Artikel 49
Inwerkingtreding en citeertitel
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
KOSTENBEREKENING WOONVOORZIENINGEN
Ingevolge paragraaf 3.3 is het mogelijk om een maatwerkvoorziening te krijgen voor het verwerven van extra grond ten behoeve van een aanbouw of uitbreiding van een bepaald vertrek indien dit op grond van ergonomische beperkingen noodzakelijk zou zijn. Het aantal m2 wat voor een maatwerkvoorziening in aanmerking komt is per vertrek (zie tabel) gemaximeerd.
1.a Aantal m2 waarvoor ten hoogste een maatwerkvoorziening kan worden verleend, aangegeven per vertrek in een zelfstandige woning
|
Maatwerkvoorziening in geval van aanbouw van een vertrek
|
Maatwerkvoorziening in geval van uitbreiding van een reeds aanwezig vertrek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal m2 verhard pad tussen de openbare weg en de hoofdingang tot een woonruimte, dan wel tussen een tweede ingang en een berging en/of tuinpoort dat bij het nieuw aanleggen van paden, dan wel bij het aanpassen van bestaande paden ten hoogste voor financiële tegemoetkoming in aanmerking komt bedraagt 20 m2.
VERGOEDING VOOR KOSTEN VAN ONDERHOUD, KEURING EN REPARATIE
Alleen de werkelijk gemaakte kosten van keuring, onderhoud (met een maximum van de in de tabel genoemde bedragen) en reparatie (niet expliciet gebonden aan een maximum) aan de hieronder genoemde onderdelen komen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming:
rolstoel- of sta-plateauliften;
de mechanische inrichting voor het verstellen van een in hoogte verstelbaar keukenblok, bad of wastafel;
elektromechanische openings- en sluitingsmechanisme van deuren;
De maximale vergoeding van kosten voor onderhoud en/ of onderhoudscontract en keuring van diverse soorten liften in woningen en trappenhuizen bedraagt:
*Balansliften worden niet meer nieuw gemaakt. Bestaande balansliften kunnen nog wel gewoon gekeurd en onderhouden worden. Het lifteninstituut berekent de kosten voor periodieke keuring van balansliften op grond van een uurtarief.
Maximale toeslagen op bovengenoemde tarieven:
- -
50% voor installaties geplaatst buiten de woning;
- -
50% voor installaties die meer dan 1 verdieping overbruggen;
- -
50% voor installaties, uitgevoerd met elektrisch aangedreven plateaus en/of afrijdbeveiliging resp. elektrisch wegklapbare raildelen.
Lijst Tarieven woonvoorzieningen
Ingevolge paragraaf 3.3 is het mogelijk om een maatwerkvoorziening te krijgen voor woonvoorzieningen. De opgestelde kostenberekening dan wel de ingediende offerte worden beoordeeld aan de hand van de lijst Tarieven woningaanpassingen opgesteld door SCIO Consult. De hoogte van een maatwerkvoorziening voor standaardvoorzieningen zoals opgenomen in de lijst Tarieven woningaanpassingen zijn gemaximeerd.
Prijsbepaling lijst Tarieven woningaanpassingen
De limitatieve lijst is opgesteld aan de hand van landelijk gemiddelde prijzen zoals genoemd in op de bouw gerichte maandelijkse en/of halfjaarlijkse periodieken. Tevens vindt de toetsing plaats aan gemiddelde elementprijzen voor woningaanpassingen zoals door erkende aannemers en installateurs wekelijks bij SCIO Consult worden ingediend.
Voor sanitaire elementen worden de bruto catalogusprijzen van de Technische Unie gehanteerd, aangevuld met het bijbehorende hulpmateriaal en de gebruikelijke standaard montagetijd per element. Linido producten worden vergeleken met de jaarlijkse prijzenlijst van de firma Linido.
De eventuele korting die installateurs en aannemers bedingen op producten is niet verrekend in de limitatieve lijst. De kortingen variëren en zijn afhankelijk van het inkoopbeleid van de aannemer c.q. installateur.
De benoemde artikelen worden geleverd en geplaatst volgens de standaard werkomschrijving, de standaard materialenlijst en voor de afgesproken standaardprijs.
Indien de installateur/aannemer het technisch noodzakelijk acht af te wijken van de omschrijving van de gemeente, de standaard werkomschrijving of de standaard materialenlijst dient dit altijd in overleg met de betreffende Wmo‐consulent van de gemeente Heerlen te gebeuren.
Subgroep 1.1 (verhoogde) toiletbrillen worden geleverd en gemonteerd door de leverancier van hulpmiddelen.
De gereedmelding verloopt per cliënt middels een door de gemeente Heerlen ontwikkeld ‘gereedmeldingsformulier’ binnen een termijn van zes weken, na verzending van de beschikking en het programma van eisen.
De benodigde bevestigingsmiddelen en reparaties van stuc‐ en tegelwerk ten gevolge van het aanbrengen van de gewenste artikelen zijn inclusief, tenzij anders is vermeld.
De genoemde prijzen zijn exclusief 21%.
Vaststelling persoonsgebonden budget maatwerkvoorziening ‘hulp bij het huishouden’ en ‘persoonlijke begeleiding - individueel’
Bij de totstandkoming van de tarieven voor een persoonsgebonden budget wordt uitgegaan van het wettelijk minimunloon voor het sociaal netwerk, en CAO-lonen voor ZZP’ers en zorgaanbieders.
Bij gecontracteerde zorg zitten echter veel overheadkosten en deze hoeven in principe niet meegenomen te worden in het persoonsgebonden budget; alleen de directe loonkosten zijn maatgevend. Een budgethouder wordt geacht zelf zijn zaken te regelen die nodig zijn bij het beheren van een persoonsgebonden budget en de gemeente hoeft die kosten niet te compenseren (dit is ook in de Wmo 2007 en de AWBZ van toepassing geweest). Afhankelijk van de feitelijke situatie kan een persoonsgebonden budget worden toegekend variërend van de kosten van de soort hulp en afhankelijk van de indicatie die gesteld wordt. Bij PGB-gefinancierde zorg wordt uitgegaan van de loonkosten die gelden bij Zorg in Natura (dus zonder de overheadkosten). In dat geval zijn de gemiddelde lonen voor de soort hulpen volgens de CAO Thuiszorg (hulp bij het huishouden) en CAO Gehandicaptenzorg (persoonlijke begeleiding) richtinggevend. Deze is voldoende geobjectiveerd als het gaat om reële bedragen. Daarnaast dient de het persoonsgeboden budget per uur in ieder geval gelijk te zijn aan het minimumloon. Om te komen tot een reële hoogte van het persoonsgebonden budget zijn een viertal bronnen geraadpleegd:
De Sociale verzekeringsbank; voor informatie over het minimumloon, zie ook tabel 1;
CAO VVT (Thuiszorg): voor het gemiddeld uurloon voor het leveren van
‘hulp bij het huishouden’, zie tabel 2 en 3;
CAO GHZ (Gehandicaptenzorg): voor het gemiddeld uurloon voor het leveren van ‘persoonlijke begeleiding - individueel’, zie tabel 4 en 5;
Zorgaanbieders: voor inzicht in functieschalen, behorende bij de diverse producten.
|
Per maand (incl. vakantiegeld)
|
|
Per uur (incl. vakantiegeld)
|
Per uur (incl. vakantiegeld en uren)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 1: Bedragen minimumloon per 1 januari 2015
|
|
|
|
|
Per uur (incl. vakantiegeld en uren)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 2: CAO-VVT, FWG 10: Hulp bij het huishouden basis
Tabel 3: CAO-VVT, FWG 15: Hulp bij het huishouden plus
CAO Gehandicaptenzorg (GHZ)
|
|
|
|
(incl. vakantiegeld en - uren)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 4: CAO-GHZ, FWG 40: Persoonlijke begeleiding individueel
Tabel 5: CAO-GHZ, FWG 45: Persoonlijke begeleiding individueel – module gedrag
Vaststellen van de PGB-uurtarieven
Ondersteuning geleverd door een zorgaanbieder of Kamer van Koophandel geregistreerde zelfstandig ondernemer
.
Bij de totstandkoming van de PGB-uurtarieven is rekening gehouden met het volgende:
Gemiddelde bruto-uurloon conform CAO VVT:
Hulp bij het huishouden basis = FWG 10 (artikel 7 tweede lid onder b.)
Hulp bij het huishouden plus = FWG15 (artikel 7 tweede lid onder c.)
Gemiddelde bruto-uurloon conform CAO GHZ:
Persoonlijke begeleiding individueel = FWG 40 (artikel 8 tweede lid onder b.)
Persoonlijke begeleiding individueel, module gedrag = FWG 45 (artikel 8 tweede lid onder c.)
Het bruto-uurloon is vermenigvuldigd met 8% vakantiegeld en 8,33% vakantiedagen.
Bij het PGB dat verstrekt wordt voor hulp die geleverd wordt door een zelfstandige (ingeschreven bij KvK) of een zorgaanbieder, wordt een toeslag van 20%
van het bruto loon gerekend in verband met afdrachten aan de belastingdienst / werkgeverslasten.
Bij de berekening van het PGB is uitgegaan van 100% productiviteit. De hulp heeft geen indirecte werkzaamheden en bij ziekte kan de belanghebbende gebruik maken van een vergoeding via de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Toeslag voor extra kosten m.b.t. tot het uitvoeren van de werkgeverstaken , zoals extra telefoonkosten en portokosten.
In het geval dat de ondersteuning geleverd wordt door een Zelfstandige zonder Personeel (ZZP’er), dient deze ingeschreven te zijn bij de Kamer van Koophandel (KvK). De inschrijving bij de KvK dient verband te houden met de noodzakelijke ondersteuning die geleverd dient te worden.
Zie voor de berekeningen van de budgetten tabel 6 en 7.
Tarief voor sociaal netwerk
|
|
|
Wettelijk minimum uurloon
|
8% Vakantie-geld & 8,33% vakantie-uren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8% Vakantie-geld & 8,33% vakantie-uren
|
20% van bruto uurloon CAO VVT
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 6: Uurtarief PGB ‘hulp bij het huishouden’
Het berekende uurtarief ‘hulp bij het huishouden’ is vergeleken met het PGB-tarief dat in het Besluit individuele voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Heerlen 2014 gehanteerd wordt. De huidige uurtarieven liggen boven de gemiddelde CAO-lonen en het wettelijk minimumloon.
Om deze reden is het ook niet noodzakelijk om deze tarieven aan te passen en/of te indexeren.
Tarief voor sociaal netwerk
|
|
Wettelijk minimum uurloon o.b.v. 36 uur p.w.
|
8% Vakantie-geld & 8,33% vakantie-uren
|
|
|
PGB per uur gelijktrekken aan PGB HbH
|
|
|
|
|
|
|
Tarief voor ZZP'ers en aanbieders
|
|
|
8% Vakantie-geld & 8,33% vakantie-uren
|
|
|
PGB Persoonlijke begeleiding per uur
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 7: Uurtarief PGB ‘persoonlijke begeleid
ing - individueel’
Uurtarieven persoonsgebonden budgetten
2015
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Individueel – module gedrag
|
|
Tabel
8
: Uurtarieven PGB voor ‘hulp bij het huishouden’ en ‘persoonlijke begeleiding – individueel’
Vaststelling persoonsgebonden budget kortdurend verblijf/ logeeropvang/ respijtzorg
Het tarief per etmaal, voor ondersteuning die wordt geboden door het sociaal netwerk of mensen die niet als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel geregistreerd zijn, is gebaseerd op basis van de daadwerkelijke kosten voor het bed-bad-brood en een dagactiviteit met belanghebbende. Voor het bepalen van deze kosten is uitgegaan van de gegevens van het NIBUD, zoals hieronder weergegeven.
Kosten van voeding 2014 per persoon per dag
* Meegerekend zijn de kosten voor elektriciteit, water, waspoeder en afschrijving en onderhoud van de wasmachine. De bedragen in de tabel zijn voor een was zonder voorwas.
Ongeveer € 1,30 per droogbeurt
Bad- en douchekosten 2014
Voor de kosten van een dagactiviteit zijn gemiddelde tarieven opgenomen en/of bekend. Het is echter niet zo, dat een dagactiviteit altijd geld dient te kosten. De ene keer blijft men in de woonsituatie en vindt daar de dagactiviteit plaats. Een andere keer is er sprake van een dagactiviteit buitenshuis met evt. entreegeld of een extra kop koffie. Om deze reden is gekozen om uit te gaan van een gemiddeld bedrag voor dagbesteding, waarvoor een bedrag ad. € 10,00 reëel wordt geacht.
Om er voor te zorgen dat er 1 tarief per etmaal gehanteerd kan worden voor alle belanghebbenden die ondersteuning ontvangen door het sociaal netwerk of mensen die niet als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel geregistreerd zijn, wordt van elke kostenpost het hoogste bedrag gehanteerd:
|
|
Gebruik wasmachine en -droger
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|