BELEIDSREGEL HANDHAVING KINDEROPVANG EN KWALITEITSEISEN PEUTERSPEELZALEN HELMOND 2013

Besluiten:

  • 1.De Beleidsregel handhaving kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Helmond 2013 vast te stellen.

  • 2.De Beleidsregel handhaving kinderopvang en peuterspeelzalen Helmond 2013 in te trekken

  • 3.Het regionale beleidskader “Toezicht en handhaving kinderopvang en peuterspeelzaalwerk in te trekken.

Hoofdstuk 1
Algemeen

Artikel 1
Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.de wet: de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

  • b.college: het college van burgemeester en wethouders

  • c.Awb: de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 2
Toepassing

Deze beleidsregel is van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens wet gestelde regels. De gebruikte termen komen overeen met de termen uit deze wet.

Artikel 3
Kwaliteitseisen

De kwaliteitseisen waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de wet en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet in het door de toezichthouder opgestelde rapport benoemd.

In deze beleidsregel wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.

In het afwegingsoverzicht behorende bij deze beleidsregel worden voor de prioritering en de hoogte van de bestuurlijke boete per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven.

Artikel 4
Vormen van sanctioneren

Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden

  • a.herstelsanctie

  • b.bestraffende sanctie

Hoofdstuk 2
Herstellend traject

Artikel 5
Herstelsancties

Indien blijkt dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen uit de wet en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(en) en voorkoming van herhaling hiervan.

Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:

a. stap 1: aanwijzing

b. stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang

c. stap 3: exploitatieverbod

d. stap 4: verwijdering uit het Landelijk register kinderopvang of het Register peuterspeelzalen

Indien de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellend traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.

De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis. Deze is af te leiden uit het afwegingsoverzicht. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:

a. prioriteit hoog: maximaal 2 weken

b. prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden

c. prioriteit laag: maximaal 6 maanden

Artikel 6
Verwijdering registratie

Indien niet of niet langer wordt voldaan aan de eisen zoals opgenomen in de wet en daaruit voortvloeiende regelgeving voor wat betreft de te registeren voorzieningen (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal) wordt de registratie verwijderd uit het register kinderopvang of het register peuterspeelzaalwerk

Hoofdstuk 3
Bestraffend traject

Artikel 7

Dit hoofdstuk is niet van toepassing op gesubsidieerde peuterspeelzalen

Artikel 8
Bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete

Indien de houder een aanwijzing of een bevel als bedoeld in artikel 1.65 van de wet of een vordering tot medewerking als bedoeld in artikel 5:20 Awb niet nakomt danwel handelt in strijd met een verbod krachtens artikel 1.66 van de wet kan het college een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste € 45.000,-.

Bij het besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete spelen prioriteit van de overtreding, het verloop van het hersteltraject en de handhavingsgeschiedenis een rol.

Artikel 9
Hoogte bestuurlijke boete

Bij de berekening van de bestuurlijke boete geldt voor alle overtredingen het boetebedrag dat is opgenomen in het afwegingsoverzicht als uitgangspunt.

Het in artikel 9, eerste lid genoemde boetebedrag wordt opgelegd per voorwaarde die is overtreden zoals opgenomen in het desbetreffende domein.

in afwijking van het eerste lid geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang, dat het boetebedrag zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht met 0.5 wordt vermenigvuldigd. Dit met uitzondering van de specifiek op gastouders betrekking hebbende boetebedragen.

Artikel 10
Recidive/verzwaring

Indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde wettelijke norm heeft plaatsgevonden bedraagt het boetebedrag 1,5 maal het boetebedrag zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht. De datum van oplegging van de boete is hierbij leidend.

indien sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijk norm binnen een periode van twee jaar nadat de daaraan voorafgaande overtreding zich heeft voorgedaan bedraagt het boetebedrag 2 maal het boetebedrag zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht. De datum van oplegging van de boete is hierbij leidend.

Artikel 11
Samenloop

De hoogte van de bij de boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.

Hoofdstuk 4
Uitzonderingssituaties

Artikel 12
Geen handhaving

Het college kan besluiten om niet handhavend op te treden bij het ontbreken van een oudercommissie.

Het besluit niet handhavend op te treden, wordt uitsluitend genomen indien de houder zichtbaar inspanningen verricht om een oudercommissie in te stellen.

Artikel 13
Afwijking van hersteltermijnen

Van de in artikel 5 , vierde lid genoemde hersteltermijnen kan indien belangenafweging hiertoe noodzaakt, gemotiveerd worden afgeweken door het college.

Artikel 14
Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 21 januari 2014.

Vastgesteld in de vergadering van

Burgemeester en wethouders van Helmond

De burgemeester,

Mevr. P.J.M.G. Blanksma - van den Heuvel

De secretaris,

Dhr. A.A.M. Marneffe RA

Bekend gemaakt op:

20 januari 2014

De gemeentesecretaris,

Dhr. A.A.M. Marneffe RA

Naar boven