Gemeente Dalfsen - Reglement voor de basisregistratie personen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen
Gelet op
  • Artikel 3.8 Wet basisregistratie personen
  • de Verordening basisregistratie personen Dalfsen 2014
  • de Wet bescherming persoonsgegevens
Besluiten vast te stellen:
Het reglement voor de basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
  • 1.
    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Dalfsen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Dalfsen worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
  • 2.
    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
  • 3.
    De organen van de gemeente Dalfsen aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.
    Dit besluit treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.
  • 2.
    De beheerregeling GBA 2010 en het privacyreglement GBA 2010 worden bij de inwerkingtreding van dit reglement ingetrokken;
  • 3.
    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Dalfsen (Reglement BRP 2014).
 
Aldus vastgesteld in de vergadering van 22 april 2014.
De burgemeester, De secretaris,
H.C.P. Noten H. Zwart
 
Toelichting Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Dalfsen.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Dalfsen woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Dalfsen op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Dalfsen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Dalfsen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Dalfsen woonachtig zijn, dient de gemeente Dalfsen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
 
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben rechtstreekse toegang tot de basisadministratie:
Organisatieonderdeel
Wettelijk kader
Gegevensset
Sector Ruimte en Samenleving, Afdeling Publiekszaken
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.
Verordening lijkbezorgingsrechten.
Algemene Plaatselijke Verordening.
Verordening Leerlingenvervoer gemeente Dalfsen.
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens
Sector Organisatie en Middelen
Art 216 Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening
Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen.
Drank en horeca wetgeving.
Algemene Plaatselijke Verordening.
Vastgoedadministratie.
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens.
Sector Ruimte en Samenleving, afdelingen O&B, M&B en O&G
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Woningwet en het BW. Uitgifte van bouwkavels.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens.
Sector Ruimte en Samenleving, afdelingen W&O en Soza.
Artikel 19 van de Leerplichtwet en artikel 3 van de Leerplichtregeling 1995. WWB,
Art 2 Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorziening gehandicapten gemeente Dalfsen.
Adres, naamsgegevens, oudergegevens. Huwelijksgegevens, kindgegevens, naamsgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens,
persoonsgegevens, gerelateerden, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, reisdocumentgegevens en verblijfstitel.
Sector Organisatie en Middelen, cluster I&A
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen uit de BRP
Organisatieonderdeel
Waarvoor
Gegevensset
Sector Ruimte en Samenleving, afdelingen W&O en Soza.
Uitvoering Sociale wetten. Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Uitvoering Leerplichtwet. Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers.
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, verblijfstitels, emigraties en overlijden. Adres, naamsgegevens, oudergegevens. Huwelijksgegevens, kindgegevens, naamsgegevens, oudergegevens, overlijdensgegevens,
persoonsgegevens, gerelateerden, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, reisdocumentgegevens en verblijfstitel.
Sector Organisatie en Middelen
Sector Ruimte en samenleving, afdeling M&B
Uitvoering belastingwetgeving. Jubilea. Vastgoedadministratie.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken,
Emigraties en overlijden.
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken,
Emigraties en overlijden.
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens
 
 
 
Naar boven