Verordening op de heffing en invordering van Leges 2015 gemeente Lopik
De raad van de gemeente Lopik;
 
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 november 2014;
 
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A);
 
b e s l u i t :
- - - - - - - -
 
vast te stellen de volgende verordening:
 
Verordening op de heffing en invordering van Leges 2015.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
  • a.
    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
  • b.
    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
  • c.
    maand: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;
  • d.
    jaar: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;
  • e.
    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
  • a.
    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
  • b.
    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
  • a.
    Het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;
Het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.
Artikel 5 Tarieven
  • 1.
    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
  • 2.
    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1.
    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
    • a.
      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
    • b.
      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
  • 2.
    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt géén kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
  • 1.
    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
  • 2.
    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeesters en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
  • 1.
    De ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2014’ van 25 februari 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
  • 2.
    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
  • 3.
    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt
  • 4.
    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.
  • 5.
    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op de heffing en invordering van leges 2015’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 16 december 2014.

de griffier,

MW. MR. G.M.G. DOLDERS

de voorzitter,

MW. MR. R.G. WESTERLAKEN-LOOS

Bijlage Tarieventabel leges
Tarieventabel, behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van Leges 2015.
 
Indeling tarieventabel
 
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratpersoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
 
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
 
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
 
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:
 
1.1.1.1
Op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur
€ 310,60
1.1.1.2
Op zaterdag en op tijdstippen buiten de hiervoor onder 1.1.1.1 bedoelde uren
€ 535,25
1.1.1.3
In afwijking van het gestelde onder 1.1.1.1. op maandag en woensdag 09.00 uur
kosteloos
1.1.1.4
Een bijzonder huis boven de reeds onder sub 1.1.1.1 en 1.1.1.2 genoemde tarieven
€ 221,54
1.1.1.5
Op een door het bruidspaar zelf gekozen locatie van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur en op zaterdag van 11.00 tot en met 13.00 uur
€ 1048,90
1.1.1.6
Op een door het bruidspaar zelf gekozen locatie op tijd-stippen buiten de hiervoor onder 1.1.1.5 bedoelde uren
€ 1506,50
1.1.1.7
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, waarbij geen gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal
€ 29,35
1.1.2
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte:
 
1.1.2.1
Op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur
€ 310,60
1.1.2.2
Op vrijdag en zaterdag en op tijdstippen buiten de hiervoor onder 1.1.1.1 bedoelde uren
€ 535,25
1.1.2.3
In afwijking van het gestelde onder 1.1.1.1 op maandag en woensdag 09.00 uur
kosteloos
1.1.2.4
Een bijzonder huis boven de reeds onder 1.1.1.1 genoemde tarieven
€ 221,54
1.1.2.5
Op een door het bruidspaar zelf gekozen locatie van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur en op zaterdag van 11.00 tot en met 13.00 uur
€ 1048,90
1.1.2.6
Op een door het bruidspaar zelf gekozen locatie op tijdstippen buiten de hiervoor onder 1.1.1.5 bedoelde uren
€ 1506,50
1.1.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.1.5.1
een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering
€ 31,90
1.1.5.2
een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering
€ 47,90
1.1.8
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 21,90
1.1.9
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
 
 
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.2.1.1
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een faciliteitenpaspoort of zakenpaspoort voor personen van 18 jaar en ouder;
€ 67,10
1.2.1.2
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een faciliteitenpaspoort of zakenpaspoort voor personen jonger dan 18 jaar;
€ 51,20
1.2.1.3
tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen;
€ 51,20
1.2.1.4
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen van 18 jaar en ouder;
€ 53,05
1.2.1.5
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen jonger dan 18 jaar;
€ 28,45
 
1.2.2
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van
€ 47,30
 
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs
€ 38,45
1.3.2
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
€ 34,10
 
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering
van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.
 
 
1.4.2
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.4.2.1
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking
€ 12,45
1.4.3
Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één
persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
 
1.4.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.4.4.1
tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking
€ 25,85
1.4.4.2
Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek van betrokkene verstrekken van een afschrift van zijn of haar persoonslijst
€ 12,45
1.4.5
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het
 
 
tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel
 
 
10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basis-
administratie persoonsgegevens
€ 2,32
1.4.6
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 18,30
1.4.7
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit de basisadministratie persoonsgegevens
€ 12,45
1.4.8
Het tarief bedraagt voor afstemming en het periodiek verstrekken volgens het autorisatiebesluit via alternatieve media (bv. CD-rom)
€ 23,50
 
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet
€ 13,15
 
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
 
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.7.1.1
een afschrift van de programmabegroting
€  51,05
1.7.1.2
een afschrift van de gemeenterekening
€ 39,90
1.7.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.7.2.2
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:
 
1.7.2.2.1
op de raads- en commissiestukken
€ 55,30
1.7.2.2.2
Voor een tussentijds af te sluiten abonnement op raads- en commissiestukken zoveel twaalfden van het jaar-abonnementstarief, als er nog volle maanden in het aanvangsjaar zijn.
 
 
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1
Het tarief voor het verstrekken van gegevens namens het Kadaster, bedraagt:
 
 
per kadastrale inzage, per geraadpleegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat
€ 10,80
 
per hypothecaire inzage, per geraadpleegd object, inclusief een uitdraai op A4-formaat
 
 
per kadastrale kaart, per object, uitgedraaid op A4-formaat
€ 10,80
1.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
€ 11,45
 
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.9.1
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag
€ 30,05
1.9.2
tot het verkrijgen van een attestatie de vita
€ 12,45
1.9.3
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening
€ 12,45
1.9.4
tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlandschap
€ 12,45
 
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 10,65
1.10.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
 
1.10.2.1
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina
€ 7,45
1.10.2.2
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk
€ 11,40
 
Voor archiefstukken verkregen via het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard gelden de tarieven van de gemeente Woerden
 
 
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
1.11
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.11.1
tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet
€ 20,40
1.11.2
Om urgentie als bedoeld in artikel 2.5 van de huisvestingsverordening
€ 150,00
1.11.3
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag om:
 
 
1.11.3.1
inschrijving als woningzoekende
€ 30,00
1.11.3.2
verlenging inschrijving woningzoekende
€ 9,00
 
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
1.12
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.12.1
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet
€ 77,65
1.12.2
tot het verlengen van een vergunning als bedoeld in artikel 15, eerste lid en vierde lid van de Leegstandswet
€ 77,65
 
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
 
Hoofdstuk 14 (Markt)standplaatsen
1.14
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:
 
1.14.1
Een standplaatsvergunning voor:
 
1.14.1.1
Éen dag
€ 10,72
1.14.1.2
Éen week
€ 26,03
1.14.1.3
Een maand
€ 52,06
1.14.1.4
Een kwartaal
€ 97,62
1.14.15
Een jaar of een gedeelte van een jaar langer dan 6 maanden
€ 200,70
 
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.15.1
Voor een incidentele ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet
 
1.15.2
Voor doorlopende ontheffingen:
€ 21,23
1.15.2.1
Voor ten hoogste een maand of een gedeelte daarvan voor één dag per week
€ 34,69
1.15.2.2
Voor ten hoogste een maand of een gedeelte daarvan voor twee of meer dagen per week
€ 52,06
1.15.2.3
Voor ten hoogste een kwartaal of een gedeelte daarvan, langer dan een maand voor één dag per week
€ 52,06
1.15.2.4
Voor ten hoogste een kwartaal of een gedeelte daarvan, langer dan een maand voor twee of meer dagen per week
€ 104,12
1.15.2.5
Voor ten hoogste een half jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een kwartaal voor één dag per week
€ 98,15
1.15.2.6
Voor ten hoogste een half jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een kwartaal voor twee of meer dagen per week
€ 193,68
1.15.2.7
Voor ten hoogste een jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een half jaar voor één dag per week
 
€ 117,17
1.15.2.8
Voor ten hoogste een jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een half jaar voor twee of meer dagen per week
 
€ 234,33
 
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheids-vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
 
1.16.1.1
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat
€ 56,50
1.16.1.2
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat
€ 22,50
 
en voor iedere volgende speelautomaat
€ 34,00
1.16.1.3
Een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen
€ 6,16
 
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
1.17
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen:
 
1.17.1
bij kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouder-bureau
€ 1.898,74
1.17.2
bij gastouder (ongeacht of de opvang plaatsvindt op het adres van gastouder of vraagouder)
€ 0,00
1.17.3
bij gastouder, opvang op tweede of volgende locatie
€ 0,00
 
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
 
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.19.1
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samen-hangend met de uitvoering van bijzondere transporten
€ 33,80
1.19.2
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen
€ 33,80
1.19.3
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), exclusief de kosten voor de verplichte medische keuring
€ 39,30
1.19.4
Voor het afgeven van een duplicaat invaliden-parkeerkaart
€ 39,30
1.19.5
Bij de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart wordt het tarief, als bedoeld in 1.19.3 verhoogd met de kosten van de medische keuring.
Mocht achteraf blijken dat geen medische keuring noodzakelijk is wordt het in rekening gebrachte bedrag van de medische keuring gerestitueerd.
 
 
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.20.2.1
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
€ 3,05
1.20.2.2
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
 
1.20.2.2.1
per pagina op papier van A4-formaat
€ 0,60
1.20.2.2.2
per pagina op papier van een ander formaat
€ 1,30
1.20.2.3
kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:
 
 
per pagina op A4 formaat
€ 1,30
 
per pagina op A3 formaat
€ 1,65
1.20.2.4
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen
€ 16,00
1.20.2.5
stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
€ 3,05
 
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
 
2.1.1.1
aanlegkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerk-zaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanleg-kosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
2.1.1.2
bouwkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerk-zaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouw-kosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
2.1.1.3
sloopkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
 
2.1.1.4
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 
2.1.2
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
 
2.1.3
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
 
 
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/conceptaanvraag/beoordeling vergunningvrij bouwen
2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
2.2.1
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is
€ 79,20
2.2.2
ter beoordeling van een verzoek of het bouwwerk vergunningvrij is
€ 79,20
 
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
 
 
 
 
2.3.1
Bouwactiviteiten
 
2.3.1.1
Voor bouwkosten tot € 200.000:
4,263 % over de bouwkosten met een minimum
van € 300,00
 
2.3.1.2
 
Voor bouwkosten boven de € 200.000:
4,263 % van € 200.000
+ 1,523 % over de bouwkosten boven € 200.000
 
 
 
Verplicht advies agrarische commissie
 
2.3.1.6
 
 
 
 
2.3.1.6.1
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een standaardadvies van de agrarische commissie nodig
is en wordt beoordeeld:
Overige adviezen agrarische commissie
 
 
 
 
€ 725,00
volgens offerte
 
 
Achteraf ingediende aanvraag
 
2.3.1.7
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 wordt het tarief met 100% verhoogd, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:
 
 
 
 
 
2.3.2
Aanlegactiviteiten
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 244,65
2.3.2.1
Het tarief genoemd onder 2.3.2 wordt niet geheven indien sprake is van een aanlegactiviteit door een particulier, waarbij sprake is van het terugbrengen van landschappelijke waarden.
 
 
 
 
 
 
 
2.3.3
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:
 
2.3.3.1
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 0,00
2.3.3.2
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
€ 0,00
2.3.3.3
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):
 
€1914,00
2.3.3.4
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):
€ 693,35
2.3.3.5
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
€ 395,90
2.3.3.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
 
 
 
 
 
€2308,50
2.3.3.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€2703,00
2.3.3.8
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
€ 395,90
2.3.4
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.4.1
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 200,00
2.3.4.2
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
€ 200,00
2.3.4.3
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):
 
€1914,00
2.3.4.4
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)
€ 693,35
2.3.4.5
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
€ 395,90
2.3.4.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
€2308,50
2.3.4.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€2703,00
2.3.4.8
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
€ 395,90
 
 
 
2.3.5
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.5.1
BOUWWERK OF NIET TIJDELIJKE INRICHTING
 
 
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 voor het in gebruik hebben of houden van een bouwwerk of een inrichting als bedoeld in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en de Brandbeveiligingsverordening:
 
2.3.5.1.1
Voor alle objecten een standaard tarief van
€ 102,10
 
Gebouwen met een woonfunctie
 
2.3.5.1.2
Tehuizen
€ 870,10
2.3.5.1.3
Woningen niet-zelfstandige bewoners
€ 531,90
2.3.5.1.4
Woningen niet-zelfredzame bewoners
€ 531,90
2.3.5.1.5
Bejaardenoorden
€1638,20
 
Gebouwen met een logiesfunctie
 
2.3.5.1.6
Hotel, met 10 personen of meer
€1499,90
2.3.5.1.7
Pension/machtverblijf
€1015,90
2.3.5.1.8
Dagverblijf
€ 531,90
 
Gebouwen met een onderwijsfunctie
 
2.3.5.1.9
Onderwijsinstellingen met leerlingen jonger dan 12 jaar
€ 574,40
2.3.5.1.10
Kinderdagverblijf
€ 531,90
2.3.5.1.11
Peuterspeelzaal
€ 531,90
 
Gezondheidszorggebouwen
 
2.3.5.1.12
Gezondheidsdiensten
€ 574,40
2.3.5.1.13
Verpleeghuizen
€2595,60
 
 
 
 
2.3.6
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
 
2.3.6.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens Erfgoedverordening 2010 Gemeente Lopik aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
 
2.3.6.1.1
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:
€ 0,00
2.3.6.1.2
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:
€ 0,00
2.3.6.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
€ 0,00
2.3.7
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:
 
2.3.7.1
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:
€ 243,00
2.3.7.2
in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,
€ 243,00
 
 
 
2.3.8
Aanleggen of veranderen weg
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
€ 96,80
 
2.3.9
Uitweg/inrit
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
 
 
 
 
€ 96,80
 
 
 
2.3.10
Kappen
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de 1e herziening Bomenverordening Lopik 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
€ 96,80
 
 
 
2.3.11
Opslag van roerende zaken
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Lopik, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
 
2.3.11.1
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:
€ 17,20
 
 
 
2.3.12
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
 
2.3.12.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:
€ 0,00
2.3.12.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998
€ 0,00
 
 
 
2.3.13
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief
€ 0,00
 
 
 
2.3.14
Andere activiteiten
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
 
2.3.14.1
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 238,10
2.3.14.2
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 238,10
2.3.14.2.1
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:
€ 238,10
2.3.14.2.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.3.14.2.
3
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een persoonsgebonden gedoog-beschikking voor het permanent bewonen van
een recreatieverblijf.
€ 350,00
2.3.15
Omgevingsvergunning in twee fasen
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.15.1
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: 50% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
 
2.3.15.2
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: 50 % van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
 
 
 
 
2.3.16
Beoordeling bodemrapport
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
 
2.3.16.1
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport
 
€ 102,10
2.3.16.2
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport
 
€ 253,75
 
 
 
 
 
2.3.17
Advies
 
2.3.17.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
2.3.17.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
2.3.18
Verklaring van geen bedenkingen
 
2.3.18.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
 
2.3.18.1.1
indien de gemeenteraad, in afwijking van de reguliere procedure afspraken, pas een verklaring van geen bedenkingen kan afgeven na behandeling in de raadscommissie:
€ 315,60
2.3.18.1.2
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:
volgens offerte
 
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, artikel 2.2.1, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.
 
2.4.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:
 
2.4.2.1
bij 5 tot 10 activiteiten:
10%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
 
2.4.2.2
bij 10 tot 15 activiteiten:
20%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
 
2.4.2.3
bij 15 of meer activiteiten:
30%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
 
 
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloop-activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
 
2.5.1.1
indien de aanvraag wordt ingetrokken na het in behandeling nemen ervan
100%
 
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.5.2
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf. De teruggaaf bedraagt:
50%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges
 
2.5.3
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
2.5.3.1
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
50%
 
 
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3.2
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking, waarbij de vergunning is verleend, bij rechterlijke uitspraak.
 
 
 
 
2.5.4
Minimumbedrag voor teruggaaf
 
 
Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.
 
 
 
 
2.5.5
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
 
 
 
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.
 
 
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:
€ 0,00
 
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:
€ 74,55
 
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmings-plan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening
€4380,35
2.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmings-plan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening
€2725,15
 
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
 
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:
€ 16,00
 
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet
€ 379,75
3.1.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet
€ 126,56
3.1.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
€ 46,80
3.2.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het algemene sluitingsuur als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening:
 
 
3.2.2.1
Incidentele ontheffing
€ 20,81
 
3.2.2.2
Doorlopende ontheffingen:
 
 
3.2.2.2.1
Voor ten hoogste een maand of een gedeelte daarvan voor één dag per week
€ 34,01
 
3.2.2.2.2
Voor ten hoogste een maand of een gedeelte daarvan voor twee of meer dagen per week
€ 51,04
 
3.2.2.2.3
Voor ten hoogste een kwartaal of een gedeelte daarvan, langer dan een maand voor één dag per week
€ 51,04
 
3.2.2.2.4
Voor ten hoogste een kwartaal of een gedeelte daarvan, langer dan een maand voor twee of meer dagen per week
 
 
€ 102,08
 
3.2.2.2.5
Voor ten hoogste een half jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een kwartaal voor één dag per week
€ 96,23
 
3.2.2.2.6
Voor ten hoogste een half jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een kwartaal voor twee of meer dagen per week
€ 189,87
 
3.2.2.2.7
Voor ten hoogste een jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een half jaar voor één dag per week
€ 114,86
 
3.2.2.2.8
Voor ten hoogste een jaar of een gedeelte daarvan, langer dan een half jaar voor twee of meer dagen per week
€ 229,73
 
3.2.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het aanbrengen van reclames
€ 158,46
 
 
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
 
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
 
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsings-vergunning als bedoeld in de Huisvestingswet
€ 0,00
  
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
3.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing of vergunning als bedoeld in de Leefmilieuverordening
 
3.5.1
indien het betreft
€ 0,00
3.5.2
enz.
€ 0,00
 
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
3.6.1
TIJDELIJKE INRICHTING
 
 
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening, voor een evenement waarbij gelijktijdig aanwezig kunnen zijn:
 
3.6.1.1
maximaal 500 personen
€ 100,57
3.6.1.2
501 tot en met 2000 personen
€ 144,59
3.6.1.3
meer dan 2000 personen
€ 288,20
3.6.1.4
Voor specifieke bij name genoemde grote evenementen
€ 943,25
 
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.7
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
€ 15,96
 
Behoort bij het raadsbesluit van 16 december 2014.
 
De griffier van Lopik,
 
mw. mr. G.M.G. Dolders
Naar boven