Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Capelle aan den IJssel 2014
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
 
gelet op de artikelen 3.8, eerste lid, en 3.9, eerste en tweede lid van de Wet basisregistratie personen;
 
gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens;
gelezen de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Capelle aan den IJssel 2014;
 
besluit vast te stellen het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen
Capelle aan den IJssel 2014.
 
 
Artikel 1 Begripsbepalingen  
[Deze regeling verstaat onder:
 
Aangehaakte gegevens In de gemeentelijke basisregistratie personen over de ingeschrevenen
opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet.
Basisregistratie In de gemeentelijke basisregistratie personen over de ingeschrevenen
opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet
Beheerder Het hoofd van de afdeling Publiekszaken.
Besluit Besluit basisregistratie personen.
Derde Elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een
ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publieksrecht is
ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Gegevensset BRP De omschrijving van gegevens die in de BRP worden opgenomen.
Ingeschrevene Degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is
Opgenomen.
Ingezetene De ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente, en op wiens
persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland
als actueel gegeven is opgenomen.
Overheidsorgaan Een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of
een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed.
Persoonslijst Het geheel van gegevens, bedoeld in artikelen 2.7, eerste lid en 2.69,
eerste lid van de wet over één persoon in de basisregistratie.
Verantwoordelijke Het college van burgemeester en wethouders.
Verordening Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen.
Wet Wet basisregistratie personen
 
Artikel 2 Gegevensverstrekking aan overheidsorganen
 
  • 1.
    Met in achtneming van de artikelen 3.5 en 3.8 van de wet worden aan de in bijlage 1 vermelde overheidsorganen gegevens verstrekt, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taak.
  • 2.
    Ook aan een overheidsorgaan dat niet in bijlage 1 is opgenomen of voor andere dan de hierin genoemde taken kunnen algemene en authentieke gegevens worden verstrekt indien en nadat:
  • 3.
    de identiteit van de verzoeker deugdelijk is vastgesteld;
  • 4.
    het verzoek de gronden voor verstrekking bevat;
  • 5.
    is vastgesteld dat de verstrekking in overeenstemming is met de taken van de verzoeker.
    • 1.
      Voor zover krachtens het bepaalde in dit artikel gegevens kunnen worden verstrekt, wordt op verzoek een gewaarmerkt afschrift van de in het verzoek aangewezen gegevens verstrekt.
 
Artikel 3 Gegevensverstrekking aan derden met voorafgaande toestemming
 
  • 1.
    Op verzoek van een derde, wordt aan hem gegevens verstrekt uit de basisregistratie personen als de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
    • 1.
      het doel van de gegevensverstrekking dient duidelijk te zijn en de toestemming dient voor het doel van deze gegevensverstrekking gegeven te zijn;
    • 2.
      deze toestemming dient schriftelijk gegeven te zijn en niet ouder dan drie maanden.
    • 3.
      Indien er twijfels zijn over de toestemming wordt de burger gevraagd hierover informatie te verstrekken aan de gemeente;
    • 4.
      indien bij navraag bij de burger blijkt dat deze toestemming niet langer wordt verleend, worden geen gegevens verstrekt.
 
Artikel 4 Gegevensverstrekking aan derden zonder voorafgaande toestemming
 
  • 1.
    Het college van burgemeester en wethouders verstrekt gegevens aan de in bijlage 2 genoemde categorieën van derden.
  • 2.
    De werkzaamheden van deze derden moeten samenhangen met een overheidstaak, die strekt tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.
  • 3.
    Het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene mogen niet aan de verstrekking in de weg staan.
  • 4.
    Geen gegevens worden verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid.
  • 5.
    Indien betrokkene is overleden en de bijhoudingsgemeente ten tijde van overlijden was Capelle aan den IJssel, worden de gegevens op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet aan de in
bijlage 2 genoemde derden verstrekt.
  • 1.
    De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
 
Artikel 8 Aangehaakte gegevens
 
De basisregistratie personen heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
  • 1.
    informatie te leveren aan de afdeling Publiekszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;
  • 2.
    de overheidsorganen te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die overheidsorganen;
  • 3.
    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
  • 4.
    statistische informatie te leveren.
  • 1.Artikel 9 Aangehaakte gegevens
     
  • 2.
     
    • 1.
      Van ingeschrevenen kunnen onder meer de in bijlage 3 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
    • 2.
      De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel te beperken.
 
Artikel 10 Wijze van verkrijging aangehaakte gegevens
 
Aangehaakte gegevens in de BRP worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van overheidsorganen en derden.
 
Artikel 11 Verwijdering van aangehaakte gegevens
 
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de BRP verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
 
Artikel 12 Rechten van de burger
 
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP), van toepassing.
 
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
 
  • 1.
    Deze regeling treedt in werking op de dag na haar bekendmaking, en werkt terug tot 6 januari 2014, onder gelijktijdige intrekking van het Privacyreglement GBA.
  • 2.
    Deze verordening wordt aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Capelle aan den IJssel 2014.
 
 
Capelle aan den IJssel, 7 oktober 2014.
 
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
 
 
 
G. Kruijt. J.F. Koen.
 
 
BIJLAGE 1 VERSTREKKING AAN OVERHEIDSORGANEN
 
 
OVERHEIDS-ORGAAN
REDEN VERSTREKKING
 
 
AFDELING
PUBLIEKSZAKEN
 
 
Algemeen
 
KCC
Registratie vragen/klachten/meldingen aanvragen van burgers.
Eerste contact met gemeente
Burgerlijke stand
Controleren van gegevens in verband met het opmaken van akten van de Burgerlijke Stand
Team Wmo
Uitvoering wet Wmo
 
Uitvoering verordening en besluit Wmo
 
Uitvoering regeling gehandicaptenparkeerkaarten
 
Uitvoering beleidsregels betreffende toewijzing gehandicapten-parkeerplaatsen
 
Uitvoering regionale huisvestingsrichtlijn in verband met urgentieverstrekking
 
 
AFDELING
SOCIALE ZAKEN
 
 
 
Verstrekken van (bijzondere) bijstandsuitkering en begeleiden van mensen met een uitkering naar werk
 
Het beboeten van misbruik van verstrekkingen van (bijzondere) bijstand
 
Het ondersteunen van mensen in schuldsituaties
 
Het toetsen van de rechtmatigheid van verstrekkingen van (bijzondere) bijstand
 
Armoedebestrijding
 
 
AFDELING
WELZIJN EN EDUCATIE
 
 
 
Uitvoering Leerplichtwet
 
Vroegtijdig ondersteunen van gezinnen met schuldenproblematiek
 
 
Coördinatie van zorg in gemeente door lokaal zorgnetwerk
 
Gemeentelijk overleg sluitende aanpak (Gosa) een sluitende aanpak van risico- en probleemjongeren in de gemeente
 
Centrum voor jeugd en gezin in het kader van uitvoering van jeugdzorgtaken.
 
Samenwerking in Regionaal Veiligheidshuis doel van de samenwerking is het terugdringen van overlast, huiselijk geweld en criminaliteit
 
 
AFDELING
FINANCIEN
 
 
Unit Belastingen
Het bijhouden van de WOZ en belastingadministratie ten behoeve van het heffen en innen van gemeentelijke belastingen
Unit Administratie
Ten behoeve van het uitvoeren van de financiële administratie (debiteuren/crediteuren)
Ten behoeve van het beheer van de gemeentelijke verzekeringsportefeuille/schaderegistratie
 
 
 
AFDELING
STADSBEHEER
 
 
 
Uitnodigen bewoners voor voorlichtingsavonden
 
Communicatie met bewoners ten behoeve van beheer van openbare ruimte
 
Aanschrijving contactpersonen van bewonersverenigingen en verenigingen van eigenaars
 
Verwerken van parkeervergunningen
 
Aanleggen en beborden van invalidenparkeerplaatsen
Unit Handhaving en vergunningen
Controle van correcte naleving van voorwaarden gesteld in de APV of andere gemeentelijke regelingen
 
Beboeten van overtreding van voorwaarden gesteld in APV of andere gemeentelijke regelingen
 
Uitvoeren van taken op het gebied van:
  • 1.
    Bouw en woningtoezicht
  • 2.
    Milieubeheer
  • 3.
    Dierenwelzijn
  • 4.
    Overige bijzondere wetten
  • 5.
    Beoordeling van vergunningaanvragen
 
AFDELING
STADSONTWIKKELING
 
 
 
Wonen- aanpak woonfraude tegengaan van overlast door overbewoning en illegale onderhuur
 
Uitvoering leegstandswet
 
 
Afdeling
Bestuurs- en Concernondersteuning
 
 
Wijkzaken
Organiseren van bewonersbijeenkomsten
 
 
Team Integrale Veiligheid
Uitvoering wet veiligheidsregio’s ten behoeve van rampenbestrijding, crisisbeheersing
 
Uitvoering van de wet Bibob
 
Uitvoering van taken in het kader van openbare orde en veiligheid
 
Uitvoering van de Wet BOPZ
 
 
Team Juridische zaken
In verband met afhandelen bezwaar en beroepszaken en klachten
 
 
Bureau gemeentesecretaris
Ondersteuning van college van B&W, gemeentesecretaris
Postregistratie
 
 
AFDELING
FACILITAIRE DIENSTEN
 
 
Unit DIV
Document managementsysteem (Verseon)
 
 
 
Verificatie van gegevens van crediteuren iv. verhuur vergaderlocaties en vastgoed
Gemeentelijke Ombudsman Capelle aan den IJssel
Ten behoeve van afhandeling van klachten
Buitenlandse overheden
Wanneer een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet
 
BIJLAGE 2 VERSTREKKINGEN AAN DERDEN
 
Categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie
 
  • 1.
    Geprivatiseerde gemeenteonderdelen.
  • 2.
    Organisatie/instellingen, niet zijnde een bestuursorgaan in de zin van de AWB, die taken verrichten op basis van een gemeenschappelijke regeling.
  • 3.
    Organisaties die niet-commerciële werkzaamheden verrichten op het gebied van:
  • 4.
    Algemene/geestelijke gezondheidszorg (AGZ-GGZ)
  • 5.
    Belangenbehartiging vervolgingsslachtoffers
  • 6.
    Gehandicaptenzorg
  • 7.
    Jeugdzorg/jeugdgezondheidszorg (JGZ) en Jeugdwelzijnswerk
  • 8.
    Reclassering en jeugdreclassering
  • 9.
    Maatschappelijke dienstverlening
  • 10.
    Ouderenzorg
  • 11
    Verslaafdenzorg
  • 12
    Ziekenhuizen
    • 1.
      Crematorium/begraafplaats.
    • 2.
      Buitenlandse niet EU-overheidsorganen.
    • 3.
      Buitenlandse EU-overheidsorganen.
    • 4.
      Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba).
    • 5.
      Buitenlandse Rechtspersonen.
 
Overzicht van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt
 
  • 1.
    Uitvoering van werkzaamheden met Nederlands maatschappelijk belang.
  • 2.
    Het verrichten van taken op basis van een gemeenschappelijke regeling.
  • 3.
    Niet-commerciële werkzaamheden op het gebied van:
  • 4.
    AGZ: alle activiteiten die gericht zijn op de verbetering van de gezondheid van de mensen in de gemeente.
  • 5.
    GGZ: deelgebied binnen de gezondheidszorg dat behandeling, begeleiding en verpleging en verzorging biedt aan mensen met psychische problemen, zowel met psychosociale problemen als met psychische stoornissen; biedt tevens preventie.
  • 6.
    Behartiging van belangen van slachtoffers van vervolging.
  • 7.
    Alle vormen van zorg-, hulp- en/of dienstverlening die speciaal gericht is op gehandicapten.
  • 8.
    Alle vormen van zorg-, hulp- en/of dienstverlening die speciaal gericht is op jongeren JGZ; onderdeel van de openbare gezondheidszorg dat zich richt op het bevorderen, beschermen en bewaken van de lichamelijke, cognitieve en psychosociale ontwikkeling van alle jeugdigen tot 19 jaar.
  • 9.
    Hulpverlening aan mensen die verdacht worden van of veroordeeld zijn wegens een strafbaar feit; reclasseringstaken kunnen worden uitgevoerd vanaf het moment van inverzekeringstelling op het politiebureau tot na beëindiging van de opgelegde straf. Jeugdreclassering: begeleiding en hulpverlening aan jeugdigen die verdacht worden van of veroordeeld zijn wegens een strafbaar feit; uitgevoerd door de bureaus jeugdzorg in opdracht van de raad voor de kinderbescherming, de officier van justitie of de kinderrechter.
  • 10.
    Hulp- en dienstverlening in het kader van vragen, tekorten en problemen die samenhangen met de wijze waarop mensen in hun directe sociale omgeving functioneren; beroepsactiviteiten richten zich op materiële problemen, bijvoorbeeld schuldproblematiek, en immateriële problemen, bijvoorbeeld psychosociale problemen.
  • 11
    Alle vormen van zorg-, hulp- en/of dienstverlening die speciaal gericht is op ouderen.
  • 12
    Alle vormen van zorg-, hulp- en/of dienstverlening die speciaal gericht is op verslaafden.
  • 13
    Patiëntenzorg; het leveren van medische zorg en daarbij behorend het innen van rekeningen in verband met de verleende zorg.
    • 1.
      Contact met nabestaanden en rechthebbenden in verband met begraven en cremeren en grafrechten.
    • 2.
      Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet, dan wel na nadrukkelijke toestemming van burger.
 
  • 1.
    Ten behoeve van uitvoering van overheidstaken.
  • 2.
    Ten behoeve van de uitvoering van overheidstaken
  • 3.
    Ten behoeve van uitvoering van taken met een Nederlands maatschappelijk belang. Bijvoorbeeld ten behoeve van werkzaamheden op het gebied van sociale zekerheid en zorg.
Voor verstrekkingen aan de instanties onder e, f, g en h is vereist dat:
  • 1.
    sprake is van een Nederlands publiek belang.
  • 2.
    voor verstrekking van gegevens is toestemming van de burger nodig.
 
 
BIJLAG E 3 AANGEHAAKTE  GEGEVENS 
 
Aangehaakte gegevens zijn:
 
Vrije aantekeningen (zoals onder andere de benaming woonboot en de adreshistorie vóór 1 oktober 1994);
Dossiergegevens;
De historische persoonslijsten, inclusief de verwijsgegevens, van vertrokken personen vóór
1 oktober 1994;
De historische persoonslijsten van overleden personen voor 1 oktober 1994;
Burgerlijke staat; ongehuwd, gehuwd, weduwe/weduwnaar, gescheiden, geregistreerd partner, gescheiden geregistreerd partner en achtergebleven geregistreerd partner;
Gezinssamenstelling (code en/of omschrijving);
Leeftijd;
Voorletter(s);
Verhuisdatum;
Pandgegevens;
Wijk/buurt codering;
Stemdistrictnummer;
Diverse elementen van de persoonslijst komen voor met een omschrijving (bijvoorbeeld naamgebruik).
Diverse data kunnen op verschillende manieren worden weergegeven.
gegevens inzake systeembeheer en autorisaties; status inschrijving persoon;
rijkscode nationaliteit;
reden opname adresgegevens;
onderzoekgegevens;
kladblokaantekeningen behalve kladblokken 00 en 01;
gegevens met betrekking tot de aanvraag en status van een optie/naturalisatieaanvraag; gegevens met betrekking tot signalering van reisdocumenten;
verstrekking Rotterdampas; adreshistorie; stemdistricten.
Vul hier de regelingtekst in]
 

Namens deze,

Naar boven