56e WIJZIGING MANDAATREGISTER
 
Toevoegingen
Mandaat SB.BW.33B:
Het toepassen van bestuursrechtelijke handhavingsmiddelen bij overtreding van de Afvalstoffenverordening en het invorderen van verbeurde dwangsommen welke hieruit voortvloeien.
Bevoegd orgaan:
- Burgemeester en Wethouders
Mandaat:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Manager (staf)hoofdafdeling / Directeur
  • -
    Afdelingsmanager
  • -
    Teammanager Handhaving Fysiek Domein
Ondermandaat:
  • -
    Juridisch adviseur
  • -
    Juridisch medewerker
  • -
    Senior medewerker handhaving
  • -
    Allround medewerker handhaving
  • -
    Medewerker toezicht en handhaving
Juridische grondslag:
  • -
    Art. 5:37 Awb , art. 125 Gemeentewet juncto titel 5.3 Awb
Opmerking:
Geen ondermandaat voor invorderen verbeurde dwangsommen.
 
Mandaat A.27:
Aanvragen e-herkenning en beheer machtigingen register.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
  • -
    Burgemeester
Mandaat / Volmacht / Machtiging:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Directeur
  • -
    Afdelingsmanager
Juridische grondslag:
Art. 160 sub e en 171 Gemeentewet,
Opmerking:
Aanvragen worden ingediend door BV.VBJZ. Aldaar wordt een machtigingenregister bijgehouden.
 
Mandaat SB.GZ.28:
Het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang bij calamiteiten waar de constructie van gebouwen zodanig is aangetast dat daardoor een gevaarlijke situatie ontstaat of kan ontstaan. Is een aanvulling op A.7.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat / Volmacht:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Manager (staf)hoofdafdeling / Directeur
  • -
    Afdelingsmanager
  • -
    Teammanager
Ondermandaat:
  • -
    Senior medewerker handhaving
  • -
    Allround medewerker handhaving
  • -
    Medewerker toezicht en handhaving
  • -
    Senior Bouwplancoördinator
  • -
    Bouwplancoördinator
  • -
    Junior Bouwplancoördinator
Juridische grondslag:
Art. 125 Gemeentewet juncto titel 5.3 (art. 5.21 e.v.) Awb, art. 1a, lid 1 en 2 Woningwet, art. 13 Woningwet en art. 5.17 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Opmerking:
De bevoegdheid omvat mede het inschakelen van een aannemer om uitvoering te geven aan de aangezegde bestuursdwang. De schriftelijke aanschrijving die volgt na het toepassen van spoedeisende bestuursdwang is voorbehouden aan de Juridisch adviseur en de Juridisch medewerker.
 
Mandaat SB.BW.45:
Het opstellen van brondocumenten ter correctie van mogelijke onjuistheden in het kader van de Wet BAG.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat / Machtiging:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Directeur Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
  • -
    Afdelingsmanager Bouwen & Wonen
  • -
    Teammanager Handhaving Fysiek Domein
  • -
    Teammanager Vergunningen
Juridische grondslag:
Art. 6a, 10 en 39, lid 3 Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG).
Opmerking:
Het mandaat / de machtiging omvat:
  • a.
    Het opstellen van brondocumenten (de ambtelijke verklaringen) als bedoeld in artikel 10 Wet BAG, inclusief het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de adressen- en gebouwenregistratie;
  • b.
    Het ingevolge artikel 6a Wet BAG constateren en signaleren van feitelijke situaties waarvoor een krachtens artikel 10 Wet BAG aangewezen brondocument kan worden opgemaakt.
  • c.
    Het opstellen van brondocumenten als bedoeld in artikel 39, lid 3 Wet BAG.
     
Mandaat FC.BLV.7:
Het opstellen van brondocumenten ter correctie van mogelijke onjuistheden in het kader van de Wet BAG.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat / Machtiging:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Directeur Hoofdafdeling Financiën en Control
  • -
    Afdelingsmanager Belastingen en Verzekeringen
Juridische grondslag:
Art. 6a, 10 en 39, lid 3 Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG).
Opmerking:
Het mandaat / de machtiging omvat:
  • a.
    Het opstellen van brondocumenten (de ambtelijke verklaringen) als bedoeld in artikel 10 Wet BAG, inclusief het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de adressen- en gebouwenregistratie;
  • b.
    Het ingevolge artikel 6a Wet BAG constateren en signaleren van feitelijke situaties waarvoor een krachtens artikel 10 Wet BAG aangewezen brondocument kan worden opgemaakt.
  • c.
    Het opstellen van brondocumenten als bedoeld in artikel 39, lid 3 Wet BAG.
     
Mandaat OF.IA.6:
Het technisch operationeel houden van de registers en registraties voor de BAG.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat / Machtiging:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Directeur Stafhoofdafdeling Organisatie en Faciliteiten
  • -
    Afdelingsmanager Informatievoorziening en Automatisering
Juridische grondslag:
Art. 9, 14 en 31 Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG).
Opmerking:
Het mandaat / de machtiging omvat:
  • a.
    Het ingevolge artikel 9 Wet BAG borgen van een zodanige opzet van het adressenregister en gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;
  • b.
    Het ingevolge artikel 14 Wet BAG zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk gebouwenregistratie;
  • c.
    Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG zoals bedoeld in artikel 31 Wet BAG.
 
Wijzigingen
Mandaat FC.14:
Ondertekening machtiging automatische Euro-incasso.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Manager hoofdafdeling Financiën en Control
Ondermandaat:
  • -
    Medewerker Beleid Financiën en Control (belast met Treasury werkzaamheden)
Juridische grondslag:
Art. 160, lid 1 onder e Gemeentewet.
Opmerking:
Instructie afgeven machtigingen automatische Euro-incasso.
 
Mandaat SB.BW.29:
Het toepassen van (spoedeisende) bestuursdwang bij calamiteiten waar de constructie van gebouwen zodanig is aangetast dat daardoor een gevaarlijke situatie ontstaat of kan ontstaan. Is een aanvulling op A.7. De bevoegdheid van het uitvaardigen van een aanschrijving onder aanzegging van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom gericht op het naleven van het bepaalde bij of krachtens de Woningwet, Wabo en Wro.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Manager (staf)hoofdafdeling / Directeur
  • -
    Afdelingsmanager
  • -
    Teammanager
Ondermandaat:
  • -
    Senior medewerker handhaving
  • -
    Allround medewerker handhaving
  • -
    Medewerker toezicht en handhaving
  • -
    Senior Bouwplancoördinator
  • -
    Bouwplancoördinator
  • -
    Junior Bouwplancoördinator
Juridische grondslag:
Art. 125 Gemeentewet juncto titel 5.3 (art. 5.21 e.v.) Awb, art. 1a, lid 1 en 2 Woningwet, art. 13 Woningwet en art. 5.17 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Opmerking:
De bevoegdheid omvat mede het inschakelen van een aannemer om uitvoering te geven aan de aangezegde bestuursdwang. De schriftelijke aanschrijving die volgt na het toepassen van spoedeisende bestuursdwang is voorbehouden aan de Juridisch adviseur en de Juridisch medewerker.
 
Mandaat SB.GZ.22:
  • 1.
    Het aanwijzen van de ambtenaren die geometrie mogen vaststellen, en brondocumenten voor de BAG mogen opstellen.
  • 2.
    Het zorgdragen voor een correcte vulling van de gemeentelijke basisregistraties adressen en gebouwen.
Bevoegd orgaan:
  • -
    Burgemeester en Wethouders
Mandaat / Machtiging:
  • -
    Gemeentesecretaris
  • -
    Directeur
  • -
    Afdelingsmanager
Juridische grondslag:
Art. 2, 8 en 10 e.v. Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG).
Opmerking:
  • a.
    het houden van een basisregistratie adressen en een basisregistratie gebouwen, ingevolge art. 2 Wet BAG;
  • b.
    het inschrijven van de in art. 10 Wet BAG bedoelde brondocumenten, inclusief het toekennen van inschrijfnummers;
  • c.
    het opstellen van brondocumenten (de ambtelijke verklaringen) als bedoeld in art. 10 Wet BAG, inclusief het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de adressen- en gebouwenregistratie;
  • d.
    het nemen van beslissingen, in en uit onderzoek zetten, en opstellen van brondocumenten als bedoeld in art. 37, 38, 39, 40 en 41 Wet BAG;
  • e.
    het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten als bedoeld in art. 7 en 8 Wet BAG;
  • f.
    het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge art. 11 Wet BAG;
  • g.
    het ingevolge art. 9 Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;
  • h.
    het ingevolge art. 14 Wet BAG, zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;
  • i.
    het verwerken van de gegevens in de registraties als bedoeld in art. 14a en 15 Wet BAG;
  • j.
    het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG zoals bedoeld in art. 31 Wet BAG;
  • k.
    het op verzoek verlenen van inzage in de brondocumenten uit het adressenregister en het gebouwenregister, zoals bedoeld in art. 32, lid 1 sub a Wet BAG, indien en voor zover de gemandateerde redelijke gronden voor die verlening aanwezig acht.
     
Besloten in de vergadering van 13 oktober 2015.
 
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
mevr. P.J.G.M. Blanksma – van den Heuvel
 
De secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
 
Bekend gemaakt op:
30 oktober 2015
De gemeentesecretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Naar boven