Reglement basisregistratie personen
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep
Gelet op de
  • Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  • Wet bescherming persoonsgegevens
  • Gelet op artikel 156 Gemeentewet
  • Verordening basisregistratie personen van Gennep
BESLUIT:
Vast te stellen het volgende Reglement:
Reglement basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
  • Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Gennep worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
  • De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
  • De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
  • Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Gennep en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Gennep was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
  • Over een ingezetene van de gemeente Gennep kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
  • De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
  • De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
  • Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit Reglement;
  • Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Dit Reglement treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 juni 2014.
De burgemeester, De secretaris,
De heer P.J.H.M. de Koning mevrouw J. M. Nijland
BIJLAGE 1
Lijst van organen van de gemeenten met een raadpleegmogelijkheid in de BRP en de GBA-V
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Gennep hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, is gebaseerd op het autorisatiebesluit als bedoeld in artikel 1, onder g.
Organisatie onderdeel
Wettelijk kader
Gegevensset BRP/GBA-V
Afdeling Publiekszaken
 
 
Burgerloket
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Rijkswet op het Nederlanderschap, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en Wegenverkeerswet
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Omgevingsloket
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, APV en bijzondere wetgeving, Wet op de lijkbezorging, Leegstandswet
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d 20-03-2014en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Zorgloket en Werk en Inkomen
WWB, IOAW, IOAZ, BBZ, Wmo, WGS, Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Leerplichtwet, Asielwet
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Receptie
Paspoortwet en Wegenverkeerswet
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Belastingen
Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke belasting verordeningen en daaraan gerelateerde regelingen
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
ICT
Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
DIV
Het waarborgen van een juiste verwerking van post en mail
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Beheerder van DDS (Data Distributiesysteem)
Inzage en gebruik van BRP-persoonsgegevens en eventueel terugmelden van afwijkende BRP-gegevens.
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens
 
Uitvoering van belastingtaken door 4Value
Alle persoonsgevens die nodig zijn voor het uitvoeren van de belastingtaken.
Afdeling Leefomgeving
 
 
 
Wet milieubeheer, Wet verontreiniging Oppervlaktewater, Woningwet en het BWAPV, WWB, Wmo, Bijzondere Bijstand, Langdurigheidstoeslag, Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, WSW, WSG
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Afdeling Bedrijfs voering
 
 
Bestuurssecretariaat
Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815
Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw
Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
 
Representatieve taken
Selecties 100 jarigen en ouder, en 40, 50, 60, 70 jaar huwelijksjubileum
Jaarlijkse lijst met nieuwe inwoners.
Communicatie en Voorlichting
Rijkswet op het Nederlanderschap
Jaarlijkse lijst met “nieuwe” Nederlanders t.b.v. Naturalisatieceremonie
Financiën
Gemeentewet, Invorderingswet
De gegevens opgenomen in het Autorisatiebesluit BRP nummer 2014/0000075300 d.d. 20-03-2014 en Autorisatiebesluit PIVA-V nummer 2014/0000127529 d.d. 20-03-2014
Bijlage 2 Behorende bij artikel 3 Reglement BRP
Verstrekking blijft achterwege indien betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding
Wie
Waarvoor
Welke
categorie
Welke gegevens
Verstrekkings-beperking
Leges
Basis
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)
Zie toelichting *1
Vraag de burger om toestemming (zie toelichting)
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
(beperkte verstrekkings-mogelijkheden – zie ‘Waarvoor’)
Crematoria, begraafplaatsen
(niet-gemeentelijke)
Zie toelichting *2
Bijhouding begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Instellingen of organisaties ten behoeve van bijvoorbeeld: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening, etc.
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Onderwijsinstellingen
Zie toelichting *3
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Ouderenorganisaties
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Thuiszorgorganisaties
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en tegengaan illegale (spook) bewoning
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Ziekenhuizen
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. zorg
Bij gem. verordening aangewezen derde
Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP
Mogelijk
Ja
Art. 3.9 Wet BRP
Toelichting “Bij gemeentelijke verordening aangewezen derde”.
De genoemde instellingen zijn gemeentelijk aangewezen derde, tenzij men aantoonbaar gemandateerd is taken uit te voeren voor een overheidsorgaan, in dat geval betreft het een overheidsorgaan.
Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (*1)
De Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten. Onder het Caribische deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES). De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland. De wet Basisadministraties persoonsgegevens BES is alleen van toepassing op het Caribische deel van Nederland (openbare lichamen BES). Aruba, Curaçao en Sint-Maarten zijn zelfstandige Caribische landen binnen het Nederlandse Koninkrijk en hebben hun eigen verordeningen.
Ten aanzien van deze landen en gebiedsdelen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:
1.Artikel 3.12 van de wet BRP
De gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt slechts plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).
1.Artikel 3.9 van de Wet BRP
Overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derde in de zin van de wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk. Zij moeten dan wel in de gemeentelijke verordening worden benoemd.
Crematoria en begraafplaatsen (*2)
Er zijn gemeentelijke en niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.
  • Gemeentelijk: de eigen gemeentelijke begraafplaats kunnen we gelijkstellen met overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. Voor systematische verstrekking is opname in de gemeentelijke verordening nodig (artikel 3.8 Wet BRP) Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten kunnen we gelijkstellen met buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP).
  • Niet gemeentelijke: deze vallen onder artikel 3.9 Wet BRP.
Scholen (*3)
Scholen hebben persoonsgegevens nodig voor een juiste registratie in de leerlingenadministratie. Vaak wordt de leerling gevraagd om een afschrift uit de BRP in te leveren. Dit is echter vaak helemaal niet nodig.
Toelichting Reglement BRP
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Voor de zeer korte termijn heeft dit als gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Gennep.
Dit reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Gennep en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Gennep aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Gennep over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van dit Reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Gennep beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Gennep.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Gennep woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Gennep op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Gennep wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Gennep beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Gennep woonachtig zijn, dient de gemeente Gennep het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Gennep. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Het Reglement BRP treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Gelet op de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit r
Naar boven