Artikel
51
-
1.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 6 januari 2014.
-
2.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt het Beheerreglement GBA Opsterland ingetrokken.
-
3.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling Beheer en Toezicht BRP Opsterland 2014.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 23 september 2014.
Burgemeester en wethouders van Opsterland.
De burgemeester, De secretaris,
mevrouw M. Jager-Wöltgens de heer K. van Veen
Bijlage 1: Begrippenlijst
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
-
1.
de Wet BRP: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);
-
2.
gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Opsterland waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;
-
3.
gegevensmagazijn: magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Opsterland;4. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;
-
5.
centrale voorzieningen: de (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;
-
6.
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;
-
7.
informatiebeheerder: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van het autorisatiebesluit;
-
8.
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
-
9.
plan Informatiebeveiliging: Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;
-
10.
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;
-
11.
beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het plan Informatiebeveiliging;
-
12.
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
-
13.
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet BRP;
-
14.
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
-
15.
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
-
16.
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
-
17.
toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichten op grond van de Wet BRP nakomt.
Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen: W.J. de Vries, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Als plaatsvervanger is aangewezen: M.E. Mulder, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Als systeembeheerder is aangewezen: G. Tjassing, team Organisatie en Informatisering, afdeling Bedrijfsvoering.
Als plaatsvervanger is aangewezen: R.S. Polet, team Organisatie en Informatisering, afdeling Bedrijfsvoering.
Als toezichthouder zijn aangewezen:
-
-
De medewerkers team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
-
-
De toezichthouder van Team Werk en Inkomen, afdeling Publiekszaken.
Als beveiligingscoördinator is aangewezen M. Boswijk, team Controlling, afdeling Bedrijfsvoering.
Als plaatsvervanger is aangewezen F. de Haan, team Controlling, afdeling Bedrijfsvoering.
Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen M.E. Mulder, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Haar plaatsvervanger is J. van der Molen, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
- J. van der Molen, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
- W.J. de Vries, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen M.E. Mulder, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Haar plaatsvervanger is J. van der Molen, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de wet
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan:
- W.J. de Vries, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
- M.E. Mulder, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
- J. van der Molen, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
- J. van der Zwaag, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
Opsterland, 24 september 2014
Bijlage 4: Mandaatbesluit
Op grond van artikel 1, lid 1 van de Regeling Beheer en Toezicht basisregistratie personen mandateert de teamleider Publiekscentrum afdeling Publiekszaken de taken van het informatiebeheer en privacybeheer aan:
M.E. Mulder, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
W.J. de Vries, team Publiekscentrum afdeling Publiekszaken
Het betreft de taken, genoemd in de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 (informatiebeheer) en de taken, genoemd in de artikelen 25, 26, 27 en 28 (privacybeheer) van deze Regeling.
Opsterland, 24 september 2014