1e Wijziging van de Verordening behandeling bezwaarschriften

De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van het college van 19 november 2013, kenmerk 13ADV00597;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

gelet op de Verordening behandeling bezwaarschriften, vastgesteld op 4 juli 2013;

besluit en :

vast te stellen de volgende wijziging van Verordening behandeling bezwaarschriften:

1 e Wijziging van de Verordening behandeling bezwaarschriften

Artikel I

De Verordening behandeling bezwaarschriften wordt als volgt gewijzigd.

A.Artikel 3:2 wordt als volgt gewijzigd:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 3:2Samenstelling van de commissie en kamers

1.De commissie bestaat uit twee of meer kamers, te weten:

1.de kamer personele zaken, waarin bezwaarschriften worden behandeld met betrekking tot het ambtenarenrecht (waaronder besluiten met betrekking tot functiewaardering);

2.één of meer door het college ingestelde kamers. Voor elke kamer wordt door het college vastgesteld welke categorie of categorieën bezwaarschriften door de kamer behandeld zullen worden.

2.De kamer personele zaken bestaat uit een voorzitter en twee leden, die door burgemeester en wethouders als volgt worden benoemd:

1.een lid, op voordracht van de werknemersdelegatie in de commissie voor Georganiseerd Overleg;

2.een lid, aan te wijzen door burgemeester en wethouders;

3.een voorzitter, op voordracht van de hiervoor onder a en b genoemde leden.

3.De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b bestaan uit tenminste een voorzitter en drie leden die allen worden benoemd door burgemeester en wethouders.

4.De leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Kampen. De leden van de kamer personele zaken mogen ook geen vakbondsbestuurder zijn van de werknemersdelegatie in de commissie voor Georganiseerd Overleg.

5.Voor de kamer personele zaken kunnen door burgemeester en wethouders tevens worden benoemd:

a.op voordracht van de werknemersdelegatie in de commissie voor de Georganiseerd Overleg, een plaatsvervangend lid voor het commissielid als bedoeld in het tweede lid onder a;

b.een plaatsvervangend lid voor het commissielid als bedoeld in het tweede lid onder b;

c.een plaatsvervangend voorzitter, op voordracht van de onder het tweede lid onder a en b genoemde leden.

6.Hetgeen is vermeld onder het vierde lid is van overeenkomstige toepassing op plaatsvervangende leden.

Artikel 3:2Samenstelling van de commissie en kamers

1.De commissie bestaat uit twee of meer kamers, te weten:

a.de kamer personele zaken, waarin bezwaarschriften worden behandeld met betrekking tot het ambtenarenrecht (waaronder besluiten met betrekking tot functiewaardering);

b.één of meer door het college ingestelde kamers. Voor elke kamer wordt door het college vastgesteld welke categorie of categorieën bezwaarschriften door de kamer behandeld zullen worden.

2.De kamer personele zaken wordt gevormd door de Adviescommissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwolle. De behandeling van de bezwaarschriften vindt plaats op grond van de verordening Adviescommissie bezwaarschriften Zwolle.

3.De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b bestaan uit tenminste een voorzitter en drie leden die allen worden benoemd door burgemeester en wethouders.

4.De leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Kampen.

5.Hetgeen is vermeld onder het vierde lid is van overeenkomstige toepassing op plaatsvervangende leden.

B.Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 7 Presentiegelden en reiskostenvergoedingen voorzitters en leden commissie

1.De leden van de commissie ontvangen een bedrag van € 181,50 per zitting. De voorzitters van de commissie ontvangen een bedrag van € 204,20 per zitting.

2.De leden en voorzitter van de kamer personele zaken ontvangen tevens een onkostenvergoeding van € 18,15 per zitting.

3.De leden en voorzitters van de commissie die buiten de gemeente Kampen wonen ontvangen een reiskostenvergoeding voor de afstand woonadres - gemeentehuis Kampen met een maximum van 50 km enkele reis.

4.De vaststelling van de hoogtes van de presentiegelden, onkostenvergoedingen en reiskostenvergoedingen vindt voor de voorzitter en leden van de kamer personele zaken ieder kwartaal plaats, binnen één maand na afloop van het kwartaal.

5.De vaststelling van de hoogtes van de presentiegelden en reiskostenvergoedingen vindt voor de voorzitter(s) en leden van de kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b jaarlijks plaats, binnen één maand na afloop van het jaar.

Artikel 7 Presentiegelden en reiskostenvergoedingen voorzitters en leden commissie

1.De leden van de commissie ontvangen een bedrag van € 181,50 per zitting. De voorzitters van de commissie ontvangen een bedrag van € 204,20 per zitting.

2.De leden en voorzitters van de commissie die buiten de gemeente Kampen wonen ontvangen een reiskostenvergoeding voor de afstand woonadres - gemeentehuis Kampen met een maximum van 50 km enkele reis.

3.De vaststelling van de hoogtes van de presentiegelden en reiskostenvergoedingen vindt voor de voorzitter(s) en leden van de kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b jaarlijks plaats, binnen één maand na afloop van het jaar.

C.Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 15 Quorum

1.De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b vergaderen als regel met de voorzitter en twee leden. Voor het houden van een zitting van deze kamer(s) is vereist, dat twee leden van de betreffende kamer van de commissie, waaronder in ieder geval de voorzitter, aanwezig zijn.

2.De kamer personele zaken behandelt elke zaak in aanwezigheid van de (plaatsvervangend) voorzitter en de beide onder artikel 3, tweede lid onder a en b genoemde leden, danwel hun op grond van artikel 3, vijfde lid aangewezen plaatsvervangers.

Artikel 15 Quorum

De kamer(s) als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder b vergaderen als regel met de voorzitter en twee leden. Voor het houden van een zitting van deze kamer(s) is vereist, dat twee leden van de betreffende kamer van de commissie, waaronder in ieder geval de voorzitter, aanwezig zijn.

D.Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 17 Openbaarheid zitting

1.De zitting van de kamer personele zaken is niet openbaar.

2.De zitting van de kamer(s) als bedoel in artikel 3, eerste lid onder b zijn openbaar met uitzondering van behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

a.de Wet werk en bijstand (WWB);

b.de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

c.de Verordening leerlingenvervoer;

d.artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (gehandicaptenparkeerkaart).

1.De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

2.Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 17 Openbaarheid zitting

1.De zitting van de kamer(s) als bedoel in artikel 3, eerste lid onder b zijn openbaar met uitzondering van behandeling van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

a.de Wet werk en bijstand (WWB);

b.de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

c.de Verordening leerlingenvervoer;

d.artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (gehandicaptenparkeerkaart).

1.De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

2.Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel III Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: 1e wijziging van de Verordening behandeling bezwaarschriften.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 december 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen, J.F. Goedegebure, secretaris drs. mr. B. Koelewijn, burgemeester

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 januari 2014,

De raad van de gemeente Kampen, drs. H.A. van der Meulen, griffier drs. mr. B. Koelewijn, voorzitter
Naar boven