Handhavingsverordening 2015 gemeente Nuth
Artikel 1 Begrippen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.
  • 2.
    In deze verordening wordt verstaan onder:
    • -
      de wet: de Participatiewet, de Ioaw, de Ioaz en de Bbz.
    • -
      uitkering: algemene bijstand op grond van de Participatiewet, alsmede een uitkering op grond van de Ioaw, de Ioaz en de Bbz.
    • -
      re-integratievoorziening: voorzieningen bedoeld in artikel 7, eerste lid onder a van de Participatiewet en artikel 34, eerste lid onder a van de Ioaw en de Ioaz en zoals beschreven in de Participatieverordening.
Artikel 2 Fraudepreventie
Het College past bij de uitvoering van de wet een actieve fraudepreventie-aanpak toe. Onderdeel daarvan is het informeren van de belanghebbenden over de rechten en plichten die ingevolge de wet of een op de wet gebaseerde verordening aan het ontvangen van een uitkering of re-integratievoorziening zijn verbonden, en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Artikel 3 Handhavingsplan
  • 1.
    Ter nadere uitvoering van deze verordening stelt het dagelijks bestuur een handhavingsbeleidsplan vast, met daarin opgenomen de te voeren aanpak op het gebied van handhaving, bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
  • 2.
    Het in het eerste lid genoemde plan omvat in elk geval:
    • de visie op handhaving en de handhavingsdoelen
    • de voorlichting en informatievoorziening aan belanghebbenden;
    • de aanpak t.a.v. handhaving op het gebied van re-integratie, inkomensondersteuning en huisbezoeken;
    • de samenwerking op het gebied van handhaving met ketenpartners.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015 onder gelijktijdige intrekking van de Handhavingsverordening WWB, IOAW, IOAZ 2011.
Artikel 5 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening 2015.
 
Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden in Nuth d.d. 16 december 2014.

De griffier,

Dhr. P.J.M. Boyen

De voorzitter,

Mevr. D.H. Schmalschläger

Toelichting
De gemeenteraad is verplicht bij verordening regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Participatiewet. Voor het onderbrengen van de regels voor de Participatiewet, de Ioaw, Ioaz en Bbz 2004 in één verordening pleit het argument dat daarmee de overzichtelijkheid van de gemeentelijke regelgeving wordt bevorderd. Bovendien worden daarmee de regels voor de verschillende wetten nauwgezet op elkaar afgestemd (geharmoniseerd).
 
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begrippen
Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Bbz 2004, Awb of de Gemeentewet niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de betreffende wetten ook de verordening moet worden gewijzigd.
 
Artikel 2 Fraudepreventie
Dit artikel verplicht het College tot het voeren van een actief fraudepreventiebeleid. Minimaal moet aandacht worden geschonken aan het informeren van de belanghebbenden over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een uitkering of re-integratievoorziening zijn verbonden, en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik.
 
Artikel 3 Handhavingsplan
Ter nadere uitvoering van deze verordening stelt het dagelijks bestuur een handhavingsplan vast, met daarin het te voeren beleid op het gebied van handhaving, bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
Het is het genoemde plan omvat in elk geval:
  • -
    de visie op handhaving en handhavingsdoelen;
  • -
    de voorlichting en informatievoorziening aan belanghebbenden;
  • -
    de aanpak t.a.v. handhaving op het gebied van re-integratie, inkomensondersteuning en huisbezoeken;
  • -
    de samenwerking op het gebied van handhaving met ketenpartners;
     
Het dagelijks bestuur heeft de volgende documenten eerder vastgesteld
  • -
    VISIENOTA PROGRAMMATISCH HANDHAVEN: heroriëntatie op de rechtmatigheid
  • -
    Plan van aanpak van repressie naar preventie: heroriëntatie op de rechtmatigheid
  • -
    Plan van aanpak “Ken je cliënt”.
Handhavingsaanpak zit verweven in de hele organisatie. Handhaving moeten we derhalve niet als aparte activiteit beschouwen, maar integreren in de dienstverlening in de hele keten van werk en inkomen. Handhaving betreft niet alleen de rechtmatigheid, maar ook de doelmatigheid.
Handhaving is meer dan het uitvoeren van fraudeonderzoeken. Een effectief handhavingsbeleid is een samenspel van preventieve en repressieve activiteiten.
Hieruit vloeit voort dat handhaving niet op zichzelf mag staan. Handhaving is een vanzelfsprekend onderdeel van, en stevig verankerd in, de totale dienstverlening van de organisatie. Dit betekent dat handhaving een integrale verantwoordelijkheid is geworden, en niet alleen een taak van handhavingsspecialisten. Hoe meer aan deze voorwaarden wordt voldaan, hoe effectiever het handhavingsbeleid zal zijn.
Het doel van hoogwaardig handhaven is dat werkzoekenden zich bewuster worden van de regels rond de uitkering en deze meer uit zichzelf naleven.
 
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
 
Artikel 5 Citeertitel
In dit artikel is de citeertitel neergelegd van deze verordening.
Naar boven