Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Littenseradiel 2014
De raad van de gemeente Littenseradiel;
gelezen het voorstel van het Foarsittersoerlis van 6 oktober 2014;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
besluit:
vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Littenseradiel 2014
Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 1 Verzoek om informatie
  • 1.
    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:
    • a.
      feitelijke informatie van geringe omvang;
    • b.
      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;
    • c.
      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
  • 2.
    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.
  • 3.
    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.
  • 4.
    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand
  • 1.
    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:
    • a.
      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
    • b.
      dit het belang van de gemeente kan schaden;
    • c.
      het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het raadslid daarmee voor een onredelijk aantal uren beslag legt op de ambtelijke organisatie.
  • 2.
    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
  • 3.
    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
  • 4.
    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college een afschrift van het verzoek en de ambtelijke reactie hierop.
Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand
  • 1.
    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris.
  • 2.
    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.
Artikel 5 Hoeveelheid ambtelijke bijstand
  • 1.
    Elk raadslid heeft per jaar recht op een redelijk aantal uren ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.
  • 2.
    De secretaris houdt bij hoeveel verzoeken om ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, een raadslid per jaar doet en desgewenst hoeveel uren hiermee gemoeid zijn.
Paragraaf 2 Fractieondersteuning
Artikel 6 Recht op financiële vergoeding
  • 1.
    De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde gemeenteraad Littenseradiel 2012, ontvangen geen financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. De voor individuele gemeentebestuurders geldende vergoedingen zijn geregeld in de Verordening rechtspositie wethouders en raadsleden 2006 van 4 juli 2007.
  • 2.
    Fracties met minder dan drie raadsleden hebben het recht maximaal twee personen aan te wijzen, niet zijnde gekozen raadsleden, ter ondersteuning van het werk van de fractie.
  • 3.
    Deze personen, hierna te noemen schaduwfractieleden, leggen, alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, in de vergadering van de raad de eed (verklaring en belofte) als bedoeld in artikel 14 van de Gemeentewet af.
  • 4.
    De schaduwfractieleden ontvangen per vergadering van het rûntepetear waaraan zij deelnemen een vergoeding overeenkomstig Tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Indien er op één avond meerdere vergaderingen van het rûntepeater plaatsvinden waaraan een schaduwfractielid deelneemt, wordt dit als één vergadering gerekend.
  • 5.
    De rechten en plichten van raadsleden met betrekking tot toezending van stukken, geheimhouding en toegankelijkheid van het gemeentehuis zijn van overeenkomstige toepassing op de schaduwfractieleden.
  • 6.
    Een schaduwfractielid heeft alleen recht op een vergoeding indien deze:
    • a.
      geen raadslid is;
    • b.
      op de kieslijst van de betreffende fractie bij de laatstgehouden verkiezingen heeft gestaan, en;
    • c.
      voldoet aan de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet.
  • 7.
    De vergoedingen aan de schaduwfractieleden worden per kwartaal op basis van declaratie uitbetaald.
  • 8.
    De declaraties worden ingediend bij de griffier die deze voor akkoord tekent en vervolgens in handen stelt van de afdeling P&O.
Paragraaf 3 Slotbepalingen
Artikel 7 Citeertitel en citeertitel
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
  • 2.
    Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002 van 6 mei 2002 wordt ingetrokken
  • 3.
    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Littenseradiel 2014.
 
Wommels, 10 november 2014
 
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Naar boven