BELEIDSREGEL KAMERVERHUUR HELMOND 2014
Het college van burgemeester en wethouders van Helmond,
Gelet op de Regionale Huisvestingsverordening zoals vastgesteld op 25 juni 2014 door de Regioraad
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.
 
Besluit
Vast te stellen “Beleidsregel kamerverhuur Helmond 2014”.
Intrekken “Nadere regels kamerverhuur Helmond 2009”.
 
1. Inleiding
Op 26 juni 2014 is door de Regioraad van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven de Regionale
Huisvestingsverordening 2014 vastgesteld. In deze verordening is voor de gemeente Helmond een
vergunningenstelsel voor kamerverhuur, oftewel de omzetting van zelfstandige woonruimte in
onzelfstandige woonruimte, opgenomen.
In Helmond is er behoefte aan onzelfstandige woonruimten. Burgemeester en wethouders van
Helmond willen dit in beginsel toestaan, zolang de leefbaarheid in de omgeving of het belang van de
volkshuisvesting zich daartegen niet verzet.
Kamerverhuur zorgt voor een wijziging van de samenstelling van de bestaande woonruimtevoorraad
en kan een negatieve invloed hebben op de leefbaarheid en de sociale cohesie in de betreffende
omgeving. Kamerverhuur gaat gepaard met een hogere mutatiesnelheid dan het geval is bij bewoning
van een zelfstandige woonruimte. De sociale banden en betrokkenheid met de omgeving en elkaar
zijn doorgaans minder sterk. Soms is er overlast in de vorm van geluidhinder, overbewoning,
parkeerhinder en de staat van het onderhoudsniveau van het kamerverhuurpand of de tuin.
Bij de beoordeling van een aanvraag voor een omzettingsvergunning wordt een integrale afweging
gemaakt tussen de belangen van de bewoners in de directe omgeving en het belang dat gediend is
met de aanvraag.
Deze beleidsregel vormt een nadere uitwerking van het vergunningenstelsel voor omzetting
(kamerverhuur) dat is opgenomen in de “Regionale huisvestingsverordening 2014” hoofdstuk 7.
2. Juridisch kader
2.1 Huisvestingswet
De omzettingsvergunning is gebaseerd op artikel 30 van de Huisvestingswet. In deze wet is bepaald
dat het verboden is een woonruimte die behoort tot een in de huisvestingsverordening daartoe met het
oog op het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad aangewezen categorie en die
gelegen is in een in de huisvestingsverordening aangewezen wijk, zonder vergunning van
burgemeester en wethouders van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte om te zetten.
Onder zelfstandige woonruimte wordt verstaan een woonruimte welke een eigen toegang heeft en
welke door een huishouden kan worden bewoond zonder dat dit daarbij afhankelijk is van wezenlijke
voorzieningen buiten die woonruimte.
Onder een onzelfstandige woonruimte wordt verstaan een woonruimte welke geen eigen toegang
heeft en welke niet door een huishouden kan worden bewoond zonder dat dit daarbij afhankelijk is van
wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte.
In artikel 31 van de Huisvestingswet is bepaald dat een omzettingsvergunning wordt verleend tenzij
het belang van het behoud of de samenstelling van de woningvoorraad groter is dan het belang dat is
gediend met de onttrekking aan de bestemming tot bewoning en het belang van het behoud of de
samenstelling van de woonruimtevoorraad niet door het stellen van voorwaarden en voorschriften
voldoende kan worden gediend.
 
2.2 Regionale Huisvestingsverordening 2014
In de “Regionale Huisvestingsverordening 2014” zijn de gronden tot weigering van de
omzettingsvergunning opgenomen. Een omzettingsvergunning wordt verleend op grond van de
belangenafweging als bedoeld in artikel 31 van de Huisvestingswet. Het belang van de aanvrager is
om na de omzetting de onzelfstandige woonruimte(n) te verhuren. Het volkshuisvestelijke belang
bestaat uit het nastreven en het behouden van een evenwichtige samenstelling van de
woonruimtevoorraad.
Bij de belangenafweging in het kader van de beslissing op een aanvraag om verlening van een
omzettingsvergunning moet volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de
Raad van State ook de leefbaarheid in de omgeving van de desbetreffende woonruimte worden
betrokken. De Huisvestingswet beoogt mede de leefbaarheid te beschermen door regulering van de
samenstelling van de woonruimtevoorraad, om zo negatieve effecten op de omgeving door het op een
bepaalde wijze bewonen van een woning te beperken. Het college beoordeelt daarom bij een
aanvraag voor een omzettingsvergunning of door verlening van de vergunning een ontoelaatbare
inbreuk op het geordend woon- en leefmilieu ontstaat. Indien vaststaat of redelijkerwijs moet worden
aangenomen dat verlening van de vergunning leidt tot een ontoelaatbare inbreuk op het geordend
woon- en leefmilieu, wordt de aanvraag geweigerd.
 
3. Beleid
Spreiding kamerverhuurpanden
Een concentratie aan kamerverhuurpanden heeft effect op de leefbaarheid. Uit ervaring is gebleken
dat een concentratie leidt tot onwenselijke situaties, waaronder leefbaarheidsproblemen en gebrek
aan rechtszekerheid bij burgers omtrent hun leefomgeving.
Het college hanteert een spreidingsbeleid voor kamerverhuurpanden met als doel een evenwichtige
verdeling van de woonruimtevoorraad en het voorkomen van een concentratie van
kamerverhuurpanden. Door een spreiding voor kamerverhuurpanden te waarborgen worden de lasten
die gepaard gaan met kamerverhuur verdeeld over de hele stad.
Het spreidingsbeleid houdt in dat een ontoelaatbare inbreuk op het geordend woon- en leefmilieu in
de omgeving van het gebouw waarop de aanvraag om een omzettingsvergunning betrekking heeft in
elk geval aanwezig wordt geacht indien:
  • a.
    meer dan 10% van de tot bewoning bestemde gebouwen in de betreffende straat met dezelfde postcode worden gebruikt voor kamerverhuur; of
  • b.
    indien binnen een straal van 100 meter, getrokken vanaf de hoofdingang van het pand waarvoor de vergunning is aangevraagd, al een gebouw geheel of gedeeltelijk wordt gebruikt voor kamerverhuur.
De vergunning wordt geweigerd indien niet wordt voldaan aan dit spreidingsbeleid
Door dit spreidingsbeleid wordt enerzijds ruimte geboden voor het exploiteren van kamerverhuur in
Helmond, maar wordt anderzijds de invloedsfeer van kamerverhuurpanden op de omgeving zoveel
mogelijk afgevlakt.
 
Parkeren
Een ontoelaatbare inbreuk op het geordend woon- en leefmilieu is ook aanwezig indien de aanvrager
van een omzettingsvergunning niet voldoet aan de norm voor het aantal parkeerplaatsen dat op grond
van de “Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007” vereist is voor de functie kamergewijze verhuur.
De vergunning wordt, indien niet wordt voldaan aan de parkeernorm, geweigerd.
Woningomzetting kan gevolgen hebben voor de parkeerbalans in de omgeving. Er mag geen
onevenredige grote negatieve invloed op de parkeerbalans in de omgeving ontstaan. Daarom zal bij
iedere aanvraag worden bekeken of er voldoende parkeerruimte aanwezig is. Indien er niet voldoende
parkeerplaatsen aanwezig zijn, wordt bij de toetsing van de aanvraag beoordeelt of het vereiste aantal
parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd kan worden. Dit kan door de aanvrager worden
aangetoond door het aanleveren van een (bouwkundige) tekening op schaal 1:100 waarop de
parkeervakken staan aangegeven met een aanduiding van lengte, breedte en indien van toepassing
de hoogte, welke voldoen aan de daarvoor vastgestelde maten. Indien het gaat om een gehuurd
terrein, dient de aanvrager eveneens een huurovereenkomst voor de duur van minimaal een jaar aan
te leveren.
Is het realiseren van het vereiste aantal parkeerplaatsen niet mogelijk op eigen terrein dan eventueel
bestaat nog de optie van afkopen van openbare parkeerplaatsen. Hierbij overlegt de aanvrager een
akkoordverklaring voor het dragen van de kosten voor de aanleg van openbare parkeervakken.
Of het afkopen van parkeerplaatsen in de openbare ruimte al dan niet mogelijk is, hangt onder meer af
van de (on)mogelijkheden op locatie en de regeling van het college omtrent het afkopen van openbare
parkeervakken. Immers, met het afkopen wordt het parkeerprobleem niet direct opgelost maar neemt
het college de plicht tot het aanleggen van de extra parkeerplaatsen over. Inzet van de
afkoopregeling heeft alleen zin als aanleg van de extra parkeerplaatsen door het college in de
openbare ruimte binnen een redelijke termijn en op een redelijke afstand van het kamerverhuurpand
mogelijk is.
 
Tegengaan overbewoning
Overbewoning leidt doorgaans tot leefbaarheidsproblemen in een straat of wijk. De uitstraling van een
pand, de parkeerdruk in de omgeving en de geluidsintensiteit vanuit een pand zijn onder meer
afhankelijk van het aantal personen dat in een pand woont. Bij de vergunningsaanvraag wordt
beoordeeld of het aantal personen waarvoor een omzettingsvergunning wordt aangevraagd
geoorloofd is, gelet op de opgenomen maatvoering van de ruimten in het beoogde pand en de
oppervlakte waarover een kamerhuurder minimaal moet kunnen beschikken volgens het geldende
Bouwbesluit. Hiermee ziet het college er op toe dat de woon- en leefomgeving niet onevenredig onder
druk komt te staan als gevolg overbewoning.
 
Overige omstandigheden
Verder kunnen zich nog andere omstandigheden voordoen op grond waarvan redelijkerwijs moet
worden aangenomen dat verlening van de omzettingsvergunning zal leiden tot een ontoelaatbare
inbreuk op het geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van het gebouw waarop de aanvraag
betrekking heeft. Bijvoorbeeld in het geval van zodanig structurele en zware overlast, dat kan worden
gesproken van een ernstige verstoring van het woon- en leefmilieu. Het zou hier kunnen gaan om een
illegaal kamerverhuurpand waarbij reeds een structureel klachtenpatroon aanwezig is. Of hiervan
sprake is wordt van geval tot geval bekeken. Dit zal kunnen leiden tot een weigering van de
gevraagde omzettingsvergunning. De vergunning kan ook verleend worden, waarbij voorwaarden
en/of voorschriften aan de omzettingsvergunning worden verbonden ter voorkoming van een ernstige
verstoring van het woon- en leefmilieu. Het college controleert vervolgens op naleving van die
voorwaarden en voorschriften en behoudt zich de bevoegdheid voor om de vergunning alsnog in te
trekken als blijkt dat het in stand laten van de vergunning zal leiden tot een verstoring van de
openbare orde, veiligheid of gezondheid dan wel tot een verstoring van het geordend woon- en
leefmilieu in de omgeving van het gebouw waarop de vergunning betrekking heeft.
 
4. Eisen/toestemmingen op grond van andere wet- en regelgeving
Naast de eisen voor kamerverhuur die voortvloeien uit de Huisvestingswet en de “Regionale
huisvestingsverordening 2014” kunnen ook op grond van andere wetten of regels eisen gelden of
toestemmingen vereist zijn, zoals een toestemming op grond van de Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht (hierna: Wabo) indien er verbouwingen plaatsvinden die voor het bouwen
vergunningplichtig zijn of indien het bestemmingsplan deze vorm van bewoning niet rechtstreeks
toelaat op de beoogde locatie.
Het Bouwbesluit 2012 bevat technische voorschriften vanuit het oogpunt van gezondheid,
(brand)veiligheid, bruikbaarheid en stelt in bepaalde gevallen specifiek voor kamergewijze verhuur
aanvullende voorschriften als het gaat om brandveiligheid. Een melding brandveilig gebruik is vereist
als zich in de woning vijf of meer wooneenheden bevinden.
De eigenaar/verhuurder is verantwoordelijk voor het naleven van die voorschriften. Vanzelfsprekend
hebben ook de kamerhuurders een eigen verantwoordelijkheid bij het brandveilig gebruiken van de
woning. Het komt bij kamerverhuur regelmatig voor dat een vluchtroute wordt geblokkeerd door
fietsen, bierkratten, oud papier, meubels of vuilniszakken. Soms wordt elektrische bedrading
ondeugdelijk gewijzigd of aangebracht, met kans op kortsluiting. De eigenaar/ verhuurder en de
huurders zijn er gezamenlijk verantwoordelijk voor dat een kamerverhuurpand ook veilig wordt
gebruikt. Het college ziet er op toe dat de wettelijke voorschriften worden nageleefd.
 
5. Algemene bepalingen en inwerkingtreding
Deze beleidsregel wordt minimaal eens per twee jaar geëvalueerd en zo nodig op onderdelen herzien.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na datum van bekendmaking.
 
Helmond 2 september 2014.
 
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester
mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel
 
De secretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
 
Bekend gemaakt op:
29 augustus 2014
De gemeentesecretaris,
mr. drs. A.P.M. ter Voert
Naar boven