Bij de uitvoering van een huisbezoek worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- 3.
1 Algemene uitgangspunten
:
- •
Het huisbezoek wordt in principe uitgevoerd tijdens kantooruren (08.00 uur – 17.30 uur);
- •
Het huisbezoek wordt altijd afgelegd in gezelschap van een collega. Uitzondering hierop is het huisbezoek in het kader van de dienstverlening, deze kunnen eventueel alleen worden uitgevoerd.
- •
Voorafgaand aan het binnentreden van de woning dient met zich te legitimeren met een door de gemeente afgegeven legitimatiebewijs.
- •
Voorafgaand aan het binnentreden van de woning wordt melding gemaakt van het doel en de reden van het huisbezoek. Er wordt toestemming gevraagd voor het binnentreden en de gevolgen van het weigeren van het huisbezoek worden uitgelegd.
- •
Vervolgens wordt alvorens de woning binnen wordt gegaan aan de cliënt gevraagd het formulier ‘instemmingsverklaring’ te tekenen. Hierin staat eveneens de reden van het bezoek en de eventuele gevolgen van het weigeren hiervan [
Zie bijlage 1 en 2].
- •
Indien een belanghebbende een kamer van een woning bewoont en de hoofdbewoner/verhuurder maakt bezwaar tegen het binnentreden van de woning, dan wordt afgezien van het binnentreden van de woning
- 3.
- •
Een rondleiding door de woning van de belanghebbende voor het vaststellen van de rechtmatigheid van de uitkering, is alleen toegestaan met de uitdrukkelijke toestemming van de belanghebbende zelf en in diens aanwezigheid.
- •
De medewerker opent geen kasten of andere zaken. Als dit relevant is voor het onderzoek wordt aan de cliënt gevraagd om iets te openen.
- •
De medewerker stelt zich tegenover de cliënt correct (niet provocerend), zakelijk, respectvol, transparant en zorgvuldig op.
- •
Mocht tijdens het huisbezoek in de woning overige bevindingen gesignaleerd worden, welke niet in relatie staan tot het doel en de reden die voor binnentreding aan de cliënt is meegedeeld, wordt opnieuw toestemming gevraagd voor het huisbezoek.
- 3.
Een verklaring wordt indien nodig ter plaatse op schrift gesteld. Deze verklaring wordt gedagtekend door de medewerkers en door de cliënt. Voordat de verklaring wordt ondertekend, leest een van de van medewerkers de verklaring voor en wordt de cliënt de mogelijkheid geboden deze te lezen. De cliënt heeft het recht wijzigingen in de verklaring te laten aanbrengen.
- 3.
- •
De veiligheid van de medewerkers staat bij het afleggen van een huisbezoek voorop. Als de situatie dreigt te escaleren en pogingen om de situatie te normaliseren niet blijken te helpen, wordt de woning zo snel mogelijk verlaten.
- •
Het huisbezoek wordt door twee personen afgelegd
- •
Het stellen van confronterende vragen in de woning van de cliënt is juridisch toegestaan. Om onnodige agressie en discussie te voorkomen wordt in specifieke gevallen aangeraden de cliënt hiervoor op een later tijdstip op kantoor uit te nodigen.
- •
Voorafgaande het huisbezoek wordt het afdelingshoofd schriftelijk geïnformeerd over de reden en het doel van het huisbezoek en om schriftelijke toestemming gevraagd voor het huisbezoek
- •
Collega’s worden geïnformeerd over het huisbezoek en men zorgt voor bereikbaarheid van elkaar
- 3.
Na het afleggen van een huisbezoek wordt altijd een verslag opgesteld door de medewerker. Het verslag bevat in ieder geval de volgende gegevens
- •
- •
Dat het huisbezoek een redelijk middel is om tot het uiteindelijke doel te komen en dat er geen ander minder ingrijpend middel voorhanden was.
- •
Dat van het afdelingshoofd schriftelijk toestemming is verkregen voor het huisbezoek
- •
Plaats, adres, datum en tijdtip van het huisbezoek
- •
Dat belanghebbende volledige informatie is verstrekt (“instemmingsverklaring”)
- •
Dat belanghebbende toestemming heeft gegeven voor het binnentreden van de woning
- •
Dat belanghebbende aanwezig is geweest tijdens het huisbezoek
- •
De verschillende ruimten die in de woning betreden
- •
Opmerkingen van belanghebbende worden verwoord in het verslag
- •
Het verslag wordt beschikbaar gesteld aan de belanghebbende
Het past bij de zorgvuldigheid dat de belanghebbende in de gelegenheid wordt gesteld om op de uitkomst van het huisbezoek te reageren alvorens te besluiten. Dit brengt mee dat
- •
De belanghebbende in de gelegenheid gesteld moet worden zijn zienswijze kenbaar te maken, in het bijzonder wanneer het voornemen bestaat een voor belanghebbende nadelig besluit te nemen
- •
De zienswijze van belanghebbende met betrekking tot de conclusies in het rapport wordt vastgelegd en in de beoordeling wordt meegewogen. Dit wordt ook in de motivering van het besluit opgenomen.
Bijlage 1 instemmingsverklaring ( geen gegronde reden)
Huisbezoek ter verificatie rechtmatigheid
Adres:_________________________________________________________________
Postcode:____________te ________________________________________________
Gemeente _____________________________________________________________
Datum huisbezoek ____- ___ -____ Tijdstip gesprek ___ : ___ uur tot ___ : ___ uur
Gegevens bijstandsgerechtigde:
Achternaam:_________________________________________ man vrouw
Voorletter(s): _____________________ Geboortedatum: ____- ___ -____
Voorafgaand aan het verzoek tot binnentreden van mijn woning heeft u zich gelegitimeerd met een
geldig identiteitsbewijs.
Voorafgaand aan het verzoek tot binnentreden van mijn woning ben ik geïnformeerd over
U heeft mij het aanbod gedaan om door middel van een huisbezoek, dan wel een ander minder
0 mijn woonsituatie aan te tonen
0 mijn leefvorm aan te tonen
0 aan te tonen dat ik mijn woonlasten niet kan delen met een ander
U heeft mij meegedeeld dat bij het weigeren van medewerking aan dit huisbezoek om mijn
woonsituatie aan te tonen en wanneer ik niet met een ander middel mijn woonsituatie kan
aantonen, het recht op bijstand wordt opgeschort. U biedt mij de gelegenheid om voor
(datum) aan te tonen dat ik mijn hoofdverblijf heb op het adres……….
U heeft mij meegedeeld dat bij het weigeren van medewerking aan dit huisbezoek en
wanneer ik niet met een ander middel mijn leefvorm kan aantonen mijn Participatieuitkering verlaagd
wordt naar 50% van de echtparennorm.
U heeft mij meegedeeld dat bij het weigeren van medewerking aan dit huisbezoek en
wanneer ik niet met een ander middel kan aantonen dat ik mijn woonlasten kan delen met
een medebewoner, de gemeentelijke toeslag voor woonlasten niet betaalbaar wordt gesteld.
U heeft mij meegedeeld dat ik het recht heb om u de toegang tot mijn woning te weigeren.
Na deze informatie verleen ik u wel/geen toestemming tot het betreden van mijn woning.
Reden van de weigering om medewerking te verlenen aan dit huisbezoek:
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Handtekening belanghebbende: ___________________________________
Naam medewerker_________________Naam medewerker__________________________
Handtekening_____________________Handtekening______________________________
BIJLAGE instemmingsverklaring, Datum ____- ___ -____
Adres:_________________________________________________________________
Postcode:____________te ________________________________________________
Tevens waren in de woning aanwezig:
U heeft de hieronder genoemde ruimten in mijn woning betreden terwijl ik daarbij aanwezig was.
Voor het betreden van iedere afzonderlijke ruimte heeft U aan mij hiervoor toestemming gevraagd.
Handtekening belanghebbende ___________________________________
Naam medewerker_________________ Naam medewerker________________________
Handtekening_______ handtekening____________________
Bijlage 2 Instemmingsverklaring (met redelijke grond)
Adres:_________________________________________________________________
Postcode:____________te ________________________________________________
Gemeente _____________________________________________________________
Datum huisbezoek ____- ___ -____ Tijdstip gesprek ___ : ___ uur tot ___ : ___ uur
Gegevens bijstandsgerechtigde:
Achternaam:_________________________________________ man vrouw
Voorletter(s): _____________________ Geboortedatum: ____- ___ -____
Voorafgaand aan het verzoek tot binnentreden van mijn woning, heeft u zich gelegitimeerd met een geldig legitimatiebewijs.
Voorafgaand aan het verzoek tot binnentreden van mijn woning ben ik geïnformeerd over
U heeft mij meegedeeld dat u op basis van onderzoeksgegevens twijfels heeft over mijn opgegeven leefsituatie. U vraagt mijn medewerking aan een huisbezoek. Om die reden verzoekt u mij dan ook toestemming te geven om mijn woning te betreden.
U heeft mij meegedeeld dat u medewerking vraagt aan een huisbezoek om:
O mijn woonsituatie te controleren;
O mijn leefvorm te controleren;.
O in het kader van hernieuwde vermogensvaststelling.
U heeft mij uitgelegd dat ik het recht heb om u de toegang tot mijn woning te weigeren.
U hebt mij ook meegedeeld dat bij weigering medewerking te verlenen aan dit huisbezoek,
mijn bijstandsuitkering beëindigd wordt dan wel mijn aanvraag om bijstand wordt afgewezen.
Op basis van bovenstaande verleen ik wel/geen toestemming om mijn woning te betreden.
Reden van de weigering om medewerking te verlenen aan dit huisbezoek:
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
Ondertekening: Datum ____- ___ -____
Handtekening belanghebbende: ___________________________________
Naam medewerker___________________Naam medewerker__________________________
Handtekening______________________ Handtekening______________________________
BIJLAGE INFORMED CONSENT, Datum ____- ___ -____
Adres:_________________________________________________________________
Postcode:____________te ________________________________________________
Tevens waren in de woning aanwezig:
U heeft de hieronder genoemde ruimten in mijn woning betreden terwijl ik daarbij aanwezig was.
Voor het betreden van iedere afzonderlijke ruimte heeft u aan mij hiervoor toestemming gevraagd.
Handtekening belanghebbende ___________________________________
Naam medewerker___________________Naam medewerker__________________________
Handtekening_______________________Handtekening______________________________