Verordening Elektronische Publicatie Gemeente Haren
Verordening Elektronische Publicatie Gemeente Haren
 
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
burgemeester: burgemeester van de gemeente Haren
college: burgemeester en wethouders van de gemeente Haren
raad: gemeenteraad van de gemeente Haren
elektronisch gemeenteblad: gemeenteblad dat elektronisch wordt uitgegeven en dat voldoet aan de hiervoor geldende regelgeving op grond van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.
publicatie: mededeling, kennisgeving en bekendmaking.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze verordening is van toepassing op berichten van de raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3 Elektronisch gemeenteblad
  • 1.
    Het college geeft een gemeenteblad uit. Het gemeenteblad wordt elektronisch uitgegeven en is te vinden op www.officielebekendmakingen.nl.
  • 2.
    Het elektronisch gemeenteblad verschijnt telkens wanneer daartoe de aanleiding bestaat.
  • 3.
    Een gemeenteblad bevat in ieder geval: de titel Gemeenteblad en de naam van de gemeente Haren, de datum van publicatie, het volgnummer en namens welk bestuursorgaan de publicatie plaatsvindt.
  • 4.
    Verordeningen, nadere regels van het college, beleidsregels en kennisgevingen worden in hun geheel, inclusief eventuele toelichting en bijlagen, opgenomen in het elektronisch gemeenteblad, waarbij per besluit een afzonderlijk gemeenteblad wordt uitgegeven.
  • 5.
    Indien volledige opname van een besluit in het elektronisch gemeenteblad niet of alleen gedeeltelijk uitvoerbaar is, kan worden volstaan met het opnemen van een gedeelte of een samenvatting van het besluit in het elektronische gemeenteblad. In dat geval zal het gehele besluit ter inzage worden gelegd op een door het college te bepalen plaats.
Artikel 4 Bekendmaking
  • 1.
    Algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels en andere besluiten van algemene strekking worden bekendgemaakt in een door het college uitgegeven elektronisch gemeenteblad.
  • 2.
    De besluiten als bedoeld in het eerste lid, worden in hun geheel in het elektronische gemeenteblad opgenomen.
  • 3.
    Het eerste lid is niet van toepassing op besluiten die worden bekendgemaakt op grond van de Wet ruimtelijke ordening
Artikel 5 Kennisgeving
  • 1.
    Het is mogelijk berichten van het gemeentebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
  • 2.
    Onder berichten worden in elk geval verstaan kennisgevingen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen.
Artikel 6 Bijzondere omstandigheden
Het college of, als de bekendmaking of kennisgeving door of vanwege de burgemeester plaatsheeft, de burgemeester, kan in bijzondere omstandigheden of in het geval van dringende spoed bepalen dat bekendmaking van een besluit of kennisgeving in afwijking van artikel 4 of van artikel 5 van deze verordening zal geschieden.
Artikel 7 Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2014.
Artikel 8 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening elektronische publicatie gemeente Haren.
 
ALGEMENE TOELICHTING
 
Elektronisch verzenden van berichten
Voor de kennisgeving van een ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en andere berichten is artikel 2:14 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) van belang. Dat artikel gaat over de mogelijkheid tot het elektronisch verzenden van berichten (berichten kunnen de tekst van een besluit bevatten, maar ook heel andere zaken, zoals aanvragen, ontwerpbesluiten, mededelingen, aankondigingen en dergelijke). De tekst van deze bepaling luidt als volgt:
 
Artikel 2:14
  • 1.
    Een bestuursorgaan kan een bericht dat tot een of meer geadresseerden is gericht, elektronisch verzenden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.
  • 2.
    Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch.
  • 3.
    Indien een bestuursorgaan een bericht elektronisch verzendt, geschiedt dit op een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke manier, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.
     
Verschillende gemeentebesturen zijn aangelopen tegen het ‘tenzij’ van het tweede lid, omdat ze kennisgevingen uitsluitend elektronisch hadden gepubliceerd zonder dat er een wettelijk voorschrift bestond waarin was bepaald dat daarmee kon worden volstaan. De jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geeft daarvan verschillende voorbeelden (onder andere de uitspraak van 15 augustus 2012, ECLI:NL:RVS:2012:BX4676).
 
Genoemde uitspraak van de Afdeling heeft betrekking op de kennisgeving van ontwerpbesluiten. Deze kennisgevingen mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt (art 2:14 Awb). Met de onderhavige verordening wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift. De ter inzagelegging van een ontwerpbesluit, die volgens art. 3:11 Awb verplicht is bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, dient fysiek te geschieden. Dat kan niet elektronisch.
 
Bekendmaken
Volgens de Awb moet bij besluiten (in de zin van die wet) onderscheid worden gemaakt tussen twee vormen van ‘naar buiten brengen’ daarvan: bekendmaken en andere vormen van mededelen van, veelal kennisgeven genoemd.
 
Bekendmaken is de officiële openbaarmaking van een besluit. Een besluit treedt niet in werking voordat het is bekendgemaakt (artikel 3:40 Awb). Voor besluiten die tot één of meer belanghebbenden zijn gericht – daarbij gaat het bijna altijd om beschikkingen – bestaat die bekendmaking uit toezending of uitreiking aan die belanghebbenden, en als de aanvrager een ander is, dan ook aan hem (artikel 3:41, eerste lid Awb). Elektronische toezending kan overigens alleen indien betrokkene heeft kenbaar gemaakt dat hij langs deze (elektronische) weg voldoende bereikbaar is. Een besluit gericht tot één of meer belanghebbenden dat aan één of meer belanghebbenden niet kan worden toegezonden of uitgereikt, bijvoorbeeld omdat geen adres beschikbaar is of de identiteit van de betrokkene niet bekend is, wordt op grond van artikel 3:41, tweede lid Awb bekendgemaakt ‘op een andere geschikte wijze’.
 
Artikel 3:42, tweede lid Awb bepaalt dat ‘de bekendmaking van besluiten van een niet tot de centrale overheid behorend bestuursorgaan die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking vindt uitsluitend plaats in een van overheidswege uitgegeven blad, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald’.
 
Het gaat hierbij vooral om besluiten van algemene strekking, zoals beleidsregels, plannen met besluitkarakter, aanwijzingen van toezichthouders en dergelijke. Voor algemeen verbindende voorschriften, zie hierna.
 
Voor elektronische bekendmaking is in beginsel plaatsing in ‘een van overheidswege uitgegeven blad’ voorgeschreven. Nu alle gemeenten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad moeten hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften, op grond van artikel 139 Gemeentewet, ligt het voor de hand dat medium te gebruiken voor alle ‘officiële’, wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. Voor elektronische publicatie van besluiten van algemene strekking is niet nodig dat daarvoor bij gemeentelijke verordening een grondslag wordt geschapen: artikel 3:42, tweede lid Awb biedt die grondslag al. Vanzelfsprekend behoort op een goede manier gecommuniceerd te worden over het moment waarop de gemeente besluit over te gaan tot elektronische bekendmaking van deze besluiten, als ook de vindplaats van de bekendmakingen.
 
Een gemeentelijke verordening is niet nodig als grondslag voor het elektronisch bekendmaken van algemeen verbindende voorschriften: artikel 139 Gemeentewet vormt de grondslag. Voor deze voorschriften biedt artikel 139 Gemeentewet een meer specifieke regeling. Met ingang van 1 januari 2014 luidt dit artikel als volgt:
  • 1.
    Besluiten van het gemeentebestuur die algemeen verbindende voorschriften inhouden, verbinden niet dan wanneer zij zijn bekendgemaakt in het gemeenteblad.
  • 2.
    De uitgifte van het gemeenteblad geschiedt elektronisch op een algemeen toegankelijke wijze. Na de uitgifte blijft het gemeenteblad elektronisch op een algemeen toegankelijke wijze beschikbaar. Indien elektronische uitgifte geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het gemeentebestuur in een vervangende uitgave. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden omtrent het bepaalde in de eerste en tweede volzin nadere regels gesteld.
  • 3.
    In afwijking van het eerste lid kan een besluit als bedoeld in dat lid bepalen dat een bij het besluit behorende bijlage wordt bekendgemaakt door terinzagelegging.
  • 4.
    Voor het inzien van een overeenkomstig het eerste lid bekendgemaakt besluit worden geen kosten in rekening gebracht.
  • 5.
    Bij de bekendmaking van een besluit dat aan goedkeuring is onderworpen, wordt de dagtekening vermeld van het besluit waarbij die goedkeuring is verleend of wordt de mededeling gedaan van de omstandigheid dat ingevolge artikel 10:31, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht een besluit tot goedkeuring wordt geacht te zijn genomen.
     
Als gevolg van deze bepaling moet elke gemeente voortaan over een elektronisch gemeenteblad beschikken. Net als veruit de meeste gemeenten maakt de gemeente Haren daarvoor gebruik van de Generieke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP), met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Overheden kunnen op hun eigen website een hyperlink aanbrengen naar de daar gepubliceerde regelingen.
 
Aan het elektronisch bekendmaken van algemeen verbindende voorschriften zijn eisen gesteld in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden. Aan deze eisen voldoet de GVOP.
 
Kennisgeven
De verordening gaat ook over de kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere documenten – die erop is gericht dat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen nemen.
 
Bij beschikkingen zijn vaak meer belanghebbenden betrokken dan alleen degene tot wie de beschikking is gericht (‘derdebelanghebbenden’). Daarom is toezending of uitreiking aan de geadresseerden niet altijd voldoende en is er een ruimere kennisgeving voorgeschreven dan die welke nodig is voor de ‘bekendmaking’. Ook voor aanvragen om een beschikking is kennisgeving aan potentieel belanghebbenden vaak verplicht of, hoewel niet wettelijk verplicht, staand beleid. Datzelfde geldt voor veel ontwerp-plannen en voor allerlei andere stukken waarvan het van belang is dat ‘het publiek’ erop wordt geattendeerd en er zodoende kennis van kan nemen. Bij besluiten die tot stand worden gebracht met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, is kennisgeving van het ontwerpbesluit voorgeschreven (art. 3:12, eerste lid Awb).
 
Doel van deze kennisgeving is dus niet de inwerkingtreding door bekendmaking van een besluit, maar ervoor te zorgen dat alle potentieel geïnteresseerden effectief kennis kunnen nemen van besluiten, ontwerpen en andere berichten die voor hen van belang kunnen zijn. Dat kan zijn in verband met mogelijke inspraak (zienswijzen), met een mogelijkheid om in bezwaar of in beroep te komen, maar het kan ook om een meer algemene voorlichtingsfunctie gaan. Een klassieke methode is, die berichten of aankondigingen te plaatsen in een huis-aan-huisblad.
 
Met de bepalingen in deze verordening wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (artikel 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
 
Elektronisch publicatie onvoldoende
In deze verordening wordt (in artikel 5) de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren. In veel gevallen kan echter het verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen. Artikel 5 geeft de gemeente de ruimte om naast de elektronische kennisgeving ook andere vormen van publiciteit te benutten indien die van belang kunnen zijn voor een betere service aan potentieel geïnteresseerden.
 
Daarnaast kan het wettelijk onvoldoende zijn om uitsluitend elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is art. 3:12 Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van een geschikte wijze van kennisgeving. Blijkens de geciteerde Afdelingsuitspraak betekent ‘geschikt’ hier, dat moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
 
Indien in een wettelijke bepaling slechts staat opgenomen ‘dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad’ dan dient de kennisgeving hierin te geschieden. Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronische gemeenteblad zijn: art. 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer, art. 78 Onteigeningswet, art. 7 Wet voorkeursrecht gemeenten, de Wabo (zie onder meer art. 3:12) en de Wet ruimtelijke ordening (zie onder meer artikel 3. 8 lid 1 en lid 3). De Wet ruimtelijke ordening schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl.
 
Mededelingen
Tot slot regelt de verordening naast de bekendmaking en kennisgeving nog de publicatie van een categorie mededelingen zonder wettelijke grondslag. Deze berichten zijn niet tot een of meer geadresseerden gericht. Het kan dan gaan om openingstijden van het gemeentehuis, data waarop het gemeentevuil wordt opgehaald of nieuws van de raad, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. Ook deze berichten kunnen worden gepubliceerd in het elektronische gemeenteblad. Er is echter geen wettelijke verplichting om dat te doen.
 
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
 
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
 
Artikel 3 Elektronisch gemeenteblad
Het elektronisch gemeenteblad wordt uitgegeven met inachtneming van de bepalingen uit de Regeling bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden. Gelet op artikel 1 van deze Regeling heeft het college bepaald dat het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Haren wordt geplaatst op www.officielebekendmakingen.nl.
In het gemeenteblad wordt aangegeven wanneer het is uitgegeven. Daarnaast blijft het gemeenteblad na uitgifte beschikbaar via de landelijke sites www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl.
Het zal het niet altijd mogelijk zijn het gehele besluit in de mededeling op te nemen. In dat geval kan worden volstaan met het weergeven van de zakelijke inhoud, dat wil zeggen een omschrijving of samenvatting van het besluit. In dat geval dient het besluit ook ter inzage te worden gelegd (artikel 3:42, derde lid Awb).
 
Artikel 4 Bekendmaking
De wettelijke verplichting voor bekendmaking in een elektronisch gemeenteblad, bestaat alleen voor algemeen verbindende voorschriften (met name verordeningen). Er is echter voor gekozen om ook de andere besluiten van algemene strekking via het elektronisch gemeenteblad bekend te maken. Het gaat dan om bijvoorbeeld beleidsregels, mandaatbesluiten, ontwerpbesluiten etc. Dit bevordert de vindbaarheid van de besluiten en de gemeente bespaart op deze manier op advertentiekosten.
 
Artikel 5 Kennisgeving
Kennisgevingen mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt (artikel 2:14 Awb). Door in de gemeentelijke verordening op te nemen dat dit uitsluitend elektronisch geschiedt, wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift. Het doel van dit artikel is het bieden van een wettelijke grondslag zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving. Te denken valt aan aanvragen om omgevingsvergunningen, exploitatieovereenkomsten, verleende monumentenvergunningen etc.
De mogelijkheid wordt opengehouden om af te wijken van het uitgangspunt dat alle besluiten louter op elektronische wijze bekend worden gemaakt. Zo heeft de gemeente de mogelijkheid een afweging te maken of zij voldoet aan de voorwaarde dat de elektronische kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die bedenkingen zou kunnen hebben tegen een (ontwerp)besluit.
Naast de kennisgeving regelt dit artikel nog de publicatie van een categorie mededelingen zonder wettelijke grondslag.
 
Artikel 6 Bijzondere omstandigheden
In afwijking van de artikelen 4 en 5 kan een bekendmaking of een kennisgeving in bijzondere omstandigheden worden geplaatst in een huis-aan-huis blad, dan wel op een andere geschikte wijze worden verzonden. Een voorbeeld van een andere geschikte wijze is een door de burgemeester uitgevaardigde noodverordening die wordt bekend gemaakt door de tekst ervan aan te plakken op of in het gemeentehuis.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
 
Artikel 8 Citeertitel
Deze bepaling behoeft geen toelichting.
Naar boven