Verordening en reglement gegevensverstrekking BRP
Het college van Burgemeester en Wethouders van Emmen maakt bekend, dat de raad in haar vergadering van 27 mei 2014 heeft vastgesteld de ‘Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Emmen’. Deze verordening regelt de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en aan derden. Organen van de gemeenten zijn de afdelingen van de gemeente Emmen. Derden zijn alle organisaties of natuurlijke personen die geen overheidsorgaan zijn. De verordening regelt de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de burgers van Emmen bij het verstrekken van persoonsgegevens.
Het college van burgemeester en wethouders heeft opdracht gekregen om de uitvoering van de verordening vast te leggen in een privacyreglement. Het college heeft daarom op 20 mei 2014 het ‘Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen Emmen’ vastgesteld. Hierin is het volgende vastgelegd.
Gegevensverstrekking aan organen van de gemeente:
In dit reglement staat welke organen (afdelingen) van de gemeente Emmen persoonsgegevens mogen krijgen of rechtstreeks mogen inzien (inzagescherm). Daarbij is in detail uitgewerkt over welke gegevens het gaat, voor welk doel die gegevens verstrekt mogen worden en op welke manier dat plaatsvindt.
Gegevensverstrekking aan derden:
Ook is in het reglement vastgelegd welke categoriën van derden gegevens mogen krijgen. Hoewel de gegevens in de basisregistratie in de eerste plaats bestemd zijn voor overheidsorganen, kunnen in bepaalde gevallen ook gegevens aan derden (niet zijnde overheid) worden verstrekt. Derden zijn in dit geval: Organisaties met een maatschappelijk, fi lantropisch of ideëel doel (bijv. goede doelen), organisaties die publiekrechtelijke taken verrichten (bijv. woningbouw) en zorg-en welzijnsorganisaties (bijv. ouderenzorg).
Uitzonderingen bij verstrekking aan derden: Gegevensverstrekking aan derden is beperkt omdat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene altijd voor gaat. Daarnaast worden aan derden nooit gegevens verstrekt als de ingeschrevene, de burger van Emmen, om geheimhouding heeft verzocht. In dat geval wordt eerst uw toestemming gevraagd.
De verordening en het bijbehorende reglement liggen gedurende 12 weken tijdens kantooruren kosteloos ter inzage op het gemeentehuis, afdeling Klant Contact Centrum, Raadhuisplein 1 te Emmen. Een ieder kan op verzoek een afschrift krijgen (via telefoonnummer 14 0591). Hiervoor worden leges in rekening gebracht.
Heeft u vragen over de verordening of het reglement dan kunt u, via telefoonnummer 14 0591, terecht bij de privacybeheerder BRP van Team Burgerzaken.