De raad van de gemeente Bladel;
gelezen het voorstel R2014.121 van burgemeester en wethouders van 4 november 2014;
overwegende dat in 2012 een manifest voor een afvalloze samenleving is getekend door de portefeuillehouders “Afval” binnen de SRE;
dat gebleken is dat slechts 5% van het afval in restcontainers daadwerkelijk verbrand moet worden;
dat de proeven in de Kempen met tariefzakken en PMD-zakken (Plastic, Metalen en Drankkartons) succesvol zijn gebleken;
dat dit heeft geleid tot een andere inzamelsystematiek met ingang van 2015, waardoor naar verwachting de hoeveelheid restafval zal verminderen en het gft-afval zal toenemen;
dat een groot verschil in tarief voor een restcontainer en gft-container tot een nog betere afvalscheiding door de burger leidt, waarbij de verhouding 10:1 het meest ideaal is;
dat de ervaringscijfers vanuit afvalproeven uit onder andere de Kempen gebruikt zijn ter bepaling van de nieuwe afvaltarieven;
dat de in de Najaarsnota 2014 geactualiseerde ramingen met betrekking tot vuilophaal en -afvoer de basis vormen voor de tarieven afvalstoffenheffing 2015;
dat de totale lasten rondom builophaal en -afvoer € 1.587.254,00 bedragen de baten € 566.192,00;
dat de geraamde omvang van de voorziening egalisatie afvalstoffenheffing de maximumomvang van € 50.000,00 overschrijdt met € 265.329,00 en dat deze overschrijding in een periode van 3 jaar aan de burger wordt teruggegeven in de vorm van een extra verlaging van het vastrecht afvalstoffenheffing;
dat een verhoging van de poorttarieven voor groenafval en grof restafval meer recht doet aan het uitgangspunt “de vervuiler betaalt”;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
“Verordening op de heffing en de invordering
van de afvalstoffenheffing 2015
”
Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De “Verordening afvalstoffenheffing 2014”, vastgesteld door de raad van de gemeente Bladel bij besluit van 31 oktober 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
- 4.
Indien het belastingtijdvak een verbruiksperiode is en deze niet gelijk is aan het kalenderjaar vangt, in afwijking in zoverre van artikel 5, eerste lid, het eerste belastingtijdvak waarvoor d ze verordening geldt aan op 1 januari 2015 en eindigt dat belastingtijdvak op het moment dat de op 1 januari 2015 lopende verbruiksperiode eindigt.
- 5.
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2015”.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 18 december 2014.
TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING AFVALSTOFFE
N
HEFFING 20
15
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Paragraaf 1.1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing voor het periodiek inzamelen van
huishoudelijke afvalstoffen
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per maand van het belastingtijdvak € 5,47
1.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting per
1.1.2.1 25-liter container, bestemd voor restafval € 3,05
1.1.2.2 80-liter container, bestemd voor restafval € 5,90
1.1.2.3 140-liter container, bestemd voor restafval € 9,00
1.1.2.4 240-liter container, bestemd voor restafval € 14,17
1.1.2.5 25-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,55
1.1.2.6 80-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,68
1.1.2.7 140-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,90
1.1.2.8 240-liter container, bestemd voor gft-afval € 1,20
1.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting per
inworp in een ondergrondse container € 4,50
%1.%2.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting
voor het ter beschikking stellen van een gemeentelijk restafvalzak:
1.2.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het
aanbieden van afval in de milieustraat:
|
|
Wit- en bruingoed (tv, koelkast e.d.), kadavers van kleine huisdieren, asbest (max. 35 m²), afgewerkte olie (max. 5 liter), klein chemisch afval, retour glas, papier/karton, bruikbare textiel, kleding, schoeisel en kringloopgoederen
|
|
|
|
-Blad, gras, snoeihout tot 1 m³
-Blad, gras, snoeihout voor elke m³, of een gedeelte daarvan, meer dan 1 m³,
|
|
-Grof restafval, bouw- en sloopafval tot 1 m³
-Grof restafval, bouw- en sloopafval voor elke m³, of een gedeelte daarvan, meer dan 1 m³
Indien een huishouden meer dan drie keer de milieustraat bezoekt bedragen de tarieven bij een vierde en volgend bezoek:
- Grof restafval, bouw- en sloopafval tot 1m³
- Grof restafval, bouw- en sloopafval voor elke m³, of een gedeelte daarvan, meer dan 1 m³
|
|
Aparte regeling voor vuilniszakken per zak van maximaal 60 liter
|
|
Behoort bij raadsbesluit van 18 december 2014.
De griffier van de gemeente Bladel,