Legesverordening 2015
De raad van de gemeente Someren;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 november 2014;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);
gelet op de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
b e s l u i t :
vast te stellen de
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2015
 
Artikel 1
Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
a.
‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als hele dag wordt aangemerkt;
b.
‘kalenderweek’: maandag tot en met zondag;
c.
‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2
B elastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3
Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4
Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
a.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
b.
dienstverleningen, waarvoor niet meer dan € 1,00 verschuldigd is;
c.
het verstrekken van een bouwvergunning waarbij toepassing is gegeven aan artikel 43, tweede lid, van de Woningwet;
d.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.
Artikel 5
Tarieven
1.
De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
2.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt
Artikel 6
Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Artikel 7
Termijnen van betaling
1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingwet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
 
a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
 
b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
2.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8
Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9
Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10
Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
a.
Van zuiver redactionele aard zijn;
b.
Een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
1.hoofdstuk 2 reisdocumenten;
2.hoofdstuk 3 rijbewijzen;
3.onderdeel 1.4.7 (papieren verstrekking uit BRP);
4.hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens);
5.onderdelen 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag) en 1.9.2 (bewijs van in leven zijn);
6.hoofdstuk 16 (kansspelen).
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Artikel 12
Overgangsrecht
1.
De “Legesverordening 2014” van 18 december 2013 en de “Eerste wijziging Legesverordening 2014” van 26 februari 2014 worden ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten:
a.
die zich voor die datum hebben voorgedaan.
b.
waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.
2.
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Artikel 13
Inwerkingtreding en citeertitel
1.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015
2.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
Artikel 14
C iteertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2015’.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
d.d. 17 december 2014.
de raadsgriffier, de voorzitter,
J.Laurens Janse-Oostdijk, A.P.M. Veltman
 
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2015
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 niet van toepassing
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
Hoofdstuk 13 niet van toepassing
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening in het kader van de fysieke leefomgeving invoering van de WABO
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Brandveiligheid
Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:
 
1.1.1.1
zaterdag, zondag en erkende christelijke dagen, en dagen waarop het gemeentehuis is gesloten
€ 728,00
1.1.1.2
Maandagochtend om 9:00 uur en om 9:15 uur
Gratis
1.1.1.3
Overige uren op maandag en op dinsdag tot en met vrijdag de gehele dag
€ 364,00
1.1.2
De tarieven zoals bepaald in 1.1.1.1, 1.1.1.2 en 1.1.1.3 worden terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een externe locatie ingevolge artikel 64 , Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek verhoogd met
€ 234,00
1.1.3
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
 
1.1.3.1
een trouwboekje of partnerschapboekje
€ 26,90
1.1.3.2
Voor het verstrekken van een duplikaat van een trouwboekje of partnerschapsboekje zijn de tarieven genoemd in 1.1.5.1 en 1.1.5.2 van overeenkomstige toepassing.
 
1.1.4
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, ongeacht het resultaat van die naspeuring, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 17,55
1.1.5
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
 
1.1.6
Voor het wijzigen van gegevens na de huwelijksaangifte geldt het tarief van
€ 50,75
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
1.2.
Het tarief bedraagt voor verrichten van handelingen ten behoeve van van een aanvraag:
 
1.2.1
van een nationaal paspoort:
 
1.2.1.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,10
1.2.1.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,20
1.2.2
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort)
 
1.2.2.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,10
1.2.2.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,20
1.2.3
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):
 
1.2.3.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,10
1.2.3.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,20
1.2.4
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:
 
1.2.4.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,20
1.2.4.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,20
1.2.5
van een Nederlandse identiteitskaart:
 
1.2.5.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 53,05
1.2.5.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 28,45
1.2.6
tot het aanbrengen van wijzigingen in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4
€ 9,50
1.2.7
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1. tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van
€ 47,30
1.2.8
Het tarief voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een tweede paspoort bedraagt hetzelfde als voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een eerste paspoort zoals hiervoor aangegeven.
 
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs
€ 38,45
1.3.2
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
€ 34,10
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
1.4.1
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
 
1.4.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.4.2.1
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking
€ 10,35
1.4.2.2
voor het verrichten van een nasporing in het persoonskaartenarchief, ongeacht het resultaat van die opsporing, per kwartier of gedeelte daarvan
€ 17,55
1.4.3
Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn genomen in de basisregistratie personen (aangehaakte gegevens).
 
1.4.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van (aangehaakte) persoonsgegevens:
per verstrekking
€ 10,35
1.4.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een geselecteerde computeruitdraai uit de basisregistratie (panden- en personenregister)
per doorvoer
€ 59,10
1.4.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de basisregistratie:
-voor één persoon
€ 8,05
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet
€ 8,05
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:
 
1.6.1.1
bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
 
1.6.1.1.1
ten hoogste 100 pagina’s, per pagina
€ 0,23
 
met een maximum per bericht van
€ 5,00
1.6.1.1.2
meer dan 100 pagina’s
€ 22,50
1.6.1.2
bij verstrekking anders dan op papier
€ 5,00
1.6.1.3
dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking
€ 22,50
1.6.2
Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
 
1.6.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens
€ 4,50
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.7.1.1
een exemplaar van de programmabegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma (met uitzondering van de onder 1.7.1.2 genoemde stukken)
€ 33,00
1.7.1.2
een exemplaar van de productenbegroting, de bijbehorende bijlagen en het investeringsprogramma
€ 47,20
1.7.1.3
een exemplaar van het (financieel) jaarverslag met de bijbehorende bijlagen
€ 76,45
1.7.1.4
een exemplaar van het burgerjaarverslag
€ 11,70
1.7.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.7.2.1
tot het verstrekken van:
 
1.7.2.1.1
een exemplaar van de agenda van een raadsvergadering met de daarbij behorende voorstellen en conceptbesluiten per exemplaar
indien het exemplaar van de agenda van de raadsvergadering met de bijbehorende voorstellen en conceptbesluiten per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met
€ 6,85
€ 2,95
1.7.2.1.2
een exemplaar van de agenda van de vergadering van een raadscommissie met de daarbij behorende stukken per exemplaar
indien het exemplaar van de agenda van de raadscommissievergadering met de bijbehorende stukken per post moet worden bezorgd, worden de kosten verhoogd met
€ 6,85
€ 2,90
1.7.2.2
tot het toezenden van:
 
1.7.2.2.1
een verslag van een raadsvergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom
€ 8,20
1.7.2.2.2
verslag van de raadscommissievergadering, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom
€ 8,20
1.7.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.7.3.1
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:
 
1.7.3.1.1
op een agenda van een raadscommissievergadering en raadsvergadering met de daarbij behorende stukken (voorstellen en conceptbesluiten), met een bezorgingabonnement
€ 87,30
1.7.3.1.2
op de toezending van het verslag van de raadsvergaderingen, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom per vergadering
€ 73,60
1.7.3.1.3
op de toezending van het verslag van de raadscommissievergaderingen, bestaande uit een besluitenlijst en een cd-rom van de raadscommissievergaderingen
€ 73,60
1.7.4
Indien een abonnement, als bedoeld in 1.7.3 wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief vastgesteld over zoveel twaalfde gedeelten als na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden nog overblijven
 
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.8.1.1
Tot het verlenen van bijstand bij het raadplegen van kadastrale gegevens voor elk kwartier of gedeelte daarvan, al dan niet gepaard gaande met de afgifte van een afdruk uit deze kadastrale stukken.
€ 17,55
1.8.1.2
Vermeerderd met het tarief voor het raadplegen van on-line informatie via de kadastrale balie van de actuele gegevens van het Kadaster.
De vooraf aan de aanvrager kenbaar te maken tarieven zijn of worden door het Kadaster vastgesteld.
 
1.8.1.3
Tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
€ 27,30
1.8.1.4
het verstrekken van een taxatieverslag en/of afschrift van een beschikking/aanslagbiljet gemeentelijke belastingen in het kader van de Wet waardering onroerende zaken, niet zijnde ten behoeve van bezwaar- en beroepsprocedures.
€ 5,65
1.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:
 
1.8.2.1
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen
€ 5,95
1.8.3
Indien de gegevens in dit hoofdstuk per post of per fax worden toegezonden, worden de kosten verhoogd met
€ 2,95
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.9.1
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag conform het gestelde in: Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen
 
1.9.2
tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn
€ 12,70
1.9.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.9.3.1
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of document
€ 10,35
1.9.4
Indien de gegevens in dit hoofdstuk per post of per fax worden toegezonden, worden de kosten verhoogd met
€ 2,95
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 17,55
1.10.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
 
1.10.2.1
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina
op A-4 formaat,
op A-3 formaat
op A-2 formaat
op A-1 formaat
op A-0 formaat
€ 0,55
€ 1,10
€ 3,20
€ 5,35
€ 10,65
1.10.2.2
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk
€ 5,65
1.10.3
Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 17,55
Hoofdstuk 11, niet van toepassing
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
1.12
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.12.1
Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet
€ 212,85
1.12.2
Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet
€ 70,25
Hoofdstuk 13, niet van toepassing
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen, overige standplaatsen en venten
1.14
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:
 
1.14.1
een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 6 van de Marktverordening Someren 2005
€ 5,60
1.14.2
het verstrekken van een standplaatsvergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening
€ 12,55
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet
€ 105,55
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
 
1.16.1.1
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd
€ 226,50
1.16.1.2
voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat
€ 226,50
 
en voor iedere volgende speelautomaat
€ 136,00
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
1.17
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang:
 
1.17.1
Voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureau bij onderzoek voor aanvang
€ 253,75
1.17.2
Voor gastouders (via gastouderbureau), indien een A- en B-toets is benodigd
€ 180,00
Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen
1.18.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.2 en 2.3 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Someren 2014, waarbij de graaflengte < 100 m1 is of een montagegat c.q. lasgat met een oppervlakte van > 2 m2
€ 184,21
1.18.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.2 en 2.3 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Someren 2014, waarbij de graaflengte ≥ 100 m1 is
€ 368,42
1.18.1.2
Het tarief genoemd in 1.18.1 en 1.18.2 wordt vermeerderd met een bedrag per strekkende meter van
€ 1,77
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.19.1
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een ontheffing voor langzaam verkeer zonder kenteken, als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen
€ 33,00
1.19.2
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)
€ 17,00
1.19.3
Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
€ 84,25
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.20.1.1
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
€ 4,35
1.20.1.2
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
 
 
per pagina
op A-4 formaat,
op A-3 formaat
op A-2 formaat
op A-1 formaat
op A-0 formaat
€ 0,55
€ 1,10
€ 3,20
€ 5,35
€ 10,65
1.20.1.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van computeruitdraaien van gegevens, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,
per pagina op A-4 formaat
€ 0,55
1.20.1.4
kaarten en tekeningen al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,
 
 
per kaart of tekening op papier van A-4 formaat
per kaart of tekening op papier van A-3 formaat
per kaart of tekening op papier van A-2 formaat
per kaart of tekening op papier van A-1 formaat
per kaart of tekening op papier van A-0 formaat
€ 0,55
€ 1,10
€ 3,20
€ 5,35
€10,65
1.20.2.1
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen
€ 35,10
1.20.2.2
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
€ 5,60
1.20.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een plattegrond van de gemeente
€ 2,35
1.20.4
Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van digitale bestanden, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 17.55
1.20.5
Bij verzending per post van de in dit hoofdstuk gevraagde stukken worden de leges verhoogd met
€ 2,95
1.20.6.1
De in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen om beschikkingen worden, indien het gaat om het in behandeling nemen van een verzoek van een betrokkene, en er sprake is van een toets als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOB) verhoogd met
€ 720,00
1.20.6.2
Indien de toets als bedoeld in artikel 1.20.6.1 ook een advies behoeft van het landelijk bureau BIBOB als bedoeld in artikel 9 Wet BIBOB, dan wordt het tarief in artikel 1.20.6.1 verhoogd met
€ 531,50
1.20.6.3
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking, waarbij er sprake is van een toets van betrokkene als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOB) zijn de bedragen genoemd in 1.20.6.1 en 1.20.6.2 eveneens van toepassing.
 
1.20.7
Voor het op verzoek toekennen van een huisnummer, het laten vervallen van een huisnummer of wijzigen van een huisnummer bedraagt het tarief:
€ 66,00
Titel 2 Dienstverlening in het kader van de fysieke leefomgeving invoering van de WABO
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
 
2.1.1.1
aanlegkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
2.1.1.2
bouwkosten:
 
 
Bij het bepalen van de hoogte van de bouwkosten wordt uitgegaan van de actuele prijzen per eenheid zoals die jaarlijks worden vastgesteld door het ROEB (Regionaal Overleg Eindhoven Bouwtoezicht) en bij deze tarieventabel als bijlage zijn opgenomen.
Indien de bouwkosten niet kunnen worden bepaald aan de hand van het hiervoor genoemde ROEB-overzicht, wordt onder bouwkosten verstaan:
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
Bij de vaststelling van de bouwkosten worden deze afgerond op hele bedragen van € 1.000,00 met dien verstande dat bedragen tot en met € 500,00 naar beneden worden afgerond en bedragen hoger dan € 500,00 naar boven.
 
2.1.1.3
sloopkosten:
 
 
Niet van toepassing
 
2.1.1.4
Wabo:
 
 
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 
2.1.2
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
 
2.1.3
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
 
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
2.2.1
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is
€ 215,90
2.2.2
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is indien dit project slecht vergunbaar is op basis van een bestemmingsplanherziening of projectbesluit
€ 1.500,00
2.2.3
de leges zoals vermeld bij 2.2.1 worden bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project in mindering gebracht op de leges zoals vermeld in hoofdstuk 3, mits deze aanvraag binnen één jaar na afronding van het vooroverleg wordt ingediend.
 
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
 
 
 
 
2.3.1
Bouwactiviteiten
 
2.3.1.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.1.1.1
indien de bouwkosten € 15.000,00 of minder bedragen:
€ 349,00
2.3.1.1.2
indien de bouwkosten € 15.001,00 tot en met € 25.000,00 bedragen:
voor elk geheel bedrag van € 1.000,00 boven € 15.000,00; vermeerderd met
€ 349,00
€ 26,95
2.3.1.1.3
indien de bouwkosten € 25.001,00 tot en met € 45.000,00 bedragen:
voor elk geheel bedrag van € 1.000,00 boven € 25.000,00; vermeerderd met
€ 618,50
€ 23,35
2.3.1.1.4
indien de bouwkosten € 45.001,00 tot en met € 90.000,00 bedragen:
voor elk geheel bedrag van € 1.000,00 boven € 45.000,00; vermeerderd met
€ 1.085,50
€ 20,20
2.3.1.1.5
indien de bouwkosten € 90.001,00 tot en met € 300.000,00 bedragen:
voor elk geheel bedrag van € 1.000,00 boven € 90.000,00; vermeerderd met
€ 1.994,50
€ 16,95
2.3.1.1.6
indien de bouwkosten € 300.001,00 of meer bedragen:
voor elk geheel bedrag van € 1.000,00 boven € 300.000,00; vermeerderd met
€ 5.554,00
€ 13,85
 
 
 
2.3.1.2
Achteraf ingediende aanvraag
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verhoogd met;
50 % met een max. van € 3.192,00
 
 
 
2.3.1.3
Verplicht advies agrarische commissie
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:
€ 645,00
 
 
 
2.3.1.4
Beoordeling bodemrapport
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
 
2.3.1.4.1
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport
€ 376,00
2.3.1.4.2
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport
€ 376,00
 
 
 
2.3.1.5
Beoordeling akoestisch rapport voor woningen op gezoneerd industrieterrein
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, indien krachtens wettelijk voorschrift (artikel 3.2, lid 7 van het Bouwbesluit) een akoestisch rapport ter beoordeling van de benodigde geluidwering is vereist, bedraagt het tarief voor het aanleveren van rekenkundige uitgangspunten voor industrielawaai;
€ 846,00
 
 
 
2.3.1.6
Beoordeling aanvullende c.q. gewijzigde gegevens
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende of gewijzigde gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al is vergund minimaal: (indien er sprake is van extra bouwkosten worden deze conform artikel 2.3.1 in rekening gebracht)
€ 107.80
 
 
 
2.3.2
Aanlegactiviteiten
 
2.3.2.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 294,85
 
 
 
2.3.2.2
Beoordeling bodemrapport
 
 
Onderdeel 2.3.1.4 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag.
 
 
 
 
2.3.3
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2:
 
2.3.3.1
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking): (3.6 wro)
€ 452,70
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.2
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking, 3.23 wro):
€ 561,80
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.3
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken:
€ 452,70
2.3.3.4
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening wordt toegepast (buitenplanse afwijking; projectbesluit ):
€ 7.500,00
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.5
indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking): (3.22wro)
€ 561,80
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegeven regels is afgeweken:
€ 7.500,00
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken:
€ 7.500,00
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.8
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken:
€ 452,70
 
naast het op grond van de onderdelen 2.3.1.1 of 2.3.2.1 verschuldigde bedrag;
 
2.3.3.9
Planologische wijziging van het bestemmingsplan conform binnenplanse wijziging op grond van artikel 3.6 lid 1.a van de Wro.
€ 2.660,00
 
 
 
2.3.4
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.4.1
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking): (3.6 wro)
€ 452,70
2.3.4.2
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking) (3.23 wro)
€ 561,80
2.3.4.3
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking, projectbesluit):
€ 7.500,00
2.3.4.4
indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking); (3.22 wro)
€ 561,80
2.3.4.5
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken:
€ 452,70
2.3.4.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, derde of vijfde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening, onderscheidenlijk provinciale verklaring gegeven regels is afgeweken:
€ 452,70
2.3.4.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, derde of vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur, onderscheidenlijk ministeriële verklaring gegeven regels is afgeweken:
€ 452,70
2.3.4.8
indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo van een voorbereidingsbesluit is afgeweken:
€ 452,70
2.3.4.9
Planologische wijziging van het bestemmingsplan conform binnenplanse wijziging op grond van artikel 3.6 lid 1.a van de Wro.
€ 2.660,00
 
 
 
2.3.5
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 174,50
2.3.5.1
Het onder 2.3.5 genoemde bedrag wordt verhoogd met een toeslag als hieronder aangegeven voor een bouwwerk, waarop de vergunning betrekking heeft.
 
2.3.5.2
De verhoging, als bedoeld onder 2.3.5.1 bedraagt:
 
2.3.5.3
voor een inrichting met een oppervlakte tot en met 500 m² per m²
€ 1,20
2.3.5.4
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 501 m² tot en met 2.000 m²,
verhoogd met: per m² boven de 500 m²
€ 600,00
€ 0,47
2.3.5.5
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 2.001 m² tot en met 5.000 m²,
verhoogd met: per m² boven de 2.000 m²
€ 1.305,00
€ 0,13
2.3.5.6
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 5.001 m² tot en met 50.000 m²,
verhoogd met: per m² boven de 5.000 m²
€ 1.695,00
€ 0,03
2.3.5.7
voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.001 m²,
verhoogd met: per m² boven de 50.000 m²
€ 3.045,00
€ 0,02
2.3.5.8
Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 10% van de onder 2.3.5 en 2.3.5.2 berekende bedragen.
 
2.3.5.9
Indien een aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 2.3.5 en 2.3.5.2 berekende bedragen verschuldigd.
 
2.3.5.10
Indien een aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 2.3.5.2, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.
 
2.3.5.11
Indien een aanvraag betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 2.3.5 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.3.5.2 berekende bedrag, verschuldigd.
 
2.3.5.12
Indien een aanvraag betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.
 
2.3.5.13
Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveiligingsverordening 2012 van gemeente Someren, is 25% van het overeenkomstig 2.3.5 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 2.3.5.2 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.
 
 
 
 
2.3.6
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
 
2.3.6.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, en artikel 2.2 eerste lid onder b van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.6.1.1
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:
€ 31,20
2.3.6.1.2
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:
€ 31,20
2.3.6.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 31,20
 
 
 
2.3.7
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
 
2.3.7.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 204,80
 
 
 
2.3.7.2
Beoordeling bodemrapport
 
 
Onderdeel 2.3.1.4 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag.
 
 
 
 
2.3.7.3
Asbesthoudende materialen
 
 
Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:
€ 107,80
 
 
 
2.3.8
Aanleggen of veranderen weg
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
nihil
 
 
 
2.3.9
Uitweg/inrit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening of een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:
nihil
 
 
 
2.3.10
Kappen
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 142,00
 
 
 
2.3.10a.1
Handelsreclame
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.15 van de Algemene plaatselijk verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief
€ 82,90
2.3.10a.2
Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handels-reclame bedoeld in artikel 2.2, en eerste lid onder h van de Wabo:
€ 82,90
 
 
 
2.3.11
Opslag van roerende zaken
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
 
2.3.11.1
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:
€ 107,80
2.3.11.2
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:
€ 107,80
 
 
 
2.3.12
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
 
2.3.12.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:
€ 341,25
2.3.12.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998
€ 341,25
 
 
 
2.3.13
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief
€ 258,50
2.3.14
Andere activiteiten
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
 
2.3.14.1
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 237,20
2.3.14.2
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 237,20
2.3.14.2.1
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;
€ 237,20
2.3.14.2.2
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
2.3.15
Omgevingsvergunning in twee fasen
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.15.1
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
 
2.3.15.2
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
 
2.3.16
Advies
 
2.3.16.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
2.3.16.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
2.3.17
Verklaring van geen bedenkingen
 
2.3.17.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
 
2.3.17.1.1
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven wordt aangesloten bij de in titel 2 van toepassing zijnde tarieven:
 
2.3.17.1.2
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
2.3.17.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, mits deze aanvraag binnen één jaar na afronding van het vooroverleg wordt ingediend.
 
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Indien de aanvraag wordt ingetrokken voor het verlenen van de vergunning bedraagt de teruggaaf:
60 %
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
2.5.2
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze titel, op verzoek van de gemeente intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Indien de aanvraag wordt ingetrokken voor het verlenen van de vergunning bedraagt de teruggaaf:
100%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
 
 
 
2.5.3
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag om intrekking is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:
25 %
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
2.5.4
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
25 %
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
2.5.5
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
 
 
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.
 
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:
€ 53,90
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:
€ 107,80
2.7.2
Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de te naamstelling van een vergunning zoals genoemd in Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
€ 43,35
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening
€ 7.500,00
2.8.1.2
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wro. (binnenplanse wijzigingsbevoegdheid)
€ 2.660,00
2.8.1.3
Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om een principe-uitspraak over het verlenen van medewerking van uitwerking, wijziging herziening van een bestemmingsplan. (principe verzoek)
€ 1.500,00
2.8.1.4
Beoordeling hogere grenswaarde Wet geluidhinder
 
 
Indien als gevolg van 2.8.1.1 en 2.8.1.2 door het college van burgemeester en wethouders een verzoek om vaststelling van een hogere grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder moet worden beoordeeld, wordt overeenkomstig de artikelen 2.8.1.1 of 2.8.1.2 het berekende bedrag verhoogd met
€ 564,00
2.8.1.5
Het onder 2.8.1.1 of 2.8.1.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de (externe) advieskosten en benodigde ontheffingen, blijkend uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
2.8.1.6
Het onder 2.8.1.1 of 2.8.1.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met
Indien de grondslag van het ingediende plan wordt verlaten
€ 763,30
2.8.1.7
Indien de procedures onder 2.8.1.1 niet afzonderlijk worden behandeld, maar in gezamenlijk verband (veegplan) dan worden de legeskosten onder 2.8.1.1 verminderd tot een bedrag van
€ 4.950,00
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
 
Vervallen
 
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:
€ 237,20
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning:
 
3.1.1
ingevolge de Drank- en Horecawet
€ 383,15
3.1.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horeca exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening.
€ 170,30
3.1.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
€ 24,80
3.1.4
Het tarief voor het in behandeling nemen van:
a.een melding van een wijziging van een leidinggevende bedraagt:
b.het wijzigen van een inrichting bedraagt:
€ 104,00
€ 104,00
3.1.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing(sluitingsuur) als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening geldig voor één etmaal:
€ 25,20
3.1.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing(sluitingsuur) als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening voor één vaste dag per week gedurende één kalenderjaar:
€ 1.000,45
3.1.7
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing geluidhinder buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening:
€ 5,60
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening.
€ 5,60
3.2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening
€ 5,60
Hoofdstuk 3
Brandveiligheid
3.3.1
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
 
3.3.1.1
een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken (gebruiksbesluit)
€ 174,55
3.3.2
Het onder 3.3.1.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met de bedragen genoemd in 3.3.3 indien en voor zover deze op de inrichting, waarop de vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.
 
3.3.3
De verhoging, als bedoeld onder 3.3.2 bedraagt:
 
3.3.3.1
voor een inrichting met een oppervlakte tot en met 500 m² per m²
€ 1,20
3.3.3.2
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 501 m² tot en met 2.000 m²
verhoogd per m² boven de 500 m² met:
€ 600,00
€ 0,47
3.3.3.3
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 2.001 m² tot en met 5.000 m²
verhoogd per m² boven de 2.000 m² met:
€ 1.305
€ 0,13
3.3.3.4
voor een inrichting met een oppervlakte vanaf 5.001 m² tot en met 50.000 m²,
verhoogd per m² boven de 5.000 m² met:
€ 1.695,00
€ 0,03
3.3.3.5
voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 50.001 m²,
verhoogd per m² boven de 50.000 m² met:
€ 3.045,00
€ 0,02
3.3.4
Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een inrichting met een tijdelijk karakter, zoals een tent e.d., bedragen de leges 10% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen.
 
3.3.5
Indien de vergunningverlening betrekking heeft op een bouwwerk met een beperkte instandhoudingtermijn van maximaal 5 jaar, is 50% van de onder 3.3.1.1 en 3.3.3 berekende bedragen verschuldigd.
 
3.3.6
Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting, wordt de verhoging als bedoeld onder 3.3.3, uitsluitend berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.
 
3.6.7
Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, is 50% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd.
 
3.3.8
Indien een gebruiksvergunning betrekking heeft op een gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting, worden de leges berekend als bedoeld in het vorige lid, met dien verstande dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigd gedeelte.
 
3.3.9
Voor een kennisgeving van het besluit tot opheffing van het staken van het gebruik van een gebouw ingevolge artikel 17 van de Woningwet en/of strijdig gebruik van een inrichting ingevolge de Brandbeveiligingsverordening 2012 van gemeente Someren, is 25% van het overeenkomstig 3.3.1.1 vermelde bedrag, verhoogd met het onder 3.3.3 berekende bedrag, verschuldigd, met dien verstande, dat de verhoging uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gesloten gedeelte.
 
3.3.10
Het tarief voor het overdragen van een gebruiksvergunning naar een andere gebruiker bedraagt
€ 43,40
Hoof d stuk 4
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
 
3.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
€ 35,10
De raadsgriffier,
J.Laurens Janse-Oostdijk
Naar boven