Er wordt een arbo-commissie geformeerd met als doel de voortgang van de geplande acties uit het Arbojaarplan en de RI&E’s te bewaken en te rappelleren indien nodig. Voor samenstelling, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden wordt verwezen naar bijgaand uitvoeringsmodel.
Teneinde het arbobeleid als integraal onderdeel van het organisatiebeleid te verankeren, wordt door elk organisatie-onderdeel een arbojaarplan opgesteld. In dit plan worden alle acties op het gebied van gezondheidsbeleid inzichtelijk gemaakt en wordt voor het komende kalenderjaar een planning vastgelegd.
Teneinde de resultaten en effecten van het jaarplan te toetsen wordt na afloop van het kalenderjaar een arbojaarverslag in elke organisatie opgesteld. In dit verslag zijn alle relevante gegevens met betrekking tot arbeidsomstandigheden van een kalenderjaar te vinden. Het arbojaarverslag geeft minimaal de volgende informatie:
- -
de verzuim en WIA-cijfers;
- -
beschrijving van de acties die hebben plaatsgevonden om het arbojaarplan te realiseren;
- -
acties op het gebied van arbo waarin in de gemeente of organisatie participeert;
- -
cijfers en kengetallen met betrekking tot alle arbo-gerelateerde acties en voorvallen waaronder eventuele bedrijfsongevallen en beroepsziekten;
- -
de invulling van dienstverlening op dit gebied door derden, zoals arbodienst of inhuur specialistische interventie, tevens contractsevaluatie;
- -
achtergronden en wettelijke kaders welke van invloed zijn/gewijzigd zijn;
- -
uitkomsten van in dat jaar gehouden risico-inventarisaties; stand van zaken plan van aanpak;
- -
overzicht van financiën die verband houden met gezondheidsbeleid, zoals kosten van contracten met dienstverleners, kosten van RI&E’s, trainingen, BHV, werkplekonderzoeken, voorlichting en training etc.
Deze informatie en kengetallen zijn ondersteunend aan het aansturen van de organisatie. Inzichtelijk wordt waar risico’s bestaan en waar de efficiëntie kan worden vergroot. Daar waar resultaten zijn behaald, kunnen die inzichtelijk worden gemaakt t.b.v. verbeteringen in andere organisatieonderdelen.
Het arbojaarverslag over het verstreken jaar en het arbojaarplan voor het komende jaar worden in schriftelijke vorm aangeboden aan de bestuurder, de Centrale Ondernemingsraad en aan het management van de verschillende organisatieonderdelen. Aan alle geïnteresseerde medewerkers worden deze stukken ter beschikking gesteld. De stukken worden op een centrale plaats in de organisatie aangeboden, zodat iedere belangstellende inzicht kan hebben.
Tevens geldt dit voor alle beleidstukken m.b.t. arbozaken, waaronder ook het verzuimbeleid, een regeling ongewenste omgangsvormen, regeling omgaan met agressie en geweld etc.
In de meeste gevallen is het intranet hiervoor de geschiktste plaats.
4.5 Veiligheidsrondgangen:
Door een systematisch inspectie-, beproevings- en controlesysteem, wordt een bijdrage geleverd aan de bedrijfsvoering, de beheersing van veiligheid, de gezondheid en het welzijn. Het leidt daarbij tot het voorkomen dan wel beperken van bedrijfsongevallen en van materiële en immateriële schade. Hierbij wordt o.a. bedoeld de inspectie van brandblussers, sprinklerinstallaties, nooddeuren, noodverlichting en verbrandtrommels in de organisatie.
4.6 Bedrijfsongevallen en beroepsziekten
:
Ondanks het op preventie en beheersing van risico’s gerichte beleid, kunnen bedrijfsongevallen en beroepsziekten plaatsvinden. De arbodienst meldt beroepsziekten rechtstreeks aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten. Voor het registreren van (bijna-)ongevallen en agressie-incidenten wordt gebruik gemaakt van een centraal registratiesysteem. Aanspreekpunt zijn de medewerkers die lokaal belast zijn met arbozaken ofwel preventiemedewerkers.
4.7 Bedrijfsnoodplan en bedrijfshulpverlening (BHV):
Het bedrijfsnoodplan omvat een meldingsprocedure, een bedrijfshulpverleningsplan, een ontruimingsprocedure en BHV-organisatie in geval van een calamiteit. Periodiek dienen de hier bedoelde plannen te worden geactualiseerd.
De uitvoering van het bedrijfsnoodplan en de organisatie geschiedt met behulp van de daarvoor aangewezen en opgeleide bedrijfshulpverleners. De coördinatie van deze organisatie ligt bij een daartoe aan te wijzen functionaris, bijv. een medewerker belast met coördinatietaken op het gebied van gebouwenbeheer of interne dienstverlening. De toetsing en ontwikkeling van dit beleid kan plaatsvinden in samenwerking met de afdeling P&O van het SCD.
4.8 Het bevorderen van welzijn:
Bij het voeren van het arbobeleid wordt ernaar gestreefd om ten aanzien van de hieronder genoemde aspecten duidelijkheid te geven aan de werknemers, zowel individueel als per afdeling. Deze aspecten zijn: taakinhoud, verantwoordelijkheden en bevoegdheden, opleiding, communicatie, informatie en werkattitude.
Uitvoeringsmodel Gezondheidsbeleid Drechtsteden/Zuid-Holland Zuid
Het uitvoeringsmodel is onderdeel van het gezondheidsbeleid. Er wordt nader ingegaan op uitwerking van taken verantwoordelijkheden en bevoegdheden van verschillende partijen en functionarissen binnen het netwerk.
2.Eindverantwoordelijkheid en overlegstructuur met betrekking tot naleving van de Arbowet
Gezien de wettelijke verplichtingen liggen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor arbo en verzuim bij het management. De lijnverantwoordelijken kunnen zich daarbij laten ondersteunen door hun medewerkers belast met arbotaken, P&O-adviseurs en functionarissen van de arbodienst.
De gemeentesecretaris (of directeur in geval van GR) draagt als vertegenwoordiger van de rechtspersoon de eindverantwoordelijkheid voor het functioneren van de organisatie betreffende arbeidsomstandigheden (veiligheid, gezondheid en welzijn). Deze delegeert de beleidsvoorbereiding aan de directeuren of afdelingshoofden evenals de uitvoering en stelt daarbij voldoende middelen ter beschikking voor het dragen van voornoemde verantwoordelijkheden.
Er wordt een arbo-commissie geformeerd onder leiding van de gemeentesecretaris (of directeur in geval van GR). De gemeentesecretaris (of directeur in geval van GR) kan deze taak delegeren. De arbo-commissie heeft als doel om de voortgang van de geplande acties uit het Arbojaarplan en de RI&E’s te bewaken en te rappelleren indien nodig.
Leden van deze commissie zijn vertegenwoordigers van de verschillende bedrijfsonderdelen, bijvoorbeeld de eigen medewerker belast met arbozaken, vertegenwoordigers van verschillende afdelingen en een vertegenwoordiging van het medezeggenschapsorgaan.
Aan de arbo-commissie worden naar behoefte deelnemers toegevoegd, zoals vertegenwoordigers van de interne dienstverlening, adviseurs van de arbodienst of functionarissen van afdeling P&O.
De arbo-commissie vergadert minimaal 3x per jaar.
De uitvoering van arbobeleid is een lijnverantwoordelijkheid. Elke leidinggevende bepaalt zelf hoe hij/zij dit organiseert. Dit uiteraard binnen de centraal gestelde kaders. Hiertoe dienen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden opgenomen te worden in de mandaatregeling. Indien er aanleiding is kan in arbo-intensieve organisatieonderdelen een vorm van arbo-overleg, een commissie of platform in het leven worden geroepen. Bij sectoren zonder overlegvorm moet er extra aandacht zijn voor arbo en verzuim en dient het een vast onderdeel uit te maken van reguliere overlegvormen, zoals het werkoverleg of het sociaal-medisch team.
Het voordeel van specifieke aandacht voor arbo is dat er expliciet aandacht is voor de voortgang van het arbobeleid, de voortgang en het plan van aanpak wordt bewaakt, de implementatie van beleid beter voorbereid kan worden en de organisatie een aanspreekpunt heeft waar men arbozaken aan de orde kan stellen.
5.Nadere uitwerking taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Conform het gestelde in de Arbeidsomstandighedenwet, de Wet Verbetering Poortwachter en de voorgeschreven taken van de “Preventiemedewerker”.