Algemene toelichting Verordening Adviesraad sociaal maatschappelijke ondersteuning gemeente Brunssum
De Wsw en de WWB geven ieder apart aan dat de gemeente bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten en vertegenwoordigers betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsvorming. Op 1 januari 2015 is toegang tot de Wsw niet meer mogelijk voor mensen die op dat moment nog geen dienstbetrekking hebben in het kader van de Wsw. De WWB gaat op in de Participatiewet en tegelijkertijd treden de nieuwe WMO en de Jeugdwet in werking.
Momenteel vindt de advisering van de gemeente Brunssum op het gebied van sociaal/zorg/inkomensbeleid plaats via drie afzonderlijke adviesraden. De huidige WMO-raad adviseert het collge op het beleid en de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De WWB-raad adviseert over zaken rondom sociale zaken en werkgelegenheid. En de WSW-raad adviseert op het terrein van de WSW (WOZL, etc.).
Gezien de ontwikkelingen in het brede sociale domein (de 3 decentralisaties op het gebied van de Awbz, de jeugdzorg en de participatiewet), heeft de gemeenteraad de lijn ingezet om te komen tot een integraal sociaal beleid per 1/1/2015: op het brede terrein van het sociale domein wordt het beleid integraal vorm en inhoud gegeven conform het door de raad vastgestelde beleidsplan "Op eigen Kracht". Op grond van dit beleidsplan wordt meer ingezet op de eigen kracht van de burgers en de betrokkenheid van de sociale omgeving. Deze koers vraagt ook van de adviesraden dat zij hun krachten bundelen en integraal op het terrein van het sociaal domein adviseren.
Derhalve heeft de gemeente Brunssum besloten om de medezeggenschap van inwoners, doelgroepen en professionals ook breed en integraal in te richten vanaf 2015.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 2, lid 3 van de Wet sociale Werkvoorziening (Wsw), de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning WMO en artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.
In de Jeugdwet is geen wettelijke verplichting opgenomen over de manier waarop cliëntenparticipatie moet worden vormgegeven. Dit neemt niet weg dat de wetgever heeft bedoeld om burgers ook op dit beleidsterrein actief te betrekken (memorie van toelichting Jeugdwet).
Het is om die reden logisch om ook vanuit dit thema vertegenwoordigers in de adviesraad op te nemen.
De gemeente Brunssum heeft gekozen voor een SMO-raad waar vertegenwoordigers uit het hele sociale domein bij betrokken zijn. Om een goede werking van het SMO-raad te waarborgen, worden de leden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet te maken krijgen.
Voor deze nieuwe integrale adviesraad is een nieuwe naam gezocht. In overleg met de huidige adviesraden is de naam “Adviesraad Sociaal Maatschappelijke Ondersteuning” gekozen.
T.a.v. de thema’s werk en inkomen start de integrale adviesraad met een aparte werkgroep “werk en inkomen”, waarin in ieder geval de taken van de voormalige WSW- en WWB-cliëntenraad een plaats krijgen. De taken van de voormalige cliëntenraad WSW en cliëntenraad WWB is op onderdelen anders, dan de taken van de adviesraad WMO. De voormalige cliëntenraden WWB en WSW spreken ook met individuele cliënten en informeren hen over (on)mogelijkheden op het gebied van bijstand, re-integratie en minimaregelingen. Deze taak gaat vooralsnog mee over naar de SMO-raad.
Het jaar 2015 moet uitwijzen hoe de taken met betrekking tot werk en inkomen in de SMO-raad zo optimaal mogelijk kunnen worden ingericht.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
sub c en d: de adviesraad bestrijkt het brede sociale domein: het sociaal domein gaat over het leven van mensen. Over wonen, werken, inkomen en actief betrokken zijn en worden bij de maatschappij. Over opgroeien, naar school gaan, zelfstandig worden. Over ziek worden en het leven met een ziekte of beperking. Kortom: over participeren in de maatschappij in alle vormen.
De SMO-raad brengt een niet-bindend advies uit. Formeel betekent dit dat het college kan besluiten om het advies niet (volledig) over te nemen.
De SMO-raad wordt in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsontwikkeling. In dit stadium kan de SMO-raad meedenken en kan de gemeente in de beleidsontwikkeling de ideeën en adviezen van de SMO-raad meenemen.
Wanneer het college de SMO-raad formeel om advies vraagt en de gemeente neemt het advies van de SMO-raad niet over, dan wordt hierover met de SMO-raad gecommuniceerd en wordt dit beargumenteerd door de gemeente.
Artikel 2 Taken van de SMO-raad
In dit artikel zijn de taken en bevoegdheden geregeld van de SMO-raad. De hoofdtaak van de SMO-raad bestaat uit het uitbrengen van advies. Dit advies kan de SMO-raad formeel uitbrengen aan het college in het kader van het ontwikkelen van beleid. Veelal wordt de SMO-raad in een vroegtijdig stadium betrokken bij de beleidsvorming/beleidsontwikkeling. De SMO-raad kan dan meedenken, suggesties/ideeën/adviezen aandragen tijdens bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten, etc. Ook dit valt onder de adviesfunctie van de SMO-raad.
De SMO-raad functioneert onafhankelijk van de gemeente.
Taken van de SMO-raad m.b.t. de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ betreffen zowel het inkomensdeel (beleid m.b.t. inkomensverstrekking) als het werkdeel (beleid m.b.t. re-integratie en participatie).
Aanvullend op de adviesfunctie van de SMO-raad, kan t.a.v. de thema’s werk en inkomen ook cliëntondersteuning plaatsvinden, bijvoorbeeld door middel van spreekuren. Deze taak komt voort uit de werkwijze van de cliëntenraad WWB en WSW tot 2015. In (beperkte) mate kan deze werkwijze worden voortgezet in deze nieuwe adviesraad.
De SMO-raad gaat niet over individuele zaken van cliënten. Hiervoor zijn andere rechtsmiddelen beschikbaar zoals bezwaar en beroep.
Artikel 3 Advisering en adviestermijnen, lid 1
De SMO-raad wordt in het proces van de beleidsontwikkeling betrokken. Hierdoor kan de SMO-raad meedenken, tips en suggesties doen die het college kan meenemen in de beleidsvorming.
Artikel 5 Samenstelling SMO-raad, lid 2
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid op het brede terrein van het sociaal domein, kiest het college ervoor om een adviesraad samen te stellen uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.
Artikel 7 Statuten en Huishoudelijk Reglement, lid 3:
In het huishoudelijk reglement van de SMO/raad worden diverse praktische zaken geregeld, waaronder de taken van de bestuursleden en de werkwijze met betrekking tot vergaderingen van de SMO-raad. Dit betreft in ieder geval een uitwerking van artikel 8 lid 1: hoe kan een meerderheid van de leden van de SMO-raad regelen dat er een vergadering wordt gehouden, indien de meerderheid van de SMO-raad dit noodzakelijk acht.
Artikel 10 Vergoedingen en middelen
De gemeente verstrekt een budget aan de adviesraad. In het huidige Hoofdstuk 11 van de Subsidieverordening Welzijn, Cultuur en Sport Gemeente Brunssum 2009 worden de drie adviesraden WWB, WMO en WSW nog genoemd. Hoofdstuk 11 van de genoemde subsidieverordening wordt aangepast aan de nieuwe situatie per 1/1/2015. In het nieuwe Hoofdstuk 11 van de Subsidieverordening Welzijn, Cultuur en Sport Gemeente Brunssum zijn de subsidievoorwaarden opgenomen ter subsidiëring van de nieuwe integrale SMO-raad, evenals een budgetplafond voor de SMO-raad.
Het van het college ontvangen budget kan door de SMO-raad aangewend worden voor deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht op basis van de door het college goedgekeurde begroting (zoals opgenomen in lid 2).
De SMO-raad moet jaarlijks voor 1 november een begroting ter goedkeuring indienen bij het college (lid 2). Ook moet de SMO-raad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het 3
e lid.
Een vergaderlocatie voor de SMO-raad kan door de gemeente ter beschikking worden gesteld. De SMO-raad kan ook een vergaderlocatie regelen. Voorwaarde hierbij is wel dat hiervoor geen commerciële prijs moet worden betaald. Richtlijn is: de kosten voor een externe vergaderlocatie mogen niet hoger zijn dan de kosten van de vergaderlocatie die de gemeente beschikbaar stelt c.q. waarvoor de gemeente bemiddelt.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeerartikel
Vanwege het oprichten van een integrale adviesraad voor het brede sociale domein, worden de CIiëntenraad WSW Brunssum/Onderbanken en de Cliëntenraad WWB Brunssum/Onderbanken per 1/1/2015 opgeheven. Deze cliëntenraden (stichtingen) worden ontbonden.
De WMO-raad Brunssum wordt doorontwikkeld tot de Adviesraad sociaal-maatschappelijke ondersteuning Brunssum per 1/1/2015. De statuten van de WMO-raad Brunssum worden hiertoe aangepast.