Preventie- en handhavingplan Alcohol
 
1 Algemeen
Gemeente Papendrecht
2014-2015
oktober 2014
Inhoudsopgave
1 Algemeen 3
Preventie- en handhavingplan Alcohol gemeente Papendrecht
Waarom is de link tussen preventie en handhaving zo belangrijk?
Integrale benadering is een cruciaal kenmerk van effectief alcoholbeleid
Wetenschappelijke studies laten zien dat een integrale benadering van de problematiek rondom alcohol een cruciaal kenmerk is van effectief alcoholbeleid (Reynolds, 2003). Recent onderzoek van het RIVM Centrum voor Gezond Leven, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP en het Trimbos-instituut bevestigt dat beleid op het gebied van alcoholmatiging het meest effectief is als het integraal wordt aangepakt (Mulder, Bovens, Franken & Sannen, 2013).
De belangrijkste pijlers waarop alcoholbeleid dient te zijn gebaseerd, zijn regelgeving (grenzen stellen), handhaving (grenzen bewaken) en publiek draagvlak (grenzen overdragen) (Figuur 1).
Het creëren van bewustwording bij alcoholverstrekkers en ouders is een noodzakelijke voorwaarde voor gedragsverandering, die ingegeven wordt door een helder beleid over alcoholpreventie bij jongeren. Door het versterken van de handhaving via de mogelijkheden in de Drank- en Horecawet kunnen er aanvullende effecten bereikt worden op het terugdringen van de beschikbaarheid van alcohol voor jongeren.
Dit is ook het uitgangspunt van het landelijke alcoholpreventiebeleid. Naast het voorkomen van schadelijk alcoholgebruik vanuit het perspectief van de volksgezondheid en het jeugdbeleid, is het landelijke beleid ook gericht op het terugdringen van criminaliteit en verstoringen van de openbare orde.
Figuur 1. Integraal beleidsmodel voor effectief lokaal alcoholbeleid (Reynolds, 2003).
Maatregelen gericht op het beperken van de beschikbaarheid van alcohol zijn het meest effectief
Alcoholgebruik is niet alleen een persoonlijke en bewuste keuze. Drinkgedrag wordt voor een groot deel ook bepaald door de omgeving, zoals de ouders, de prijs van alcohol, het productaanbod, verkoopregels, normen, tradities en het sociale netwerk. De WHO laat in een overzichtstudie naar alcoholbeleid zien dat maatregelen die de beschikbaarheid van alcohol beperken het meest effectief zijn in het terugdringen van alcoholgebruik (Babor e.a., 2010).
De volgende omgevingsfactoren zijn van invloed op het drinkgedrag van jongeren:
  • -
    de prijs van alcohol;
  • -
    het beschikbare assortiment;
  • -
    het aantal verkooppunten;
  • -
    de leeftijdsgrenzen en naleving en handhaving daarvan;
  • -
    de aanwezige promotie van alcohol;
  • -
    de normen in de sociale omgeving van het individu (bijvoorbeeld van ouders);
  • -
    het overheidsbeleid.
Tabel 1 geeft een overzicht van beleidsmaatregelen en hun effectiviteit zoals aangetoond in wetenschappelijk onderzoek (Babor e.a., 2010).
Tabel 1. Beleidsmaatregelen en hun effectiviteit zoals aangetoond in wetenschappelijk onderzoek (Babor e.a., 2010).
Maatregel
Effectiviteit
Hoeveelheid onderzoek
Minimum verkoopleeftijd
+++
+++
Verhogen van prijs (accijnzen, minimumprijs)
+++
+++
Beperken van verkooptijden
++
++
Meer handhaving
++
++
Beperken van reclame
+/++
+++
Training barpersoneel
-
+++
Een eenzijdige aanpak gericht op slechts één of twee van dergelijke factoren is gedoemd te mislukken. Preventiestrategieën die gebaseerd zijn op handhaving van wet- en regelgeving, training van alcoholverstrekkers, instellen van alcoholvrije zones en intensieve media-aandacht zijn potentieel succesvol (Holder e.a., 1999).
1.2Verzuip jij je Toekomst?!
De gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid hebben, in overeenstemming met de Landelijke Nota
Gezondheidsbeleid, gezamenlijk het voorkomen van het gebruik van alcohol en middelen door jongeren vastgesteld als prioriteit voor gezondheidsbevordering. Deze ambitie wordt vormgegeven door het preventieprogramma Verzuip jij je Toekomst?! (VjjT).
In VjjT werken zestien gemeenten in Zuid-Holland Zuid samen met de politie, het Openbaar Ministerie en de Dienst Gezondheid & Jeugd om het alcoholgebruik en genotmiddelengebruik onder jongeren terug te dringen. Het programma is in 2009 gestart vanuit een samenwerking tussen het Regionaal College (portefeuillehouders Openbare Orde en Veiligheid) en de Gemeenschappelijke Regeling Zuid-Holland Zuid (portefeuillehouders Volksgezondheid). In het programma zijn de pijlers beleid, handhaving en bewustwording verankerd. In de aanpak wordt zoveel mogelijk een integrale benadering gehanteerd, gericht op de beleidsterreinen Volksgezondheid, Jeugd, Onderwijs en Openbare Orde & Veiligheid.
Na een looptijd van vier jaar is VjjT in 2012 geëvalueerd. De evaluatie liet zien dat de inspanningen van het programma de gewenste uitwerking leken te hebben op de beschikbaarheid van alcohol voor jongeren en het drinkgedrag van jongeren:
  • -
    Ouders zijn zich bewuster geworden van hun verantwoordelijkheid. Steeds meer ouders laten hun kind dat jonger dan 16 jaar (de wettelijke leeftijdsgrens op dat moment) is, thuis niet drinken. Ook is een toenemend aantal ouders van mening dat thuis ‘leren drinken’ onverstandig is;
  • -
    De veranderende attitude van ouders beperkt de beschikbaarheid van alcohol voor jongeren. Dit is terug te zien in het drinkgedrag van jongeren, zoals de startleeftijd waarop jongeren in de regio ZHZ beginnen met het drinken van alcohol. Deze is tussen 2006 en 2011 niet verder gedaald, waarmee een negatieve trend doorbroken is;
  • -
    Daarnaast is er voor het eerst sinds jaren een dalende trend te zien in het aantal alcoholvergiftigingen onder jongeren. In 2011 werd een afname in het aantal ‘comazuipers’ gemeten van 16% (over de hele regio ZHZ) ten opzichte van het jaar daarvoor.
Slechts op het gebied van het intensiveren van handhaving, waarbij VjjT sterk afhankelijk was van de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit, bleken de ambities niet waargemaakt te kunnen worden. De handhaving ontwikkelde zich hierdoor tot de achilleshiel van het programma. De Drank- en Horecawet en daarbinnen het preventie- en handhavingplan alcohol bieden kansen om de handhaving van de leeftijdsgrenzen te verbeteren. De gemeenten hebben vanaf 1 januari 2013 zelf de bevoegdheid om toezicht te houden op de naleving van de Drank- en Horecawet.
In Papendrecht wordt vanaf 1 januari 2012 uitvoering gegeven aan handhaving, door inzet van eigen buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s).
Op 27 februari 2014 heeft de gemeenteraad voor de uitvoering een drank- en horecaverordening vastgesteld.
2 Doelstellingen Preventie- en Handhavingplan Alcohol
2.1 Alcoholpreventie
VjjT geeft invulling aan alcoholpreventie in de regio Zuid-Holland Zuid. Het programma kent de volgende doelstellingen voor de periode 2013 t/m 2015:
  • 1.
    Het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar (10 t/m 17 jaar);
  • 2.
    Het tegengaan van schadelijk alcoholgebruik door jongeren van 18 t/m 23 jaar.
De uiteindelijke doelgroep van VjjT bestaat uit jongeren in de leeftijd van 10 t/m 23 jaar.
Omdat onderzoek heeft laten zien dat vooral de sociale omgeving van jongeren bepalend is voor hun alcoholgebruik, richten de activiteiten van het programma zich primair op de omgeving van jongeren. Hieronder verstaan we ouders/verzorgers en intermediairs vanuit scholen, horeca, paracommercie, zorgkaders, politie, etc.
2.2 Handhaving
Sinds 1 januari 2012 geeft het team Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de afdeling Publiekszaken uitvoering aan de handhaving van de drank- en horecawet. De hieronder genoemde doelstellingen worden gehanteerd.
  • het minimaliseren van het risico dat jongeren (overmatig) alcohol consumeren en het terugdringen of tegengaan van alcoholgerelateerde overlast;
  • het minimaliseren van het risico dat door de exploitatie de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat wordt aangetast;
  • het controleren van horeca-vergunningen en voorschriften (de drank- en horecavergunning, de aanwezigheidsvergunning kansspelautoma(a)t(en) en de exploitatievergunning).
3 Acties Preventie- en Handhavingplan Alcohol
3.1 Alcoholpreventie
De doelstellingen van VjjT zijn uitgewerkt in speerpunten en bijbehorende activiteiten voor de periode 2013-2015. Dit is een totaaloverzicht van de activiteiten van het programma, die ook voor de gemeente Papendrecht worden uitgevoerd. Niet iedere activiteit vindt jaarlijks in iedere gemeente plaats. In overleg met de gemeente worden de activiteiten en planning aan de lokale situatie aangepast.
Beleid (alcohol)
Speerpunt 1. Naar een eenduidig alcoholbeleid op middelbare scholen
  • Uitrol landelijk keurmerk Alcoholvrije School bij scholen voor voortgezet onderwijs
  • Beleidsadvies De Gezonde School en Genotmiddelen bij basisscholen
  • Beleidsadvies De Gezonde School en Genotmiddelen bij scholen voor voortgezet onderwijs
Overige actiepunten binnen de pijler Beleid
•Gemeenten adviseren over afstemming VjjT-activiteiten en lokale activiteiten
Handhaving (alcohol)
Speerpunt 2. Advisering m.b.t. preventie bij gewijzigde Drank- en Horecawet
  • Informatiebijeenkomsten voor alcoholverstrekkers organiseren
  • Gemeenten adviseren over rol van preventie bij lokale implementatie DHW (o.a. m.b.t. modelverordeningen)
  • Regionale handhavingscommunicatie verzorgen
  • Uitvoeren van mystery shopping onderzoek
Speerpunt 3. Advisering aanpak openbare dronkenschap
  • Samenwerking met Halt rondom afdoening Alcohol
  • Evenementen organisatoren stimuleren tot actief genotmiddelenbeleid
  • Gemeenten ondersteunen bij organiseren van trainingen voor horecapersoneel
  • Verdere aanpak openbare dronkenschap ontwikkelen i.s.m. andere regionale alcoholpreventieprojecten
  • Uitvoeren van onderzoek naar doortappen in de horeca
Bewustwording (alcohol en andere middelen)
Speerpunt 4. Ouders
  • Ouderavonden “Help, mijn kind wordt een puber!” in het basisonderwijs (via de Gezonde School)
  • Ouderavonden De Gezonde School en Genotmiddelen in het basisonderwijs (via de Gezonde School)
  • Ouderavonden De Gezonde School en Genotmiddelen in het voortgezet onderwijs
  • (optioneel) Ouderbijeenkomsten voor ouders van (uitgaande) jongeren (o.a. Kroegentocht)
  • Bewustwordingsacties rondom e-health via lokale media en social media
Speerpunt 5a. Alcoholverstrekkers: horeca en evenementen
  • Organiseren van trainingen voor horecapersoneel (BarCode, Eerste Hulp Bij Drank- en drugsongelukken in het Uitgaanscircuit)
  • Adviseren van evenementenorganisaties over beleid m.b.t. middelengebruik
Speerpunt 5b. Alcoholverstrekkers: detailhandel
•Stimuleren van verbetering van de leeftijdscontrole bij alcoholverkoop middels gesprekken met detaillisten en brancheorganisaties
Speerpunt 5c. Alcoholverstrekkers: sportverenigingen
•Stimuleren van structurele aandacht voor alcohol en andere middelen in beleid gericht op (jeugd)leden, ouders, barpersoneel en bestuur
Speerpunt 6. Jongeren
  • Digitale lesmodules De Gezonde School en Genotmiddelen in het basisonderwijs (via de Gezonde School)
  • Digitale lesmodules De Gezonde School en Genotmiddelen in het voortgezet onderwijs
  • Lagerhuisdebat in het voortgezet onderwijs
  • Wedstrijd voor MBO-leerlingen rondom meest vernieuwende aanpak voor alcoholpreventie bij jongeren
  • Bewustwordingsacties rondom e-health via lokale media en social media
Speerpunt 7. Vroegsignalering en deskundigheidsbevordering
  • Uitrol landelijk protocol Vroegsignalering Riskant Alcoholgebruik bij Jongeren bij intermediairs
  • Borgen van multidisciplinair nazorgtraject voor jongeren met een alcoholintoxicatie in het ziekenhuis
  • Stimuleren van deskundigheidsbevordering over alcohol en andere middelen in de eerste lijn
    • 3.
      2 Handhaving
Hieronder wordt in schema aangegeven welke activiteiten op het gebied van handhaving zullen worden uitgevoerd en hoe vaak deze controles plaatsvinden. Het betreft hier controles op de volgende speerpunten:
  • het minimaliseren van het risico dat jongeren (overmatig) alcohol consumeren en het terugdringen of tegengaan van alcoholgerelateerde overlast;
  • het minimaliseren van het risico dat door de exploitatie de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat wordt aangetast;
  • het controleren van horeca-vergunningen en voorschriften (de drank- en horecavergunning, de aanwezigheidsvergunning kansspelautoma(a)t(en) en de exploitatievergunning).
De intensiteit van de controles is gebaseerd op de beleidsregels handhaving horeca en alcohol. Waar sprake is van zogenoemde hotspots waar jongeren zich veelal ophouden, wordt overeenkomstig de beleidsregels gekozen voor het middenniveau van handhaving (1-3 controles per jaar). Wanneer daartoe aanleiding bestaat (vanwege incidenten of overtredingen) kan overgeschakeld worden toezicht op hoog aandachtsniveau (4-12 keer per jaar).
Soort bedrijf/controle
Aantal controles
 
 
Supermarkten
Minimaal 1-3 controles per supermarkt per jaar
Slijterijen
Minimaal 1-3 controles per slijterij per jaar
Horeca en sportverenigingen (met speciale aandacht)
Minimaal 1-3 controles van 14 horeca en paracommerciële instellingen per jaar
Alcoholgebruik openbare plaatsen door 18 minners
Minimaal 1-3 controles op alle hangplekken per jaar
Evenementen
1 controle per evenement per jaar (bij maximaal 5 evenementen)
Rechtsgeldigheid Drank- en Horecavergunningen en exploitatievergunningen
Een vijfjaarlijkse cyclus waarin alle horecabedrijven worden gecontroleerd*
* uiterlijk het vierde kwartaal van 2014 wordt de inhaalslag van de rechtsgeldigheid van alle drank- en horecavergunning afgerond. 4 Uitvoering
4.1 Alcoholpreventie
Aangezien Papendrecht deelneemt aan het regionale preventieprogramma Verzuip jij je Toekomst?!, wordt voor de uitvoering van de acties gericht op alcoholpreventie wordt verwezen naar de strategie van Verzuip jij je Toekomst?! voor de periode 2013 t/m 2015.
4.2 Handhaving
De gemeente Papendrecht heeft zelf 6 buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s), waarvan er momenteel 3 – naast andere taken – ook voor de handhaving op het gebied van de Drank- en Horecawet worden ingezet. Zij verrichten deze taken overigens ook voor de buurgemeenten Alblasserdam, Sliedrecht, Molenwaard.
5 Resultaten
5.1 Alcoholpreventie
De twee hoofddoelstellingen van VjjT zijn vertaald in een aantal operationele doelstellingen (geldend voor de gehele ZHZ-regio), die laten zien welke resultaten er begin 2016 worden verwacht.
  • 1.
    Het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar (10 t/m 17 jaar):
    • De gemiddelde startleeftijd van jongeren voor het drinken van alcohol is verder toegenomen (12,9 jaar in 2011);
    • Het percentage jongeren van 12 t/m 17 jaar dat de afgelopen maand alcohol heeft gedronken, is verder afgenomen (26% in 2011);
    • Het percentage jongeren van 12 t/m 17 jaar dat de afgelopen maand10 aan binge drinken heeft gedaan (5 of meer glazen bij één gelegenheid) is verder afgelopen (20% in 2011);
    • Het percentage jongeren van 12 t/m 17 jaar dat dronken of aangeschoten is geweest in de afgelopen maand10 is verder afgenomen (12% in 2011);
    • Het percentage ouders dat aangeeft dat zijn of haar kind thuis géén alcohol mag drinken voor het 18e levensjaar is ten minste 70% (92% in 2011 voor de 16 jaar-grens);
    • Het percentage ouders dat denkt dat het verstandig is om jongeren thuis te leren drinken is verder afgenomen (30% in 2011);
    • Het percentage ouders dat aangeeft dat zijn of haar kind geen middelen (soft- of harddrugs) mag gebruiken voor het 18e levensjaar is ten minste 70%;
    • Er is sprake van een verbetering in de naleving van de wettelijke leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop in supermarkten, sportverenigingen, slijterijen en horeca (22% in 2011).
  • 2.
    Het tegengaan van schadelijk alcoholgebruik door jongeren van 18 t/m 23 jaar:
    • Het percentage jongeren van 18 t/m 23 jaar dat de afgelopen maand10 aan binge drinken heeft gedaan (4 of meer glazen bij één gelegenheid voor vrouwen, 6 of meer glazen bij één gelegenheid voor mannen), is verder afgenomen (12% in 2009);
    • Het aantal jongeren van 16 t/m 23 jaar dat als gevolg van een alcoholvergiftiging wordt behandeld door ambulancepersoneel is verder afgenomen (58 jongeren in 2011);
    • Het aantal alcoholgerelateerde incidenten waarbij jongeren van 16 t/m 23 jaar betrokken zijn en dat door de politie wordt geregistreerd, is verder afgenomen (1.030 incidenten in 2010);
    • Er is sprake van een verbetering in de naleving van het wettelijk verbod op doorschenken bij dronkenschap in de horeca (17% in 2010)11.
Vallend onder beide hoofddoelstellingen:
  • Minimaal 50% van alle scholen voor voortgezet onderwijs is alcoholvrij voor leerlingen en voldoet hiermee aan de criteria van het landelijke keurmerk Alcoholvrije School (tot nu toe 2 scholen in 2012);
  • Er is een werkende keten van vroegsignalering en verwijzing van jongeren met risicovol alcoholgebruik, waarbij jongeren worden verwezen naar een preventief contactmoment met een professional (pilotproject in 2011-2012).
Gegevens over alcoholgebruik Papendrechtse jongeren
In onderstaade tabel zijn een aantal gegevens over het alcoholgebruik van Papendrechtse jongeren in de leeftijd van 12 – 18 jaar opgenomen. Ter vergelijking zijn de cijfers van Drechtsteden en heel Zuid Holland-Zuid ook opgenomen.
Hieruit blijkt dat de Papendrechtse percentages over het algemeen niet erg afwijken van de regionale, zodat er geen aanleiding is van de regionale doelstellingen af te wijken.
 
Papendrecht
Drechtsteden
Regio ZHZ
Alcohol gedronken in de afgelopen vier weken,
12- tot en met 18-jarigen
34
31
32
Aangeschoten of dronken geweest in de afgelopen vier weken,
12- tot en met 18-jarigen
12
15
14
Bingegedronken in de afgelopen vier weken,
12- tot en met 18-jarigen
19
20
21
Bron: Jeugdgezondheidsmonitor (2011), Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ
5.2 Handhaving
De drie hoofddoelstellingen zijn vertaald in een aantal operationele doelstellingen, die laten zien welke resultaten er worden verwacht. Met de te behalen resultaten wordt het ambitieniveau vastgesteld. Dit ambitieniveau zal over een periode van vier jaar (2018) gerealiseerd moeten zijn. In de onderstaande tabellen worden de te behalen doelstellingen geformuleerd.
Te behalen minimaal nalevingspercentage leeftijd
Als jongeren aan drank willen komen is dat relatief gemakkelijk in Nederland. Meer dan de helft van de verkooppunten (53%) leefde de oude leeftijdsgrens van 16 jaar niet na in 2013. Sinds 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens voor alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. De verhoging van de leeftijdsgrens is eveneens een factor die meespeelt in het bepalen van de doelstellingen die in 2018 behaald moeten worden.
In 2011 is onder verantwoordelijkheid van VjjT onderzoek gedaan naar de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar. De regionale nalevingscijfers van de verkooppunten waren als volgt: supermarkten 25%, slijterijen 39%, horeca 18% en (sport)kantines 22%. In dit onderzoek zijn ook verkooppunten in Papendrecht gecontroleerd. Daarbij zijn alle supermarkten en slijterijen onderworpen geweest aan een controle. Voor wat betreft de horeca en de (sport)kantines zijn telkenmale slechts twee bedrijven aan een controle onderworpen geweest. De nalevingspercentages voor Papendrecht waren als volgt: supermarkten 50%, slijterijen 0%, horeca 0% en sportkantines 0%.
Op basis van bovenstaande informatie is het ambitieniveau geformuleerd. Hieronder zijn de te behalen resultaten opgenomen die na vier jaar (2018) gehaald moeten worden.
Te behalen minimaal nalevingspercentage leeftijd na 4 jaar
Soort verkooppunt
Aantal te controleren
Naleving in aantal
Naleving in %
Supermarkten
Zes
Vijf
83%
Slijterijen
Vier
Drie
75%
Horeca
Negen
Zeven
78%
(sport)kantines
Vijf
Vier
80%
Te behalen minimaal nalevingspercentage doortappen
In 2010 is onder verantwoordelijkheid van VjjT regionaal onderzoek gedaan naar doortappen. De naleving op de Drank- en Horecawet bij doortappen bedraagt in de regio 17%. In dit onderzoek is in Papendrecht 1 gelegenheid bezocht en was het nalevingspercentage 0%. Er zijn geen landelijke cijfers beschikbaar over doortappen.
Op basis van bovenstaande informatie is het ambitieniveau geformuleerd. Hieronder zijn de te behalen resultaten opgenomen die na vier jaar (2018) gehaald moeten worden.
Te behalen minimaal nalevingspercentage doortappen na 4 jaar
Soort bedrijf
Aantal te controleren
Naleving in aantal
Naleving in %
Horeca
Negen
Zes
67%
(sport)kantines
Vijf
Drie
60%
Te behalen minimaal nalevingspercentage rechtsgeldige vergunning
Tot 1 januari 2013 was de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet. Per 1 januari 2013 zijn nagenoeg alle bevoegdheden op dit gebied overgegaan naar de gemeente (bevoegd bestuursorgaan de burgemeester). Na een voor onderzoek van de Drank- en Horecavergunningen wordt er verwacht dat circa 25% van de in Papendrecht gevestigde gelegenheden waaraan een Drank- en Horecavergunning is verstrekt niet voldoet aan de Drank- en Horecawet. Dit heeft betrekking op uiteenlopende kwesties. Het gaat dan bijvoorbeeld om een leidinggevende die niet meer werkzaam is in de inrichting, een wijziging van de rechtsvorm die is doorgevoerd, een wijziging in de inrichting of een ambtshalve wijziging die moet worden doorgevoerd. In een paar gevallen gaat het om een nieuwe exploitatie.
Op basis van bovenstaande informatie is het ambitieniveau geformuleerd. Hieronder zijn de te behalen resultaten opgenomen die na vier jaar (2018) gehaald moeten worden.
Te behalen minimaal nalevingspercentage rechtsgeldige vergunning na 4 jaar
Soort bedrijf
Aantal te controleren
Naleving in aantal
Naleving in %
Alle horecabedrijven
52
47
90%
6 Effecten meten van beleid
In het preventie- en handhavingsplan zijn diverse resultaten opgenomen die moeten worden behaald. Met de gestelde resultaten wordt het ambitieniveau vastgesteld. Voor het onderdeel preventie zijn regionale afspraken gemaakt en moeten de gestelde resultaten eind 2015 worden behaald. Voor handhaving geldt een periode van vier jaren en moeten de resultaten in 2018 worden behaald. Voor het onderdeel handhaving zijn nog niet op een eerder moment resultaten in een beleid vastgelegd, het betreft hier een nieuwe taak op grond van de gewijzigde drank- en horecawet.
Het is belangrijk of de resultaten die in het preventie- en handhavingsplan worden vastgelegd ook worden gehaald. Heeft de inzet van preventie en handhaving ook het beoogde effect en wordt een afname van de problematiek bewerkstelligd doordat er bijvoorbeeld een betere naleving is van de Drank- en Horecawet? Gaan ouders bewuster om met het onderwerp alcohol in relatie tot hun kroost? Er moet worden nagegaan of de ambities in het preventie en handhavingsbeleid worden waargemaakt. Dit maakt onderdeel uit van de verantwoordingsplicht van het college aan de gemeenteraad.
Bij het onderdeel preventie is al voorzien in het meetbaar maken van beleid bij de planvorming van VjjT. Voor het onderdeel handhaving moeten de resultaten nog meetbaar worden gemaakt. Het meetbaar maken hiervan vindt plaats middels een onderzoek op de volgende onderwerpen:
  • -
    leeftijd (het niet verstrekken van alcohol onder de 18 jaar);
  • -
    doortappen (aan mensen in kennelijk beschonken toestand);
  • -
    vergunningen (de rechtsgeldigheid van drank- en horecavergunningen).
Een dergelijk onderzoek brengt geen verdere extra kosten met zich mee doordat het Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) het kan uitvoeren. Een eerste meetmoment is eind 2015. Dan wordt bepaald of eventueel bijsturing noodzakelijk is. Het tweede meetmoment vindt begin 2018 plaats op welk moment verantwoord wordt of de gestelde resultaten zijn behaald.
Gebruikte literatuur
Babor, T., e.a. (2010). Alcohol: no ordinary commodity. Research and public policy. Second Edition. Oxford: Oxford University Press.
Holder, H.D. (1999). Alcohol and the community. A systems approach to prevention. Cambridge: Cambridge University Press.
Mulder, J., Bovens, R., Franken, F., & Sannen, A. (2013). Proces in uitvoering. Een zoektocht naar de operationalisatie van cruciale procesfactoren in de uitvoering van regionale alcoholprojecten. Utrecht: Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP).
Reynolds, R.I. (2003). Building confidence in our communities. London: London Drug Policy Forum.
Naar boven