VERORDENING OP DE AGENDACOMMISSIE
Het presidium van de gemeente Heerenveen;
  
Gelezen het voorstel van de voorzitter;
  
Gelet op het Reglement van Orde van de gemeenteraad en de Verordening op het presidium;
  
Besluit vast te stellen:
  
Verordening op de agendacommissie
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
 
Presidium:
een door de raad ingesteld orgaan dat de kwaliteit van het politieke proces bewaakt en de lange termijn agenda van de raad;
 
Voorzitter:
de plaatsvervangend voorzitter van de raad.
 
Griffier:
de griffier van de raad, tevens griffier van het presidium of diens plaatsvervanger.
 
It Petear:
raadsbijeenkomst, die gebruikt kan worden voor een opiniërende raadsbijeenkomst, technisch overleg, informatie overleg, extra commissievergadering of andersoortige bijeenkomsten.
 
Agendacommissie:
een door het presidium ingestelde commissie die de agenda van de raads- en commissievergaderingen voorbereidt en andere raadsbijeenkomsten.
Samenstelling, taken en bevoegdheden
Artikel 2 Samenstelling
  • 1.
    De agendacommissie heeft een voorzitter.
  • 2.
    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is voorzitter van de agendacommissie.
  • 3.
    Bij afwezigheid van de plaatsvervangend voorzitter treedt de griffier op als voorzitter van de agendacommissie.
  • 4.
    De agendacommissie bestaat twee fractievoorzitters van de coalitie en twee fractievoorzitters van de oppositie.
  • 5.
    De agendacommissie wordt bijgestaan door de griffier of diens plaatsvervanger.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden agendacommissie
De agendacommissie heeft de volgende taken:
  • 1.
    Stelt, met behulp van de griffie, een jaarschema op voor alle vergaderingen waar de raad bij is betrokken of bij wordt gevraagd.
  • 2.
    De agendacommissie heeft als taak de voorbereiding van de agenda van de gemeenteraad, raadscommissies en de planning van de activiteiten van de raad, commissies, bijvoorbeeld werkbezoeken.
  • 3.
    Alle agendaverzoeken lopen via de agendacommissie. Bij een agenderingsverzoek door een fractie of een lid van de raad wordt een korte schriftelijke toelichting gevraagd.
  • 4.
    Doet voorstellen voor afhandeling van de lijst ingekomen stukken aan de raad.
  • 5.
    Het bewaken van de procedures voor de aanlevering van de vergaderstukken op kwaliteit, tijdigheid en volledigheid.
  • 6.
    Het teruggeven van een vergaderstuk aan de indiener hiervan, als het stuk niet voldoet aan de kwaliteitseisen, niet tijdig is aangeleverd of niet volledig is.
  • 7.
    De agendacommissie doet een voorstel over de wijze van behandeling van een voorstel in de commissie en/of raad.
Vergaderingen
Artikel 4 Frequentie en locatie
  • 1.
    De agendacommissie vergadert wanneer nodig is in het gemeentehuis van Heerenveen. Er worden in beginsel geen vergaderingen gepland op zon- en landelijk erkende feestdagen en op de eerste werkdag na een vakantie.
  • 2.
    De oproep voor de vergadering vindt plaats op de donderdag vóór de vergadering.
  • 3.
    In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie na de oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van de vergadering een aanvullende agenda opstellen.
  • 4.
    Bij de oproep wordt een concept behandelvoorstel van de agenda gevoegd.
  • 5.
    De vergaderingen van de agendacommissie zijn openbaar. De vergaderstukken worden na vaststelling gepubliceerd.
Slotbepalingen
Artikel 5 Uitleg van de verordening
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel van toepassing van de verordening, beslist de voorzitter.
Artikel 6 Inwerkingtreding
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking de dag na vaststelling.
  • 2.
    Met ingang van de inwerkingtreding vervalt de Verordening op de agendacommissie vastgesteld in het presidium van 16 januari 2014.
  • 3.
    Deze verordening betreft een organisatorische aangelegenheid van de raad en staat niet voor bezwaar/referendum open.
Vastgesteld in het presidium van 11 december 2014.

  

de griffier,

mevrouw W.J.M.A. Jansen

  

de voorzitter van het presidium

de heer T.J. van der Zwan

Naar boven