Vaststellen van een verordening tot wijziging van de Subsidieverordening Elektrische Voertuigen (3A, 2014, 308/1175)
 
Afdeling 3A
Nummer 308/1175
Publicatiedatum 19 december 2014
Agendapunt 8
Datum besluit B&W 4 november 2014
Onderwerp
Vaststellen van een verordening tot wijziging van de Subsidieverordening Elektrische Voertuigen
De gemeenteraad van Amsterdam
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 4 november 2014 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1175),
Besluit:
I.vast te stellen de volgende
Verordening tot wijziging van de Bijzondere subsidieverordening voor de aanschaf van elektrische auto’s door veelrijders, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 september 2014 (Gemeenteblad 2014, afd. 3A, nr. 203/587).
Artikel 1
Artikel 4 Criteria met betrekking tot het voertuig
1.Artikel 4, eerste lid, onderdeel d, wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
de elektrische auto wordt volledig elektrisch aangedreven door een batterij of kan minimaal 60 kilometer volledig elektrisch worden aangedreven volgens de NEDC meetmethodiek;
  • 2.
    Artikel 4, eerste lid, onderdeel f, komt te vervallen.
  • 3.
    Artikel 4, tweede lid, wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Een elektrische auto is als nieuw aan te merken. Hiervan is sprake als voldaan is aan alle van de volgende criteria:
a.voor de auto is niet eerder een kentekenbewijs afgegeven. Bij een auto zonder kenteken is voldaan aan dit criterium als op de factuur en een verklaring van de importeur of distributeur van de auto:
1° staat dat de auto nieuw is en voor het eerst wordt ingezet,
2° staat dat de subsidieaanvrager de eerste eigenaar van de elektrische auto is en
3° een chassisnummer van de auto staat.
  • b.
    de auto is niet eerder geregistreerd geweest om gebruikt te worden op de openbare weg en is niet eerder op de openbare weg gebruikt en
  • c.
    de subsidieaanvrager is de eerste eigenaar van de elektrische auto. Aan dit criterium is voldaan als de datum van eerste toelating overeenkomt met de datum van eerste tenaamstelling zoals opgenomen op het kentekenbewijs of als het voertuig op naam heeft gestaan van een onderneming die als tussenpersoon de auto geleverd heeft gekregen. De subsidieaanvrager is niet aan te merken als de eerste eigenaar als de elektrische auto al eerder binnen het concern waar de subsidieaanvrager toe behoort is aangeschaft. Bij een auto zonder kenteken is voldaan aan dit criterium als uit de factuur en een verklaring van de importeur of distributeur blijkt dat de subsidieaanvrager de eerste eigenaar is.
    • 4.
      Aan artikel 4 wordt een vijfde lid toegevoegd, dat als volgt komt te luiden:
Het college kan subsidie verlenen voor een elektrische bestelauto die geen voertuigclassificatie N1 heeft, maar voldoet aan alle criteria uit het eerste lid en die volgens het college voldoet aan alle van de onderstaande criteria:
  • a.
    de auto is volledig vergelijkbaar met een bestelauto,
  • b.
    de auto voldoet aan alle eisen voor het gebruik op de openbare weg,
  • c.
    de auto is uitsluitend bedoeld voor goederenvervoer en
  • d.
    de auto heeft een gesloten laadruimte van minimaal 2 m3 of een open laadruimte met een oppervlakte van minimaal 2 m2.
Artikel 2
Artikel 5 Criteria voor de aanvrager als veelrijder
1.Artikel 5 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door of namens een onderneming of een publiekrechtelijke rechtspersoon die met de elektrische auto veel zakelijke kilometers in de gemeente rijdt en de elektrische auto gaat gebruiken voor de uitvoering van de primaire bedrijfsactiviteiten in de gemeente.
Artikel 3
Artikel 9 Hoogte van de subsidie
1.Artikel 9, eerste lid, onderdeel a, wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
voor het bepalen van de datum van aanschaf geldt de datum zoals vermeld op het afgegeven kentekenbewijs of bij auto’s zonder kentekenbewijs de datum zoals vermeld op de eindfactuur;
II.kennis te nemen van de volgende wijzigingen in de toelichting bij de Bijzondere subsidieverordening tot aanschaf van elektrische auto’s door veelrijders:
Aan de toelichting op artikel 4 wordt de volgende tekst toegevoegd Lid 5: Door het toevoegen van dit lid kan het college ook subsidie verlenen voor elektrische auto’s die het college als bestelauto aanmerkt, maar geen voertuigclassificatie N1 hebben. Het college kan de subsidie verlenen als de voertuigen volledig vergelijkbaar zijn met bestelauto’s en voldoen aan alle eisen voor het gebruik op de openbare weg. In de subsidieregeling is destijds opgenomen dat het elektrische bestelvoertuig moet voldoen aan de typegoedkeuring N1. De reden hiervoor was dat de subsidie bedoeld is voor elektrische voertuigen die een volwaardig alternatief bieden voor een conventioneel bestelvoertuig. Inmiddels blijkt uit de praktijk dat er voertuigen op de markt zijn gekomen die, ondanks dat ze niet aan categorie N1 voldoen, wél een volwaardig alternatief bieden voor een conventioneel bestelvoertuig. Deze voertuigen dragen dus bij aan het behalen van de doelstelling van de regeling om vervuilende voertuigen van de weg te krijgen.;
III.te bepalen dat de beslispunten I en II de dag na publicatie in het Gemeenteblad afdeling 3A in werking treden.
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
in zijn vergadering op 17 december 2014.
De voorzitter
mr. E.E. van der Laan
De raadsgriffier
mr. M. Pe
Naar boven