Gemeenteblad van Vlissingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2014, 74864 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2014, 74864 | Verordeningen |
Artikel 15 Werkwijze
Op het houden van de orde van de vergadering van het dagelijks bestuur zijn de artikelen 52, 53 tot en met 60 van de Gemeentewet, voor zover daarvan niet bij of krachtens de wet wordt afgeweken, overeenkomstig van toepassing.
Artikel 16 Besluitvorming
1. Elk lid van het dagelijks bestuur heeft in de vergadering één stem.
2. De besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
Hoofdstuk 5 Voorzitter
Artikel 17 Aanwijzing en vervanging
1. De voorzitter wordt benoemd conform het bepaalde in de Wet veiligheidsregio’s.
2. Het algemeen bestuur kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter, die deel uitmaakt van het dagelijks bestuur.
3. Bij verhindering of ontstentenis wordt de voorzitter vervangen door de plaatsvervangend voorzitter.
4. Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter wijst het algemeen bestuur een voorzitter uit haar midden aan.
Artikel 18 Taken en bevoegdheden
1. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur.
2. De voorzitter vertegenwoordigt de veiligheidsregio in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon.
3. De voorzitter tekent de stukken die van het algemeen en dagelijks bestuur uitgaan. Deze stukken worden door de secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur mede ondertekend.
4. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid kan het dagelijks bestuur de voorzitter toestaan om de ondertekening van stukken die van het dagelijks bestuur uitgaan op te dragen aan een ander lid van het dagelijks bestuur of de ondertekening te mandateren aan de secretaris van het dagelijks bestuur of aan een ander persoon.
5. Artikel 170, eerste lid van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
6. De voorzitter geeft uitvoering aan het gestelde in artikel 24 Wet veiligheidsregio’s.
Hoofdstuk 6 Commissies van advies
Artikel 19 Commissies van advies
1. Het algemeen bestuur kan besluiten ten behoeve van de aan haar opgedragen taken commissies van advies in te stellen.
2. Artikel 24 van de Wet gemeenschappelijke regelingen is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste lid genoemde commissies.
Hoofdstuk 7 Bevolkingszorg
Artikel 20 Bevolkingszorg
1. De deelnemende gemeenten vormen een regionale organisatie, bevolkingszorg genaamd, bestaande uit medewerkers die onder de verantwoordelijkheid van deze gemeenten bij een ramp of crisis belast zijn met het uitvoeren van de aan de gemeenten toegewezen processen en belast zijn met de voorbereiding van deze processen.
2. Bepalingen omtrent de organisatie en het beheer van deze gemeentelijke processen in de rampenbestrijding en crisisbeheersing worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de deelnemende gemeenten.
3. Voor de uitvoering van bevolkingszorg vertegenwoordigt de coördinerend gemeentesecretaris de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 8 Ambtelijke organisatie
Artikel 21 Organisatieverordening
1. Het algemeen bestuur stelt een verordening vast op de ambtelijke organisatie van de veiligheidsregio.
2. In de verordening op de ambtelijke organisatie worden in ieder geval de volgende zaken geregeld:
a. de samenstelling van de directie;
b. de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de directie, de directeur/regionaal commandant, de directeur publieke gezondheid en de directeur meldkamer.
c. de inrichting van de organisatie in organisatieonderdelen, waar de organisatieonderdelen brandweer, GHOR en meldkamer deel van uitmaken;
d. op welke wijze wordt voorzien in het management van de organisatieonderdelen, alsmede in de ambtelijke ondersteuning van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur;
e. de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het management van de organisatieonderdelen;
f. de taken en bevoegdheden alsmede de werkwijze van de veiligheidsdirectie.
Artikel 22 De secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur
1. De directeur/regionaal commandant fungeert als secretaris van het algemeen en dagelijks bestuur.
2. De secretaris ondertekent mede de stukken die van het algemeen en dagelijks bestuur uitgaan en zorgt, voor zover nodig, voor bekendmaking van de genomen besluiten.
3. Het dagelijks bestuur regelt de vervanging van de secretaris. A
rtikel 23 Rechtspositie
1. Het algemeen bestuur stelt de rechtspositieregelingen vast voor het personeel van de veiligheidsregio.
2. Het algemeen bestuur kan de vaststelling en wijziging van de rechtspositieregelingen delegeren aan het dagelijks bestuur.
Hoofdstuk 9 Inlichtingen, verantwoording
Artikel 24 Algemeen en dagelijks bestuur ten opzichte van de gemeenteraden
1. Het algemeen en dagelijks bestuur geven aan de raden van de deelnemende gemeenten ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.
2. Het algemeen en het dagelijks bestuur verstrekken aan de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen die door een of meerdere raden worden verlangd.
Artikel 25 De leden van het algemeen bestuur ten opzichte van raden en colleges
1. Een lid van het algemeen bestuur verschaft het college van burgemeester en wethouders en de raad van de betreffende gemeente alle inlichtingen die door het college of raad, of door één of meer leden van dat college of die raad worden verlangd.
2. Een lid van het algemeen bestuur is het college van burgemeester en wethouders en de raad van de betreffende gemeente verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid.
Artikel 26 Dagelijks bestuur en de voorzitter ten opzichte van het algemeen bestuur
1. De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd over het door hen gevoerde bestuur.
2. Zij geven ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het dagelijks bestuur te voeren en gevoerde bestuur nodig is.
3. Zij geven, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur, wanneer dit bestuur of een of meer leden daarvan hier om verzoekt, alle gevraagde inlichtingen.
4. Het bepaalde in het eerste tot en met derde lid is van overeenkomstige toepassing op de voorzitter over het door hem gevoerde bestuur.
Hoofdstuk 10 Financiële bepalingen
Artikel 27 Financiële voorschriften
1. Het algemeen bestuur stelt bij verordening de uitgangspunten vast voor het financieel beleid alsmede het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
2. Deze verordening bevat in elk geval regels over:
a. waardering en afschrijving van activa;
b. algemene doelstellingen en te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede de administratieve organisatie van de financieringsfunctie, daaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening.
3. Het algemeen bestuur stelt bij verordening regels vast voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening waarborgt dat de rechtmatigheid van het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.
4. Het algemeen bestuur wijst de accountant aan die belast wordt met de controle op de in artikel 29 genoemde jaarrekening.
5. De accountant zendt de accountantsverklaring en een verslag van bevindingen aan het algemeen bestuur.
6. De verordeningen als bedoeld in het eerste en derde lid van dit artikel worden na vaststelling gezonden aan gedeputeerde staten en aan de deelnemende gemeenten.
7. De veiligheidsregio draagt zorg voor het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan personen en goederen alsmede voor vermogensschade.
8. De aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten dragen er zorg voor dat de veiligheidsregio over voldoende middelen beschikt om aan alle verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
Artikel 28 Begroting
1. Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks een ontwerp-begroting op voor het volgende kalenderjaar en brengt de op basis van deze ontwerpbegroting berekende, door de gemeenten te betalen, bijdrage voor het volgende kalenderjaar vóór 1 april ter kennis van de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
2. Het algemeen bestuur stelt jaarlijks vóór 1 juli, nadat de raden van de deelnemende gemeenten overeenkomstig artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen hun zienswijze naar voren hebben kunnen brengen, de begroting voor het komende kalenderjaar vast.
3. De begroting gaat vergezeld van een duidelijke toelichting en van een meerjarenraming voor het betreffende begrotingsjaar en de drie daarop volgende jaren.
4. De begroting vermeldt de door elke gemeente verschuldigde bijdragen voor het begrotingsjaar.
5. Na de vaststelling van de begroting door het algemeen bestuur zendt het dagelijks bestuur de begroting aan de raden van de deelnemende gemeenten, die ter zake bij gedeputeerde staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
6. Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan gedeputeerde staten.
7. Op wijzigingen van de begroting, waaronder ook verschuivingen tussen uitgavenposten binnen de begroting, zijn de voorafgaande bepalingen in dit artikel van overeenkomstige toepassing, tenzij de wijziging niet leidt tot een verhoging van de bijdrage van de deelnemende gemeenten.
Artikel 29 Jaarstukken (jaarrekening en jaarverslag)
1. Het dagelijks bestuur stelt elk jaar de ontwerp-jaarrekening met een jaarverslag van het voorgaande jaar op.
2. Het algemeen bestuur stelt de jaarrekening en het jaarverslag vast vóór 1 juli, volgende op het verslagjaar.
3. Het dagelijks bestuur zendt de door het algemeen bestuur vastgestelde jaarrekening en jaarverslag binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, aan gedeputeerde staten en aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
Artikel 30 Verdeelsystematiek
De bijdrage per gemeente in de kosten van de veiligheidsregio wordt, naast een bijdrage ter hoogte van het budget als bedoeld in artikel 30a, lid 1, berekend op basis van de uitkeringsmaatstaf Veiligheid van het gemeentefonds;
Artikel 30a Budget peildatum
1. Het budget dat door iedere gemeente aan Veiligheidsregio Zeeland op 1 januari 2013 wordt overdragen, hierna te noemen budget peildatum, bestaat uit:
2. Een budget van 15 euro per inwoner op basis van het inwoneraantal op 1 januari2012 voor de uitvoering van het voor 1 januari 2013 door de veiligheidsregio uitgevoerde takenpakket inclusief taken op het gebied van tunnelveiligheid en waterongevallenbestrijding;Een budget voor de uitvoering van de overige aan de veiligheidsregio over te dragen overige taken per 1 januari 2013 zoals vastgesteld in het algemeen bestuur op 20 december 2012;
Artikel 30b Mitigatiebijdrage en overgangsregeling
1. Gemeenten waarbij het budget peildatum hoger is dan de in hun begroting op 1 januari 2013 opgenomen budgetten voor de uitvoering van taken als bedoeld in artikel 30a worden aangeduid als nadeel gemeenten;
2. Gemeenten waarbij het budget peildatum lager is dan de in hun begroting op 1 januari 2013 opgenomen budgetten voor de uitvoering van taken als bedoeld in artikel 30a worden aangeduid als voordeel gemeenten;
3. Nadeel gemeenten worden in hun hogere lasten gecompenseerd door voordeel gemeenten door middel van een mitigatiebijdrage ;
4. De mitigatiebijdrage is 30% van de door een voordeel gemeente te betalen lagere bijdrage berekend over het deel van het over te dragen budget als bedoeld in artikel 30a lid 2;
5. Voor de overgang van het budget gemeentelijke begroting 2013 naar bijdrage conform budget peildatum wordt de volgende overgangsregeling aangehouden:
2013: 100% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013;
2014: 87,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 12,5% bijdrage inclusief mitigatiebijdrage;
2015: 75% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 25% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2016: 62,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 37,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2017: 50% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 50% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2018: 37,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 62,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2019: 25% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 75% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2020: 12,5% bijdrage conform budget gemeentelijke begroting 2013 en 87,5% budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage;
2021: 100% bijdrage budget peildatum inclusief mitigatiebijdrage.
Hoofdstuk 11 Archief
Artikel 31 Het archief
1. Het dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de veiligheidsregio en haar organen, overeenkomstig een door het algemeen bestuur vast te stellen regeling. Deze regeling wordt aan gedeputeerde staten medegedeeld.
2. De secretaris van het dagelijks bestuur is belast met het beheer van de archiefbescheiden, bedoeld in het eerste lid, overeenkomstig de door het dagelijks bestuur vast te stellen nadere regeling.
3. Voor de bewaring van de op grond van artikel 12 van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden wijst het dagelijks bestuur een archiefbewaarplaats aan.
4. De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats oefent overeenkomstig de regeling als bedoeld in het eerste lid, toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de veiligheidsregio en haar organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 12 Klachten
Artikel 32 Klachten
Voor de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt aangesloten bij de door de Zeeuwse gemeenten ingestelde Zeeuwse Ombudsman.
Hoofdstuk 13 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 33 Toetreding en uittreding
1. Toe- en uittreding van gemeenten tot deze gemeenschappelijke regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio´s als bedoeld in artikel 8 van de Wet veiligheidsregio´s.
2. Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van de toetreding of de uittreding en kan hieraan voorwaarden verbinden.
Artikel 34 Wijziging
De gemeenschappelijke regeling kan worden gewijzigd bij daartoe strekkende besluiten van ten minste tweederde van de colleges van deelnemende gemeenten.
Artikel 35 Opheffing
1. De gemeenschappelijke regeling kan slechts worden opgeheven voor zover dit op grond van artikel 8 jo. artikel 9 van de Wet veiligheidsregio´s mogelijk is. Opheffing geschiedt in dat geval bij daartoe strekkende besluiten van tenminste tweederde van de colleges van de deelnemende gemeenten.
2. Ingeval van opheffing van de gemeenschappelijke regeling besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt daarvoor de nodige regels. Daarbij kan van de bepalingen van deze regeling worden afgeweken.
3. Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, nadat de raden van de deelnemende gemeenten hun zienswijze hebben kunnen inbrengen, vastgesteld.
4. Het liquidatieplan voorziet ook in de gevolgen die de beëindiging heeft voor het personeel.
5. Het liquidatieplan geeft regels voor de wijze waarop de deelnemende gemeenten, voor zover het saldo ontoereikend is, zorg dragen voor de nakoming van de verplichtingen van het samenwerkingsverband.
6. Het dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de liquidatie.
7. De organen van de veiligheidsregio blijven ook na het tijdstip van opheffing in functie, totdat de liquidatie volledig is voltooid.
Hoofdstuk 14 Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 36 Aanwijzing gemeentebestuur
Het bestuur van de gemeente Middelburg wordt aangewezen als het gemeentebestuur zoals bedoeld in artikel 26, eerste lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Artikel 37 Inwerkingtreding
Deze gemeenschappelijke regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag volgend op de dag waarop de regeling door de deelnemende gemeenten gelijktijdig bekend is gemaakt en werkt terug tot 1 januari 2013. De gemeenschappelijke regeling geldt voor onbepaalde tijd.
Artikel 38 Overgangsbepaling
Totdat ter zake een nieuw besluit wordt genomen blijven besluiten, genomen krachtens de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland van 1 juli 2006, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze regeling en waarvoor deze gemeenschappelijke regeling overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze regeling.
Artikel 39 Citeertitel
Deze gemeenschappelijke regeling kan worden aangehaald als "Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland 2013".
Ondertekening
Aldus, na verkregen toestemming van de gemeenteraad, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente …………in zijn vergadering van ……….
de burgemeester, de secretaris,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-74864.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.