Bibob beleid taakveld horeca gemeente Etten-Leur
 
1. Algemeen
In de gemeente Etten-Leur is van kracht het ‘Algemeen Bibob beleid gemeente Etten-Leur’. Aanvullend daarop wordt per taakveld beleid vastgesteld met inhoudelijke criteria op basis waarvan de wet Bibob in de gemeente Etten-Leur wordt toegepast. Dit aanvullende beleid is gericht op het taakveld horeca.
Deze beleidslijn is van toepassing op:
  • 1.
    de vergunningen als genoemd in de artikelen 3 en 30a van de Drank- en Horecawet voor het horecabedrijf waarin alcoholhoudende drank geschonken wordt;
  • 2.
    de vergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) voor de exploitatie van een horecabedrijf, waaronder een coffeeshop. Op basis van het gemeentelijke coffeeshopbeleid is 1 coffeeshop binnen de gemeente toegestaan.
  • 3.
    de vergunning op grond van de APV voor de exploitatie van een seksinrichting of een escortbedrijf. De gemeente Etten-Leur heeft op dit moment geen vergunde seksinrichting of escortbedrijf.
  • 4.
    de vergunning op grond van de Speelautomatenhalverordening voor de exploitatie van een speelautomatenhal. De Speelautomatenhalverordening staat de aanwezigheid van 1 speelautomatenhal toe.
  • 5.
    de vergunning op grond van de APV voor een smartshop.
     
  •  
  • 2.
    Criteria
De algemene beleidsuitgangspunten, vermeld in onderdeel 3 van het ‘Algemeen Bibob beleid gemeente Etten-Leur’ zijn van toepassing.
Daarnaast vindt een gemeentelijk Bibobonderzoek altijd plaats bij de aanvraag voor:
  • 1.
    een vergunning als genoemd in artikel 3 of 30a van de Drank- en Horecawet voor het horecabedrijf waarin alcoholhoudende drank geschonken wordt;
  • 2.
    een vergunning op grond van de APV voor de exploitatie van een horecabedrijf, waaronder een coffeeshop.
  • 3.
    een vergunning op grond van de APV voor de exploitatie van een seksinrichting of een escortbedrijf;
  • 4.
    een vergunning op grond van de Speelautomatenhalverordening voor de exploitatie van een speelautomatenhal;
  • 5.
    de vergunning op grond van de APV voor een smartshop.
Bij een reeds verleende vergunning kan een Bibobonderzoek worden gestart indien signalen of bevindingen daartoe aanleiding geven. Voorbeelden hiervan zijn onder andere informatie van politie, Justitie, Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), landelijk Bureau Bibob (LBB), Belastingdienst, buitengewoon opsporingsambtenaren of toezichthouders. Hierbij kan aansluiting worden gezocht bij de indicatorenlijst Openbare Inrichtingen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Uitzonderingen.
Wanneer een rechtspersoon meerdere aanvragen binnen twee jaar indient (bijvoorbeeld voor meerdere vestigingen) zal, bij een ongewijzigde rechtspersoon en gelijke zakelijke samenwerkingsverbanden, een nieuw Bibobonderzoek in principe achterwege blijven.
Paracommerciële instellingen als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet worden niet getoetst.
Bibobonderzoek van aanvragen waarbij enkel leidinggevende(n) toegevoegd worden zal marginaal plaatsvinden. Hoofdcriterium hierbij is de vraag of nieuwe leidinggevende(n) financiële inbreng leveren en daardoor zeggenschap verwerven in het bedrijf.
Bovengenoemde uitzonderingen zijn niet van toepassing indien:
  • a.
    een tip is ontvangen van het Openbaar Ministerie (OM) of
  • b.
    een concreet signaal is ontvangen van bijvoorbeeld toezichthouders, politie, Belastingdienst of het RIEC of;
  • c.
    de aanvraag betrekking heeft op een onderneming in een aangewezen gebied in de gemeente.
  • d.
    signalen of een risico-inschatting aanleiding geven tot een bibobonderzoek, zoals bijvoorbeeld:
    • -
      De aanvrager of een van de betrokken personen wordt in verband gebracht met een overtreding van Opiumwetgeving in de afgelopen 5 jaar;
    • -
      De aanvrager betreft een ondoorzichtige rechtspersoon (zoals een ‘limited’ of een in het buitenland gevestigde rechtspersoon) of;
    • -
      De activiteit is gestart zonder het aanvragen en verkrijgen van de vereiste vergunningen;
    • -
      Opvallende wijzigingen in de rechtspersoon (in het verleden) rechtvaardigen nader onderzoek;
      •  
         
         
         
         
         
3. Slotbepalingen
Dit beleid kan worden aangehaald als: ‘Bibob beleid taakveld horeca gemeente Etten-Leur’.
Dit beleid treedt in werking op de dag na die van publicatie, onder intrekking van het ‘BIBOB beleid horecabranche gemeente Etten-Leur 2012’.
 
Aldus vastgesteld op: 6 oktober 2015
Burgemeester en wethouders van Etten-Leur.
 
Mw. B.W. Silvis-de Heer. Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
 
Burgemeester van Etten-Leur.
 
Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
Naar boven