Verordening op de heffing en invordering van leges 2015.
 
Volgnummer
:
68d
Kenmerk
:
stafafdeling bestuurlijke zaken en middelen
Onderwerp
:
Verordening leges 2015
 
De raad van de gemeente Brielle;
 
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 november 2014,
volgnummer 68;
 
gelet op: artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);
 
b e s l u i t :
 
vast te stellen de navolgende:
 
Verordening op de heffing en invordering van leges 2015.
 
Artikel 1. Begripsomschrijvingen.
Deze verordening verstaat onder:
  • a.
    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
  • b.
    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
  • c.
    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
  • d.
    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
  • e.
    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
     
Artikel 2. Belastbaar feit.
Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:
  • a.
    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
  • b.
    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
 
Artikel 3. Belastingplicht.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
 
Artikel 4. Vrijstellingen.
Leges worden niet geheven voor:
  • a.
    stukken, welke ter voldoening van wettelijke voorschriften, kosteloos moeten worden afgegeven;
  • b.
    beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van een gemeentelijke belasting of retributie;
  • c.
    hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken voor rijksambtenaren en provinciale ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;
  • d.
    inlichtingen, welke anders dan ten behoeve of in het belang van bepaalde personen, op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;
  • e.
    stukken vereist voor vrijwillige militaire dienstneming;
  • f.
    stukken vereist voor uitbetaling van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen of bezoldigingen;
  • g.
    stukken, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekking hebbende op enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;
  • h.
    stukken, houdende beslissingen op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;
  • i.
    fotokopieën van processtukken ten behoeve van appellant/reclamant bij bezwaar- en beroepsprocedures.
  • j.
    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
  • k.
    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
  • l.
    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
     
Artikel 5. Vermindering/ontheffing.
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
 
Artikel 6. Tarieven.
  • 1.
    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
  • 2.
    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
  • 3.
    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
     
Artikel 7. Wijze van heffing.
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
 
Artikel 8. Termijnen van betaling.
  • 1.
    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 7:
    • a.
      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
    • b.
      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na dagtekening van de kennisgeving.
  • 2.
    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.
     
Artikel 9. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.
 
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.
    De ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2014’ van 10 december 2013 en ‘1e Verordening tot wijziging van de Verordening op de heffing van invordering van leges 2014’ van 11 februari 2014, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
  • 2.
    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
  • 3.
    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
  • 4.
    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2015'.
     
 
Aldus besloten door de gemeenteraad van Brielle
in de openbare vergadering van 9 december 2014
 
de griffier,
de voorzitter,
 
L.C.M. van Steijn
G.G.J. Rensen
Par:
 
 
Tabel van tarieven, behorende bij de Legesverordening 2015 van de gemeente Brielle, vastgesteld bij raadsbesluit van 9 december 2014.
Inhoud:
 
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Algemeen
Hoofdstuk 2 Kaarten, tekeningen
Hoofdstuk 3 Verordeningen
Hoofdstuk 4 Legalisatie/waarmerking
Hoofdstuk 5 Ontheffing Sluitingsuur
Hoofdstuk 6 Wet op de Kansspelen
Hoofdstuk 7 Ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 8 Huisvestingsverordening
Hoofdstuk 9 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 10 Rijbewijzen
Hoofdstuk 11 Europees medisch paspoort
Hoofdstuk 12 Algemene vergunningen, diverse beschikkingen, ontheffingen
Hoofdstuk 13 Burgerlijke Stand, Bevolking
Hoofdstuk 14 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 15 Reisdocumenten
Hoofdstuk 16 Bewijzen van Nederlanderschap (NVT)
Hoofdstuk 17 Verklaringen omtrent personen
Hoofdstuk 18 Verzoeken tot naturalisatie
Hoofdstuk 19 Begroting, jaarrekening
Hoofdstuk 20 Meldingplichtige werkzaamheden op grond van de Telecommunicatiewet.
 
Titel 2 Activiteiten onder de Omgevingsvergunning.
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Teruggaaf
Hoofdstuk 5 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 8 Sloopmelding
Hoofdstuk 9 Publicatiekosten
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
 
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet
Hoofdstuk 2 Exploitatie seksinrichtingen.
Hoofdstuk 3 Exploitatie horecabedrijf
Hoofdstuk 4 Huisvestingswet
Hoofdstuk 5 Vergunningen voor evenementen
Hoofdstuk 6 Vergunningen voor standplaatsen
 
Titel 1
Algemene dienstverlening
 Tarief
2015
 Tarief
2014
 
 
 
 
Hoofdstuk 1
Algemeen
 
 
1.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: Fotokopieën van stukken, minuten, afschriften van of uittreksels uit stukken, geschreven, gedrukt of gekopieerd, voor zover zij in andere artikelen van deze tabel of in andere verordeningen, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd, per kopie:
 
 
 
a. Enkelzijdig (zwart-wit):
 
 
 
-formaat A-4:
€ 0,05
€ 0,05
 
-formaat A-3:
€ 0,06
€ 0,06
 
b. Enkelzijdig (kleur):
 
 
 
-formaat A-4:
€ 0,13
€ 0,13
 
-formaat A-3:
€ 0,14
€ 0,14
 
c. Dubbelzijdig(zwart-wit):
 
 
 
-formaat A-4:
€ 0,10
€ 0,10
 
-formaat A-3:
€ 0,11
€ 0,11
 
d. Dubbelzijdig(kleur):
 
 
 
-formaat A-4:
€ 0,26
€ 0,26
 
-formaat A-3:
€ 0,27
€ 0,27
 
Hoofdstuk 2
 
Kaarten, tekeningen
 
 
1.2.1
a. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van kopieën van kaarten en tekening:
 
 
 
-formaat A-2:
€ 6,00
€ 5,95
 
-formaat A-1:
€ 8,50
€ 8,40
 
-formaat A-0:
€ 12,00
€ 11,90
 
b. Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de archieven en verzamelingen berustende bescheiden door medewerkers, mits de hieraan bestede tijd meer dan 10 minuten bedraagt, voor ieder daaraan besteed halfuur:
 
€ 11,60
 
€ 11,50
 
Hoofdstuk 3
 
Verordeningen
 
 
1.3.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de verordening, per pagina:
€ 0,05
€ 0,05
 
Hoofdstuk 4
 
Legalisatie/waarmerking
 
 
1.4.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
 
 
 
a. Het legaliseren van een handtekening dan wel het waarmerken van afschriften van stukken:
€ 10,95
€ 10,85
 
b. Het verklaren, dat een portret op een stuk het portret is van degene, te wiens naam dat stuk gesteld is of in dat stuk wordt bedoeld:
€ 10,95
€ 10,85
 
Hoofdstuk 5
 
Ontheffing Sluitingsuur
 
 
1.5.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning van de in artikel 2:29 en 3:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Brielle opgenomen sluitingstijden:
 
 
 
a. indien de ontheffing geldt voor één keer:
 
 
 
1. voor het eerste uur of een gedeelte daarvan, per dag:
€ 6,85
€ 6,80
 
2. voor ieder volgend uur of een gedeelte daarvan, per dag:
€ 3,40
€ 3,40
 
b. indien de ontheffing een geldigheidsduur heeft van een kalenderjaar of een gedeelte daarvan, gelden de tarieven als genoemd in lid a tot een maximum per ontheffing van:
€ 198,25
€ 195,85
 
Hoofdstuk 6
 
Wet op de Kansspelen
 
 
1.6.1
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:
 
 
 
a. voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat:
€ 58,10
€ 57,40
 
b. voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten:
€ 93,05
€ 91,95
 
c. lid a en b zijn van overeenkomstige toepassing indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden, met dien verstande dat de in lid a  en b bedoelde maximumbedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd worden.
 
 
 
d. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):
 
€ 8,50
 
€ 8,40
 
Hoofdstuk 7
 
Ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet
 
 
1.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet:
€ 8,50
€ 8,40
 
Hoofdstuk 8
 
Huisvestingsverordening
 
 
1.8.1
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
 
a. tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet:
€ 31,00
€ 30,65
 
b. tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet:
voor oppervlakten van 1 tot en met 50 m2
voor oppervlakten van 51 tot en met 100 m2
voor oppervlakten van 101 tot en met 250 m2
voor oppervlakten van groter dan 250 m2
Bedragen optellen bij grotere oppervlakten.
.
.
.
 
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
 
.
.
.
 
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
 
 
c. tot het verkrijgen van een tijdelijke vergunning tot het gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan tijdelijke arbeidsmigranten tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onder a, van de Huisvestingswet:
€ 154,30
€ 152,40
 
d. tot het verlengen van een tijdelijke onttrekkingsvergunning voor arbeidsmigranten via de Huisvestingsweg:
€ 25,70
€ 25,40
 
e. tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet:
voor oppervlakten van 1 tot en met 50 m2
voor oppervlakten van 51 tot en met 100 m2
voor oppervlakten van 101 tot en met 250 m2
voor oppervlakten van groter dan 250 m2
  Bedragen optellen bij grotere oppervlakten.
.
.
.
 
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
 
.
.
.
 
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
 
 
f. tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste
lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet:
voor oppervlakten van 1 tot en met 50 m2
voor oppervlakten van 51 tot en met 100 m2
voor oppervlakten van 101 tot en met 250 m2
voor oppervlakten van groter dan 250 m2 
Bedragen optellen bij grotere oppervlakten.
.
.
.
 
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
 
 
.
.
 
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
 
 
g. tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet:
voor oppervlakten van 1 tot en met 50 m2
voor oppervlakten van 51 tot en met 100 m2
voor oppervlakten van 101 tot en met 250 m2
voor oppervlakten van groter dan 250 m2
Bedragen optellen bij grotere oppervlakten.
.
 
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
€ 54,25
 
.
 
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
€ 53,60
 
 
h. tot het verkrijgen van vergunning voor het tijdelijk verhuren van leegstaande woningen via de Leegstandwet:
€ 78,25
€ 77,30
 
i. tot het verlengen van een vergunning voor het tijdelijk verhuren van leegstaande woningen via de Leegstandwet:
€ 26,05
€ 25,75
 
j. tot het verkrijgen van een urgentieverklaring, als bedoeld in artikel 2.5.1.  van de Huisvestingsverordening der gemeente:
€ 35,95
€ 35,55
 
Hoofdstuk 9
 
Verkeer en vervoer
 
 
1.9.1
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:
 
 
 
a. ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten:
€ 37,00
€ 36,55
 
b. ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in artikel 13 onder a:
€ 8,50
€ 8,40
 
c. ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen :
€ 37,55
€ 37,10
 
d. gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):
€ 38,05
€ 37,60
 
e. medische indicatiestelling voor het verkrijgen van de gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
€ 96,10
€ 94,95
 
Hoofdstuk 10
 
Rijbewijzen
 
 
1.10.1
Het tarief bedraagt voor:
 
 
 
a. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, of omwisselen van een rijbewijs:
€ 38,45
€ 38,45
 
b. het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen:
 
€ 4,50
 
€ 4,50
 
Het tarief genoemd in de onderdelen a. en b. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
€ 33,85
€ 34,10
 
Hoofdstuk 11
 
Europees medisch paspoort
 
 
1.11.1
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een Europees medisch paspoort.
€ 2,75
€ 2,75
 
Hoofdstuk 12
 
Algemene vergunningen, diverse beschikkingen, ontheffingen
 
 
1.12.1
a. Overige beschikkingen
 
 
 
Het afgeven van beschikkingen krachtens wet, reglement of verordening, voor zover daarvoor qua leges geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat en deze verordening daarin niet voorziet:
 
 
€ 8,50
  
€ 8,40
 
b. Meldingen, kennisgevingen e.d.
 
 
 
Het afgeven van een schriftelijke reactie op een melding, kennisgeving of verzoek in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt:
€ 8,50
€ 8,40
 
Hoofdstuk 13
 
Burgerlijke Stand, Bevolking
 
 
1.13.1
Het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand, voor zover nog niet aanwezig in het oud-archief:
 
 
 
a. buiten abonnement, per inlichting over één persoon (excl. portokosten):
€ 5,75
€ 5,70
 
b. in abonnement:
 
 
 
1. voor maximaal 10 inlichtingen per jaar:
€ 43,55
€ 43,05
 
2. voor maximaal 50 inlichtingen per jaar:
 € 197,95
€ 195,55
 
3. voor maximaal 100 inlichtingen per jaar:
€ 359,75
€ 355,35
 
4. voor maximaal 500 inlichtingen per jaar:
€ 1.438,15
€ 1.420,40
 
 5. voor maximaal 1.000 inlichtingen per jaar:
€ 2.516,60
€ 2.485,55
 
een jaar omvat voor de toepassing van dit artikel een aaneensluitende periode van 12 maanden, aanvangende met de dag, waarop het abonnement ingaat. En voor elke volgende inlichting boven het maximum van het abonnement:
€ 5,75
€ 5,70
 
c. het op verzoek van particulieren/bedrijven uitreiken van folders bij geboorteaangiften en huwelijksaangiften, per soort folder per jaar:
€ 80,85
€ 79,90
1.13.2
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
 
 
 
a. een trouwboekje of partnerschapsboekje (kunststof):
€ 12,60
€ 12,45
 
b. een trouwboekje of partnerschapsboekje (leder):
€ 24,80
€ 24,50
 
c. een duplicaat-trouwboekje of partnerschapsboekje (kunststof):
€ 15,95
€ 15,80
 
d. een duplicaat-trouwboekje of partnerschapsboekje (leder):
€ 28,85
€ 28,50
1.13.3
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte:
 
 
 
a. 1. op maandag en dinsdag van 09.00 tot 10.00 uur:
€ 0,00
€ 0,00
 
2. op maandag en dinsdag van 10.00 tot 16.00 uur:
€ 330,50
€ 326,45
 
3. op woensdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur:
€ 330,50
€ 326,45
 
b. op zaterdag van 09.00 tot 16.00 uur:
€ 661,00
€ 652,85
 
c. voor het wijzigen van een reeds schriftelijk bevestigd huwelijk, registratie van het partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
€ 25,00
 
 
d. Indien de voltrekking van het huwelijk, de registratie van het partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaats vind in de Dorpskerk te Vierpolders of de Martinuskerk te Zwartewaal worden de tarieven verhoogd met:
€ 61,25
€ 60,50
 
e. Het tarief voor het ter beschikking stellen van een getuige door de gemeente bedraagt per getuige:
€ 14,60
€ 14,45
 
f. Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap, of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:
€ 165,20
€ 163,20
 
 
g. indien de voltrekking plaatsvindt in een als gemeentehuis aangewezen locatie anders dan het stadhuis, stadskantoor, Dorpskerk Vierpolders of Martinuskerk te Zwartewaal wordt, in afwijking van onderdeel c. van dit artikel het bedrag volgens onderdeel a, verhoogd met de op het moment van de voltrekking geldende huurprijs voor de betreffende als gemeentehuis  aangewezen locatie. De kosten in casu het bedrag van de verhoging worden/wordt vooraf aan het bruidspaar/te registreren partners kenbaar gemaakt.
 
 
 
werkelijke kosten
 
 
 
werkelijke kosten
 
1.13.4
 
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
 
 
 
Hoofdstuk 14
 
Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
 
 
1.14.1
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder een verstrekking verstaan:
 
 
 
Eén of meer gegevens omtrent een persoon, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
 
 
 
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:
 
 
 
a. per verstrekking:
€ 5,75
€ 5,70
 
b. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens
 gedurende de periode van een jaar:
 
 
 
1. voor maximaal 10 verstrekkingen:
€ 43,55
€ 43,05
 
2. voor maximaal 50 verstrekkingen:
€ 197,95
€ 195,55
 
3. voor maximaal 100 verstrekkingen:
€ 359,75
€ 355,35
 
4. voor maximaal 500 verstrekkingen:
1.438,15
€ 1.420,40
 
5. voor maximaal 1.000 verstrekkingen:
€ 2.516,65
€ 2.485,59
 
voor elke volgende verstrekking boven het maximum van het abonnement
€ 5,75
€ 5,70
 
c. In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
€ 2,75
€ 2,75
1.14.2
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder een verstrekking verstaan:
 
 
 
Eén of meer gegevens omtrent een persoon, die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie.
 
 
 
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:
 
 
 
a. per verstrekking:
€ 5,75
€ 5,70
 
b. 1. per verstrekking aan organisaties voor sociaal-, medisch- en/of wetenschappelijk onderzoek:
€ 0,60
€ 0,60
 
2. per verstrekking aan niet-commerciële organisaties met een publiekrechtelijke- ,maatschappelijke- of filantropische functie of doelstelling ten behoeve van het bijhouden van hun leden-, cliënten of donateursadministratie:
€ 0,60
€ 0,60
 
3. per verstrekking aan organisaties op levensbeschouwelijke grondslag, die niet in de SILA participeren, ten behoeve van het bijhouden van de ledenadministratie:
 
 
€ 0,60
 
 
€ 0,60
 
c. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van een jaar:
 
 
 
1. voor maximaal 10 verstrekkingen:
€ 43,55
€ 43,05
 
2. voor maximaal 50 verstrekkingen:
€ 197,95
€ 195,55
 
3. voor maximaal 100 verstrekkingen:
€ 359,75
€ 355,35
 
4. voor maximaal 500 verstrekkingen:
€ 1.438,15
€ 1.420,40
 
5. voor maximaal 1.000 verstrekkingen:
€ 2.516,60
€ 2.485,55
1.14.3
a. Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier:
€ 11,20
€ 11,10
 
b. Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een overzicht van  een "persoonslijst":
 
€ 7,60
 
€ 7,55
 
Hoofdstuk 15
 
Reisdocumenten
 
 
1.15.1
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:
 
 
 
a. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:
€ 51,60
€ 51,00
 
b. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder a.  (zakenpaspoort):
€ 51,60
€ 51,00
 
c. tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart:
€ 28,70
€ 28,35
 
d. toeslag spoedaanvraag per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen):
€ 47,60
€ 47,05
1.15.2
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt:
 
 
 
a. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:
€ 67,75
€ 66,95
 
b. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder a.  (zakenpaspoort):
€ 67,75
€ 66,95
 
c. tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart:
€ 53,60
€ 52,95
 
d. toeslag spoedaanvraag per reisdocument (incl. bijschrijven kinderen):
€ 47,60
€ 47,05
 
Hoofdstuk 16
 
Bewijzen van Nederlanderschap (NVT)
 
 
1.16.1
Het afgeven van:
 
 
 
a. een bewijs van opneming in het persoons- en/of verblijfsregister:
€ 5,95
€ 5,90
 
b. een bewijs van Nederlanderschap:
€ 6,65
€ 6,60
 
Hoofdstuk 17
 
Verklaringen omtrent personen
 
 
1.17.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
 
a. tot het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag:
€ 30,05
€ 30,05
 
b. tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn:
c. tot het verkrijgen van een internationale verklaring van in leven zijn:
€ 7,75
€ 12,25
€ 7,70
€ 12,10
 
d. tot het verkrijgen van verlof voor uitstel van begraving/verbranding:
€ 4,55
€ 4,50
 
Hoofdstuk 18
 
Verzoeken tot naturalisatie
 
 
1.18.1
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie en naturalisatie- gelden 2002 of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
 
 
 
Hoofdstuk 19
 
Begroting, jaarrekening
 
 
1.19.1
a. Het verstrekken van een exemplaar van de gemeentebegroting:
€ 60,80
€ 60,05
 
b. Het verstrekken van een exemplaar van de jaarrekening/jaarverslag:
€ 60,80
€ 60,05
 
Hoofdstuk 20
 
Meldingplichtige werkzaamheden op grond van de Telecommunicatiewet.
 
 
1.20.1
a. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet:
€ 137,50
€ 135,85
 
b. indien het betreft werkzaamheden tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond per strekkende meter sleuf verhoogd met:
€ 1,30
€ 1,20
 
c. indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
d. Indien een begroting als bedoeld in c. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
e. indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:
€ 68,70
€ 67,90
 
f. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de vooraf gaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
g. Indien een begroting als bedoeld in onderdeel f. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
Titel 2
Activiteiten onder de Omgevingsvergunning.
 
 
 
Hoofdstuk 1
 
Begripsomschrijvingen
 
 
2.1
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
 
 
2.1.1
aanlegkosten:
 
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
 
2.1.2
bouwkosten:
 
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
 
2.1.3
sloopkosten:
 
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
 
2.1.4
Wabo:
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 
 
 
a. In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
 
 
 
b. In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
 
 
 
Hoofdstuk 2
 
Beoordeling conceptaanvraag
 
 
2.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
 
 
 
om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, waarbij de omgevingsvergunning slechts kan worden verleend met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, 2° en 3° van de Wabo, of met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, c of d van de Wabo of met toepassing van artikel 2.2, tweede lid:
€ 290,30
€ 286,75
2.2.2
Indien in het kader van het beoordelen van een conceptaanvraag een advies wordt gevraagd aan de Welstandscommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land bedrag het tarief:
 
€ 107,45
 
€ 106,15
2.2.3
Indien conceptaanvraag resulteert in een aanvraag om omgevingsvergunning, wordt een bedrag van € 75,00 in mindering gebracht op de uiteindelijke leges.
 
 
 
Hoofdstuk 3
 
Omgevingsvergunning
 
 
 
 
2.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
 
 
2.3.1
Bouwactiviteiten
 
 
 
a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 38,05
€ 37,60
 
b. Dit bedrag wordt vermeerderd met 1,3% van de naar boven in duizendtallen van euro’s afgeronde bouwkosten met een minimum van:
€ 101,65
€ 100,40
 
c. Indien die aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een eerdere conceptaanvraag zoals bedoeld in onderdeel 2.2.1 welke positief is afgedaan, worden de voor de oorspronkelijke conceptaanvraag geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.3.1 onder a met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan:
€ 137,60
€ 135,95
2.3.2
Verplicht advies agrarische commissie
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:
€ 987,10
€ 974,95
2.3.3
Achteraf ingediende aanvraag
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief:
a. indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:
€ 77,55
€ 76,60
 
b. indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt aangevangen met de bouwactiviteit alvorens beschikt is:
€ 77,55
€ 76,60
2.3.4
Aanlegactiviteiten
 
 
 
a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,
bedraagt het tarief:
€ 38,05
€ 37,60
 
b. Dit bedrag wordt vermeerderd met 1,3% van de naar boven in
duizendtallen van euro’s afgeronde aanlegkosten met een minimum
van:
€ 101,65
€ 100,40
 
c. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
kapactiviteit, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder g, van de Wabo en
hiervoor voorwaarde zijn gesteld in het bestemmingsplan bedraagt het
tarief:
€ 38,05
€ 37,60
2.3.5
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake in van een bouwactiviteit
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:
 
 
 
a. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt
toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
b. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt
toegepast (buitenplanse kleine afwijking/wijzigingsbevoegdheid):
€ 325,70
€ 321,70
 
c. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt
toegepast (buitenplanse afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
d. indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke
afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
e. indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van exploitatieplan):
 
€ 250,70
 
€ 247,65
 
f. indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit
in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van
de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de
Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
€ 321,70
€ 321,70
 
g. indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in
strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van
de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de
Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 325,70
€ 321,70
 
h. indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van voorbereidingsbesluit):
 
€ 250,70
 
€ 247,65
2.3.6
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
a. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt
toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
b. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt
toegepast (buitenplanse kleine afwijking/wijzigingsbevoegdheid):
€ 325,70
€ 321,70
 
c. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt
toegepast (buitenplanse afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
d. indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke
afwijking):
€ 325,70
€ 321,70
 
e. indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van exploitatieplan):
€ 250,70
€ 247,65
 
f. indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit
in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van
de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de
Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
€ 325,70
€ 321,70
 
g. indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in
 strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van
de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de
Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 325,70
€ 321,70
 
h. indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast
(afwijking van voorbereidingsbesluit):
€ 250,70
€ 247,65
2.3.7
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
a. voor oppervlakten van 1 tot en met 500 m2
€ 426,90
€ 421,65
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 1,00
€ 0,95
 
b. voor oppervlakten van 501 tot en met 1,000 m2
€ 544,90
€ 538,20
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,80
€ 0,75
 
c. voor oppervlakten van 1.001 tot en met 5.000 m2
€ 1.134,75
€ 1.120,75
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,25
€ 0,25
 
d. voor oppervlakten van groter dan 5.000 m2
€ 1.429,50
€ 1.411,88
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,20
€ 0,20
2.3.8
Verlengen of reviseren van een omgevingsvergunning die betrekking heeft tot het gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
 
 
Voor het verlengen of reviseren van een omgevingsvergunning met betrekking op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
a. voor oppervlakten van 1 tot en met 500 m2
€ 213,40
€ 210,80
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,05
€ 0,05
 
b. voor oppervlakten van 501 tot en met 1,000 m2
€ 272,40
€ 269,05
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,40
€ 0,40
 
c. voor oppervlakten van 1.001 tot en met 5.000 m2
€ 567,30
€ 560,30
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,15
€ 0,15
 
d. voor oppervlakten van groter dan 5.000 m2
€ 714,70
€ 705,90
 
vermeerderd met een bedrag per m2 van:
€ 0,10
€ 0,10
2.3.9
Activiteiten met betrekking tot monumenten en beschermde stads- of dorpsgezichten  
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot:
 
 
 
a. een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f,  van de Wabo;
€ 38,75
€ 38,30
 
b. een gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b,
van de Wabo;
€ 38,75
€ 38,30
 
c. het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a
 van de Wabo, dat wordt gebouwd in een beschermd stad- of dorpsgezicht
en de aanvraag voor advies wordt voorgelegd aan de
Monumentencommissie;
of
 
 
 
 het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht,
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo;
 
 
 
bedraagt het tarief, indien de bouw- en/of sloopkosten,
 
 
 
a. minder dan € 4.000,-- bedragen
€ 35,85
€ 35,45
 
b. € 4.000,-- tot € 25.000,--bedragen
€ 62,25
€ 61,50
 
vermeerderd met 2‰ van de kosten;
 
 
 
c. € 25.000,-- tot € 120.000,-- bedragen
€ 124,60
€ 123,10
 
vermeerderd met 1,1‰ van de kosten;
 
 
 
d. € 120.000,-- tot € 230.000,-- bedragen
€ 235,10
€ 232,20
 
vermeerderd met 1,1‰ van de kosten
 
 
 
e. € 230.000,-- tot € 455.000,-- bedragen
€ 568,55
€ 561,55
 
vermeerderd met 0,6‰ van de kosten;
 
 
 
f. meer dan € 455.000,-- bedragen
€ 1.125,25
€ 1.111,40
 
vermeerderd met 0,25‰ van de kosten;
 
 
 
g. De overeenkomstig a t/m f berekende leges worden afgerond op een veelvoud van € 5,00
 
 
2.3.10
Welstandscommissie
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo of artikel 2.2, eerste lid, onder h van de Wabo (handelsreclame als bedoeld in de APV), en de aanvraag voor advies wordt voorgelegd aan de Welstandscommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land, bedraagt het tarief:
 
 
 
a. indien de bouwkosten minder dan € 4.000,-- bedragen
€ 44,10
€ 43,60
 
b. indien de bouwkosten € 4.000,-- tot € 25.000,-- bedragen
€ 56,90
€ 56,20
 
vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten;
 
 
 
c. indien de bouwkosten € 25.000,-- tot € 120.000,-- bedragen
€ 87,10
€ 86,05
 
vermeerder met 1,1‰ van de bouwkosten;
 
 
 
d. indien de bouwkosten € 120.000,-- tot € 230.000,-- bedragen
€ 140,35
€ 138,65
 
vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten;
 
 
 
e. indien de bouwkosten € 230.000,-- tot € 455.000,-- bedragen
€ 301,55
€ 297,85
 
vermeerder met 0,6‰ van de bouwkosten;
 
 
 
f. indien de bouwkosten meer dan € 455.000,-- bedragen
€ 570,55
€ 563,55
 
vermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten;
 
 
 
g. De overeenkomstig a t/m f berekende leges worden afgerond op een
veelvoud van € 5,00
 
 
2.3.11
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads of dorpsgezicht
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraag het tarief in gevallen waarin dat in
 
 
 
een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo:
€ 37,30
€ 36,85
2.3.12
Aanleggen of veranderen weg
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 8,50
€ 8,40
2.3.13
Uitweg/inrit
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 8,50
€ 8,40
2.3.14
Kappen
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
 
€ 8,50
 
 
 
 
€ 8,40
2.3.15
Opslag van roerende zaken
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in de gemeente, waarvoor op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
bedraagt het tarief:
 
 
 
a. indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,
bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:
€ 8,50
€ 8,40
 
b. indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of
gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende
zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de
  Wabo:
 
 
 
€ 8,50
 
 
 
€ 8,40
2.3.16
Handelingen in het kader van handelsreclame
indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op het op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats bedraagt het tarief:
€ 47,95
€ 47,40
2.3.17
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingwet 1998
 
 
 
a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn
voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de
 dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de
Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:
€ 321,70
€ 321,70
 
b. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats
 en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,
van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:
€ 325,70
€ 321,70
2.3.18
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:
€ 325,70
€ 321,70
2.3.19
Andere activiteiten
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
 
 
 
a. behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie
activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 37,30
€ 36,85
 
b. behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of
waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed
kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede
 lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 37,30
€ 36,85
 
c. als het een gemeentelijke verordening betreft
€ 37,30
€ 36,85
 
d. als het een provinciale of waterschapsverordening betreft
€ 37,30
€ 36,85
2.3.20
Omgevingsvergunning in twee fasen
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
a. voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met
betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van
 de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor
de eerste fase betrekking heeft;
 
 
 
b. voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met
betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing
van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag
voor de tweede fase betrekking heeft;
 
 
2.3.21
Beoordeling bodemrapport
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een (milieukundig) bodemrapport wordt beoordeeld, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de 'Bouwverordening gemeente Brielle', indien:
 
 
 
a. de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5707,
uitgave 2003 of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd,
naar het historisch gebruik en naar de bodem gesteldheid betreft, per uur:
€ 120,85
€ 119,40
 
tot een maximum van:
€ 1.808,30
€ 1.786,00
 
b. de aanvraag een verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 2009
of zoals dit normblad laatstelijke is vervangen of gewijzigd, naar de
bodemgesteldheid betreft:
€ 482,20
€ 476,25
 
c. de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad
bodembescherming betreft:
€ 482,20
€ 476,25
 
d. de aanvraag mede het beoordelen van een saneringsplan betreft (hierbij
inbegrepen de beoordeling van een plan van aanpak en evaluatie), als
bedoeld in de Wet bodembescherming:
€ 482,20
€ 476,25
 
e. Indien sanering dient plaats te vinden, zal een door burgemeester en
wethouders aangewezen deskundige bij de sanering aanwezig zijn. De
kosten hiervan bedragen per uur
€ 120,10
€ 118,65
 
f. Het tarief van het in behandeling nemen van een  aanvraag welke krachtens  wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een
archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld bedraagt: het bedrag van de  voorafgaand aan het uitvoeren aan de Aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
2.3.22
Verzoek hogere grenswaarden
 
 
 
a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
handeling waarvoor op grond van de Wet geluidhinder het verlenen van
 een ontheffing hogere grenswaarden nodig is, bedraagt het tarief:
€ 988,10
€ 975,95
 
b. Het tarief voor het opstellen van een geluidsonderzoek ingevolge de Wet
geluidhinder bedraagt: het bedrag van de voorafgaand aan het uitvoeren
van het geluidsonderzoek aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend
 uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is
opgesteld.
 
 
 
c. Indien een begroting als bedoeld in b. is uitgebracht, wordt het onderzoek
aangevangen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de
aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde
werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
2.3.23
Advies
 
 
 
a. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk
 bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen
 bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de
aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een
omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het (definitief)
in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan
de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het
college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
b. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk
 bedraagt het tarief, indien een omgevingsvergunning slechts kan worden
verleend indien de motivering van het besluit een goede ruimtelijke
onderbouwing bevat: het bedrag van de voorafgaand aan het (definitief) in
behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de
 aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het
college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
c. Indien een begroting als bedoeld in a. en b. is uitgebracht, wordt een
aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop
 de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag
 voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
2.3.24
Verklaring van geen bedenkingen
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
 
 
 
a. indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet
afgeven:
€ 325,70
€ 321,70
 
b. indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen
moet afgeven:
€ 325,70
€ 321,70
 
Hoofdstuk 4
 
Teruggaaf
 
 
2.4.1
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning
 
 
 
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges van het tarief als bedoeld in de onderdelen 2.3.1. of 2.3.4. De teruggaaf bedraagt:
 
 
 
a. indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 90% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
b. indien de aanvraag wordt ingetrokken na vier weken maar voor het verkrijgen van een vergunning 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
2.4.2
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning
 
 
 
Als een aanvrager zijn omgevingsvergunning voor een project intrekt terwijl deze reeds verleend is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges van het tarief als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.4. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
2.4.3
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning
 
 
 
a. Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project weigert,
bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges van het tarief
als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.4. De teruggaaf bedraagt 50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit
verschuldigde leges.
 
 
 
b. Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.4.3.a. wordt mede verstaan
een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij
rechterlijke uitspraak.
 
 
2.4.4
Teruggaaf als gevolg van het niet in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning
 
 
 
Bij een besluit een aanvraag voor een omgevingsvergunning niet verder te behandelen, als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 of 2.3.4. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
2.4.5
Financiële compensatie bij nalatigheid of onjuiste wijze van handelen van de gemeente
Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt geweigerd of buiten behandeling wordt gesteld vanwege nalatigheid of door onjuiste wijze van handelen van de gemeente, dient aan de aanvrager de mogelijkheid te worden geboden om de aanvraag opnieuw in te dienen waarbij de leges van de oorspronkelijke aanvraag komen te vervallen. De leges van de nieuwe aanvraag worden in rekening gebracht.
 
 
 
Hoofdstuk 5
 
Wijziging omgevingsvergunning
 
 
2.5
a. In afwijking van het bepaalde in 2.3.1 bedraagt het tarief voor het in
behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een
 omgevingsvergunning voor een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste
lid, onder a Wabo, als gevolg van een, naar omstandigheden beoordeeld,
geringe wijziging in het project:
 
 
 
 
€ 290,30
 
 
 
 
€ 286,75
 
b. Indien de bouwkosten ten gevolge van de wijziging meer bedragen dan de
oorspronkelijk vastgestelde bouwkosten, dan wordt het tarief als bedoeld onder a verhoogd met het tarief als bedoeld in 2.3.1, onder b en c, dat is
berekend over de meerdere bouwkosten.
 
 
 
c. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het overschrijven van een omgevingsvergunning
€ 38,70
€ 38,25
 
Hoofdstuk 6
 
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
 
 
2.6
a. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid,
van de Wet ruimtelijke ordening het vaststellen van een bestemmingsplan
als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening
bedraagt: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan aan de
aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het
college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
b. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid,
 onder a, van de Wet ruimtelijke ordening
€ 325,70
€ 321,70
 
Hoofdstuk 7
 
Publicatiekosten
 
 
2.7
Kosten publicatie in Briels Nieuwsland of ander lokaal nieuwsblad
€ 113,50
€ 112,10
 
Hoofdstuk 8
 
In deze titel niet benoemde beschikking
 
 
2.8
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking
€ 17,50
€ 17,30
 
Titel 3
 
 
 
 
Hoofdstuk 1
 
Drank- en Horecawet
 
 
3.1
a. Het verlenen van een vergunning ingevolge de "Verlofverordening 1981"
€ 24,40
€ 24,10
 
b. Het verlenen van een ontheffing ingevolge de "Verordening beperking
drankverstrekking 2000":
€ 20,40
€ 20,15
 
c. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een
vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet
€ 101,90
€ 100,65
 
d. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een
ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:
€ 8,50
€ 8,40
 
e. Wijziging in het personeelsbestand en lokaliteit(en) in een
 bestaande vergunning bedraagt als bedoeld onder 3.1.a en 3.1.c.:
€ 8,50
€ 8,40
 
Hoofdstuk 2
 
Exploitatie seksinrichtingen.
 
 
3.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
 
a. tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een
seksinrichting als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene Plaatselijke
Verordening:
€ 282,25
€ 278,80
 
b. voor het verlengen c.q. reviseren van een vergunning voor het exploiteren
van een seksinrichting als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene
Plaatselijke Verordening:
€ 108,20
€ 106,90
 
c. tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een
escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene Plaatselijke
Verordening:
€ 216,55
€ 213,85
 
d. voor het verlengen c.q. reviseren van een vergunning voor het exploiteren
 van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene
Plaatselijke Verordening:
€ 108,20
€ 106,90
 
e. Ter zake van een wijziging in het personeelsbestand in een bestaande
vergunning bedraagt het tarief 50% van het tarief als bedoeld onder 3.2.a
en 3.2.c.
 
 
 
Hoofdstuk 3
 
Exploitatie horecabedrijf
 
 
3.3
a. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een
vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf ex artikel 2.28 van
de Algemene Plaatselijke Verordening Brielle :
€ 216,55
€ 213,90
 
b. Het verlengen c.q. reviseren van een vergunning voor het exploiteren van
een horecabedrijf ex artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening
Brielle:
€ 108,20
€ 106,90
 
c. Ter zake van een wijziging in het personeelsbestand en lokaliteit(en) in een
 bestaande vergunning bedraagt het tarief 25% van het tarief als bedoeld
onder a.
 
 
 
Hoofdstuk 4
 
Huisvestingswet
 
 
3.4
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet:
€ 54,25
€ 53,60
 
Hoofdstuk 5
 
Vergunningen voor evenementen
 
 
3.5
a. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een wijk- of
buurtevenement
€ 8,35
€ 8,25
 
b. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een lokaal evenement
€ 25,40
€ 25,10
 
c. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een boven
lokaal/regionaal evenement
€ 42,30
€ 41,80
 
 
 
 
Hoofdstuk 6
Vergunningen voor standplaatsen
 
 
3.6
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om een standplaats in te nemen,
a. geldig voor één dag (tijdelijke standplaats)
b. geldig voor 3 maanden (seizoensgebonden standplaats)
c. geldig voor een jaar (jaarstandplaats)
 
 
 
€ 8,50
€ 18,20
€ 73,10
 
 
 
 
 
€ 8,40
€ 18,00
€ 72,20
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Naar boven