Regeling cliëntenparticipatie Rijswijk
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning;
Wsw Wet sociale werkvoorziening
IOAW Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
IOAZ Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
College het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijswijk
Direct betrokkenen personen die in hun directe leefomgeving te maken hebben met een cliënt of een groep cliënten van de Wmo dan wel van Sociale Zaken;
Cliëntenparticipatie het platform voor formele cliëntenparticipatie in het kader van de Wmo dan wel het werkterrein van Sociale Zaken;
Coördinatiegroep Coördinatiegroep cliëntenparticipatie Rijswijk
Adviesraad Wmo Adviesraad over het gemeentelijke beleid van de Wmo
Adviesraad Sociale Zaken Adviesraad over het gemeentelijke beleid van Sociale zaken
waaronder de Participatiewet en de Wsw
Inspraakverordening Inspraakverordening van de gemeente Rijswijk
Artikel 2 Taak adviesraden
  • 1.
    De Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken brengen gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over het gemeentelijk beleid betreffende Wmo dan wel van Sociale Zaken waaronder de Participatiewet en de Wsw.
  • 2.
    Het college vraagt advies met inachtneming van de bepalingen van artikel 11 en 12 van de Wmo, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2 van de Wsw en de Inspraakverordening van de gemeente.
Artikel 3 Werving voorzitters, secretarissen en leden van de adviesraden
  • 1.
    Het college zorgt voor werving van voorzitter, secretaris en (plaatsvervangende) leden van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken.
  • 2.
    Bij het ontstaan van een vacature binnen de adviesraden, benoemt de adviesraad zelf een selectiecommissie met leden uit de eigen raad voor het werven van nieuwe leden.
  • 3.
    het college benoemt de nieuwe leden.
Artikel 4 Samenstelling Adviesraad Wmo
  • 1.
    De Adviesraad Wmo bestaat uit 16 leden vanuit de volgende kringen van direct betrokkenen, die door het college worden benoemd op voordracht van de selectiecommissie:
  • 2 leden uit de kring van de lichamelijk gehandicapten;
  • 2 leden uit de kring van verstandelijk gehandicapten;
  • 2 leden uit de kring van chronisch zieken;
  • 2 leden uit de kring van ouderen;
  • 2 leden uit de kring van psychische patiënten;
  • 1 lid uit de kring van mantelzorgers;
  • 1 lid uit de kring van vrijwilligers;
  • 1 lid uit de kring van jongeren/ouders;
  • 1 lid uit de kring van dak- en thuislozen;
  • 1 lid uit de kring van verslaafden;
  • 1 lid uit de kring van slachtoffers van huiselijk geweld.
  • 2.
    Voor een kring met 1 lid wordt door het college een plaatsvervangend lid benoemd.
  • 3.
    Een (plaatsvervangend) lid moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • woonachtig zijn in de gemeente Rijswijk;
    • zelf cliënt zijn dan wel direct betrokkene zijn;
    • betrokkenheid hebben bij een of meer onderdelen van de Wmo;
    • een netwerk hebben waardoor het lid (veel) signalen krijgt uit de samenleving;
    • goed kunnen luisteren en goede vragen kunnen stellen;
    • geen zakelijke binding hebben met aanbieders van Wmo-gerelateerde diensten;
    • niet werkzaam zijn bij de gemeente Rijswijk
  • 4.
    De leden hebben zitting in de Adviesraad Wmo op persoonlijke titel.
  • 5.
    Wanneer voor een bepaalde doelgroep niet direct een lid gevonden kan worden blijft deze plaats open totdat een lid uit de betreffende kring gevonden is.
Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Sociale Zaken.
  • 1.
    De Adviesraad Sociale Zaken bestaat uit minimaal 8 en maximaal 10 leden.
  • 2.
    Voor vertegenwoordiging in de adviesraad wordt gestreefd naar vertegenwoordiging van de onderstaande cliëntgroepen of hun vertegenwoordigers (ervaringsdeskundigen):
    • Cliënten Participatiewet
    • cliënten Wsw
    • cliënten IOAW/IOAZ
    • cliënten jonger dan 27 jaar in de Participatiewet
    • personen met een re-integratietraject
    • personen in een schuldsaneringtraject
    • personen met een minimuminkomen
    • ANW-er (algemene nabestaanden wet)
    • NUG-gers (niet uitkeringsgerechtigden)
  • 3.
    Een lid moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • woonachtig zijn in Rijswijk;
    • zelf cliënt, dan wel direct betrokkene zijn;
    • een netwerk hebben waardoor het lid (veel) signalen krijgt uit de samenleving en niet alleen hoeven uit te gaan van hun eigen ervaring;
    • goed kunnen luisteren en goede vragen kunnen stellen;
    • geen binding hebben met professionele aanbieders van Participatiewet/Wsw gerelateerde diensten;
    • niet werkzaam zijn bij de gemeente Rijswijk
  • 4.
    De leden hebben zitting in de Adviesraad Sociale Zaken op persoonlijke titel.
Artikel 6 Benoemen voorzitters, secretarissen en leden van de adviesraden
  • 1.
    Het college benoemt op voordracht van de selectiecommissie zowel een onafhankelijk voorzitter van de Adviesraad Wmo als van de Adviesraad Sociale Zaken. De voorzitter heeft geen binding met professionele aanbieders van Wmo- dan wel Sociale Zaken-gerelateerde diensten. Beiden komen niet uit de gemeentelijke organisatie. De voorzitter is geen lid van de betreffende adviesraad en neemt niet deel aan de stemmingen. Het college wijst uit de leden van de betreffende raden een plaatsvervangend voorzitter aan.
  • 2.
    Het college benoemt zowel een secretaris van de Adviesraad Wmo als de Adviesraad Sociale Zaken, niet afkomstig uit kringen van de Wmo/Participatiewet/Wsw. De secretaris is geen lid van de raad en neemt niet deel aan de stemmingen. Het college wijst uit de leden van de betreffende raden een plaatsvervangend secretaris aan.
  • 3.
    De voorzitter, secretaris en de (plaatsvervangende) leden worden benoemd voor een termijn van 4 jaar. Het college besluit of zij ten hoogste eenmaal worden herbenoemd. Bij de herbenoeming kan de helft van de leden voor 2 jaar en de andere helft voor 4 jaar benoemd worden.
  • 4.
    Eén van de voorzitters van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken wordt voor 2 jaar benoemd tot voorzitter van de coördinatiegroep. Na afloop van die 2 jaar wordt de voorzitter van de andere adviesraad voor 2 jaar benoemd tot voorzitter van de Coördinatiegroep.
  • 5.
    De voorzitter, secretaris en de (plaatsvervangende) leden van de raden worden door het college ontslagen:
    • a.
      op eigen verzoek;
    • b.
      wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen;
    • c.
      wanneer zij failliet worden verklaard of surséance van betaling aanvragen.
    • d.
      wanneer zij niet meer voldoen aan de in artikel 4 lid 3 dan wel artikel 5 lid 3 genoemde eisen;
      3
    • e.
      indien zij naar het oordeel van het college ernstig nadeel toebrengen in het aan hen gestelde vertrouwen.
  • 6.
    Alvorens het college een beslissing neemt over ontslag van voorzitter, secretaris, een (plaatsvervangend) lid van de raad, wordt de betreffende persoon in de gelegenheid gesteld gehoord te worden door 2 leden van het college.
Artikel 7 Secretariaat van de adviesraden
  • 1.
    Het secretariaat van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken wordt vervuld door de secretaris van de betreffende adviesraad.
  • 2.
    De secretaris van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken draagt zorg voor de agenda, de termijnagenda, het verslag van de vergaderingen en het opstellen van de adviezen en van de correspondentie met het college.
  • 3.
    De gemeente zorgt voor ondersteuning van de secretaris van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken voor het vergaderen, door het beschikbaar stellen van vergaderruimte, en andere zaken die redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor het vergaderen.
Artikel 8 Vergaderen
  • 1.
    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken vergadert eveneens wanneer de voorzitter en/of tenminste een kwart van de leden van de betreffende adviesraad dit noodzakelijk achten.
  • 2.
    De vergaderingen vinden in de regel plaats in het stadhuis, tenzij de leden van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken besluiten elders te vergaderen.
  • 3.
    De secretaris stuurt namens de voorzitter van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken ten minste 72 uur voor een bijeenkomst de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.
  • 4.
    Bij een vergadering van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken is een (beleids)ambtenaar aanwezig om toelichting te geven, tenzij de voorzitter van de betreffende adviesraad aangeeft te willen vergaderen zonder de aanwezigheid van een (beleids)ambtenaar of indien het door de agenda niet noodzakelijk is dat een (beleids)ambtenaar bij de vergadering aanwezig is.
  • 5.
    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan een externe uitnodigen om een bepaald onderwerp toe te lichten.
Artikel 9 Besluitvorming
  • 1.
    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken mag niet vergaderen, indien niet tenminste de helft van het aantal benoemde leden aanwezig is.
  • 2.
    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken besluit over een uit te brengen advies bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, vindt in dezelfde vergadering na schorsing een herstemming plaats. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan is het advies niet aangenomen.
  • 3.
    De adviezen van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken worden schriftelijk uitgebracht en openbaar gemaakt.
  • 4.
    Indien de zaak daartoe aanleiding geeft, kan bij de aanbieding van het advies overleg van de voorzitter met de verantwoordelijke wethouder plaatsvinden.
Artikel 10 Hoorzittingen en commissies
  • 1.
    De Adviersraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan ter voorbereiding van zijn advies een hoorzitting houden om groepen of individuen te horen, die direct belang hebben bij het onderwerp.
  • 2.
    De Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken kan tijdelijke commissies instellen, die belast worden met de voorbereiding van adviezen over bepaalde onderwerpen.
Artikel 11 Afwijkingen van het advies
Het college betrekt het advies van de Adviesraad Wmo dan wel de Adviesraad Sociale Zaken bij zijn besluitvorming dan wel zijn voorstel aan de gemeenteraad. Indien het college besluit af te wijken van
4
het advies van de betreffende raad, wordt dit in het besluit van het college dan wel het voorstel aan de gemeenteraad gemotiveerd.
Artikel 12 Vergoedingen
De voorzitter, de secretaris en de leden van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken ontvangen een vergoeding per vergadering overeenkomstig de bepalingen van de ter zake geldende gemeentelijke verordening. De voorzitter, secretaris en de leden ontvangen jaarlijks voor maximaal 8 vergaderingen een vergoeding.
Op verzoek van een raad kan de gemeente gelden beschikbaar stellen voor deskundigheidsbevordering van de leden en voor het houden van themabijeenkomsten.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college de coördinatiegroep gehoord hebbende.
Artikel 14 Slotbepalingen
  • 1.
    De regeling kan worden aangehaald als: “Regeling Cliëntenparticipatie Rijswijk”
  • 2.
    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2015.
 
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van

Het college van burgemeester en wethouders van Rijswijk

de secretaris,

de burgemeester

5

Toelichting op de Regeling cliëntenparticipatie Rijswijk
Inleiding
De Wmo, Participatiewet en Wsw hebben allen als doel meedoen aan de samenleving. Deze wetten geven aan dat cliëntgroepen dan wel hun vertegenwoordigers door de gemeenten betrokken dienen te worden bij de beleidsontwikkeling op deze beleidsterreinen.
Omdat een groot deel van cliëntgroepen van de Participatiewet en Wsw ook tot een deel van de doelgroepen van de Wmo horen is de cliëntenparticipatie van deze wetten In Rijswijk gebundeld.
Daarnaast worden zoals ook de andere cliëntgroepen van Sociale Zaken bij deze cliëntenparticipatie betrokken.
De Participatiewet en Wsw verplichten dat de gemeenteraad een verordening voor participatie vaststelt. De Wmo geeft deze verplichting niet.
Om het geheel zo veel mogelijk gelijk op te laten lopen is er voor gekozen om de hoofdlijnen van cliëntenparticipatie op beide terreinen, en de wettelijke verplichte regels op te nemen in één verordening Cliëntenparticipatie Rijswijk.
Omdat de advisering vanuit de cliëntenparticipatie zich richt op het college is vervolgens in deze regeling een nadere uitwerking gegeven van de wijze van cliëntparticipatie.
Structuur
De cliëntenparticipatie in Rijswijk kent een structuur met twee officiële adviesraden en een coördinatiegroep. De voorbereiding van adviezen over de Wmo gebeurt in de Adviesraad Wmo. Devoorbereiding van adviezen over het gemeentelijk beleid van Sociale Zaken waaronder de Participatiewet en de Wsw gebeurt in de Adviesraad Sociale Zaken. De coördinatiegroep zorgt voor de afstemming van de adviezen.
Doelstellingen
De verordening geeft de volgende doelstellingen voor de cliëntenparticipatie:
  • 1.
    De gemeenteraad beoogt met het instellen van formele cliëntenparticipatie de verschillende doelgroepen van de Wmo en de cliëntgroepen van Sociale Zaken te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid m.b.t. Wmo en Sociale Zaken waaronder de Participatiewet en Wsw.
  • 2.
    Het doel van de formele cliëntenparticipatie is om vanuit verschillende cliëntinvalshoeken tot breed gedragen adviezen te komen waarmee bevorderd wordt dat er een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.
Toelichting Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In artikel 1 worden de meest gebruikte begrippen omschreven.
Toelichting Artikel 2 Taak adviesraden
Het college vraagt de raden op een zodanig tijdstip om advies, dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op het nemen besluit. Dit houdt tenminste in dat het college:
  • 1.
    bij nieuw beleid de raden in ieder geval betrekt bij het vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid;
  • 2.
    de Adviesraad Wmo betrekt bij het vaststellen van vragen die ten grondslag liggen aan het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek;
Toelichting Artikel 3 Werving voorzitters, secretarissen en leden
De selectie van de voorzitters en de (plaatsvervangende) leden dient onafhankelijk van de gemeente plaats te vinden. Daarom stelt de adviesraad bij de vervulling van vacatures zelf een onafhankelijke selectiecommissie samen met 3 leden uit de eigen adviesraad. De voorzitter van de adviesraad maakt in ieder geval onderdeel uit van de selectiecommissie. De contactambtenaar van de adviesraad neemt als adviseur deel aan de selectiecommissie maar neemt geen deel aan de sollicitatiegesprekken om de onafhankelijkheid van de adviesraden te garanderen.
De selectiecommissie selecteert uit aanmeldingen. Ze nodigt personen die aan het profiel voldoen uit voor een selectiegesprek. Zij draagt aan het college voor wie voor welke doelgroep in de Adviesraad Wmo of de Adviesraad Sociale Zaken zitting zullen nemen.
Bij de selectie van de Adviesraad Wmo en de Adviesraad Sociale Zaken zal de selectiecommissie mee in overweging nemen dat de leden tezamen een goede afspiegeling vormen van de lokale 6 bevolking. Voor de Adviesraad Sociale Zaken is van belang dat de leden samen een goede doorsnee opleveren van het cliëntenbestand van Sociale Zaken.
Toelichting Artikel 4 Samenstelling Adviesraad Wmo
Om tot goede, afgewogen adviezen te komen is er een breed samengestelde collegiale Adviesraad Wmo. Een groep van hooguit 16 personen die efficiënt kunnen samenwerken om tot adviezen te komen. Met collegiaal wordt bedoeld dat de leden ook meepraten over beleidsonderwerpen waar zij vanuit hun doelgroep mogelijk niet zelf direct mee te maken krijgen.
De groep dient een zo goed mogelijke afspiegeling van de doelgroepen van de Wmo te zijn. Om die afspiegeling te realiseren, bestaat de Adviesraad Wmo uit burgers die zelf lid van een doelgroep zijn dan wel aantoonbaar belanghebbende voor de betreffende doelgroep zijn en een netwerk hebben waardoor ze (veel) signalen krijgen uit de samenleving. Om te voorkomen dat de Adviesraad Wmo een raad wordt waar leden hun standpunten namens een bepaalde belangenorganisatie inbrengen zitten leden op persoonlijke titel in de Adviesraad Wmo. Zij kunnen overigens wel lid zijn van een belangenorganisatie, maar zij worden geacht in de Adviesraad Wmo daar niet namens de belangenorganisatie een standpunt in te nemen maar een gezamenlijke afweging van alle belangen te maken.
Vanuit de 9 prestatievelden van de Wmo zijn er 11 doelgroepen te onderscheiden die in de brede participatieraad vertegenwoordigd moeten zijn. In onderstaand schema staan bij de doelgroepen welke prestatievelden voor hen relevant (X) of zeer relevant (XX) zijn.
Relevantie van prestatievelden voor de verschillende doelgroepen Wmo
Prestatievelden:
Vertegenwoordiging uit: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
  • 1.
    Chronisch zieken X XX XX XX XX
  • 2.
    Verstandelijk gehandicapten X XX XX XX XX
  • 3.
    Lichamelijk gehandicapten X XX XX XX XX
  • 4.
    Ouderen X XX XX XX XX
  • 5.
    Psychiatrische patiënten X XX XX XX XX XX
  • 6.
    Mantelzorgers X XX XX
  • 7.
    Vrijwilligers X XX XX
  • 8.
    Jongeren/ouders X XX XX
  • 9.
    Dak en thuislozen X XX
  • 10.
    Verslaafden X XX XX
  • 11.
    Slachtoffers Huiselijk geweld X XX XX
Relevantie:
X = relevant
XX = zeer relevant
Prestatievelden in het kort:
1 = sociale samenhang en leefbaarheid
2 = ondersteuning jeugd en ouders
3 = informatie, advies en cliëntondersteuning
4 = ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers
5 = steunen van mensen met beperkingen
6 = individuele voorzieningen voor mensen met beperkingen
7 = maatschappelijke opvang, incl. vrouwenopvang en huiselijk geweld
8 = bevorderen openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ)
9 = bevorderen van verslavingszorg
Het uitgangspunt is dat in ieder geval elke doelgroep vertegenwoordigd moet (kunnen) zijn in de brede participatieraad. Om de vergadering hanteerbaar te houden kunnen per doelgroep maximaal 2 leden in Adviesraad Wmo zitting nemen. Criteria voor de keuze van het aantal leden per doelgroep zijn: de grootte van de achterban en het aantal prestatievelden waarbij de doelgroep belang heeft. Dit heeft tot gevolg dat voor de eerste 5 doelgroepen uit bovenstaand schema twee leden zitting nemen in de brede participatieraad. Namens de overige doelgroepen zal dan één vertegenwoordiger zitting nemen.
Dit brengt het totaal aantal leden op 16. Om goed te kunnen samenwerken is het van belang dat de raad een vaste samenstelling heeft. De groeperingen die slechts 1 lid in de Adviesraad Wmo hebben zijn kwetsbaar als het lid door omstandigheden (langere tijd) afwezig is. Voor deze groeperingen worden dan ook plaatsvervangende leden geselecteerd.
7
Voor een goed functioneren van de raad dient er zo min mogelijk afwezigheid van de vaste leden te zijn en vervanging zo min mogelijk nodig te zijn. De plaatsvervanger neemt alleen deel aan de vergaderingen als het vaste lid echt niet aanwezig kan zijn.
De groepering jongeren en ouders/opvoeders heeft 1 zetel in de Adviesraad Wmo. Omdat jongeren ondervertegenwoordigd zijn in de raad en tussen de andere leden zeer waarschijnlijk diverse ouders/opvoeders zitten die vanuit deze ervaring over dit prestatieveld kunnen meepraten, wil het college dat deze zetel bij voorkeur naar een jongere gaat.
Om te zorgen dat de leden van de Adviesraad Wmo voldoen aan een bepaald profiel is in de regeling vastgelegd aan welke eisen een lid van deze raad moet voldoen.
Toelichting Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Sociale Zaken.
De raad dient een zo goed mogelijke afspiegeling van de cliëntgroepen van Sociale Zaken te zijn. Om die afspiegeling te realiseren, bestaat de raad uit cliënten dan wel personen die een cliëntgroep vertegenwoordigen. Omdat jongeren onder de 27 jaar een belangrijke plek innemen in de Participatiewet is deze doelgroep apart vertegenwoordigd.
De Adviesraad Sociale Zaken heeft als taak het gevraagd en ongevraagd advies geven over de wijze waarop door de gemeente sociale verzekeringswetten worden uitgevoerd. De adviezen kunnen worden gegeven in de beleidsvoorbereidings-, uitvoerings-, controle- en evaluatiefase van het gemeentelijk beleid.
De Adviesraad Sociale Zaken kan ook uit eigen beweging advies uit brengen aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders vragen de Adviesraad in ieder geval om advies bij nieuw beleid op het gebied van de participatiewet en Wsw.
Om te zorgen dat de leden van de adviesraad voldoen aan een bepaald profiel is in de regeling vastgelegd aan welke eisen een lid van deze raad moet voldoen.
Wanneer er voor een bepaalde doelgroep geen lid gevonden kan worden bespreekt de raad op welke wijze de betreffende doelgroep toch aandacht krijgt in de raad. Dat kan door in de raad af te spreken dat tijdelijk een van de andere leden ook als vertegenwoordiger van de ontbrekende doelgroep optreedt.
Toelichting Artikel 6 Benoemen voorzitters, secretarissen en leden
Om continuïteit te waarborgen wordt er na de eerste zittingperiode van 4 jaar een rooster van aftreden opgesteld waardoor om de twee jaar slechts voor de helft van de leden nieuwe leden gezocht moeten worden.
Elke raad heeft een onafhankelijke voorzitter. De voorzitter dient neutraal te zijn, zelf geen standpunt in te nemen en vooral gericht te zijn op goede samenwerking binnen de raad, leidend tot goede adviezen. De voorzitter is tevens lid van de coördinatiegroep.
Profiel van de voorzitter:
  • °
    niet werkzaam bij de gemeente Rijswijk;
  • °
    geen bijzondere betrokkenheid hebben bij één of meer doelgroepen van de Wmo danwel de cliëntgroepen van Sociale Zaken;
  • °
    geen binding hebben met professionele aanbieders van Wmo dan wel Sociale Zakengerelateerde diensten;
  • °
    ervaring hebben met het voorzitten van grote groepen;
  • °
    bereid en capabel zijn de adviezen van de participatieraad met ondersteuning van de secretaris op heldere wijze aan de coördinatiegroep dan wel de verantwoordelijk wethouder voor te leggen.
  • °
    in staat zijn om de standpunten van de diverse leden van de raad met elkaar te verbinden;
  • °
    in staat zijn om een verbindende functie te hebben voor een groep mensen met een verschillende achtergrond.
Tot de taak van de voorzitter behoort:
  • °
    het vaststellen van de vergaderagenda;
  • °
    het bepalen van het dag en uur van de vergadering;
  • °
    het leiden van de vergadering;
  • °
    het handhaven van de orde;
  • °
    het schorsen van de vergadering;
    8
  • °
    het peilen van de meningen en het mededelen van uitslagen van stemmingen;
  • °
    het op verzoek van de raad uitnodigen van externen;
  • °
    het vaststellen van het genomen besluit.
Toelichting Artikel 7 Secretariaat van de adviesraden
Elke raad wordt bijgestaan door een secretaris gefaciliteerd vanuit de gemeente. Deze secretaris is tevens de vaste contactpersoon van de raad met de gemeente.
Profiel van de secretaris:
  • °
    geen bijzondere betrokkenheid hebben bij één of meer doelgroepen van de Wmo dan wel van de cliëntgroepen van Sociale Zaken;
  • °
    geen binding hebben met professionele aanbieders van Wmo dan wel Sociale Zakengerelateerde diensten;
  • °
    ervaring hebben met het secretarisschap van een raad dan wel een regulier (bestuurlijk) overleg;
  • °
    in staat zijn om op basis van beraadslaging in de raad heldere en breed gedragen adviezen op te stellen
Tot de taak van de secretaris van de raad behoort:
  • Het openbaar maken van de vergaderagenda;
  • Het opstellen van de agenda aan de hand van opgaven van de voorzitter c.q. individuele
  • leden dan wel ingekomen stukken c.q. adviesaanvragen;
  • het opstellen van adviezen richting college van B&W
  • Het bijwonen van de vergaderingen en het zorgdragen van een verslag dan wel besluitenlijst;
  • Het vaststellen van het quorum aan de hand van de presentielijst;
  • Het mede zorgdragen voor de uitvoering van de genomen besluiten;
  • Het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;
  • Het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget.
De gemeente zorgt voor ondersteuning van de secretaris van een raad. De gemeente benoemt een (beleids)medewerker tot contactpersoon voor de voorzitter en de secretaris.
Tot de taak van deze ‘contactambtenaar’ behoort:
  • Het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de raad en de secretaris in het bijzonder opdat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren;
  • Het fungeren als “linking-pin” tussen de raad en het ambtelijk apparaat in het kader van informatie en voorlichting vanuit de vakdiscipline.
Toelichting Artikel 8 Vergaderen
De vergaderingen van de raad zijn openbaar. Toehoorders zijn welkom. Op verzoek van de raad kan bij een vergadering een (beleids)ambtenaar aanwezig zijn om toelichting te geven bij een adviesaanvraag of om een nadere toelichting te geven over de beleidsontwikkelingen. De raad kan een externe uitnodigen om een bepaald onderwerp toe te lichten.
Toelichting Artikel 9 Besluitvorming
De voorzitter zal de vergadering alleen technisch voorzitten. De besluitvorming zal plaatsvinden door de leden van de raad.
Toelichting Artikel 10 Hoorzittingen en commissies
De leden van een raad kunnen er behoefte aan hebben om bij hun beleidsadviserende taak ondersteuning te krijgen van inbreng van derden. De raad kan dan ook zelf het initiatief nemen om tijdelijke subkamers of commissies te vormen met een speciale opdracht voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld een commissie voor de individuele gemeentelijke Wmo-voorzieningen, gehandicaptencommissie, ouderencommissie of om zelf themabijeenkomsten te organiseren.
Hoe de relatie zal zijn tussen een raad en een tijdelijke commissie laat het college aan de raad over. Een commissie zal anders dan een raad geen ambtelijke ondersteuning krijgen.
Naast het instellen van (tijdelijke) commissies kan een raad ter voorbereiding van zijn advies bijvoorbeeld ook een hoorzitting houden om groepen of individuen te horen die direct belang hebben bij het onderwerp.
9
De raden zijn zelf verantwoordelijk voor het raadplegen van cliëntgroepen en het organiseren van bijeenkomsten.
Toelichting Artikel 11 Afwijkingen van het advies
Het college neemt in het voorstel aan de gemeenteraad het advies van de raad op. Zij geeft in haar voorstel richting de gemeenteraad ook aan wat zij met het advies van de raad heeft gedaan. Het college kan afwijken van een advies van de raden maar dient gemotiveerd aan te geven waarom zij afwijkt van het advies.
Toelichting Artikel 12 Vergoedingen
De gemeente zorgt voor een vergoeding van presentiegelden voor de voorzitter, de secretaris en de leden van de raad voor hun aanwezigheid bij algemene vergaderingen van de raad. In deze vergoeding zijn tevens eventuele reiskosten inbegrepen.
Deze vergoeding wordt op basis van aanwezigheid uitgekeerd. Om goed te kunnen adviseren is het nodig dat een raad op de hoogte is van de Wmo dan wel het werkterrein van Sociale Zaken, de landelijke ontwikkelingen en het Rijswijkse beleid. Om collegiaal te kunnen adviseren is teamvorming van een raad essentieel. De raad kan bij de gemeente een verzoek indienen om een budget te krijgen voor deskundigheidsbevordering en teamvorming.
Toelichting Artikel 13 Onvoorziene gevallen
Behoeft geen nadere toelichting.
Toelichting Artikel 14 Slotbepalingen
Behoeft geen nadere toelichting.
Naar boven