - tezamen dan wel afzonderlijk - aan het algemeen bestuur, wanneer dit bestuur of een of meer leden daarvan hierom verzoekt, alle gevraagde inlichtingen.
- 4.
Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. In dit geval zijn de artikelen 49 en 50 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
- 5.
Het bepaalde in het eerste tot en met het vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing op de voorzitter voor het door hem gevoerde bestuur.
Extern
Artikel 17:
Algemeen bestuur en dagelijks bestuur ten opzichte van de raden
- 1.
Het algemeen en dagelijks Bestuur geven aan de raden van de deelnemende gemeenten ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het Dagelijks en algemeen bestuur gevoerde en te voeren beleid, nodig is.
- 2.
Het algemeen en dagelijks bestuur verstrekken aan de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen die door een of meer leden van die raden worden verlangd.
Artikel 18:
Leden ten opzichte van de raden
- 1.
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur verschaft de raad die dit lid heeft aangewezen met inachtneming van artikel 16 van de wet alle inlichtingen, die door die raad of door een of meer leden van die raad worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
- 2.
Een lid of plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur is de raad die dit lid heeft aangewezen met inachtneming van artikel 16 van de wet verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
- 3.
Een lid of een plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur kan door de raad die hem heeft aangewezen, worden ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van die raad niet meer bezit.
Hoofdstuk 8: Reglement van orde
Artikel 19:
Reglement van orde algemeen bestuur
- 1.
Het algemeen bestuur stelt met inachtneming van de artikelen 22 en 23 van de wet voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden een reglement van orde vast.
- 2.
In het reglement van orde worden onder meer regels gegeven omtrent:
het horen van belanghebbenden ten aanzien van door het algemeen bestuur te nemen besluiten;
- 3.
de wijze van het verstrekken van inlichtingen en het afleggen van verantwoording als bedoeld in de artikelen 17 en 18.
Artikel 20:
Reglement van orde dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur kan een reglement van orde voor zijn vergaderingen vaststellen, dat aan het algemeen bestuur wordt overgelegd.
Hoofdstuk 9: Ambtelijk apparaat
Artikel 21:
Secretaris en overig personeel
- 1.
Het openbaar lichaam kan personeel aanstellen, aan het hoofd waarvan de secretaris staat.
- 2.
Voorzover het dagelijks bestuur daarin niet op andere wijze heeft voorzien, zijn op het personeel van overeenkomstige toepassing de bezoldigingsregelingen en andere algemene voorschriften en bepalingen van de gemeente Nijmegen.
- 3.
Het dagelijks bestuur benoemt een ambtelijk secretaris.
- 4.
De taken en bevoegdheden van de secretaris worden door het dagelijks bestuur vastgesteld.
- 5.
Alle stukken uitgaande van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur worden door de secretaris mede ondertekend.
- 6.
De overige ambtenaren, alsmede het personeel werkzaam op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, worden benoemd door het dagelijks bestuur.
Hoofdstuk 10: Financiële bepalingen
Artikel 22:
Organisatie en controle
- 1.
Het algemeen bestuur stelt bij verordening regels vast met betrekking tot de organisatie van de administratie en het beheer van vermogenswaarden. Op deze regels is artikel 212 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
- 2.
Het algemeen bestuur stelt bij verordening regels vast met betrekking tot de controle op de administratie en het beheer zoals bedoeld in het eerste lid. Op deze regels is artikel 213 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 23:
Begrotingsprocedure
- 1.
Het dagelijks bestuur zendt jaarlijks vóór 15 april een ontwerpbegroting van het openbaar lichaam voor het komende jaar, vergezeld van een behoorlijke toelichting, toe aan de raden van de deelnemende gemeenten.
- 2.
Het dagelijks bestuur houdt bij het opstellen van de ontwerpbegroting rekening met de door de deelnemende gemeenten opgestelde begrotingsrichtlijnen.
- 3.
De ontwerpbegroting wordt door de deelnemende gemeenten voor eenieder ter inzage gelegd en algemeen verkrijgbaar gesteld.
- 4.
De raden kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt deze zienswijzen, voorzien van zijn reactie, toe aan de ontwerpbegroting zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
- 5.
De vaststelling van de begroting door het algemeen bestuur geschiedt niet eerder dan 8 weken nadat deze aan de raden van de deelnemers is verzonden in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
- 6.
Terstond na de vaststelling van de begroting zendt het algemeen bestuur de begroting aan de gemeenteraden, die ter zake bij het college van Gedeputeerde Staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
- 7.
Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 1 augustus aan het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland.
- 8.
Dit artikel is, met uitzondering van de daarin genoemde data, van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting.
Artikel 24:
Bijdragen van de gemeenten
- 1.
Indien de begroting een nadelig saldo heeft, kan in de begroting worden aangegeven, welke bijdrage elke gemeente verschuldigd is voor het jaar waarop de begroting betrekking heeft. Als verdeelsleutel wordt gehanteerd het aantal inwoners volgens de door het Centraal bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage is verschuldigd.
- 2.
Voor berekening van deze bijdrage wordt rekening gehouden met bijdragen van het Rijk en van anderen.
- 3.
De deelnemende gemeenten betalen bij wijze van voorschot jaarlijks voor 16 januari en 16 juli telkens de helft van de verschuldigde bijdrage.
Artikel 25:
Jaarrekening
- 1.
Het dagelijks bestuur biedt de concept jaarrekening over het afgelopen jaar, onder toevoeging van een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 24 van de Gemeentewet aangewezen deskundigen, en hetgeen het dagelijks bestuur te zijner verantwoording dienstig acht, met alle bijbehorende bescheiden jaarlijks vóór 15 april aan aan de deelnemende gemeenten.
- 2.
De raden kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de concept jaarrekening naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt deze zienswijzen, voorzien van zijn reactie, toe aan de concept jaarrekening zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
- 3.
De vaststelling van de jaarrekening door het algemeen bestuur geschiedt niet eerder dan 8 weken nadat deze aan de raden van de deelnemers is verzonden.
- 4.
Terstond na de vaststelling van de jaarrekening zendt het algemeen bestuur de jaarrekening aan de gemeenteraden, die ter zake bij het college van Gedeputeerde Staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
- 5.
Het dagelijks bestuur zendt de vastgestelde jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli aan het college van Gedeputeerde Staten van Gelderland.
- 6.
Vaststelling van de rekening strekt het dagelijks bestuur tot decharge, behoudens later in rechte gebleken valsheid in geschrifte of andere onregelmatigheden.
Artikel 26:
Verdeling batig resp nadelig saldo
- 1.
Het dagelijks bestuur doet een voorstel tot verdeling van een batig exploitatiesaldo aan het algemeen bestuur en de deelnemende gemeenten toekomen tegelijkertijd met het verzenden van de jaarrekening.
- 2.
Indien besloten wordt een batig saldo geheel of deels onder de deelnemende gemeenten te verdelen geschiedt dit op basis van het inwonertal op basis van door het CBS ter beschikking gestelde inwonertallen.
- 3.
Het algemeen bestuur beslist dat een nadelig saldo van de jaarrekening:
- a.
Eerst geheel of gedeeltelijk ten laste van bestaande reserves wordt gebracht
- b.
Bij ontoereikende reserves over de termijn waarbinnen het tekort door het openbaar lichaam moet worden inverdiend en vervolgens
- c.
Voor welk deel het nadelig saldo ten laste van de deelnemers wordt gebracht die naar rato van het inwonertal daarin bijdragen.
Artikel 27:
Vereveningsfonds
- 1.
De gemeenten zijn verplicht om bij te dragen in een fonds, strekkende tot het doen van uitkeringen aan de deelnemende gemeenten voor de kosten van transport van de afvalstoffen naar de verwerkingsinrichting. Het algemeen bestuur bepaalt welke parameters in de regeling worden meegenomen.
- 2.
Het algemeen bestuur bepaalt elk jaar hoe groot de in het eerste lid bedoelde bijdrage per gemeente zal zijn.
- 3.
De uitkeringen uit het fonds worden jaarlijks door het algemeen bestuur vastgesteld op basis van een te bepalen vergoedingsbedrag.
- 4.
De betaling van de in het eerste en derde lid bedoelde bijdragen en uitkeringen vindt plaats in de maand februari na afloop van het jaar, waarop deze betrekking hebben.
Artikel 28:
Garantstelling
- 1.
De gemeenten zijn gezamenlijk garant voor de juiste betaling van rente, aflossing, boeten en kosten van de door het openbaar lichaam gesloten en af te sluiten langlopende en kasgeldleningen en in rekening courant opgenomen en op te nemen gelden, en voor de door het openbaar lichaam verstrekte garanties.
- 2.
Elke deelnemende gemeente is hierbij verbonden naar verhouding van haar inwonertal.
- 3.
Voor de vaststelling van het inwonertal zijn bepalend de laatste door het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend gemaakte bevolkingscijfers.
- 4.
Alle deelnemende gemeenten, ook die welke op het moment van het ontstaan van de betalings- of garantieverplichtingen nog niet aan de gemeenschappelijke regeling deelnamen, staan naar rato van hun inwonertal garant voor de voldoening van betalingsverplichtingen en voor door het openbaar lichaam verstrekte garanties op het moment dat daarop door de betrokken rechthebbende aanspraak wordt gemaakt.
Hoofdstuk 12: Het Archief
Artikel 29: Archief
- 1.
Het Dagelijks Bestuur is belast met de zorg op de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden van het openbaar lichaam.
- 2.
Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de MARN is opgedragen aan de gemeentearchivaris van de gemeente Nijmegen.
- 3.
Het Algemeen Bestuur kan een regeling treffen met betrekking tot de zorg en het beheer volgens het eerste lid van dit artikel. Deze regeling wordt aan Gedeputeerde Staten meegedeeld.
- 4.
Voor de bewaring van de op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden wijst het Algemeen Bestuur een archiefbewaarplaats aan.
Hoofdstuk 13: Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 30:
Toetreding en uittreding
- 1.
Het bestuur van een gemeente, dat wenst toe te treden of uit te treden richt het verzoek ter zake aan het algemeen bestuur.
- 2.
Het algemeen bestuur zendt het verzoek als bedoeld in het eerste lid binnen drie maanden door aan de besturen van de deelnemende gemeenten, onder overlegging van zijn advies omtrent de toetreding respectievelijk uittreding en de eventueel daaraan te verbinden voorwaarden.
- 3.
Toetreding respectievelijk uittreding vindt plaats indien de besturen van de meerderheid van de deelnemende gemeenten daarin bewilligen.
- 4.
Aan de toetreding respectievelijk uittreding kunnen bij de in het derde lid bedoelde besluiten voorwaarden worden verbonden.
- 5.
De toetreding respectievelijk uittreding gaat in op 1 januari van het jaar, volgende op het jaar waarin is voldaan aan de vereisten genoemd in artikel 27, eerste lid en tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 31:
Wijziging en opheffing
- 1.
De regeling kan worden gewijzigd of opgeheven bij daartoe strekkend besluit van de besturen van ten minste twee derde van het aantal deelnemende gemeenten.
- 2.
Indien het algemeen bestuur wijziging of opheffing van de regeling wenselijk acht, doet het dagelijks bestuur het daartoe strekkende voorstel van het algemeen bestuur toekomen aan de besturen van de deelnemende gemeenten.
- 3.
Voor zover bij de wijziging wettelijke bevoegdheden van het College van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk de Burgemeester zijn betrokken, dient daartoe ook te worden besloten door ten minste twee derde van het aantal Colleges van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk Burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Artikel 32:
Liquidatie
- 1.
Ingeval van opheffing van de regeling, besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt daarvoor de nodige regelen. Hierbij kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken.
- 2.
Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de raden van de deelnemende gemeenten gehoord, vastgesteld.
- 3.
Het liquidatieplan voorziet ook in de gevolgen die de beëindiging voor het personeel, bedoeld in hoofdstuk 9, heeft.
- 4.
Het liquidatieplan geeft regels voor de wijze waarop de deelnemende gemeenten, voorzover het saldo ontoereikend is, zorgdragen voor de nakoming van de verplichtingen van het openbaar lichaam.
- 5.
Het dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de liquidatie.
- 6.
Zo nodig blijven de organen van het openbaar lichaam ook na het tijdstip van opheffing in functie, totdat de liquidatie is voltooid.
Hoofdstuk 14: Slotbepalingen
Artikel 33:
Klachtenregeling
- 1.
Het algemeen bestuur stelt, met inachtneming van hoofdstuk 9, titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht, een interne klachtenregeling vast.
- 2.
Het algemeen bestuur kan besluiten tot aansluiting bij een regionale ombudsfunctie in plaats van aansluiting bij de Nationale ombudsman.
Artikel 34:
Duur van de regeling
De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
Artikel 35:
Inwerkingtreding
De regeling of een wijziging ervan treedt in werking een dag nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt.
Artikel 36:
Titel
De regeling kan worden aangehaald als Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN.
Artikel 37:
Toezending aan Gedeputeerde Staten
- 1.
Het bestuur van de gemeente Nijmegen draagt zorg voor de in artikel 26 van de Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde toezending en publicatie.
- 2.
Van alle besluiten die op grond van deze regeling worden toegezonden aan Gedeputeerde Staten, worden per gelijke post afschriften toegezonden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Limburg.