Vaststellen van een verordening tot wijziging van de Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014
Jaar 2014
Afdeling 3A
Nummer 192/572
Publicatiedatum 19 september 2014
Agendapunt 21
Datum besluit B&W 17 juni 2014
Onderwerp
Vaststellen van een verordening tot wijziging van de Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014
De gemeenteraad van Amsterdam
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 17 juni 2014 (Gemeenteblad 2014, afd. 1, nr. 572),
Besluit:
II.I. vast te stellen de volgende
Verordening tot wijziging van de Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014, vastgesteld bij raadsbesluit van 13 februari 2014, (Gemeenteblad afd. 3A, nr. 56/112).
Artikel 1
Artikel 9 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 9: Verbonden partijen
  • 1.
    Alle privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de stadsdelen op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten een bestuurlijk en een financieel belang hadden, worden op de datum van inwerkingtreding van de genoemde wet geacht verbonden te zijn aan het college van burgemeester en wethouders.
  • 2.
    De bestuurscommissies wijzen uit hun midden de leden aan die met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten namens het college van burgemeester en wethouders zitting hebben in de organen van de in het eerste lid bedoelde organisaties. Dit totdat er door het college van burgemeester en wethouders nieuwe leden zijn aangewezen.
Artikel 2
Artikel 10 komt te vervallen.
Artikel 3
Artikel 13 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 13: Projecten boven € 5 miljoen
  • 1.
    De taken en bevoegdheden die:
    • a.
      op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten aan de stadsdelen toekwamen,
    • b.
      zien op projecten die op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten waren gestart en een investering vergen of een opbrengst hebben van meer dan € 5 miljoen en
    • c.
      op grond van de bij de Verordening op de bestuurscommissies behorende takenlijst en bevoegdhedenregister ook aan die grens van € 5 miljoen zijn gekoppeld,
komen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten toe aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
  • 2.
    De taken en bevoegdheden die voldoen aan de in het eerste lid bedoelde criteria, worden na de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten gemandateerd aan de bestuurscommissie die voor het betreffende grondgebied is ingesteld.
  • 3.
    Het college van burgemeester en wethouders dat na de gemeenteraads-verkiezingen op 19 maart 2014 wordt gevormd, maakt vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken over de verdeling van de taken en bevoegdheden binnen de projecten die zich binnen het grondgebied van de desbetreffende bestuurscommissie bevinden.;
    • II.
      kennis te nemen van de volgende wijzigingen in de toelichting op de Bijzondere verordening overgang deelgemeenten bestuurscommissies 2014:
    • A.
      De toelichting bij artikel 9 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 9: Verbonden partijen
Op grond van de Verordening op de stadsdelen waren de stadsdelen bevoegd om zich bestuurlijk en financieel aan een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke organisatie te verbinden. De bestuurscommissies hebben die bevoegdheid niet. Om die reden worden alle reeds bestaande verbonden partijen onder de verantwoordelijkheid van de raad, het college en de burgemeester gebracht. Die kunnen bepalen of het bestuurlijke en financiële belang moet worden gehandhaafd en in welke vorm dat dient te gebeuren. Zolang daarover geen besluit genomen is, is geregeld dat de bestuurscommissies wel leden aanwijzen die namens de raad, het college of de burgemeester zitting nemen in de organen van de verbonden partijen.
B.De toelichting bij artikel 10 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Artikel 10: vervallen
C.De toelichting bij artikel 13 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Binnen de stad zijn verschillende lopende projecten waarbij de investering of opbrengst hoger is dan € 5 miljoen. Op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet afschaffing deelgemeenten kwamen de taken en bevoegdheden binnen deze projecten in een aantal gevallen aan de stadsdelen toe. Indien de Wet afschaffing deelgemeenten in werking treedt, komen deze taken en bevoegdheden in beginsel weer bij de raad, het college en de burgemeester te liggen. In verband hiermee is in deze verordening opgenomen dat de taken en bevoegdheden inzake de reeds gestarte projecten voorlopig aan de bestuurscommissies worden gemandateerd. Verder is bepaald dat het college dat na de verkiezingen aantreedt, vóór 1 januari 2015 met de bestuurscommissie afspraken maakt over de wijze waarop de taken en bevoegdheden binnen het project worden verdeeld.;
  • IV.
    III. te bepalen dat de beslispunten met terugwerkende kracht in werking treden op
  • V.
    19 maart 2014.
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
in zijn vergadering op 10 september 2014.
De voorzitter
mr. E.E. van der Laan
De raadsgriffier
mr. M. Pe
Naar boven